[FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101713
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

[FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:20

* Bokt
Sport

Vandaag stond voor mij het Hippisch Concours Bennekom in de agenda. Hier had ik een tijdje naar uitgekeken. Er was een gevarieerd programma en ook aan de kleine kids was er gedacht. Zo konden ze ponyritjes maken, schminken en zelfs leren boogschieten.

In de hoofdring was het meeste spektakel, veel tuigpaarden. Ook werd er gesprongen tot 1.40. Erg knap om de paarden door het lastige parcours te sturen en dan ook nog foutloos te blijven. Er waren helaas niet zoveel starts als voor corona.

Mijn favorieten van vandaag waren toch wel de Hackney's. Ze waren er in kleine maat en grote maat. Wat een knieactie hadden die dieren! :oo En heel graag willen lopen, stilstaan vonden ze erg moeilijk.

Ook was het Friese ras aanwezig en ik moet eerlijk zeggen dat ik ze in het tuig toch beter vind passen dan onder het zadel. Ze werden prachtig voorgesteld met een sjees. Een sjees is een lichte, door paarden voortgetrokken kar voor het vervoer van personen. Het woord sjees is een Nederlandse verbastering van het Franse woord chaise (stoel).

We werden ook vermaakt met een kür op muziek van Adelinde Cornelissen die haar Lichte Tour paard Echt Mooi mee had.

Later in de middag kregen we ook koninklijk bezoek in de vorm van 2 rijtuigen van de Koning. Met de authentieke klederdracht erbij.

Hieronder een leuke impressie van vandaag. (ik heb geen foto's van het springen erbij gedaan omdat er in het programmaboekje helaas geen namen van de ruiters en/of de paarden stonden) En de volgorde klopt denk ik niet hier en daar maar goed. :')

Enjoy!

1. Opstellen voor de jury.
Afbeelding

2. Ardingly's Black is Black met menner Lambertus Huckriede.
Afbeelding

3. Soms gaat het niet goed en breekt je singel, uitspannen en de ring verlaten is het resultaat...
Afbeelding

4. Betuwe's Magic Mystery met menner Dirk Jan Beijerinck
Afbeelding

5. Eagle's Daylight met menner Davi Jordans
Afbeelding

6. Adelinde Cornelissen - Echt Mooi
Afbeelding

7. Falko VDK met menner Jelle van der Kooi
Afbeelding

8. El Nino B met menner Martien Verboord.
Afbeelding

9. Demonstratie van de Koninklijke Stallen.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Noddyvyse 1 Am Here met menner Amy Tewis,
Afbeelding

12. Magic Special Lady met menner Rob D'Archard van Enschut.
Afbeelding

13. May Pleasure met menner Johan Borkent.
Afbeelding

14. Montreal HBC met menner Harry van Middelaar.
Afbeelding

15. GPD Ward met menner Augustinus Hoekstra.
Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:49

Wat een heerlijke foto’s! Die voeten van het paardje op foto 5 staan me toch wel erg tegen, lijkt wel Amerikaans

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:01

Leuk overzicht! Was er ook even geweest, rond dezelfde tijd ook zo te zien. Adelinde vond ik niet zo boeiend, kwam voor het springen maar dat was ook zo voorbij :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101713
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 08:28

Ja, waren niet veel springruiters. De clinic die Adelinde gaf vond ik ook niet zo boeiend maar voor de amazones die mochten rijden was het natuurlijk wel heel gaaf. :j

Haar kür kon ik niet heel goed zien, zat er niet goed voor.

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:19

Leuk om wat foto's van dit concours bij Hoekelum te zien!
Grappig, ik vind die Hackney's juist minder om te zien, die komen altijd zo hyper over.

Heb je toevallig nog foto's gemaakt van Jehannes 484? <3 Dat is nl de vader van Caesar!
Dochterlief was wel op het terrein, maar heeft die helemaal gemist omdat ze in de rij stond bij de huifkar |o

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:23

Ipsilonka schreef:
Wat een heerlijke foto’s! Die voeten van het paardje op foto 5 staan me toch wel erg tegen, lijkt wel Amerikaans


Viel me ook op :j Blokhoeven à la de Tennessee Walkers.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:37

Mooie foto's! Er kwamen gisteren een aantal oude rijtuigen/koetsen (vierspannen) over de weg voorbij. Ze leken richting Bennekom te gaan, of was dat een ander event? Mensen waren ook prachtig verkleed, het leek wel victoriaans.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101713
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 11:09

De koninklijke stallen dan denk ik?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:09

Wat een prachtige foto's en paarden <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101713
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 12:40

Saskia_D schreef:
Heb je toevallig nog foto's gemaakt van Jehannes 484? <3 Dat is nl de vader van Caesar!
Dochterlief was wel op het terrein, maar heeft die helemaal gemist omdat ze in de rij stond bij de huifkar |o


Ik heb even gezocht maar helaas, die heb ik niet. Sorry!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:16

Zunzuncito schreef:
Mooie foto's! Er kwamen gisteren een aantal oude rijtuigen/koetsen (vierspannen) over de weg voorbij. Ze leken richting Bennekom te gaan, of was dat een ander event? Mensen waren ook prachtig verkleed, het leek wel victoriaans.


Dat kunnen de Koninklijke stallen zijn geweest of onze oude postkoets. :D

Het concours was zeer geslaagd, precies waar we op hoopten. Heel erg fijn na 2 jaar geen doorgang te hebben gehad weer zo te kunnen beginnen. :D

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:30

Kaitlyn schreef:
Dat kunnen de Koninklijke stallen zijn geweest of onze oude postkoets. :D

Oude postkoets klinkt meer als wat ik bedoel. Echt prachtig. Van welke organisatie is die koets dan? Ik dacht even dat de studenten van CERES uit Wageningen iets aparts hadden afgehuurd.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:59

Mooie foto's, leuk bericht.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:59

Zunzuncito schreef:
Kaitlyn schreef:
Dat kunnen de Koninklijke stallen zijn geweest of onze oude postkoets. :D

Oude postkoets klinkt meer als wat ik bedoel. Echt prachtig. Van welke organisatie is die koets dan? Ik dacht even dat de studenten van CERES uit Wageningen iets aparts hadden afgehuurd.


Ik durf je niet te zeggen wie of wat het was, ik was er niet bij :D
Maar er worden regelmatig authentieke ritten georganiseerd in het land. Veelal met echt oude koetsen en bijbehordende kledij, super leuk!

Marigold

Berichten: 12562
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:22

Oh tuigpaarden, gaaf!

Ik vraag me wel eens af hoe groot de kleine maat hackney fokkerij nog is.
Ze zijn vrij eenzijdig inzetbaar op zich. Maar wel heel bijzonder!
Ik vind ze heel mooi om te zien en ook een leuk ras sowieso. De grote tuigers ook. Vooral de vos blessen met witte benen.
Echte showpaarden!
Ze reageren naar mijn idee ook op de muziek. Dan gaan ze extra mooi. *D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101713
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] HC Bennekom: tuigpaarden, Adelinde en koninklijke paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 22:24

Klopt! Bij applaus gingen ze nog meer hun best doen!

AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:38

Ik vraag me af of zulke tuigers niet allemaal gigantisch last van hun rug (en hals) krijgen op een gegeven moment. Als je kijkt naar de biomechanica is deze manier van bewegen heel onwenselijk. Het ziet er daarentegen wel spectaculair ('mooi') uit. Maar met de kennis die ik nu heb zou ik nooit op deze manier aangespannen willen rijden.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:03

De mensen die ik ken uit dat wereldje zeggen dat ze thuis vooral getraind worden over de rug aan de dubbele longe, er zal ook wel verschil in zitten qua trainers over hoe en wat precies. Persoonlijk vind ik de opzetteugel echt niet meer van deze tijd. En ook die blokhoeven niet. Voor de rest is een goed paard vooral een goed paard vind ik, of dat nu dressuur, tuig of springen is.

Tuigpaarden bewegen natuurlijk van nature al zo, dat moet je ook niet vergeten. Het is er helemaal ingefokt. Persoonlijk zie ik ook liever spectaculair met behoud van goed ruggebruik.

Marigold, die hackney pony's varieren tussen de 1.25 en 1.35 cm ongeveer.

Leuke foto's :) ben hier vroeger zo vaak geweest vind het leuk dat dit behouden blijft.

AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:26

Elisa2 schreef:
De mensen die ik ken uit dat wereldje zeggen dat ze thuis vooral getraind worden over de rug aan de dubbele longe

Dat zou ik graag willen geloven, maar als ze in een zeldzaam geval op deze wijze getraind werden en thuis altijd op de juiste manier, zatten ze niet zo onwijs slecht in hun bespiering. Ik vind het een interessante discussie in hoeverre dit soort methodes nog in deze tijd horen.

different1
Berichten: 3632
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:51

Marigold schreef:
Oh tuigpaarden, gaaf!

Ik vraag me wel eens af hoe groot de kleine maat hackney fokkerij nog is.
Ze zijn vrij eenzijdig inzetbaar op zich. Maar wel heel bijzonder!
Ik vind ze heel mooi om te zien en ook een leuk ras sowieso. De grote tuigers ook. Vooral de vos blessen met witte benen.
Echte showpaarden!
Ze reageren naar mijn idee ook op de muziek. Dan gaan ze extra mooi. *D


De hackney is, gelukkig, absoluut niet eenzijdig inzetbaar.
Ze hebben een goed uithoudingsvermogen een een groot hart, wat ze o.a ook geschikt maakt voor dressuur, springen, endurance.
Er kleeft wel een enorm vooroordeel aan hackney's, het zijn hele luxe beestjes en vooral voor de wagen enorme, hete springveertjes.
Maar uit ervaring, van mezelf maar ook van een kennis die een hackney voor haar jonge dochtertje heeft, kan ik zeggen dat het waanzinnige paarden zijn!
Nuchter, heet wanneer het moet, hard, gezond, en lopen zich bij wijze van spreken dood voor je, sensibel als in meedenken en licht in omgang en om te rijden.
Aan een half woord hebben ze genoeg.

@ts: wat leuk in beeld gebracht, naar mijn mening kunnen de tuigpaardconcoursen niet vaak genoeg in beeld worden gebracht.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:22

Qua hackneys moet je als je vragen hebt eigenlijk een liefhebber eens vragen.
Ik zei dat ik niet wilde oordelen, maar benieuwd was naar bepaalde dingen.
Zoals inderdaad die go, en beenactie, die pony kreeg niks meer dan een handje biks voor het idee en ging als een raket. :D
En die persoon liet dus een filmpje zien van ern veulen van een paar dagen oud, showen al, showen, en zwaaien met die pootjes!
Hij zei toen zie je dat het er zo al in zit..?
Het is alleen aan ons om ze eerlijk te trainen en het zijn pittige dieren, die als je ze gewonnen hebt alles voor je doen.
En muziek vinden ze prachtig, moedig ze aan en ze trekken nog even wat extra uit de kast.
Er is ook een hackney manegepony geweest, en die was geshowd ooit.
Toen was er ponydisco, drie keer raden. :+
Pony heeft zich een partij uitgesloofd, en kind hoefde enkel mee te liften. :D
En lol dat het beestje had, lol.
Toen was het: zie je nou dat als je er een kind op zet van 7 dat ze het net zo goed doen? :=
En dan durven mensen te zeggen dat ze het enkel geforceerd doen, kind zit lachend en gierend op die pony.
Ze hebben lol voor 10 samen.

AnnoNiemand

Berichten: 878
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:16

moonfish13 schreef:
Qua hackneys moet je als je vragen hebt eigenlijk een liefhebber eens vragen.
Ik zei dat ik niet wilde oordelen, maar benieuwd was naar bepaalde dingen.
Zoals inderdaad die go, en beenactie, die pony kreeg niks meer dan een handje biks voor het idee en ging als een raket. :D
En die persoon liet dus een filmpje zien van ern veulen van een paar dagen oud, showen al, showen, en zwaaien met die pootjes!
Hij zei toen zie je dat het er zo al in zit..?
Het is alleen aan ons om ze eerlijk te trainen en het zijn pittige dieren, die als je ze gewonnen hebt alles voor je doen.
En muziek vinden ze prachtig, moedig ze aan en ze trekken nog even wat extra uit de kast.
Er is ook een hackney manegepony geweest, en die was geshowd ooit.
Toen was er ponydisco, drie keer raden. :+
Pony heeft zich een partij uitgesloofd, en kind hoefde enkel mee te liften. :D
En lol dat het beestje had, lol.
Toen was het: zie je nou dat als je er een kind op zet van 7 dat ze het net zo goed doen? :=
En dan durven mensen te zeggen dat ze het enkel geforceerd doen, kind zit lachend en gierend op die pony.
Ze hebben lol voor 10 samen.

Ik snap die gedachtegang maar zelf zie ik dat niet zo. Heet worden door muziek zie ik niet als muziek leuk vinden, maar juist als een stressreactie.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:28

Oh nee deze zette zijn oortjes erop, pretbek erop en gaan!
Ábsoluut geen stress.
Ik snap je gedachte maar dat was hier gewoon echt niet zo.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:54

Zunzuncito schreef:
Kaitlyn schreef:
Dat kunnen de Koninklijke stallen zijn geweest of onze oude postkoets. :D

Oude postkoets klinkt meer als wat ik bedoel. Echt prachtig. Van welke organisatie is die koets dan? Ik dacht even dat de studenten van CERES uit Wageningen iets aparts hadden afgehuurd.



Afbeelding

En naar traditie moesten wij als bestuur een paar rondjes erop en zwaaien maar. :')

De kleine maat Hackney’s is uit mijn hoofd tot 1.37! Heb nog bij een prijswinnaar op de bok gezeten en een filmpje gemaakt voor in de aftermovie. Ging verrassend hard haha!

We hebben even snel de cijfers opgemaakt, er is ongeveer 5.000 man geweest inclusief deelnemers. Echt een gigantisch succes!
Was pittig om het weer op te starten na 2 jaar niet kunnen doorgaan, en continue afwachten wat er met de maatregelen zou gebeuren waardoor veel pas veel later geregeld kan worden dan normaal. Maar alles is gelukt en tegen erg weinig aangelopen. Alleen erg weinig springruiters dit jaar. Er was nog een vierdaags concours elders, en redelijk veel ruiters die normaal hierheen komen kozen ook daarvoor. Samen met het feit dat er steeds minder ruiters op gras willen rijden.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:27

moonfish13 schreef:
Oh nee deze zette zijn oortjes erop, pretbek erop en gaan!
Ábsoluut geen stress.
Ik snap je gedachte maar dat was hier gewoon echt niet zo.


Ik ken een pony die komt aanrennen, als er een muziekkorps langskomt. Echt zo van 'Jeuj, leuk, feestje!' *\o/*