Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 16:19

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Andreas Helgstrand, hier met Jovian. Foto: © FEI/Leanjo de Koster.


Op de Deense website Nordjyske beschuldigen verschillende mede-investeerders Andreas Helgstrand van fraude en 'malpractices'. In het kort wordt Helgstrand ervan beschuldigd zijn mede-investeerders zonder medeweten uitgekocht te hebben, en de paarden duurder te verkopen dan officieel gecommuniceerd.

Helgstrand is in de laatste jaren uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf, als marktleider in de aan-en verkoop van dressuurpaarden. CEO Andreas Helgstrand ligt nu onder vuur omdat verschillende mede-eigenaren van paarden hem beschuldigen. "Hij verkocht paarden zonder medeweten van de mede-eigenaren. In verschillende gevallen beschuldigen de partners hem van verkopen tegen veel hogere prijzen dan officieel medegedeeld."

In een reactie ontkent Helgstrand alvast de beschuldigingen. "We krijgen continue kritiek. Onze sport en economie gaat gepaard met heel wat emoties. Wat ik ook doe zal ik altijd onder vuur blijven liggen."

Beschuldigen van achterhouden informatie
Verder beschuldigen de mede-eigenaren Helgstrand van het achterhouden van informatie. "We krijgen geen inzage in de verkoop informatie." klinkt het. Concreet hadden de mede-eigenaren geen inzicht in de actuele verkoopprijs, noch in de informatie wie de actuele koper is/was.

Helgstrand zelf bevestigt deze werkwijze. "Ik ben ervan overtuigd dat wij de paarden kunnen verkopen voor de hoogste prijs. Als je in dat geval met ons zaken wilt doen, dan respecteer je ook onze discrete handelswijze."

Paarden verkocht zonder contract
In een concreet voorbeeld wordt de verkoop aangehaald van een paard dat Helgstrand tesamen bezat met Simon Lorenzen en Louise Lynge. Het gezamenlijke paard zou in het najaar van 2021 verkocht zijn voor 200.000 euro. Echter verklaarde Eva Möller, die aan het hoofd staat van de Duitse tak van Helgstrand Dressage, dat de verkoopprijs van het paard 350.000 euro was. De voormalige mede-eigenaren voelen zich bedrogen.

In een reactie verklaart Helgstrand dat Eva Möller de catalogusprijs van het paard neerpende, in plaats van de actuele verkoopprijs. Simon Lorenzen en Louise Lynge zijn in ieder geval niet akkoord met deze verklaring en voelen zich bedrogen. "Het feit dat er geen contract is om de informatie te ontkrachten, noch bevestigen, staaft ons vermoeden", luidt het.

Lees volledig artikel op de site van Nordjyske.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:45

Tja...Het blijkt maar weer hoe moeilijk het is om als succesvol, rijk persoon eerlijk te blijven.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:46

Wat een bijzonder titel. Het wordt gepresenteerd alsof de feiten bewezen zijn, terwijl er tot noch toe enkel beschuldigingen zijn?

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:14

Is dit een bekende stal binnen nederlands publiek.?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:22

Bobbejaan schreef:
Is dit een bekende stal binnen nederlands publiek.?


Lijkt mij dat je Andreas Helgstrand wel bekend kan noemen ja.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:22

Bobbejaan schreef:
Is dit een bekende stal binnen nederlands publiek.?

Ja eigenlijk wel. Er worden heel veel tripjes naar helgstrand georganiseerd vanuit Nederland

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:59

senna21 schreef:
Tja...Het blijkt maar weer hoe moeilijk het is om als succesvol, rijk persoon eerlijk te blijven.


Mocht het zo zijn, want hier is nog niks bewezen, is Helgstrand echt niet de enige die dit doet.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:59

je verwacht het niet he...

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:12

prugelpiet schreef:
senna21 schreef:
Tja...Het blijkt maar weer hoe moeilijk het is om als succesvol, rijk persoon eerlijk te blijven.


Mocht het zo zijn, want hier is nog niks bewezen, is Helgstrand echt niet de enige die dit doet.


Zal best, maar maakt het niet opeens minder fout.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:56

Bobbejaan schreef:
Is dit een bekende stal binnen nederlands publiek.?


Jazeker. Een hele grote in (dressuur)paardenland.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:36

En als het niet 'discretie' heet, dan houdt zo'n tussenpersoon je paard in training, tot hij een koper heeft. Daarmee bereikt hij/zij een akkoord. Dan komt de tussenpersoon bij de eigenaar, laat weten dat het 'echt niet lukt, maar dat hij/zij jou verder niet op kosten wil jagen en het paard wel van je overneemt', waarbij de eigenaar denkt 'shit, straks zit ik nog lange tijd met dit kostbare en precaire paard met enorme kosten in mijn maag, laat ik dat dan maar doen'. En dan is de inkoopprijs de helft van de al bekende verkoopprijs.

Aan de andere kant: zelfs onder die omstandigheden krijg je als eigenaar vaak meer dan wat je zou krijgen als je zelf ging proberen je toppaard te verkopen. Het is dus een kwestie van ofwel accepteren dat je krijgt waar je tevreden mee bent en dat een ander daar ook nog eens winst op gaat maken. Ofwel erop staan dat er een contract komt waar jij als verkoper en de koper als koper in komt te staan, met alle relevante bedragen erin. Maar dan zijn tussenpersonen vaak niet meer zo happig om zaken met je te doen.

Toen ik mijn toppaard verkocht, zei de Belgische tussenpersoon ook 'ik heb echt een goede vertrouwensrelatie met de koper, die ga ik niet verpesten door met een teken van wantrouwen te komen, en een contract is écht een teken van wantrouwen'. Ik achterhaalde de naam van de koper, googlede haar, mailde haar, en zij had precies hetzelfde gehoord (terwijl geen van ons beiden die tussenpersoon verder kende). We maakten een mooi contract (zij is ook advocaat), haalden er inderdaad een behoorlijk verschil in prijs uit en wij zijn tot op de dag van vandaag bevriend.

Laat onverlet dat dit niet de eerste keer is dat Helgstrand op deze manier in het nieuws komt, en dat deze manier van oplichting echt wel weer vuil is.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:05

FloortjeM schreef:
Toen ik mijn toppaard verkocht, zei de Belgische tussenpersoon ook 'ik heb echt een goede vertrouwensrelatie met de koper, die ga ik niet verpesten door met een teken van wantrouwen te komen, en een contract is écht een teken van wantrouwen'.


Aha. En daar komen dan die rechtszaken uit voort als het verkochte paard opeens wat blijkt te hebben, er opeens nog een 2e/3e eigenaar boven water komt, er nog een belastingdingetje tussen blijkt te zitten of weet ik wat.
Waarop iedereen op bokt bij zulk nieuws roept: maar je koop toch geen knol van een paar ton zonder een contract en keuringen etc? :D :+

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:54

als dit waar is, dan heeft hij makkelijk verdiend zeg. Dat voorbeeld; 150 k meer dan opgegeven. Die in eigen zak gestoken en vervolgens ook nog 1/3 deel van die 200 k opstrijken. Ja ik zou mij als mede eigenaar ook behoorlijk belazerd voelen.

Maar ik vermoed dat heel veel dit doen en niet alleen in de top. Is tenslotte voor zo'n tussenpersoon ( of in dit geval mede eigenaar die verder in z'n eentje de verkoop afhandelt ) vrij makkelijk, zeker als koper en verkoper niet gebrand zijn op een koopcontract, om een heel ander bedrag te noemen aan de verkoper dan dat het paard daadwerkelijk voor verkocht is.
Helgstrand is echt niet de enige. Persoonlijk denk ik zelfs dat zijn handelen eerder regel dan uitzondering is.........iets te veel vieze praktijken in de paardenhandel gezien en vaker dit soort verkopen fout zien gaan, omdat de tussenpersoon toch niet zo eerlijk en integer was dan gedacht, om daar nog naief over te zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:26

Ik ben alleen verbaasd dat mensen verbaasd zijn.............

Zeker mensen die zelf paarden verkopen en kopen weten toch wel dat dit gebeurt? Het gaat waarschijnlijk vaak goed, tot iemand iets tegen je heeft en het aan het licht komt.

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:08

superpony schreef:
Ik ben alleen verbaasd dat mensen verbaasd zijn.............

Zeker mensen die zelf paarden verkopen en kopen weten toch wel dat dit gebeurt? Het gaat waarschijnlijk vaak goed, tot iemand iets tegen je heeft en het aan het licht komt.


Precies dit.

Ben zelf 15 jaar geleden ook belazerd op zo'n manier. Tja, je komt er (in mijn geval wat laat :+ ) achter en je leert er van. Laten we nou niet doen alsof al die paardenhandelaren / "bemiddelaars" zulke nette, integere mensen zijn.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:55

Animae schreef:
superpony schreef:
Ik ben alleen verbaasd dat mensen verbaasd zijn.............

Zeker mensen die zelf paarden verkopen en kopen weten toch wel dat dit gebeurt? Het gaat waarschijnlijk vaak goed, tot iemand iets tegen je heeft en het aan het licht komt.


Precies dit.

Ben zelf 15 jaar geleden ook belazerd op zo'n manier. Tja, je komt er (in mijn geval wat laat :+ ) achter en je leert er van. Laten we nou niet doen alsof al die paardenhandelaren / "bemiddelaars" zulke nette, integere mensen zijn.

Als je zelf de persoon vindt die jouw paard voor hetzelfde bedrag wil kopen is dat toch ook prima?

Als de verkoper akkoord is met een prijs dan mag je er van uit gaan dat hij tevreden is. Als hij dat niet is moet hij niet verkopen.

Waarom zou een ander dan niet ook mogen verdienen, als jij de prijs krijgt die je wil? :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:59

Caira schreef:
je verwacht het niet he...

_O-


superpony schreef:
Ik ben alleen verbaasd dat mensen verbaasd zijn.............

Zeker mensen die zelf paarden verkopen en kopen weten toch wel dat dit gebeurt? Het gaat waarschijnlijk vaak goed, tot iemand iets tegen je heeft en het aan het licht komt.

Dit... Dat iemand hier nog verbaast over is?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:02

Animae schreef:
superpony schreef:
Ik ben alleen verbaasd dat mensen verbaasd zijn.............

Zeker mensen die zelf paarden verkopen en kopen weten toch wel dat dit gebeurt? Het gaat waarschijnlijk vaak goed, tot iemand iets tegen je heeft en het aan het licht komt.


Precies dit.

Ben zelf 15 jaar geleden ook belazerd op zo'n manier. Tja, je komt er (in mijn geval wat laat :+ ) achter en je leert er van. Laten we nou niet doen alsof al die paardenhandelaren / "bemiddelaars" zulke nette, integere mensen zijn.

Dus die bemiddelaar moet z'n werk maar gratis doen?
Stelletje 'Ollanders.....

En nog even los daarvan; hoeveel geld ging er nog onder de tafel door?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:15

Tja dat krijg je zonder transparantie...

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:30

ikke schreef:
Dus die bemiddelaar moet z'n werk maar gratis doen?
Stelletje 'Ollanders.....

En nog even los daarvan; hoeveel geld ging er nog onder de tafel door?


Nee hoor, die kunnen prima bemiddelingskosten, fee of hoe je het ook wilt noemen ontvangen.

Maar in dit geval gaat het om paarden in gezamenlijk eigendom waarbij de mede eigenaren niet dat deel van de verkoopprijs hebben gehad waar ze recht op zouden hebben.

Als je voor 1/3 eigenaar bent en paard wordt voor 300.000 verkocht heb je recht op 100.000.
In dit geval is bijvoorbeeld gezegd dat de verkoopprijs 150.000 was en kregen ze maar 50.000
Het verschil is dan voor de eigenaar die de verkoop heeft geregeld en de echte verkoopprijs niet heeft verteld.

Als dingen niet transparant kunnen zit er vrijwel altijd een adder onder het gras..

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:36

Het blijft een schimmige wereld.
Jaren geleden heb ik een paard verkocht. De tussenpersoon nam mij apart en vertelde mij welke vraagprijs ik moest vragen (was aanzienlijk meer dan mijn vraagprijs was) en tot welke prijs ik moest zakken (ook aanzienlijk meer dan mijn eigen vraagprijs).
Daarna is een show opgevoerd, waarbij zij flink wat van de vraagprijs afgekregen heeft :j :') . De klant verstond geen woord van onze onderhandeling.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:54

ikke schreef:
Dus die bemiddelaar moet z'n werk maar gratis doen?
Stelletje 'Ollanders.....



Een bemiddelaar mag van mij best geld verdienen. Maar dan wel transparant en tegen vooraf afgesproken condities. Bijv deze krijgt een percentage van de opbrengst.


Het gebeurd al in de basissport, leerling gaat paard kopen, deze gaat kijken bij bevriend handelaar van de instructie en die zit er dan in ene ook weer tussen, of nog erger, leerling zoekt zelf paard, neemt instructie mee als tweede set ogen, betaald daarvoor en vervolgens belt instructie met verkoper dat zij ook een deel van de verkoop willen hebben. Dit alles zonder dat leerling hiervan op de hoogte is.

Daar heb ik echt wel moeite mee.

Als ik iemand meeneem en die wil er tussen zitten, zeg dat dan eerlijk. Dan is het mijn keus om daar mee akkoord te gaan of niet. Maar dat gebeurd niet, alles gaat sneaky.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Re: Helgstrand verkocht paarden duurder dan hij mede-eigenaren liet weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:34

>> "Ik ben ervan overtuigd dat wij de paarden kunnen verkopen voor de hoogste prijs"

OK, goed om te weten. Je betaald omdat je het paard bij Helgstrand gekocht hebt. Zelfde paard bij iemand anders... 33% goedkoper. :D

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:34

Rivano schreef:
>> "Ik ben ervan overtuigd dat wij de paarden kunnen verkopen voor de hoogste prijs"

OK, goed om te weten. Je betaald omdat je het paard bij Helgstrand gekocht hebt. Zelfde paard bij iemand anders... 33% goedkoper. :D

Dat is niet alleen bij Helgstrand zo......

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 09:26

ingvdh schreef:
ikke schreef:
Dus die bemiddelaar moet z'n werk maar gratis doen?
Stelletje 'Ollanders.....



Een bemiddelaar mag van mij best geld verdienen. Maar dan wel transparant en tegen vooraf afgesproken condities. Bijv deze krijgt een percentage van de opbrengst.


Het gebeurd al in de basissport, leerling gaat paard kopen, deze gaat kijken bij bevriend handelaar van de instructie en die zit er dan in ene ook weer tussen, of nog erger, leerling zoekt zelf paard, neemt instructie mee als tweede set ogen, betaald daarvoor en vervolgens belt instructie met verkoper dat zij ook een deel van de verkoop willen hebben. Dit alles zonder dat leerling hiervan op de hoogte is.

Daar heb ik echt wel moeite mee.

Als ik iemand meeneem en die wil er tussen zitten, zeg dat dan eerlijk. Dan is het mijn keus om daar mee akkoord te gaan of niet. Maar dat gebeurd niet, alles gaat sneaky.


Dit vind ik ook wel zorgelijk :o snap niet hoe je jezelf als instructie dan nog in de spiegel aan kan kijken. (iets met normen en waarden?)
Lijkt me dat als je mee gaat met een lesklant dat je doet en adviseert wat in het belang van de lesklant is, niet van de verkoper. Zo heb ik het zelf in ieder geval altijd gedaan.

Dat een bemiddelaar of ruiter comissiegeld krijgt vind ik wel normaal, maar die werken over het algemeen ook in het belang van de koper.