Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:48

De Kcal an sich zijn vaak hoger bij vegetarische producten.. daarom laat ik ze vaak liggen. Dat en iets met eiwitcount.. maar goed, ik eet ook niet veel vlees, dus dat is voor mij het issue niet... Als het vlees is, is het kip (en eieren) ..

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:58

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:
Suiker = koolhydraten :+
Calorieën zijn juist een stuk lager dan in vlees. En het verzadigd net zo goed.

Per 100 gram:
Kaasschnitzel 239 kcal
Kipfilet 158
Biefstuk 108
Pangasius 89

Je moet dan wel vergelijkbare producten vergelijken :+
Gehakt bijvoorbeeld:
Afbeelding

Balletjes:
Afbeelding

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:02

De plant based beyond burger per 100 gr 252 Kcal (ah site)
De magere grill burger per 100 gram 139 ckal (jumbo site)

vermoeiend..
Kies gewoon pure producten, dat is het meest makkelijk denk :+

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:18

Sommige soorten zijn inderdaad echt gemaakt om zo veel mogelijk op een vette burger te lijken, met dus meer vet. Die vind ik zelf minder lekker.

Ik kook ook vooral met verse producten en peulvruchten :9 Maar soms is iets hartigs ook lekker.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:20

Verklaart wel dat me meeste vega’s vaak zo mager zijn :')

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:24

Ik ken nauwelijks magere vega's := Ik zou graag 10 kilo kwijt willen :=
Vroeger was ik mager, maar was ik gewoon enorm actief.

Grappig trouwens dat mensen mager zijn slecht vinden :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-07-22 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:25

Balko schreef:
Verklaart wel dat me meeste vega’s vaak zo mager zijn :')


En vleeseters gezet?

Hou eens op met die gekke vooroordelen. Daar schiet toch niemand wat mee op.

Te dun is niet goed, te dik is niet goed. Evenwichtig eten, af en toe lekker cheaten en genieten. Dat kan met of zonder vlees, met of zonder zuivel en met of zonder groenten.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:01

Nou jullie hebben iig honger want ik maakte een grapje ;).

Ben wel gezet momenteel maar dat komt omdat ik een medebewoner in mijn buik heb :D

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:07

Nou je wil niet weten hoe vaak ik dat als argument hoor om niet vegetarisch te willen eten! ‘Want die veganisten zijn zo mager’, en dan meestal uit de mond van mensen die best een beetje mogen afvallen :))
Niet hier op bokt overigens.. dat zijn meestal van die extreemrechtse oude mannetjes ook nog :')

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:17

Ik vind het zo'n dooddoener. Je slaat de discussie er direct plat mee. Helemaal op een forum, waar het niet direct te zien is of iets een grapje is of niet.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:42

Pantykous schreef:
elnienjo schreef:
Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.


Wen er maar aan want zelfs de grote zuivelbedrijven stappen in plantaardige alternatieven en bv ook geitenmelk. En dat is ook goed want dat is de toekomst, dat moet ook steeds meer komen. Technisch gezien zijn er nog wat uitdagingen maar ook die worden steeds meer weggenomen. Grappig genoeg vaak met kennis uit de zuivelindustrie :D


Ik vind het prima dat er ook vegan is. Houdt het dan wel gescheiden van het gewone vlees. Zelf per ongeluk een keer vegan filet American mee genomen. Na de eerste hap gelijk in de prullenbak gegooid want ik vond het niet te eten, zo goor. Houd vlees en vegan vlees gewoon in aparte koelvakken ipv door elkaar heen. Voorkomt ergenis én onnodige verspilling. Het kan namelijk dus ook andersom gebeuren dat een vegan de vleesvariant pakt en er dus mee zit. Iedereen moet eten wat ie wil. Ik wil vlees prima. Respecteer mijn keuze dan net zo als dat ik de keuze van een vegan accepteer.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:53

Ach ja, zo nam mn vriend laatst per ongeluk Vegan geraspte kaas mee (en hij is anti) voor in de pasta. Hij vond het heerlijk, dus ach. Je kunt ook gewoon het labeltje lezen toch.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:59

Citaat:
Ik vind het prima dat er ook vegan is. Houdt het dan wel gescheiden van het gewone vlees. Zelf per ongeluk een keer vegan filet American mee genomen. Na de eerste hap gelijk in de prullenbak gegooid want ik vond het niet te eten, zo goor. Houd vlees en vegan vlees gewoon in aparte koelvakken ipv door elkaar heen. Voorkomt ergenis én onnodige verspilling. Het kan namelijk dus ook andersom gebeuren dat een vegan de vleesvariant pakt en er dus mee zit. Iedereen moet eten wat ie wil. Ik wil vlees prima. Respecteer mijn keuze dan net zo als dat ik de keuze van een vegan accepteer.


Nou nou.

Het smaakt mij niet, dat kan gebeuren.
... een beetje kookkunst kan geen kwaad.

Nee, meteen in de prullenbak.
(Niet eens de biobak?)

Sorry, maar zeur mij niet aan het hoofd over onnodige verspilling.

Zo met eten omgaan is door en door verwend zijn.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:10

Nee ik ben niet verwend. Ik koop juist heel bewust in om dit te voorkomen. Zou het lekker zijn geweest had ik het echt niet weg gegooid. Ik had het bakje gegund aan diegene die er wel van houdt. Ik werk zelf in de agf sector en gruwel van de onnodige verspilling. Komkommers die niet recht genoeg zijn of aardappels die niet mooi gevormd zijn. Kan mij het schelen of de komkommer recht is of niet, ik wil komkommer. Uitval of afval doordat soort zaken vind ik echt pure verspilling. Geef mij maar een mooie kromme komkommer. Ik probeer er zo goed mogelijk op te letten. Supermarkten maken er soms een keien van. Zeker als alles weer is om gegooid en het dan ook nog eens druk is. Noem mij alleen niet verwend met eten. Ik ben in deze dure tijd een grote voorstander van de btw verlaging op groente en fruit zodat iedereen gezond kan eten.
Een pot pindakaas ed gaat hier pas weg als ook de laatste restjes op zijn. Mag ik dan iets wat ik echt niet lekker vind en wat ook nog eens verkeerd gekocht is weg gooien? Ik denk dat er huishoudens zijn die heel wat meer weggooien dan dat er bij mij gebeurd

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:38

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het zo hypocriet als de pest, waarom niet? als je ergens een boerderij kunt beginnen die niet in de buurt ligt van natuurgebieden? met stikstof reductie? een nieuwe stal met nieuwe innovaties waardoor er weinig stikstof uitstoot is?

Balko: nou dat is ook mijn idee, iedereen schreeuwt dat ze diervriendelijker willen en dit beleid zorgt alleen maar voor een nog triester leven van vee wat gebruikt wordt voor de consument.

Maar er is al veel te veel vee waarom zou je een nieuwe veehouderij moeten beginnen? Terwijl we juist minder willen, totaal onlogisch. Een akkerbouw bedrijf moet je wel kunnen beginnen ik weet niet of dat wel kan.


"We" minder vee? Daar zijn meningen over verdeeld

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:45

8nnemiek schreef:
Balko schreef:
Daarnaast alle lactose intoleranties en allergieën vind ik echt de grootste hype van het moment.
Tuurlijk zijn er mensen met allergieën maar die schieten met bosjes uit de grond lijkt t.

Dat zou ik geen hype willen noemen. Veel mensen komen er simpelweg op latere leeftijd pas achter, en het ontwikkelt zich vaak ook pas op latere leeftijd. Ik heb ook heel lang zuivel gegeten toen ik over mijn koemelkallergie heen gegroeid was, en had heel regelmatig last van krampen. Ik heb daar vroeger nooit bij stilgestaan dat dat door de melk kon komen.
Sinds ik geen zuivel meer eet heb ik geen last meer. En áls ik dan eens een kop chocomel drink dan zit ik een half uur later krom van de buikpijn.
Mijn vriend dronk vroeger zonder problemen dagelijks melk, maar omdat wij geen melk meer in huis hebben is hij het niet meer gewend.. en ook hij krijgt inmiddels krampen als hij ineens zuivel gaat eten.
Ik denk dat heel veel meer mensen lactose intolerant zijn, maar dat veel mensen het gewoon niet weten of hun lichaam nog te veel gewend is om melk te drinken.
Het is heel natuurlijk dat dieren na hun zoogtijd lactose intolerant worden, dat gebeurt bij haast alle zoogdieren, inclusief de mens.



Dat mensen tegenwoordig voor veel dingen allergisch zijn, komt ook dat de mens te door gefokt is. Vroeger bleven de sterksten over. De zwakkeren overleefden het niet maar op medische gebied zijn we zoveel mans. Dat er veel mensen veel dingen overleven.

Zie je bij paarden en honden ook. Veel paarden met zomereczeem en luchtweg problemen.
Bij de honden gevoelige darmen, epilepsie en HD.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:53

Hmm, het zal je maar gezegd worden : 'u bent te ver doorgefokt'.

Accoord, 100 jaar geleden konden sepsis, roodvonk of blinde darm ontsteking een doodvonnis betekenen - 'even' afgezien van de pandemie van 1919.

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:57

OleJon schreef:
8nnemiek schreef:

Dat zou ik geen hype willen noemen. Veel mensen komen er simpelweg op latere leeftijd pas achter, en het ontwikkelt zich vaak ook pas op latere leeftijd. Ik heb ook heel lang zuivel gegeten toen ik over mijn koemelkallergie heen gegroeid was, en had heel regelmatig last van krampen. Ik heb daar vroeger nooit bij stilgestaan dat dat door de melk kon komen.
Sinds ik geen zuivel meer eet heb ik geen last meer. En áls ik dan eens een kop chocomel drink dan zit ik een half uur later krom van de buikpijn.
Mijn vriend dronk vroeger zonder problemen dagelijks melk, maar omdat wij geen melk meer in huis hebben is hij het niet meer gewend.. en ook hij krijgt inmiddels krampen als hij ineens zuivel gaat eten.
Ik denk dat heel veel meer mensen lactose intolerant zijn, maar dat veel mensen het gewoon niet weten of hun lichaam nog te veel gewend is om melk te drinken.
Het is heel natuurlijk dat dieren na hun zoogtijd lactose intolerant worden, dat gebeurt bij haast alle zoogdieren, inclusief de mens.



Dat mensen tegenwoordig voor veel dingen allergisch zijn, komt ook dat de mens te door gefokt is. Vroeger bleven de sterksten over. De zwakkeren overleefden het niet maar op medische gebied zijn we zoveel mans. Dat er veel mensen veel dingen overleven.

Zie je bij paarden en honden ook. Veel paarden met zomereczeem en luchtweg problemen.
Bij de honden gevoelige darmen, epilepsie en HD.


Vind dit best opmerkelijk voor iemand die voorheen opperde dat we de grenzen moesten sluiten en daarmee de genenpool van ons mensch ook weer verkleinen

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:46

Lactose intolerantie is er juist 'uit gefokt' bij ons westerlingen :+
Aparte uitspraken inderdaad :=

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:55

https://www.ftm.nl/artikelen/boerengewe ... erdiensten

Ik had deze link net in het andere topic gezet, maar hier past deze beter.

Artikel is van Follow the Money en gaat o.a. over overstappen van traditionele melkveebedrijf naar biologisch, met dank aan de gestegen melkprijzen. Daar zou het nu de juiste tijd voor zijn, volgens het artikel.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:45

... en de geluiden op het ministerie zijn inmiddels 'dat dit is waar we heen moeten' - en dat er zelfs meer boeren nodig zijn.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:56

Electra63 schreef:
https://www.ftm.nl/artikelen/boerengewe ... erdiensten

Ik had deze link net in het andere topic gezet, maar hier past deze beter.

Artikel is van Follow the Money en gaat o.a. over overstappen van traditionele melkveebedrijf naar biologisch, met dank aan de gestegen melkprijzen. Daar zou het nu de juiste tijd voor zijn, volgens het artikel.


En wat zou daar het voordeel van zijn? Want de bio boeren vallen ook onder de reductie?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:10

Dit is ook een interessant verhaal; een boer die in 2015 al is overgestapt op duurzamer koeien houden. https://fb.watch/e6fVaHcZnK/
Dat zal niet dé oplossing zijn, maar zal zeker een goede bijdrage zijn als elke boer die kant op zou gaan.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:19

OleJon schreef:
Balko schreef:
Daarnaast alle lactose intoleranties en allergieën vind ik echt de grootste hype van het moment.
Tuurlijk zijn er mensen met allergieën maar die schieten met bosjes uit de grond lijkt t.

Dat zou ik geen hype willen noemen. Veel mensen komen er simpelweg op latere leeftijd pas achter, en het ontwikkelt zich vaak ook pas op latere leeftijd. Ik heb ook heel lang zuivel gegeten toen ik over mijn koemelkallergie heen gegroeid was, en had heel regelmatig last van krampen. Ik heb daar vroeger nooit bij stilgestaan dat dat door de melk kon komen.
Sinds ik geen zuivel meer eet heb ik geen last meer. En áls ik dan eens een kop chocomel drink dan zit ik een half uur later krom van de buikpijn.
Mijn vriend dronk vroeger zonder problemen dagelijks melk, maar omdat wij geen melk meer in huis hebben is hij het niet meer gewend.. en ook hij krijgt inmiddels krampen als hij ineens zuivel gaat eten.
Ik denk dat heel veel meer mensen lactose intolerant zijn, maar dat veel mensen het gewoon niet weten of hun lichaam nog te veel gewend is om melk te drinken.
Het is heel natuurlijk dat dieren na hun zoogtijd lactose intolerant worden, dat gebeurt bij haast alle zoogdieren, inclusief de mens.


Dat mensen tegenwoordig voor veel dingen allergisch zijn, komt ook dat de mens te door gefokt is. Vroeger bleven de sterksten over. De zwakkeren overleefden het niet maar op medische gebied zijn we zoveel mans. Dat er veel mensen veel dingen overleven.

Zie je bij paarden en honden ook. Veel paarden met zomereczeem en luchtweg problemen.
Bij de honden gevoelige darmen, epilepsie en HD.


Ik denk daar heel anders over...tegenwoordig zit er veel meer "zooi" in ons eten, de bodem is verarmd waardoor er minder mineralen en vitaminen zitten. Mensen gebruiken veel antibotica zonder probiotica en fermenteren zelf geen producten meer. (fermentatie = goede bacterieen voor de darmen)

Idem bij dieren, mensen weten gewoon tegenwoordig nog heel weinig over wat ze eten, welke zooi er in zit, wat het doet in een lichaam. Wat er gebeurd als een darmflora niet goed werkt of een lever overbelast raakt. Wat medicatie kan doen in een lichaam etc. etc.

Ik ben juist voor pure voeding, vlees zonder e-nummers, melk zo onbewerkt mogelijk, transvetten..die zijn ongezond maar verzadigd vet heeft een mens tot op zekere hoogte nodig. Suiker is mega slecht, teveel snelle koolhydraten ook. Er is een link met insuline resitentie, hormoonproblemen en daar komen ook weer veel verstoringen uit voort. Dat is dan ook mijn probleem met veel vleesvervangers dat die vaak niet puur zijn maar er veel troep in zit. Kun je beter zelf linzensoep maken of een ander eiwitrijk iets maken.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:23

8nnemiek schreef:
Dit is ook een interessant verhaal; een boer die in 2015 al is overgestapt op duurzamer koeien houden. https://fb.watch/e6fVaHcZnK/
Dat zal niet dé oplossing zijn, maar zal zeker een goede bijdrage zijn als elke boer die kant op zou gaan.

Heel gaaf!