Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 15 [ 354 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Stalbranden...komen oa door de luchtwassers, je weet wel die dingen om de wensnatuur in stand te houden.
Opgedrongen door de overheid, niet wat de boer zo graag wilde.
Word dat er ook bij verteld in de anti boer propaganda?

Die luchtwassers zouden niet nodig zijn als er minder dieren zouden zijn :)* Dat is nu juist het punt. Minder dieren = meer ruimte en buitenlucht en zorg per dier.
En die boer kan dat prima overleven, míts er nu eindelijk eens realistische prijzen gevraagd zouden worden voor dierlijke producten. Het is bizar dat er 25 kilo plantaardige voeding nodig is voor een kilo rundvlees, maar dat een kilo gehakt in de winkel nauwelijks meer kost dan een kilo groente..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Laat ze eerst maar wat meer onderzoek doen naar dat kweekvlees: https://www.ad.nl/koken-en-eten/kweekvl ... hebben.%22


Die link is een artikel uit 2019. Inmiddels volledig achterhaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:30 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Judith, onze natuur gaat niet om zeep door de dieren.
wens natuur, zoals heide is door de mens gemaakt, dus het hersteld hoogstens naar oude waarden terug.
Omdat er geen geld meer is voor het onderhoud van die wens natuur.
En schaapjes op de heide word door die wolf ook niet makkelijker.....
Wens natuur is niet meer houdbaar dus de boer krijgt de schuld.
Want ja met 200.000 mensen in een half jaar erbij zal er toch ergens grond vandaan moeten komen en bij Pietje 4 hoog is dat niet...


Waarom gaat onze natuur niet om zeep door de dieren??? We hebben bizar veel vee in Nederland wat stikstof oplevert. Stikstof zorgt dat planten die daar goed op gaan de planten die hier minder goed op gaan kapot maken. Dat is toch om zeep helpen? Dat heeft niks met oude waarden te maken.

Ik ben ook niet voor de door mensen aangelegde natuur overigens, net zo min als dat ik ben voor door de mens gesloopte natuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:32 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
[die boer kan dat prima overleven, míts er nu eindelijk eens realistische prijzen gevraagd zouden worden voor dierlijke producten. Het is bizar dat er 25 kilo plantaardige voeding nodig is voor een kilo rundvlees, maar dat een kilo gehakt in de winkel nauwelijks meer kost dan een kilo groente..


Hoe wil je er voor gaan zorgen dat boeren die eerlijke prijs gaan krijgen. Binnen de EU is er geen enkele ruimte voor protectionisme. Het klinkt heel erg mooi produceren voor eigen lokale markt. Alleen het is wederom Europa die dat verbied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:38 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Maar wat voor soort leven zie jij dan voor je? Gewoon thuis blijven en werken en geen uitjes, spullen waar je blij van wordt en geen reizen? En lekkere dingen mag je ook niet meer eten. Waarom zou je dan uberhaupt nog willen leven?

Hou je meer bezig met je directe (groene) omgeving. Consuminderen. Stel een aankoop/vervanging uit tot het echt nodig is, dus niet van ik heb het al een paar jaar. Lekkere dingen wat minder dan geniet je er meer van. Heus alle kleine beetjes helpen.[/quote]
Welke groene omgeving? Zolang er honderdduizenden mensen per jaar binnen stromen gaat er steeds meer landschap verloren aan bouw. En het gaat om levenskwaliteit voor jezelf, die vervalt zodra je niks meer kan behalve vegeteren en op een houtje moeten bijten. De fun van leven zit m toch in leuke dingen kunnen ondernemen, gezellige spullen om je heen, lekker kunnen eten etc etc.[/quote]

Gelukkig zit mijn fun daar niet in... Vrienden om me heen, in staat zijn in mijn eigen levensonderhoud (en dat van mijn dieren nu) te voorzien. Zinvol bezig zijn, van betekenis zijn voor anderen waardoor ik me goed voel. Ik heb gereisd met de fiets om iets van deze mooie wereld te zien. Maar ik heb ook akelige dingen gezien, inderdaad soms honger gehad omdat er ook plaatselijk weinig eetbaars te krijgen was. Eten is een basisbehoefte, als het mogelijk is kun je dat optuigen, als dat niet meer kan omdat we met veel zijn, is dat dan zo. Ik weet dus dat ik daar mee om kan gaan en toch ook te kunnen genieten van wat er wel is. Dat is voor mij een rijk leven!
(de quotes heb ik geloof ik niet helemaal goed gedaan, excuus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
sakura..misstanden zijn er overal, maar eerlijke filmpjes ga je bij wakker dier en consorten nooit vinden.
Dat trekt geen zieltjes....


Ik heb een nieuwsbron gepakt zonder 'extremistische' kleur, namelijk RTL. Die gewoon de dossiers erbij heeft gepakt. Ook een Zondag met Lubach is niet een extremistisch partij die primair voor dierenrechten nieuws maakt.

Ik snap gewoon niet hoe je met die beelden in je achterhoofd nog varkensvlees kunt eten. Biologisch zou ik me nog iets kunnen indenken, maar met de minste sterren voor 'beter leven' in de supermarkt, dat kan ik het me gewoon niet voorstellen.

Alleen al het googelen op misstanden varkensslachterijen (en dan hebben we het nog niet eens over de boerenbedrijven en transport) komt er al genoeg ellende naar boven. Het maakt mij echt verdrietig dat we zo met de dieren omgaan en dit maar goed vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 13:53 



 
Profiel   

Het stikstofprobleem komt nu veel in het nieuws en het is logisch dat er nu meer mensen over nadenken en een mening vormen. In plaats van anderen in hokjes te stoppen of naar elkaar te wijzen, zou men eens naar de ander moeten gaan luisteren.

Zoals de regering het nu wil aanpakken wekt veel weerstand op. Als we dierenwelzijn nu eerst voorop zouden stellen, zou daar al gelijk winst wbt stikstof te behalen zijn. Maar er wordt puur en alleen naar de cijfers gekeken.

Mensen hebben het gevoel dat hun onrecht wordt aangedaan. Melkveehouders die al jaren investeren en verbeteren en dan is het nog niet goed.
Paardenhouders die al even met nieuwe regels te maken hebben en de angst hebben dat er straks niet meer voldoende ( betaalbaar ) voer is en ruimte. Je kan een afbouw regeling maken, maar niet straks mensen dwingen hun geliefde viervoeter te moeten laten inslapen. Laat stallen niet meer uitbreiden, zorg ervoor dat ze mogen en kunnen vergroenen bijvoorbeeld.

Mensen zeggen; begin bij jezelf? Maar zo werkt het vaak niet. Mensen werken hard en als er aanbod is en je ziet wat mensen kopen, hebben mensen nou eenmaal ook wensen. Helemaal als je ziet hoe andere landen met hun afval omgaan, snappen echt veel mensen niet hoe hun inbreng in het kleine Nederland van invloed kan zijn. Ze voelen dat als een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat.

En soms moet je juist wel vernieuwen. Ik las pagina's terug over de kokend water kraan en dat een waterkoker ook prima is. Ten eerste verbruik je vaak meer water en stroom bij een waterkoker, omdat een kokend waterkraan precies de hoeveelheid geeft die je nodig hebt.

Een nieuwe keuken? Onze keuken was oud en verrot, de koelkast was warm ipv koud. Zowel 11jr geleden als nu de laatste 3jr verbouwen we redelijk duurzaam. Apparaten die vervangen moeten worden, zijn energie zuinigste en we isoleren.
Ja, we hebben veel afval, maar daar ontkom je soms niet aan. Niks doen betekent enorm veel tocht, vocht etc.

Vlees eten is een eigen keus. Ik heb liever minder en van een goed adres dan elke dag veel vlees of kip. Maar dat is wel een overstap voor mensen die dat niet gewend zijn en nu vooral het gevoel hebben dat ze alles wordt afgenomen. Dan lees ik juist reacties als; ik heb nog een grote steak op de bbq gegooid. Zou je in alle redelijkheid met die mensen kunnen praten, krijg je vast andere reacties.

Vleesvervangers snap ik gewoon niet. Ik heb weleens een kaas ding, maar de burgers en dergelijke snap ik niet. Een dag geen vlees is een dag geen vlees. Je kan dat met groente, vruchten, noten prima kunnen invullen.
Ik denk dat we binnen x aantal jaren wel horen hoe slecht al die vervangers zijn. Overigens vaak verpakt in plastic.

Je kan nog winst behalen met meer tuinen vergroenen, maar ook dat vinden mensen enorme betutteling en het gevoel dat ze niet meer zelf mogen beslissen.
De wc doortrekken met leidingwater? Wij wilden het anders gaan doen, maar is nog niet 1,2,3 gedaan. Als je erover nadenkt is het vreselijk zonde, maar ja.

We zijn te hard gegroeid qua bevolking en de instap voor jongeren op de huizenmarkt is een probleem. Maar iedereen kijkt en denkt naar eigen portemonnee. De doorstroom kan wel al jaren beter als er geen regels waren waardoor mensen onnodig woningen bezet houden, zelfs als ze zelf al hadden willen verhuizen.

In Nederland wordt altijd gezegd dat we het zo goed hebben en dan verwachten mensen dat ook. Maar ook onderwijs en de zorg bijv hebben het al vele jaren moeilijk. Ik kom uit de tijd dat er ziekenfonds was en wie had bedacht dat je nu +/- 150 euro moet betalen en zoveel beperkingen hebt en de tandarts dan nog los staat van dat alles.
Je kreeg va je 18e stufi en een ov kaart.

We zijn een land van de boeren. Het is onze trots; de klompen, de koeien, de tulpen en dat verdwijnt. Maar waarom? Als er boeren naar het buitenland vertrekken en daar 10x zo groot mogen zijn, heb je wereldwijd nog steeds een probleem, het is alleen over de grenzen verlegd.

Maar na de corona periode waar mensen in hokjes werden gezet en tegenover elkaar kwamen te staan, is dit wel een lastig moment voor deze problemen en snap ik de weerstand. Mensen zijn ook echt moe van het negatieve, de gestegen levenskosten en niet rooskleurig naar de toekomst kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 14:56 



 
Profiel   

Voor diegene die zijn of haar oogkleppen af willen doen en goede argumenten zoeken...

(Misschien ook jij Danique_G)

Er zijn genoeg platforms die het goed uitleggen waaronder blackbox. Daar staat veel informatie op die het haarfijn uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:38 



 
Profiel   

Vergroenen van tuinen zal ook wel minder animo voor komen als het water ook onbetaalbaar gemaakt gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:40 



 
Profiel   

_Mir schreef
Voor diegene die zijn of haar oogkleppen af willen doen en goede argumenten zoeken...

(Misschien ook jij Danique_G)

Er zijn genoeg platforms die het goed uitleggen waaronder blackbox. Daar staat veel informatie op die het haarfijn uitleggen.

Met alle respect, als jij black box een betrouwbare info site vindt, vraag ik me af wie er oogkleppen op heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:47 



 
Profiel   

ElCid schreef
lovelucydan schreef
En precies dit is het hele achterliggende gedachte van wat de overheid van plan is. Kon de rest van Nederland dit ook maar inzien.

Ipv ach die zielige natuur met te veel stikstof... Dikke onzin voor zover als de overheid deze worst ons voorhoud


Jammer genoeg weten veel mensen niet dat stikstof juist voor vergroening zorgt en dat we die broodnodig hebben om überhaupt te kunnen ademen! Maar men gelooft de overheid en het valse gevoel van veiligheid liever dan dat men zelf op onderzoek gaat en zich realiseert dat we belazerd en bedonderd worden. In dat opzicht hebben de verschillende overheden het goed gedaan; de massahypnose/ psychose ( lees; hersenspoeling) werkt erg goed............


Nou, dan nodig ik je uit om even bij ons kwetsbare natuurgebied te komen kijken wat stikstof daar met de natuur heeft gedaan.
Ik kan je alvast vertellen dat het er niet groener van is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:50 



 
Profiel   

_Mir schreef
Voor diegene die zijn of haar oogkleppen af willen doen en goede argumenten zoeken...

(Misschien ook jij Danique_G)

Er zijn genoeg platforms die het goed uitleggen waaronder blackbox. Daar staat veel informatie op die het haarfijn uitleggen.


Oké maar men zegt altijd. Als je iets goed begrijpt kun je het simpel uitleggen. Heb best vaak hele paragrafen geschreven over hoe life cycle assessments werken, impact calculaties en hoe data verzameld wordt. Vind dat namelijk wel zo respectvol in een discussie. Gezien jij bekend met de materie, kun je me er wellicht doorheen leiden? Ik zeg wel eerlijk dat ik het steeds moeilijker vind het serieus te nemen als niemand inhoudelijk een discussie kan aangaan. Daarnaast vind ik het niet echt respectvol. Men klaagt over het feit dat ze wappie genoemd worden maar zijn zelf niet echt baken van respect in hun reacties.

Je zegt iets over oogkleppen. Ik citeer vaak peer reviewed onderzoeken en artikelen waar wetenschappelijke consensus over is. Lees je die wel dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 15:58 



 
Profiel   

Popstra schreef
Waarom moet je hier nu altijd maar feiten onderbouwen met links over wetenschappelijke onderzoeken e.d als je zelf aan den lijve ondervind wat er allemaal al aan het veranderen en veranderd is?
Je ken mij niet vertellen dat het niemand op valt hoe sneaky er veranderingen in sluipen.

Oh, de corona wet moet er door nu. Iemand die dat volgt? Nee eigenlijk geen interesse om eerlijk te zijn want te druk met andere dingen enz... tot we weer tot achterlijke regels gedwongen worden die nu bij de wet worden vast gelegd. Word je gewoon door de strot geduwd en ook weer zo een voorbeeld hoe het er aan toe gaat.


Inderdaad en de meeste vinden het de normaalste zaak van de wereld

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:05 



 
Profiel   

superpony schreef
We zijn een land van de boeren. Het is onze trots; de klompen, de koeien, de tulpen en dat verdwijnt. Maar waarom? Als er boeren naar het buitenland vertrekken en daar 10x zo groot mogen zijn, heb je wereldwijd nog steeds een probleem, het is alleen over de grenzen verlegd.


Ik ben net zo Nederlands als de meesten hier, maar ik identificeer mij helemaal niet met "we zijn een land van boeren". Ik identificeer mij veel meer met het land van hoogwaardige technologie,
ASML, deltawerken en Ruud van Nistelrooy. Als ik iets naar de VS stuur bij wijze van kadootje, dan is het geen kaas of klompen, maar stroopwafels en blauw aardewerk.

Dit land is zoveel meer dan de agrarische sector. Sterker nog, economisch gezien is de agrarische sector niet eens van cruciaal belang voor ons land. Al mag je dat kennelijk vandaag de dag niet denken.

Ik heb er weinig moeite mee als veehouders NL verlaten en zich vestigen in bijv. Denemarken of Duitsland. De regels zijn daar echt niet anders, maar er is daar geografisch veel meer ruimte en dus hoeven de regels daar niet zo opgerekt te worden als in NL.
Voor Nederland geldt nu eenmaal "niet alles kan". Dit land is slechts een postzegel op het geheel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 16:46 



 
Profiel   

Mwa, als ik door NL rijd is het meest wat ik zie toch echt wel boeren bedrijven links en rechts van onze snelwegen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:50 



 
Profiel   

Dees schreef
superpony schreef
We zijn een land van de boeren. Het is onze trots; de klompen, de koeien, de tulpen en dat verdwijnt. Maar waarom? Als er boeren naar het buitenland vertrekken en daar 10x zo groot mogen zijn, heb je wereldwijd nog steeds een probleem, het is alleen over de grenzen verlegd.


Ik ben net zo Nederlands als de meesten hier, maar ik identificeer mij helemaal niet met "we zijn een land van boeren". Ik identificeer mij veel meer met het land van hoogwaardige technologie,
ASML, deltawerken en Ruud van Nistelrooy. Als ik iets naar de VS stuur bij wijze van kadootje, dan is het geen kaas of klompen, maar stroopwafels en blauw aardewerk.

Dit land is zoveel meer dan de agrarische sector. Sterker nog, economisch gezien is de agrarische sector niet eens van cruciaal belang voor ons land. Al mag je dat kennelijk vandaag de dag niet denken.

Ik heb er weinig moeite mee als veehouders NL verlaten en zich vestigen in bijv. Denemarken of Duitsland. De regels zijn daar echt niet anders, maar er is daar geografisch veel meer ruimte en dus hoeven de regels daar niet zo opgerekt te worden als in NL.
Voor Nederland geldt nu eenmaal "niet alles kan". Dit land is slechts een postzegel op het geheel.

Daarom zouden er hier veel minder mensen toegelaten moeten worden en elders in dunbevolktere landen gebouwd moeten worden ipv hier. Laat hier de kleine postzegels die nog weids zijn, weids blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:51 



 
Profiel   

Hoeveel boeren zijn er eigenlijk in Nederland? 53.919 volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat was aan het begin van het jaar. Daarmee vertegenwoordigen de boeren 0,6 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Stalbranden...komen oa door de luchtwassers, je weet wel die dingen om de wensnatuur in stand te houden.
Opgedrongen door de overheid, niet wat de boer zo graag wilde.
Word dat er ook bij verteld in de anti boer propaganda?


Hoe denk jij over appels...?

Hetzij in de winkel (van een boomgaatd)
een wilde appel(boom)
of bij iemand in de tuin....?

Vallen die appel/bomen voor jou ook onder 'wensnatuur'...?

(Op zich ben ik het met je eens dat het dure dingen zijn die verre van perfect werken - en een onderdeel zijn van 'de ratrace'.
Een nieuwe regel,
dus moet je een duur apparaat,
ga je naar de voormalige boerenleenbank, zegt de rabobank 'u moet verplicht - tig koeien erbij, anders gaat de lening niet door'.
Wij betalen als belastingbetalers een deel van het inkomen van de boer,
de boer werkt zich een slag in de rondte,
de boer verdient nauwelijks wat,
en de firma 's van de luchtwassers hebben miljoenen winst per jaar.
"De sector is verrot.")


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-08-22 19:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:16 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Hoeveel boeren zijn er eigenlijk in Nederland? 53.919 volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat was aan het begin van het jaar. Daarmee vertegenwoordigen de boeren 0,6 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.

Dat is wat kort door de bocht. Waar denk je dat loonwerkers hun werkgelegenheid vandaan halen? Melkfabrieken? Bloemenveilingen? Slachthuizen? Mestverwerkers? Veetransporteurs? Veevoerproducenten? ...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:19 



 
Profiel   

Loretta schreef
8nnemiek schreef
[die boer kan dat prima overleven, míts er nu eindelijk eens realistische prijzen gevraagd zouden worden voor dierlijke producten. Het is bizar dat er 25 kilo plantaardige voeding nodig is voor een kilo rundvlees, maar dat een kilo gehakt in de winkel nauwelijks meer kost dan een kilo groente..


Hoe wil je er voor gaan zorgen dat boeren die eerlijke prijs gaan krijgen. Binnen de EU is er geen enkele ruimte voor protectionisme. Het klinkt heel erg mooi produceren voor eigen lokale markt. Alleen het is wederom Europa die dat verbied.

En de consument die de prijs niet wil of kan betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:32 



 
Profiel   

BrankaZ schreef
En de consument die de prijs niet wil of kan betalen.

Dat is toch geen probleem zolang de producten dan maar niet goedkoper vanuit het buitenland hier op de markt gedumpt worden?
Als prijzen van vlees zodanig stijgen dat het niet meer dagelijks voor iedereen toegankelijk is, dan is dat toch nog geen ramp? Dat mag best een luxeproduct worden, in plaats van "nu bij een xxl bucket chickenwings de derde sparerib gratis!".

Wordt de markt voor vlees een heel stuk kleiner als het veel duurder wordt? Ja, dus dan kan de sector vanzelf al krimpen tot een verantwoorde grootte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:40 



 
Profiel   

BrankaZ schreef
En de consument die de prijs niet wil of kan betalen.


Daar zijn wel politieke oplossingen voor:
geen BTW op 'groen' geproduceerd voedsel,
een toeslag op belastend geproduceerd voedsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:41 



 
Profiel   

Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot. Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig. Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen. 1 hectare weiland neemt zoveel co2 op, 1 hectare huizenbouw helemaal niets meer.. Als het vee echt het probleem was, dan werd het vee weg gestuurd. Maar werd de natuur ook de natuur gelaten. Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht. Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan? Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Ik als boeren dochter en paardeneigenaar zal het allemaal wel niet snappen.. Maar ik snap niet waarom sommige mensen echt overtuigd zijn dat vee weg moet.. Maar vervolgens mij dit ook niet kunnen uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:49 



 
Profiel   

wilmatj schreef
Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot. Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig. Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen. 1 hectare weiland neemt zoveel co2 op, 1 hectare huizenbouw helemaal niets meer.. Als het vee echt het probleem was, dan werd het vee weg gestuurd. Maar werd de natuur ook de natuur gelaten. Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht. Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan? Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Ik als boeren dochter en paardeneigenaar zal het allemaal wel niet snappen.. Maar ik snap niet waarom sommige mensen echt overtuigd zijn dat vee weg moet.. Maar vervolgens mij dit ook niet kunnen uitleggen.

Waar haal je vandaan dat weiland CO2 vastlegt? Het belangrijkste kenmerk van weiland is dat er regelmatig gegraasd of gemaaid wordt. Wat er wordt vastgelegd, wordt vaak hetzelfde seizoen alweer geoogst en terug uitgestoten.
Gezond, levend veen, dát legt langdurig CO2 vast, maar ja, dat is nauwelijks meer te vinden doordat de waterstand overal is verlaagd tbv de landbouw, en doordat de veengebieden die er nog wel zijn, door overbemesting flink vergrast en verrijkt zijn, waardoor de veenvormende mossen het nakijken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 19:57 



 
Profiel   

wilmatj schreef
Weet je wat ik me wel eens af vraag, ze willen graag vee minderen in nederland vanwege de co2 uitstoot. Bijkomend voordeel is dat er dan weiland over is, want de boeren hebben dat niet meer nodig. Ipv dat ze daar dan mooie gebieden willen maken waar dus de natuur weer tot leven komt, nee willen ze huizen bouwen. 1 hectare weiland neemt zoveel co2 op, 1 hectare huizenbouw helemaal niets meer.. Als het vee echt het probleem was, dan werd het vee weg gestuurd. Maar werd de natuur ook de natuur gelaten. Daarnaast zijn wilde bermen langs boeren weilanden en akkers vaak al verplicht. Die randjes heb je ook nog wel eens in dorpen. Maar toevallig zie ik vele meer soorten bloemen en plantjes daar langs die weilanden dan in de dorpen.. Hoe kan dit dan als die vele co2 het probleem zou zijn?

Wat ik ook onwijs bijzonder vind, die veestapel is toch het probleem? Waarom wordt er dan niet als eerst al dat wilde vee weg gedaan? Wilde runderen, herten, paarden., stoten allemaal co2 uit en leveren niemand helemaal niets op.. Lijkt mij dan toch de gemakkelijkste keuze?

Ik als boeren dochter en paardeneigenaar zal het allemaal wel niet snappen.. Maar ik snap niet waarom sommige mensen echt overtuigd zijn dat vee weg moet.. Maar vervolgens mij dit ook niet kunnen uitleggen.

Dat is niet zo lastig; 2,2 miljoen hectare in Nederland bestaat uit landbouwgrond, waarvan het overgrote deel voor de veeteelt. Bebouwd terrein neemt maar 360.000 ha in beslag, en dat is mét alle industrie erbij. Er kunnen 15 tot 35 woningen op een hectare worden gebouwd. Er is dus totaal geen sprake van dat al die gebieden bebouwd zouden worden met huizen. Zelfs al zou je een half miljoen huizen willen bijbouwen, dan nog zou je 'maar' 15.000 ha nodig hebben, en dus enorm veel grond over voor natuur.
Die wilde runderen/paarden/herten worden ook gegeten, dus leveren net zoveel op als een dier in de bio-industrie, alleen hebben ze een beter leven.


Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-08-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 15 [ 354 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen