Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:38

Ze noemen het op de site adoptie, echter als je het paard wil "adopteren" dan moet je een bruikleenovereenkomst tekenen met de BV Hulplot. Bruikleen mag dus wel, ze zijn best wel slim. Je adopteert het paard dus niet, maar hebt hem in bruikleen met alle eisen en voorwaarden die zij daaraan stellen. Je wordt dus geen eigenaar.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:56

anjali schreef:
Tazzey schreef:
Ik heb verschillende dieren bij de dierenbescherming vandaan gehaald en ik ben inderdaad eigenaar geworden van deze dieren.

Zou jij er eventueel ook mee mogen fokken dan?


Over het algemeen zijn honden en katten uit het asiel gesterriliseerd of gecastreerd.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:02

PZB beweert zelf maar een enkel paard teruggehaald te hebben maar ik lees hier al meerdere verhalen van mensen die (in)direct ervaring hebben met het gegeven dat een paard teruggehaald is.

Dus dat klopt dan ook niet helemaal....

The plot thickens. :=

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:04

volgens mij is dat bijrijder verhaal bullshit. Commercieel gebruik betekent met als doel winst maken

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:08

Het klopt wel. Voor de verzekering speelt het wel mee.

Betaald bijrijder betekent een dienst afnemen, de 'aanbieder' is dan verantwoordelijk. Daarom moet je op maneges soms ook een formulier voor eigen risico ondertekenen als je met een van hun paarden op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:09

Kinke schreef:
volgens mij is dat bijrijder verhaal bullshit. Commercieel gebruik betekent met als doel winst maken



Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het waar is.

Afgelopen jaar- 1,5 jaar zijn er zeker 3 paarden (naar mijn weten, misschien dus nog wel meer) teruggehaald.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:09

Dreamboy schreef:
anjali schreef:

Zou jij er eventueel ook mee mogen fokken dan?


Over het algemeen zijn honden en katten uit het asiel gesterriliseerd of gecastreerd.


Mijn dieren waren niet gecastreerd maar ik ben ook niet van plan met ze te fokken. Ze mogen hier gewoon lekker lui en blij hun leventje slijten na zo'n enorm slechte start.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:15

Stalling 300pm bijdrage 150
Nee dat is commercieel
Beticht worden van zaken die Carlijn ook deed, maar.heeeeee

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:18

Ania schreef:
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het waar is.

Afgelopen jaar- 1,5 jaar zijn er zeker 3 paarden (naar mijn weten, misschien dus nog wel meer) teruggehaald.


Beter lezen. Volgens mij hebben ze die regel zelf verzonnen. Bijrijder = commercieel. Niet dus.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:19

upendo schreef:
Het klopt wel. Voor de verzekering speelt het wel mee.

Betaald bijrijder betekent een dienst afnemen, de 'aanbieder' is dan verantwoordelijk. Daarom moet je op maneges soms ook een formulier voor eigen risico ondertekenen als je met een van hun paarden op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Ja, maar dat neemt de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar, dus de manege, niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:19

Kinke schreef:
Ania schreef:
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het waar is.

Afgelopen jaar- 1,5 jaar zijn er zeker 3 paarden (naar mijn weten, misschien dus nog wel meer) teruggehaald.


Beter lezen. Volgens mij hebben ze die regel zelf verzonnen. Bijrijder = commercieel. Niet dus.....

Bijrijder mag, zolang die bijrijder geen bijdrage betaalt

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:25

_San87_ schreef:
upendo schreef:
Het klopt wel. Voor de verzekering speelt het wel mee.

Betaald bijrijder betekent een dienst afnemen, de 'aanbieder' is dan verantwoordelijk. Daarom moet je op maneges soms ook een formulier voor eigen risico ondertekenen als je met een van hun paarden op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Ja, maar dat neemt de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar, dus de manege, niet weg.

Klopt, maar er is een reden dat ze het wel proberen natuurlijk. :)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:27

Ik begrijp echt niet waarom mensen met zo'n constructie in zee gaan. In het slechtste geval betaal je de volle mep voor een ziek paard waar je geen eigenaar van wordt, maar wel alle kosten voor moet dragen en dat ten alle tijden teruggehaald mag worden. Jij een lege portemonnee en geen paard. En paard wordt gewoon opnieuw geplaatst/verkocht/geadopteerd of hoe je het ook noemen wilt, dus pzb ontvangt twee keer de verkoopprijs.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:28

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:31

Maar waar ligt dan het verschil tussen

Bijrijder commercieel
Bijrijder die soms kosten deelt
Bijrijder die niets betaalt


Voor het paard maakt het niets uit in principe, behalve dat als kosten gedeeld worden er wellicht iets meer gedaan kan worden voor het paard


Qua wettelijke verantwoordelijkheid maakt het volgens mij ook niet uit.
Is een leuke vraag voor FloortjeM hier op bokt, met haar hippisch-juridische achtergrond.

Maar bij mijn weten is de eigenaar in principe in eerste instantie áltijd verantwoordelijk wanneer een paard ergens schade veroorzaakt.

Hoe dat zit als het paard schade aan bijrijder maakt (ongeluk, val, iets gebroken met langdurige restschade bv) weet ik niet, maar volgens mij is ook dan formeel de eigenaar aansprakelijk.
En doet het er weinig toe of die bijrijder al dan niet betalend was. (Of bruiklener, wat dat aangaat)

Dus ik snap niet zo goed waarom PZB er verschil in ziet.

Maar wellicht is dat toch ergens een juridisch iets dat ik niet doorzie.

Zijn wel echt interessante vragen voor bv Floortje.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 19:49

Ik heb van de dierenbescherming ook al eens een pony gekocht, niks rare voorwaarden. Gewoon betalen en ik was eigenaar.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:14

De paarden inzetten voor social media waar flink aan wordt verdiend, is toch ook die dieren commercieel exploiteren...

Maar ik heb nog nooit een bijrijder gezien die "wit" betaald dus hoe gaan ze dat hard maken?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:31

maar het is sowieso een onzin argument. Als je een betalende bijrijder hebt maak je nog geen winst, dus is het niet commercieel

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:51

Femke_Tweety schreef:
Maar bij mijn weten is de eigenaar in principe in eerste instantie áltijd verantwoordelijk wanneer een paard ergens schade veroorzaakt.


Inderdaad een interessant vraagstuk, want hoe zit het dan als pvb officieel eigenaar blijft?

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:43

amber15 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Maar bij mijn weten is de eigenaar in principe in eerste instantie áltijd verantwoordelijk wanneer een paard ergens schade veroorzaakt.


Inderdaad een interessant vraagstuk, want hoe zit het dan als pvb officieel eigenaar blijft?
klopt, het staat hier duidelijk beschreven: https://www.alexadvocaten.nl/aansprakelijkheid-paardeneigenaar/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:56

En wanneer is iemand bijrijder? Je kan ook zeggen dat je vriendinnen bent en het paard samen houdt en verzorgd.
Maar er zijn ook stallen die geen bijrijders willen.

Ik vind het ergens wel een ander verhaal als mensen per se een paard willen en er eigenlijk geen geld voor hebben en zo de kosten willen dekken, maar ja.....Wat doe je ertegen?

En hoe ze erachter komen? Volgens mij brengen ze voldoende uren door op facebook en bokt onder andere en krijgen ze ook voldoende info door.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:19

Ania schreef:
Kinke schreef:
volgens mij is dat bijrijder verhaal bullshit. Commercieel gebruik betekent met als doel winst maken



Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het waar is.

Afgelopen jaar- 1,5 jaar zijn er zeker 3 paarden (naar mijn weten, misschien dus nog wel meer) teruggehaald.


Maar ik weet ook combinaties die ook een betalende bijrijder hebben, waarvan zij op de hoogte zijn en die niet zijn terug gehaald… dus blijkbaar dan ook nog selectief op welke paarden wel of niet worden terug gehaald??? Bijzonder…

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:34

Mijn mond valt steeds verder open van de rare regels.
Geen bijrijder mogen hebben :? kijk dat hij niet in manegelessen mag gaan lopen, dat daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar of nu de eigenaar/houder 6 dagen rijd of een bijrijder 2 en de houder 4, wat maakt dat voor dat paard uit?

Ik begrijp eigenlijk steeds minder dat er nog mensen zijn die daar een paard vandaan hebben.
De prijzen zijn ook niet laag, dan kun je toch beter 1 gewoon zelf zo kopen?
Ik mis echt de voordelen.

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:59

darkadia schreef:
Ania schreef:

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat het waar is.

Afgelopen jaar- 1,5 jaar zijn er zeker 3 paarden (naar mijn weten, misschien dus nog wel meer) teruggehaald.


Maar ik weet ook combinaties die ook een betalende bijrijder hebben, waarvan zij op de hoogte zijn en die niet zijn terug gehaald… dus blijkbaar dan ook nog selectief op welke paarden wel of niet worden terug gehaald??? Bijzonder…


Hier ging het om een paard dat heel geliefd was om te adopteren, was binnen een week alweer naar de volgende doorgezet. Kwestie van dubbel geld kunnen innen.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:06

DuoPenotti schreef:
Mijn mond valt steeds verder open van de rare regels.
Geen bijrijder mogen hebben :? kijk dat hij niet in manegelessen mag gaan lopen, dat daar kan ik me iets bij voorstellen.
Maar of nu de eigenaar/houder 6 dagen rijd of een bijrijder 2 en de houder 4, wat maakt dat voor dat paard uit?

Ik begrijp eigenlijk steeds minder dat er nog mensen zijn die daar een paard vandaan hebben.
De prijzen zijn ook niet laag, dan kun je toch beter 1 gewoon zelf zo kopen?
Ik mis echt de voordelen.


Haha helemaal mee eens, niet te begrijpen.