Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:42

FEI.org
Algemen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker. Sophie is hippisch schrijfster, enthousiaste dressuuramazone en ze springt af en toe.

Wie heeft er in zijn ruitercarrière nooit les gehad van een instructeur die riep dat je je hakken moest uitdrukken?

Er zijn een aantal instructies die we allemaal wel meerdere keren gehoord hebben door de jaren heen, maar die in veel gevallen je rijden niet ten goede kwamen.

De basis voor deze instructies ligt in het correct rijden, maar veel worden niet duidelijk verklaard of uitgelegd waarom, en hoe, ze uitgevoerd moeten worden.

Vast staat dat je ze wel zult blijven horen, telkens weer. Hieronder beschrijven we hoe je ze in gedachten kunt vervangen als je merkt dat ze je meer hinderen dan helpen tijdens het rijden.

1. Hakken uitdrukken
Hoe kan dit averechts werken?
Normaal gesproken krijg je deze aanwijzing als je voorover kantelt en je onderbeen wegglijdt. Je hakken uitdrukken kán helpen, maar als je ze te ver doordrukt, kun je je schrap gaan zetten in de stijgbeugels. Hierdoor kun je een stoelzit creëren.

Wat kun je doen in plaats van deze instructie?
In plaats van je hakken uitdrukken, kun je ook denken aan het optillen van je tenen. Je wilt dat je voet gelijk is met je stijgbeugel, wellicht met je hak iets lager tijdens het galopperen of springen.

2. Diep zitten
Hoe kan dit averechts werken?
Diep zitten in de galop of tijdens het doorzitten in draf, iedereen heeft dat wel eens gehoord. Het lijkt ook wel alsof topruiters vastgeplakt zitten aan hun zadel en één geheel zijn met de bewegingen van hun paard.

De instructie “diep zitten” wordt normaal gesproken gegeven als je uit het ritme raakt, om jezelf te doen stoppen met stuiteren in het zadel. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je diep wilt gaan zitten? Heel veel ruiters, gelukkig niet allemaal, zullen automatisch achterover gaan leunen. Te ver achterover, in de meeste gevallen. Ook gaan ze veel zwaarder in het zadel zitten, iets dat het paard niet helpt.

Wat kun je doen in plaats van deze instructie?
Rechtop zitten! Rechtop zitten stelt je in staat om je benen naar beneden te strekken en de rugwervels naar boven. Dit gebeurt terwijl je een goede houding aanneemt en je eigen gewichtsverdeling en positie controleert. In plaats van diep in het zadel te gaan zitten, kun je ook denken aan het “aansluiten” van je zitbeenknobbels aan het zadel. Op deze manier blijf je verbonden met je zadel, in plaats van diep in je zadel te blijven zitten.

3. Meer been geven!
Hoe kan dit averechts werken?
Hier kunnen we heel duidelijk over zijn! Meer been geven is vaak de oplossing voor een probleem. Maar het probleem ontstaat als niet duidelijk is uitgelegd hoe je op een goede manier been geeft.

Een mooi voorbeeld is een lui paard. Meer been geven zal het probleem dat hij niet aan het been is niet oplossen. Bovendien kun je niet stil of rustig in het zadel zitten als je elk moment, of bij elke oefening, het paard stevig moet aandrijven.

Ruiters hebben de neiging om te vertrouwen op de hand en zit in plaats van op het been. Je moet niet in de situatie komen dat je echt moet schoppen of slaan tot je buiten adem bent, alleen maar om je paard naar voren te krijgen.

Wat kun je doen in plaats van deze instructie?
Als je bijna moet vechten om je paard voorwaarts te houden, is de oplossing om te werken aan de reactie die je krijgt op je beenhulpen. Ook moet je goed beseffen dat het niet de bedoeling is dat je been constant aan je paard vastgeplakt moet zitten.

Als je continu been veel been moet geven, en je moet dan een keer om een andere reden been geven, bijvoorbeeld omdat je paard uitbreekt op de volte of omdat je van arbeidsdraf naar middendraf wilt, dan heb je geen andere keuze dan een maximale beenhulp te geven.

In het ideale geval wil je tijdens het rijden dat je paard op een lichte beenhulp reageert, zodat je stapsgewijs druk kunt toevoegen en dan een goede reactie krijgt.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:00

Bekend verhaal. Veel instructeurs hebben geen idee van een goede houding en zit

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:18

Loretta schreef:
Bekend verhaal. Veel instructeurs hebben geen idee van een goede houding en zit

En als ze het zelf goed kunnen is het niet gezegd dat ze het correct over kunnen brengen. Het valt me op dat veel mensen een slechte zit hebben en dat is wat mij betreft niet de schuld van hen maar van de instructie. Ik begrijp echt niet dat daar niet veel meer aandacht voor is.
Zelf heb ik geen opleiding ervoor maar ooit wel instructie gegeven. (Mij stuitte dat enigszins tegen de borst maar ik "moest" wel en ik zag mijzelf wel als het betere alternatief.) Gelukkig ging het me goed af, waarschijnlijk door een goed bewustzijn van mijn eigen lichaam doordat ik veel sporten heb beoefend. Ondanks dat ik streng (en rechtvaardig) was, was ik toch favoriet bij de lessertjes en hun ouders.
Nadat een kind weer bij de eigen instructie reed en mega complimenten kreeg, heb ik een gigantische fooi gekregen vanwege de resultaten die ik in enkele lesjes met het kind had geboekt. Een van de mooiste complimenten die ik heb gekregen.
Toch heb ik er niet mijn vak van gemaakt, ben kort daarna gestopt met paardrijden en een geheel andere weg ingeslagen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:36

Hakken uitdrukken heeft mij vele malen het leven gered. Dus het blijft een eerste vereiste dat je dat ook kunt met name tijdens rijden wat minder brave paarden. Je zit stabieler in het zadel.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:51

Nico12 schreef:
Hakken uitdrukken heeft mij vele malen het leven gered. Dus het blijft een eerste vereiste dat je dat ook kunt met name tijdens rijden wat minder brave paarden. Je zit stabieler in het zadel.


Ik zou niet weren hoe dat je leven zal moeten redden. Het zorgt juist alleen maar voor dat je minder stabiel zit.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 03:00

Vreemd artikel. Die drie adviezen zijn prima, de schrijfster gaat er alleen van uit dat ze verkeerd begrepen worden, en verkeerd uitgevoerd worden.
-Hakken uitdrukken is niet "je schrap zetten in je beugels" en in stoelzit gaan.
-Diep zitten is niet "achterover hangen".
- meer been geven is niet "schoppen en slaan"
Het is een soort stroman argumentatie.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:19

Eens met Kuggur.

En ik vind juist de aanwijzing "rechtop zitten" bij veel ruiters een bron van ellende. Het gaat vaak voorbij aan de reden waarom de ruiter niet rechtop zit en resulteert dan in spanning en een holle rug.
Met als gevolg dat de ruiter gaat stuiteren en de benen optrekt.
Met schouderbladen laten zakken ipv rechtop zitten kom je vaak al een heel eind. Dan lift je automatisch je borstbeen.

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:22

Tja voor mij geeft het juist aan waar het bij vele instructie aan schort, er worden wel termen gebruikt maar er wordt niet uitgelegd wat ermee bedoelt wordt en hoe het bereikt wordt. Met de termen an sich is niks mis..met het gebrek aan uitleg wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:55

Elisa2 schreef:
Tja voor mij geeft het juist aan waar het bij vele instructie aan schort, er worden wel termen gebruikt maar er wordt niet uitgelegd wat ermee bedoelt wordt en hoe het bereikt wordt. Met de termen an sich is niks mis..met het gebrek aan uitleg wel.

En vergeet ook de timing niet. Diep gaan zitten is bijvoorbeeld iets wat ik voornamelijk associeer met het moment waarop een paard bokt, zodat je stabieler in het zadel zit, niet met doorzitten in draf of galop.

Ik vind het ook een vrij vreemd artikel van de FEI, met een hoop aannames.

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:35

Ja en zijn zoveel nuances..diep zitten kan best gebruikt worden met doorzitten en overgangen terug, mits het paard al wat meer verzameld loopt anders heeft het helemaal geen nut. Maar het belangrijkste blijft dan denk ik: hoe doe je dat? diep zitten? Ik denk dat als iedereen hier daar antwoord op gaat geven dat er allerlei verschillende en verassende antwoorden op komen.

Avalanche

Berichten: 15959
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:44

Punt is idd niet zozeer de uitspraken maar hoe doe je dat?
Je hoort mij heel vaak roepen, laat je knie vallen vanuit de heup. Automatisch zullen dan ook je hakken naar beneden gaan, maar dan zonder de spanning in bovenbeen en kuit.

"Diep zitten" is een die goede uitleg nodig heeft. Schouders laten vallen zorgen dat je al meer contact hebt met je zadel, maar de magie zit hem vooral in de core. Je buikspieren kunnen aanspannen, daarmee kun je die beweging opvangen en blijf je in het midden van je zadel zitten.

Meer been geven....... nee. Paard elektrisch aan de hulpen zetten. Zit openen (waarbij je je bekken iets kantelt, en het paard letterlijk meer ruimte geeft om te lopen) moet al reactie geven. Ik zou willen dat mensen minder been gaven. Elke pas been geven zorgt alleen maar voor een onrustige zit en houding. Cruise control is imo de oplossing, leer je paard te blijven in de gang en tempo die je gevraagd hebt, tot je wat anders vraagt.
Zorg dat elke hulp iets betekent en elke hulp effect heeft. Dan kun je er ook aan gaan rijden, omdat je paard dan pas voorwaarts denkt, maar het voorwaarts denken is niet aangeboren, niet bij ruiter en niet bij het paard.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:23

Elisa2 schreef:
Tja voor mij geeft het juist aan waar het bij vele instructie aan schort, er worden wel termen gebruikt maar er wordt niet uitgelegd wat ermee bedoelt wordt en hoe het bereikt wordt. Met de termen an sich is niks mis..met het gebrek aan uitleg wel.


Dat is ook zeker het probleem. Bij hakken uit drukken denk ik aan kracht zetten op je hakken. Dat is juist wat niet werkt. Je moet je voeten ontspannen ouden dan zakken de hakken vanzelf in de juiste positie. Alles met kracht dat werkt juist tegen je.

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:34

Inderdaad! Ontspanning en zachtheid in het zitten is zo belangrijk.

En ook wat Ava zegt, zo min mogelijk doen..simpel houden, paard goed aan het been zetten is vaak voor veel ruiters het moeilijkste wat er is. Hard worden heeft ook geen effect want dan is het paard niet ontvankelijk meer. De juiste timing, scherpte en een goede hulp wel. Maar dan weer...hoe doe je dat?
Want imo om een paard goed te kunnen laten lopen is het belangrijk dat een ruiter eerst zelf goed kan zitten, een onafhankelijke zit en de ruiter daardoor de goede hulpen kan geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:03

Nico12 schreef:
Hakken uitdrukken heeft mij vele malen het leven gered. Dus het blijft een eerste vereiste dat je dat ook kunt met name tijdens rijden wat minder brave paarden. Je zit stabieler in het zadel.

Ik rijd niet al te brave paarden en mijn enkels zijn vergroeid waardoor het niet kan, toch leef ik nog. :+ Stabiel in je zadel zitten heeft niks te maken met hakken uit drukken maar met balans, kracht in je "core" en het vermogen om ontspannen mee te zijn met de bewegingen van je paard. Met je hakken perse te willen uitdrukken span je veelal kuitspieren op (en daarmee een hele keten andere) waardoor je juist minder stabiel zit.

Ik vind veel topruiters ook helemaal niet zo "diep" zitten eigenlijk.... := Zeker met de uitgestrekte gangen zie ik er veel meer staan dan dat ze zitten.


Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Tja voor mij geeft het juist aan waar het bij vele instructie aan schort, er worden wel termen gebruikt maar er wordt niet uitgelegd wat ermee bedoelt wordt en hoe het bereikt wordt. Met de termen an sich is niks mis..met het gebrek aan uitleg wel.

En vergeet ook de timing niet. Diep gaan zitten is bijvoorbeeld iets wat ik voornamelijk associeer met het moment waarop een paard bokt, zodat je stabieler in het zadel zit, niet met doorzitten in draf of galop.

Ik vind het ook een vrij vreemd artikel van de FEI, met een hoop aannames.

Dan ga ik weer juist staan. _O-

IMO is er maar één echte regel: zorg dat je ontspannen en in balans zit. Hóe je dat doet is voor ieder individu anders. ik zie zoveel ruiters beroerd zitten en van de knol donderen bij het minste omdat ze het ideale plaatje aan het nastreven zijn ipv te leren ontspannen en balans en ritme te vinden.

Anoniem

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:16

Hangt er vanaf: als ze met de kop tussen de benen gaan rodeoën blijf ik zitten, als ze alleen maar een beetje stuiteren idd staan. :)) Maar voor dat laatste moet je natuurlijk wel de balans hebben, meer dan wanneer je diep in het zadel gaat zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:18

Mkango schreef:
Hangt er vanaf: als ze met de kop tussen de benen gaan rodeoën blijf ik zitten, als ze alleen maar een beetje stuiteren idd staan. :)) Maar voor dat laatste moet je natuurlijk wel de balans hebben, meer dan wanneer je diep in het zadel gaat zitten.

Ja ik ga dus altijd staan. :)) mijn heupen en rug kunnen dat uitzitten niet meer. _O- dus ik laat ze onder me door bokken. :)) (mijn man en trainer kunnen overigens ook maar niet wennen aan ‘mijn’ methode. _O- ik doe iets tussen staan en zitten in. :)) )

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Drie traditionele instructies die je rijden kunnen schaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:09

@ Ayasha. Je schrijft: Met je hakken perse te willen uitdrukken span je veelal kuitspieren op (en daarmee een hele keten andere)
Fantastisch, je weet het gevolg van hakken uitdrukken OF als een glijbaan van een steigerend paard af.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:06

herr_balou schreef:
Loretta schreef:
Bekend verhaal. Veel instructeurs hebben geen idee van een goede houding en zit

En als ze het zelf goed kunnen is het niet gezegd dat ze het correct over kunnen brengen. Het valt me op dat veel mensen een slechte zit hebben en dat is wat mij betreft niet de schuld van hen maar van de instructie. Ik begrijp echt niet dat daar niet veel meer aandacht voor is.
Zelf heb ik geen opleiding ervoor maar ooit wel instructie gegeven. (Mij stuitte dat enigszins tegen de borst maar ik "moest" wel en ik zag mijzelf wel als het betere alternatief.) Gelukkig ging het me goed af, waarschijnlijk door een goed bewustzijn van mijn eigen lichaam doordat ik veel sporten heb beoefend. Ondanks dat ik streng (en rechtvaardig) was, was ik toch favoriet bij de lessertjes en hun ouders.
Nadat een kind weer bij de eigen instructie reed en mega complimenten kreeg, heb ik een gigantische fooi gekregen vanwege de resultaten die ik in enkele lesjes met het kind had geboekt. Een van de mooiste complimenten die ik heb gekregen.
Toch heb ik er niet mijn vak van gemaakt, ben kort daarna gestopt met paardrijden en een geheel andere weg ingeslagen.


Nou ook van hen zelf hoor. Ik denk dat je bewust moet zijn van je lichaam en goed moet voelen. Veel mensen kunnen of willen dat niet. En dan is hetgeen wat je (moet) veranderen best heel lastig.
Een beter begin begint bij jezelf, dus opnemen wat word aangegeven, voelen en bewust worden wat je dan moet veranderen en dus moet voelen. Oefening baart kunst...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:33

Nico12 schreef:
@ Ayasha. Je schrijft: Met je hakken perse te willen uitdrukken span je veelal kuitspieren op (en daarmee een hele keten andere)
Fantastisch, je weet het gevolg van hakken uitdrukken OF als een glijbaan van een steigerend paard af.

Ik begrijp je bericht niet. Met uit te drukken spannen veel ruiters hun bovenbenen en liesspieren op en duwen zichzelf uit het zadel.

Ben nog nooit van een steigerend paard af geschoven en druk mijn hakken nooit uit. Iets klopt dus niet aan je theorie. :+

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:04

Ik heb een paard wat heel lastig voorwaarts te rijden was. Met als gevolg steeds meer been moeten geven.

Sinds een jaar ben ik gestopt met been geven tijdens het losrijden. Ik rijd los in een joggingdrafje. Wissel veel af renvers, travers, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, wijken appuyementen. Totdat hij helemaal los is. En na een kwartier zet ie zelf de knop om wordt heet en hoef ik mijn been maar aan te leggen en hij trekt aan.

Ik moet niet proberen voor die tij door te komen met mijn been om hem voorwaarts te krijgen. Alleen zorgen dat ie niet uit die slome draf valt.

Mijn les bij dit paard niet meer maar geen been tijdens het loswerken. Daarna alleen been aanleggen als hulp bij terugrijden en schakelen. Zit openen en hij stijgt op