Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Maatregelen voor KNHS-wedstrijdorganisaties tijdens warme dagen

 
Profiel   

KNHS
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Er komt een aantal zonovergoten dagen aan. Zoals de weersvoorspelling het nu laat zien, wordt het de komende dagen erg warm. De KNHS vraagt wedstrijdorganisaties maatregelen te nemen om het voor mens en dier zo aangenaam mogelijk te maken.

Welke maatregelen getroffen worden, hangt mede af van de actuele en lokale weersituatie. Bekijk de omstandigheden ter plaatse bij de beslissing om een evenement wel of niet door te laten gaan. Vanwege deze extreme weersomstandigheden zal de KNHS geen wedstrijdafdracht in rekening brengen voor wedstrijden die vanwege de hitte worden afgelast. Dit geeft wedstrijdorganisaties de ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen over annuleringen van deelnemers en teruggave van inschrijfgelden.

De KNHS adviseert de volgende maatregelen voor wedstrijdorganisaties:

  • Probeer het wedstrijdprogramma in te korten, vroeger te starten of verplaats, als dat mogelijk is, de wedstrijd naar de binnenhal
  • Hanteer een tropenrooster en vervroeg of verlaat de starttijden om de warmste uren te vermijden.
  • Houd bij de programmering ook rekening met de tijden van het paardentransport, en vermijd de warmste uren.
  • Besteed extra aandacht aan de officials en vrijwilligers
  • Overleg gedurende dag met je officials of de getroffen maatregelen toereikend zijn
  • Laat prijsuitreikingen versneld of zonder paard uitvoeren.
  • Laat de organisatie, officials of de dierenarts erop toezien dat paarden niet – of zo kort mogelijk – in warme trailers in de zon staan.
  • Zorg voor de beschikbaarheid van voldoende (het liefst stromend) schoon water om paarden te laten drinken en om te kunnen koelen.
  • Creëer schaduwplekken waar paarden kunnen afkoelen.
  • Overweeg indien nodig om het evenement (al dan niet ingegeven door bevindingen van officials) tussentijds af te gelasten of voortijdig te beëindigen.
  • Vraag begrip bij deelnemers en toeschouwers, waarbij je erop wijst dat de beslissing wordt genomen in het belang van de gezondheid van paard en ruiter.
  • Communiceer richting de deelnemers en officials welke maatregelen de organisatie getroffen heeft.
  • Download de tips voor deelnemers tijden de wedstrijd, print het uit en hang het op het wedstrijdsecretariaat, in de kantine en bij de losrijring.

Om een handvat te geven hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden heeft de Sectorraad Paarden, met de dragende organisaties, een ‘Protocol extreme weersomstandigheden voor paarden’ opgesteld: bekijk het protocol.

Voor wedstrijdorganisaties adviseert de KNHS gedurende de tropische temperaturen het welzijn van paarden en ruiters voorop te stellen bij de besluitvorming over het laten doorgaan van wedstrijden en dus coulant om te gaan met inschrijfgelden van deelnemers die zich afmelden. Samen willen we onnodige risico’s voorkomen en welzijn voorop stellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:52 



 
Profiel   

Nou rij net langs een springconcour, paarden lekker in zo warme tent en ze zijn gewoon aan het rijden, bizar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:59 



 
Profiel   

Ja? Ben je in die tent binnen geweest? Of gok ja dat van de buitenkant?

Ik vind dit weer wel een mooi voorbeeld van hoeveel oa luchtvochtigheid en wind doet met de warmte beleving. Ik vind deze 30+ graden met lage luchtvochtigheid echt bizar veel beter te hebben dan de vorige hete periode toen de luchtvochtigheid veel hoger was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 15:05 



 
Profiel   

Ik ben nu op wedstrijd. Er hangen ventilatoren voor de stallen, we geven vaker vers water en ik zelf rij kort los. Na het rijden lekker lang douchen en het paard de rest vd tijd goed monitoren.
Hij kwam vanmiddag ook droog van de wagen. Die is ook goed geventileerd.
Het is allemaal niet zo dramatisch, het gaat prima. Het zijn getrainde paarden die wel wat gewend zijn.
Die van mij was gewoon fris als altijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:03 



 
Profiel   

Wij hebben op onze accomodatie alle wedstrijden afgelast . Dit doen wij vanaf 25 graden al . Omdat we voor onze paarden het dan al te warm vinden om te rijden . Er komen weer koelere dagen aan dus we prikken dan gewoon een dag . Zo kunnen de paarden lekker op de wei . Met schaduw . En om de 2 uur verversen we de water bakken . Omdat vers water belangrijk zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 22:08 



 
Profiel   

Ik heb zelf mijn wedstrijd van morgen afgezegd. Had om 13.00 moeten starten.
Dat is een beetje teveel van het goede. De wedstrijd zelf gaat gewoon door.
Ja het ligt in de schaduw maar je moet er toch heen met de trailer.
Dat kan ik mijn paard niet aandoen en hij is me meer waard dan het inschrijfgeld dat ik moet betalen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen