Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:36

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:
Anderszijds betekent dat ook, dat je diezelfde werken niet niet mooi mag vinden, omdat je niet zo kunt schilderen :)).

De hele argumentatie slaat beide kanten op, als een tang op een varken.

precies

En ook met andere sporten is er commentaar genoeg, kijk maar naar voetbal of F1.

Daarnaast wil ik zo niet eens kunnen rijden....

Da-bedoel-ik-dus.

Prima dat een aantal zich verheugen, even prima dat een aantal hem net zo graag zouden zien gaan bloemschikken.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:54

lailapri schreef:
Ik zie het meer als een dansopleiding. Hij leert de paarden dansen en sommige zijn goed genoeg om de opleiding tot hoog niveau te volgen. Er zit heus wel wat van dressuur is maar het doel opzich is anders geworden. Net als balet het is een zware opleiding en het is niet altijd even goed meer voor je lijf. Vele haken af door lichamelijke of psychische problemen maar diegene die wel door gaan en kunnen, kunnen echt wat laten zien.
Als er ergens zo een filmpje van een dansend paard in een ander land op internet verschijnt staat iedereen op de achterste poten. Maar wie zegt dat die training nu erger is als de dansopleiding van gal? Paarden tonen misschien meer stress (vaak ook spaanse types) maar wie zegt dat de toto's die fase niet ook hebben gehad bij aanleren van oefeningen?


Tja - ik wil mijn Knollie ook wel aanduiden als mijn danspartner.
Dat is namelijk de bedoeling van dressuur: je paard sterk en lenig maken (voor soepele types is dit de juiste volgorde) zodat hij ons goed kan dragen.

Wil je dat doen tot en met de zwaarste oefeningen (piaffe en eventueel de scholen boven de aarde) dan kost dat veel opleidingstijd, omdat het paard gigantische spierbundels moet kweken.
Maar het is verder uitstekend te doen, bij de ouderwetse Spaanse Rijschool werden de hengsten rustig 25 terwijl ze vol in het werk stonden.

En idd: ballet en 'moderne dressuur' zijn niet goed voor het lichaam.
;)

En daar duiken mensen zoals Dier&Recht dan op.
... en gelijk hebben ze. |(
Geld, daar draait het om, er is weinig tijd en er komen veel blessures, wat niet nodig is.

En de reden dat ik Gal niet met plezier bekijk is krek omdat ik verstand heb van paarden en benul heb van de echte klassieke dressuur.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 20:24

Elisa2 schreef:
Hij was het plezier kwijtgeraakt in de wedstrijden na het toch wel een beetje fiasco van de OS in combinatie met de (denk ik) kritiek,.

Hij heeft fantastische paarden..ik hoop gewoon dat hij dit afgelopen jaar gebruikt heeft om meer te trainen op een fijnere en harmonieuzere manier van rijden en voorstellen en dat hij ons positief gaat verassen.


Ik hoop het ook. Total was eigenlijk nog niet klaar voor de GP en daarom kwam het vaak wat geforceerd over vond ik. Maar het is een paard met mega veel talent dus hopelijk is Total in dat jaar meer "gerijpt". Edward vind ik een hele goede en aardige ruiter. Die bakken vol kritiek vind ik echt sneu voor hem. Maar anderzijds zou het hem sieren om ook eens in de spiegel te kijken en niet bedrijfsblind te worden...times are changing....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 21:20

superpony schreef:
Wildgirl schreef:
Nou, hoera.
In het kader van hoe willen we de dressuursport in Nederland naar beneden helpen....
Niks tegen Edward Gal persoonlijk maar zijn stijl en de wijze waarop hij zijn paarden presenteert(en daar in NL monsterscores mee haalt) staat lijnrecht tegenover het scala.
Ik snap niet dat men hier enthousiast over is eigenlijk.


Helemaal met je eens. Dan maar gezeik. Wat hij doet heeft niks met de paardensport te maken en zouden mensen toch eens moeten gaan inzien als ze uberhaupt van paarden en de sport houden. Door mensen als hij ligt de sport onder vuur en terecht.

En nee, ik wil voor geen goud presteren als het moet op zijn manier. Altijd dezelfde niks onderbouwende dooddoener.

Ik hoopte eigenlijk dat hij iets zou doen met de negatieve reacties en weg zou blijven. En dus ook thuis niet meer op paarden stapt of eens echt leert rijden.

En gelukkig woon ik in Nederland en ben ik nog steeds vrij om deze mening te mogen hebben.

Vooral als je dat lekker vanaf een anoniem profiel kan doen. Niemand die je er in real life op aan kan spreken.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:17

Het werkt heel simpel.

Paardensport is een jurysport.
Hij moet zorgen dat hij zijn punten haalt en zolang de jury dit blijft beoordelen met deze cijfers zal dit zo blijven.

In mijn ogen ligt daar ook het probleem.

Op menig wedstrijd terrein zie je de strakke benenzwaaiers hoge punten lopen en de simpelere paarden die een correcte maar mattere proef rijden zie je het met de hakken over de sloot redden.

Hoe meer het benenzwaaien gepromoot wordt door de mensen in de hokjes hoe meer mensen hier naar toe zullen rijden.ik weet zeker dat als dit namelijk niet meer zo beoordeelt wordt je in je eigen trainingen gaat kijken hoe je hier wel naartoe kan rijden.

Verder heb ik tijden van Edward genoten tot de totilas lijnen kwamen volgens mij. De laatste tijd heb ik het idee dat ze allemaal in de hoefsporen van totilas moeten treden en ik persoonlijk was ook daar geen fan van.

Ik ga niet zeggen wat goed of fout is, maar mijn manier is het niet. Alleen heb ik ook geen flauw benul van hoe dat kaliber paard onder je voelt. Ik heb er zat gereden en verder geholpen maar ik zeg altijd dat dit de Ferrari's onder de paarden zijn en ik ben miss een Audi rijder.

Verder vind ik ze namelijk van hoe ver ik kan beoordelen wel goed voor hun paarden.
Kijk Nadien die blije merrie die een aardige leeftijd behaalde of johnson die nog als een jonge hengst zijn ding doet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:56

Johnson is al een poosje met pensioen hoor.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:48

Hakken over de sloot bij een simpeler dier? Dan is de proef toch niet zo correct. Zat simpele dieren die wel winnen van de spectaculaire dieren. En zelfs als ze niet winnen wel gewoon hele goede punten halen. Tenzij het toch niet zo correct is.

Ik ben benieuwd welk paard hij meeneemt en hoe het gaat en ook hoe hij nu rijdt.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:29

janderegelaa schreef:
Johnson is al een poosje met pensioen hoor.


Zei ik ergens dat hij nog gereden werd?
Hij staat als een jonge hengst in de weides. Doet het super goed voor zijn 20 jaar.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:38

Ik vind het gewoon heel moeilijk voor te stellen dat er echt mensen zijn die zich er op verheugen, je kunt toch gewoon zien wanneer een paard tekort in de hals gereden wordt? En er zijn gewoon natuurwetten die bepalen dat dat niet gezond is voor een paard, dat ze ervan slijten en moeilijk kunnen ademen, zeggen dat dat niet uitmaakt of niet zo is is toch het zelfde als niet geloven in de zwaartekracht?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:57

GabberGill schreef:
janderegelaa schreef:
Johnson is al een poosje met pensioen hoor.


Zei ik ergens dat hij nog gereden werd?
Hij staat als een jonge hengst in de weides. Doet het super goed voor zijn 20 jaar.

Ah...en daar doet hij zijn ding. Ik snap je.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 07:35

Jaaa ik vind het echt een machtig mooi dier met zijn 20 jaar.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 07:46

Om niet in een discussie te geraken van “jij kan dit niet” houd ik het bij mijzelf. Ik vind hoe hij rijdt niet mooi. Ik kijk er niet graag naar.
En nee, dat niveau van dressuur beheers ik niet.

Cindy_L
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:22

Ik vind het een fantastische ruiter!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:41

En hij heeft nu een bonte dus ben benieuwd!

Cindy_L
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:05

Een bonte? Wat is dat voor bloed?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:50

Toto jr. x Easy Game

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 00:02


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 00:23


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Edward Gal keert terug in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 00:24

Die is knap! Ben benieuwd hoe hij uitgroeit.