lailapri schreef:Ik zie het meer als een dansopleiding. Hij leert de paarden dansen en sommige zijn goed genoeg om de opleiding tot hoog niveau te volgen. Er zit heus wel wat van dressuur is maar het doel opzich is anders geworden. Net als balet het is een zware opleiding en het is niet altijd even goed meer voor je lijf. Vele haken af door lichamelijke of psychische problemen maar diegene die wel door gaan en kunnen, kunnen echt wat laten zien.
Als er ergens zo een filmpje van een dansend paard in een ander land op internet verschijnt staat iedereen op de achterste poten. Maar wie zegt dat die training nu erger is als de dansopleiding van gal? Paarden tonen misschien meer stress (vaak ook spaanse types) maar wie zegt dat de toto's die fase niet ook hebben gehad bij aanleren van oefeningen?
Tja - ik wil mijn Knollie ook wel aanduiden als mijn danspartner.
Dat is namelijk de bedoeling van dressuur: je paard sterk en lenig maken (voor soepele types is dit de juiste volgorde) zodat hij ons goed kan dragen.
Wil je dat doen tot en met de zwaarste oefeningen (piaffe en eventueel de scholen boven de aarde) dan kost dat veel opleidingstijd, omdat het paard gigantische spierbundels moet kweken.
Maar het is verder uitstekend te doen, bij de ouderwetse Spaanse Rijschool werden de hengsten rustig 25 terwijl ze vol in het werk stonden.
En idd: ballet en 'moderne dressuur' zijn niet goed voor het lichaam.
En daar duiken mensen zoals Dier&Recht dan op.
... en gelijk hebben ze.
Geld, daar draait het om, er is weinig tijd en er komen veel blessures, wat niet nodig is.
En de reden dat ik Gal niet met plezier bekijk is krek omdat ik verstand heb van paarden en benul heb van de echte klassieke dressuur.