Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:54

Ailill schreef:
Redelijk? Als in dat een ander voor jouw hobby gaat betalen?


Bovendien kan je dit ook omdraaien, waarom moeten vee houders betalen/opdraaien voor de 'hobby' kosten van de wolf? Zij hebben hier geen keuze in gehad!

sasja0705
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:36

DuoPenotti schreef:
Wat een rare uitspraken sasja

Mijn weide is deuglijk omheind.
Heeft me heel wat gekost. Bijna 25.000
Ze hebben een prachtige schuilstal koste me ook nog eens 7000 euro.
Best veel voor de hobby.
Maar dit omdat ik het beste wil voor mijn dieren.
Maar hey, ineens sinds een paar jaar is het niet meer het beste. En ik kan er in geen mogelijkheid het beste van maken omdat ik geen 2,5 hoge omheining mag zetten met de onderkant in beton.

En dan lees ik even dat ik ze niet goed bescherm of dat het geen geld mag kosten.
Bijzonder...


Dan begrijp je mij verkeerd- sorry.
Mij gaat het om die mensen, die dus NIET goed voor hun dieren zorgen... en die juist nu het hartste schreeuwen over de wolf.
Dat iedereen zich zorgen maakt, natuurlijk.
Dat doe ik ook, want ik heb mijn paarden ook in eigen beheer maar niet aan huis en omdat kennelijk hier iin de buurt van t dorp ook al de wolf gespot is, maak ik mij ook mijn gedachten over hoe en wat.
Maar 500 m verder op, dicht bij het bos, staat een kudde schapen, 2 kleine draadjes en om die paar dagen wordt erna gekeken.
Juist deze schapen zijn al eens op deze plek te grazen genomen door loslopende honden...
En nee, er werd niets veranderd.
Maar juist deze "boer" roept nu het hartst... en zo zijn er velen hier in de buurt (ook met ponies)... en dat irriteert mij ontzettend

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:41

Ik begrijp wat je daar zegt.
Maar aan de andere kant. Een schapen net van 120 is ook bewezen niet effectief. Meer mag op de meeste plaatsen al niet.
Waarom daar duizenden euro's aan betalen?

Ja zoals mijn buurman. De schapen maar verkopen. Dat is het enige wat wel werkt.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:43

Schapen fungeren in deze periode van het jaar nou eenmaal als grasmaaier om overgebleven gras kort te maken. Ze gaan van perceel naar perceel en meestal is de eigenaar van het perceel niet de eigenaar van de schapen. Logisch dus dat er geen wolfwerende omheiningen staan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 18:48

Elisa2 schreef:
Mac schreef:
Dat is nou eens een wat realistischer verhaal elisa. Het wordt vaak zo romantisch afgeschilderd hoe Nederland vroeger ooit was en hoe wij met alles en iedereen vreedzaam samenleefden. Dat is gewoon niet de realiteit.

Nederland is van oudsher juist een land dat constant met de natuur en dan met name water in gevecht was (en is). Water, delta en wat plukjes bewoonbaar land. Meer is Nederland van oorsprong niet. Als je dat terug wilt brengen naar haar oorspronkelijke staat met haar oorspronkelijke bewoners dan is dat best ingrijpend, zeg maar.


Inderdaad, het leven vroeger was niet romantisch en vreedzaam maar keihard. De wolf heeft uitgestrekte natuur nodig zonder teveel mensen en met veel wild. Zoveel natuur hebben wij helemaal niet in Nederland, het gebied zou minstens zo groot als Nederland moeten zijn en dan met allemaal natuur.

De wolf is het niet met je eens.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:00

Onali schreef:
Nee sorry, ik wil geen dagen naar mijn gedode shetlanders kijken.
Ik wil afscheid nemen op mijn manier.

Bovendien flippen niet plattelanders al van een zeil langs de weg.
Wat denk je wat ze gaan doen als ze overal dode schapen en pony's zien liggen.

Plus dan moeten ze een wetswijziging maken wbt dode dieren ruimen.
Nu word je geacht kadavers van vee via de Rendac mee te geven.



Misschien dat dan juist de niet plattelanders concreet voor zich zien wat de wolf terug betekent... en ook meer gaan protesteren!

journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:12

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp wat je daar zegt.
Maar aan de andere kant. Een schapen net van 120 is ook bewezen niet effectief. Meer mag op de meeste plaatsen al niet.
Waarom daar duizenden euro's aan betalen?

Ja zoals mijn buurman. De schapen maar verkopen. Dat is het enige wat wel werkt.


Laatst was er ook een uitzending van pointer "in de ban van de wolf". Een heel mooie uitzending over de impact die de wolf heeft op de levens van mensen in wolven territorium. Niet alleen over schapen houders (veel geven het inderdaad op en stoppen met hun hobby omdat het de enig oplossing lijkt), maar ook de frustratie bij veeartsen die soms ook wekelijks met de neus op de feiten worden gedrukt.

Zo verdwijnt langzaam het hobbyvee uit het land, en vaak gaat dit om bijzondere of zeldzame rassen. Vind ik persoonlijk echt zonde!
Laatst bijgewerkt door journee op 09-12-22 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:14

Ja 2 jaar terug heeft een dierenarts hier in de buurt foto's geplaats van levende drachtige schapen met open wonden. Zijn verhaal was schrijnend. Want die mag ze in komen slapen.
Hij was geen voorstander kan ik je zeggen

https://www.nederweert24.nl/2022/01/08/ ... door-wolf/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/402 ... ich-zorgen

kijken of ik het facebook bericht nog kan vinden

Ik weet even niet hoe ik de link hierheen krijg
Dit schrijf hij
Citaat:
Stef Frenken voelt zich gefrustreerd in Someren-Eind.
8 januari
·
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?
Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?


omroep Brabant l.lt dus wel uit zijn nek dat hij geen standpunt inneemt

Citaat:
Pas op in het donker, de wolf is niet bang voor mensen’, zo waarschuwt een dierenarts de mensen rond Nederweert

Dierenarts Stef Frenken uit Neer luidt de noodklok: de wolf die vlak bij Nederweert leeft, sloeg deze week al vier keer op een bloederige manier toe. Vlak bij huizen en mensen. „Zo kan het niet langer.”
Frenken is gefrustreerd en voelt zich machteloos. „Dit is niet meer leuk werken.” Vanuit Veterinair Centrum Someren is hij elke dag onderweg om dieren te redden. „En dan worden hoogzwangere schapen op deze manier afgeslacht. Eerder waren het runderen en kalfjes. Dat is onnodig dierenleed.”
En niet alleen onnodig, maar volgens Frenken ook gevaarlijk. Want de wolf komt nu blijkbaar vlak bij huizen van mensen in het buitengebied van Nederweert. Hij heeft vrijdagavond toegeslagen op een paar honderd meter afstand van een boerenerf. „Ik zou daar in het donker niet meer durven wandelen met mijn hond”, zegt de dierenarts. „Ik geloof niet dat de wolf bang is voor mensen. Niemand heeft nog op ze gejaagd, dus hij heeft geen schroom. Zijn enige vijanden zijn nu water en verkeer.”
Vijfhonderd meter
De schapenhouder uit Someren, die vrijdagavond een aantal zwaargewonde schapen moest laten inslapen door Frenken, deed zijn dieren al uit voorzorg ’s nachts binnen. Vlak voordat hij om zes uur ’s ochtends naar zijn werk ging, liet hij ze buiten. Minuten later was het raak. „En dat al voor de vierde keer deze week, binnen een straal van nog geen vijfhonderd meter. Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker, en op korte afstand van elkaar. Door wie word ik vanavond weer gebeld?”
De wolf huist, zoals bekend is, al langer in de bossen rond de dorpen tussen Nederweert en Eindhoven. „Dit speelt al zeker anderhalf jaar. We moeten iets doen. Maar wat? Ik voel me machteloos.”
Makkelijke prooi
Wolven jagen in de natuur normaal gesproken op reeën en wilde varkens. Maar natuurlijk is het boerenvee dat daar vlakbij graast, een veel makkelijker prooi. „Ze zijn mak, worden binnen hun omheining nooit opgejaagd en zijn dus niet bedacht op gevaar. Een schaap gaat bij wijze van spreken eerst nog even aan die wolf ruiken voordat het beseft dat er gevaar is.”
Frenken vraagt zich af of de natuurgebieden in ons land niet te klein zijn om wolven op een veilige manier in toe te laten. En het frustreert hem dat de politiek al voor wolven heeft gekozen zonder eerst te bedenken wat de gevaren zijn. Ook het doelbewust voeren van wolven lijkt hem geen oplossing. „Ik weet niet of dat kan. Een wolf is een jager en houdt nu eenmaal van vers bloed. Een schaap aan een boom vastbinden lijkt me in onze wereld geen optie.”
Stress
Boeren zitten volgens Frenken niet alleen met schade door afgeslachte dieren, maar ook met vervolgschade. „Deze schaapskudde, die twee dagen opgejaagd is door de wolf, heeft zoveel stress opgelopen dat er binnenkort waarschijnlijk heel veel lammetjes dood geboren zullen worden.”
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220108_94983405...


nog zo'n onverantwoorde boer.... :j

journee
Berichten: 737
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:42

De KNMVD heeft deze zomer een enquête gehouden over de wolf onder veeartsen. Van de 94 reacties had 57% de afgelopen 5 jaar te maken gehad met bijtincidenten, waarvan 90% was terug te linken aan wolven. En dat met slecht een 20-tal wolven in nederland...en ze geven aan dat 75% van de dieren niet achter wolf werend hek stond, maar de overige 25% dus wel, en dat de huidige standaard van wolfwerend hek dus ook niet voldoende effectief is. Geeft wel iets om over na te denken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:35

journee schreef:
Ailill schreef:
Redelijk? Als in dat een ander voor jouw hobby gaat betalen?


Bovendien kan je dit ook omdraaien, waarom moeten vee houders betalen/opdraaien voor de 'hobby' kosten van de wolf? Zij hebben hier geen keuze in gehad!
:')

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:01

Ik vind het allemaal erg dubbel.

Niemand wilt dat zijn dieren opgevreten worden, dat lijkt mij duidelijk.
Maar in veel reacties komt het op mij over als:
IK wil mijn dieren 24/7 buiten houden
Ik wil niet investeren in een goede wolf werend hekwerk (ik weet dat het lastig is met kosten, niet hoog mogen van de gemeentes etc) of ik moet subsidie krijgen
IK heb hogere kosten als ik ze binnen moet zetten
Ik heb teveel dieren om binnen te zetten
En dat is iets wat mij enorm stoort het ik ik ik verhaal en de wolf moet maar weg of het liefst dood.
Met name het egoïsme van de mens die vind dat alles van hun is, en alles moet gaan zoals hun dat willen.

We hebben allemaal onze verantwoording om onze eigen dieren veilig te houden. En ik snap echt dat het verrot lastig is als je een wolf in je buurt hebt.
Niet de middelen hebt om het veilig te maken want kost echt bergen met geld.
De angsten die je hebt omdat je paard 24/7 buiten loopt in een wolven gebied.
Ik snap het echt wel!
En ja als mijn paard gepakt door een wolf zou ik ook hem het liefst afknallen eerlijk is eerlijk.
Maar anderzijds de wolf volgt zijn instinkt

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:09

En dat is precies de reden waarom hij niet in een dicht bevolkt gebied hoort. Of hij het daar nu mee eens is of niet. ;-)

En zolang niemand mag ingrijpen gaat dat dier natuurlijk ook geen benul krijgen waar hij wel en NIET welkom is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:11

Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:12

Heel eerlijk, ik denk dat veel mensen uit gemakzucht geen zin hebben hun paarden te beschermen door minstens snachts binnen te zetten want dat is extra werk en Extra kosten. Daar hebben ze geen zin in aan al die k*t smoezen te lezen.
Mensen denken idd Ik Ik Ik maar je moet denken Mn Paard, mn Paarden en je verantwoording nemen. Dat ben je verplicht. Die beesten kunnen het zelf immers niet!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:13

Ailill schreef:
Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?


Nee

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:14

Ailill schreef:
Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?



Hij was al 150 jaar weg, maar door de beschermstatus kon hij zich onbeperkt vermeerderen.


Echt wat snappen jullie niet, ander wild wordt ook beheerd bij overlast/ te veel, waarom de wolf niet?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:24

Maar Popstra
Ik heb ze in de nacht binnen.
Vandaag gingen ze om half 6 naar binnen. Als we dan even vergeten dat wolven ook overdag aanvallen is half 6 al donker dus al wolven tijd.
Hoe moet iemand die werkt ze eerder binnen zetten?

In de ochtend nu net zo.
Wil je echt in daglicht buiten zetten is het 9 uur.
Hoe doet iemand die buitenhuis werkt dat?

Ik heb het "geluk" dat aan te kunnen passen. Veel mensen niet.


Ik zie je dat vaker schrijven en blijf dat raar vinden

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:29

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:
Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?


Nee
Zo kom je i.i.g. wel over.

Onali schreef:
Ailill schreef:
Waarmee je dus feitelijk zegt dat andere dieren moeten wijken voor de mens?



Hij was al 150 jaar weg, maar door de beschermstatus kon hij zich onbeperkt vermeerderen.


Echt wat snappen jullie niet, ander wild wordt ook beheerd bij overlast/ te veel, waarom de wolf niet?
En waar precies heb je mij horen zeggen dat beheer bij andere diersoorten n.a.v. overlast/overpopulatie wel juist is?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:55

Ben jij dan zo naïef dat je denkt dat alles wel goed komt zonder beheer?

Dat ging vroeger misschien, toen alles nog natuur was en het ecologisch evenwicht nog niet verstoord was.

Ik zeg om maar even wat duidelijker te zijn dat de wolf moet leren waar hij wel en niet welkom is. Dus wel in het bos, niet bij mensen/ landbouwhuisdieren. Doordat ze nu niet weggejaagd mogen worden leren ze niet meer schuw te zijn/ blijven en dat is imo de grootste fout die er gemaakt wordt.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:00

Nee, maar wel naïef in het vinden dat mensen te veel van de aarde nemen, te veel kapot maken, te veel andere diersoorten leed aan doen voor elk mogelijk eigen gewin, gewoon niet juist bezig zijn.

Gaat dit veranderen? Nope, we zijn uiteindelijk de sterkste soort, maar het gaat wel ten koste van heel veel flora en fauna.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:41

Het punt is dus dat er niets meer van de aarde over is.
Er is geen natuur meer, en dat komt zeker niet terug als de wolf hier verschillende (gevangen!) dieren gaat doden. Sterker nog je zult geen dier meer buiten zien want indd, iedereen houd ze dan maar voor de zekerheid binnen.
Dat ik-ik-ik gedrag lijkt mij meer dan normaal, we willen onze dieren beschermen en 90% heeft daar geen geld voor, geen goedkeuring voor óf de fysieke\mentale kracht daar niet voor. Je kunt niet verwachten dat elke vee-houder gelijk klaar staat met een goed werend hekwerk en zomaar een stalgebouw heeft geplaatst, naast of het uberhaüpt word goedgekeurd. En als je dat niet hebt, ben jij de slechte baas en laat jíj je dieren opvreten.

Die wolf word hier in ons land gelaten zonder rekening te houden met onze dieren.
En het is absoluut niet die wolf zijn fout, die leeft, die wilt eten, die jaagt, want het zijn jagers.
Heel de wereld wijkt voor de mens, elke boom is onderhand geplant en elk dier word gevangen gehouden. Onschuldige zwijnen en konijnen worden afgeschoten omdat ze een 'gevaar' en 'over populatie' vormen en de wolf mag rustig z'n gang gaan? Je kunt het niet meer gooien op 'natuur' want dat is er simpelweg niet meer en gaat er ook niet komen, er zijn teveel mensen.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:05

Ailill
Helemaal waar, maar daar zijn we minstens 100 jaar te laat mee.
En kunnen wij hier niet ineens terugdraaien.

Ik vind de overbevolking van de aarde ook verschrikkelijk.
Ook de wegwerp maatschappij van weet ik hoeveel spullen hebben om daarna te ontspullen. Om 9 van de 10 keer na een jaar weer net zoveel meuk te hebben.

Maar daarmee zeg ik niet laat die wolf hier maar zonder beheer rond huppelen. Dat kan gewoon niet.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:20

Ailill schreef:
Nee, maar wel naïef in het vinden dat mensen te veel van de aarde nemen, te veel kapot maken, te veel andere diersoorten leed aan doen voor elk mogelijk eigen gewin, gewoon niet juist bezig zijn.

Gaat dit veranderen? Nope, we zijn uiteindelijk de sterkste soort, maar het gaat wel ten koste van heel veel flora en fauna.


Daar ben ik het helemaal mee eens, het is alleen..wat doen we er aan?

Ik zie de Aarde ook liever terug naar meer natuur en minder consumptiemaatschappij, maar de mensheid wordt alleen maar groter en wil alleen maar meer, meer, meer...

Ja daar wordt ik ook droevig van.

Het lost inderdaad alleen het wolvenprobleem niet op, in Duitsland hebben ze grote wolvenparken..zou zoiets niet zijn voor Nederland? Gewoon grote stukken afgezette natuur..of is het daar al te klein voor?

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:38

Ik ben bang dat het niet gaat werken die parken. Als je al zag dat mensen gaten in de hekken knipte bij het park de Hoge Veluwe

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige pony verscheurd en aangevreten in wei gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:02

Pfft, ja mensen vinden dat dan natuurlijk weer zielig..zucht...