Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 14 [ 345 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

 
Profiel   

Popstra schreef
ik rij ook graag mijn nieuwe paarden op een kleinere show eerst proef eer ik naar een groot belangrijk evenement elders in europa ga. En nee, dan gaat het ook niet gelijk heel smooth omdat het paard dingen doet die het thuis niet doet. Moet je mij dan ook gelijk bekritiseren op mijn rij kunsten als ik dan nog even zoekende ben het op te lossen met dat paard?

Een beetje wedstrijd ruiter kan dit wel begrijpen.


Ik heb bij een clinic van Tineke Bartels gezien dat haar jonge paard op gegeven moment stijl omhoog ging.
... hij zag een monster.
Tineke loste het keurig op.

Ze vond het omhoog komen niet echt erg, maar ze vond wel dat hij het monster aan moest leren kijken. Na een minuut was het klaar en had ze weer een blij jonkie.

Tineke Bartels is niet de eerste de beste, ze deed toen nog aan neus voor de loodlijn.
Mind, ze gaf zelf uit het zadel de clinic.


Dus tja, topruiter met een lesgever ernaast 'en hij weet het niet goed op te lossen' ik vind dat matig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 21:37 



 
Profiel   

Jazz is ook van Tineke geweest, en zij ging er zo goed mee om dat ze op een gegeven moment ook zijn grappige kant zag. Ik heb een kleinkind van Jazz en hij doet me er zo aan denken..... maar je moet ergens doorheen voordat je ziet dat het ook echt onwijze clowns zijn. Mijne neemt regelmatig mijn zweep voor me mee :') altijd behulpzaam _O-

maar 't is idd echt hoe je er mee omgaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 21:40 



 
Profiel   

Popstra schreef
ik rij ook graag mijn nieuwe paarden op een kleinere show eerst proef eer ik naar een groot belangrijk evenement elders in europa ga. En nee, dan gaat het ook niet gelijk heel smooth omdat het paard dingen doet die het thuis niet doet. Moet je mij dan ook gelijk bekritiseren op mijn rij kunsten als ik dan nog even zoekende ben het op te lossen met dat paard?

Een beetje wedstrijd ruiter kan dit wel begrijpen.


Dat is niet het probleem hier..het is zoals alle anderen ook al aangeven juist de manier waarop hij het (niet) op lost.

Ik had ook gehoopt dat hij het afgelopen jaar gebruikt zou hebben om anders te gaan rijden, maar dat is dus niet zo en dit was voor mijn gevoel ook juist om zijn rijstijl te verdedigen wat mij in ieder geval alleen maar weer bevestigd heeft dat ik het een verschrikkelijke rijstijl vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:45 



 
Profiel   

Ik had ook gedacht dat hij dit jaar zou gebruiken om anders rijden te laten zien.
Ik dacht altijd dat die man zo goed kon rijden dat hij kon laten zien wat het publiek graag wil.

Dat is de afgelopen 25 jaar voorbeenzwaaien op de voorhand met doorgezakte ruggen zonder achterbeen geweest.
Als het voorbeen maar genoeg show gaf.
Eindelijk begint het ook weer bij het publiek door te dringen hoe fout dat is en willen er steeds meer dat niet meer.

En ik dacht dus echt dat hij zo'n goede ruiter was dat hij dat het publiek ook kon gaan laten zien.
Maar dat valt me dus erg tegen. En dat heb ik eerder ook gezegd, hij is zo'n goed ruiter hij draait wat het publiek wil. Maar met deze opkomst laat hij zien dat hij dus geen goed ruiter is en alleen maar het getrek en gepluk kan; voor naar achter...
Tijd voor de jeugd om anders te laten zien en helaas is het voor meneer Gal voorbij de roem en glorie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:11 



 
Profiel   

Ja hij kan ook anders rijden, dat weet ik..heb het ooit gezien maar hij zit nu kennelijk helemaal vast in zijn eigen systeem wat ik heel jammer vind want hij heeft gevoel en talent genoeg.

Ik vind het vooral jammer voor de paarden, had Total en Toto liever op een andere manier opgeleid en getraind zien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:26 



 
Profiel   

Popstra schreef
ik rij ook graag mijn nieuwe paarden op een kleinere show eerst proef eer ik naar een groot belangrijk evenement elders in europa ga. En nee, dan gaat het ook niet gelijk heel smooth omdat het paard dingen doet die het thuis niet doet. Moet je mij dan ook gelijk bekritiseren op mijn rij kunsten als ik dan nog even zoekende ben het op te lossen met dat paard?

Een beetje wedstrijd ruiter kan dit wel begrijpen.


In dat ene, enkele geval niet. Maar als ieder paard waar je je kont op zet dezelfde problematiek laat zien, dan hoop ik dat je wel een stuk zelfreflectie hebt.

Daarnaast koos Edward dus niet eerst voor die kleinere show, maar koos hij juist dit paard en dit evenement omdat zijn andere paarden er niet klaar voor waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:35 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik had ook gedacht dat hij dit jaar zou gebruiken om anders rijden te laten zien.
Ik dacht altijd dat die man zo goed kon rijden dat hij kon laten zien wat het publiek graag wil.

Dat is de afgelopen 25 jaar voorbeenzwaaien op de voorhand met doorgezakte ruggen zonder achterbeen geweest.
Als het voorbeen maar genoeg show gaf.
Eindelijk begint het ook weer bij het publiek door te dringen hoe fout dat is en willen er steeds meer dat niet meer.

En ik dacht dus echt dat hij zo'n goede ruiter was dat hij dat het publiek ook kon gaan laten zien.
Maar dat valt me dus erg tegen. En dat heb ik eerder ook gezegd, hij is zo'n goed ruiter hij draait wat het publiek wil. Maar met deze opkomst laat hij zien dat hij dus geen goed ruiter is en alleen maar het getrek en gepluk kan; voor naar achter...
Tijd voor de jeugd om anders te laten zien en helaas is het voor meneer Gal voorbij de roem en glorie.


Dat is wat vele ook dachten maar hij valt weer stevig door de mand, meeliften op een goedpaard is geen garantie voor goed rijden, blijkt maar weer.

Jammer, het had hem gesierd als hij de kritiek goed opgepakt had, kritiek is niet altijd negatief kan ook heel goede en bruikbare handvatten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:44 



 
Profiel   

Wellicht hebben we nog even geduld nodig. Soms kost veranderen meer tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:46 



 
Profiel   

Misschien als hij weer gaat starten en de resultaten tegen gaan vallen omdat jury's eindelijk een beetje massaal wakker worden en Dinja stevige concurrentie geeft dat er een keer een kwartje gaat vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:47 



 
Profiel   

Ik ben er alleen nog niet zo zeker van dat jury’s al anders beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:49 



 
Profiel   

Het publiek doet dat wel steeds meer, gelukkig. Veel ruiters rijden al anders en scoren daar hoog mee. Ik denk dat juryleden die verandering ook zien :j.

Veel mensen die hier 10 jaar geleden nog mee weg liepen, doen dat nu niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:51 



 
Profiel   

Ik hoop het, zie het internationaal al wel meer..maar nationaal komt nog niet zo mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik hoop het, zie het internationaal al wel meer..maar nationaal komt nog niet zo mee.

Je zal toch ook internationaal moeten scoren als je mee wilt doen aan EK's, WK's en de OS, lijkt me. Nederland moet wel meegaan willen ze internationaal nog potjes gaan breken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja hij kan ook anders rijden, dat weet ik..heb het ooit gezien maar hij zit nu kennelijk helemaal vast in zijn eigen systeem wat ik heel jammer vind want hij heeft gevoel en talent genoeg.

Ik vind het vooral jammer voor de paarden, had Total en Toto liever op een andere manier opgeleid en getraind zien worden.


Dit. Edward kan fantastisch rijden. Heel veel talent en ruitergevoel. En je kan hem ook een lastige geven, hij zit alles uit en heeft overwicht.
Maar inderdaad is hij wat doorgeslagen in zijn eigen systeem waarvan hij vindt dat het werkt. Een soort bedrijfsblindheid. Misschien werkt het bij sommige paarden maar de meesten gaan er te kort in de hals van, de rug weggedrukt en het achterbeen nakomend.
Heel jammer. Hij kan veel meer en beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:56 



 
Profiel   

Maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat EG en MP van bovenaf geïnstrueerd worden om te scoren? In het bedrijfsleven noem je het "targets halen" en Glock is natuurlijk wel een fanatiek bedrijf, die doet dit niet voor de leuk er even bij. Die wil natuurlijk wel inkomsten zien.
Zou dat ook mee kunnen spelen dat er door deze ruiters dan ook op die manier gereden wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:02 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Elisa2 schreef
Ik hoop het, zie het internationaal al wel meer..maar nationaal komt nog niet zo mee.

Je zal toch ook internationaal moeten scoren als je mee wilt doen aan EK's, WK's en de OS, lijkt me. Nederland moet wel meegaan willen ze internationaal nog potjes gaan breken.


Dat is waar, dat is in ieder geval een positieve ontwikkeling die zich op de langere termijn gaat ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:03 



 
Profiel   

Dovahkiin schreef
Maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat EG en MP van bovenaf geïnstrueerd worden om te scoren? In het bedrijfsleven noem je het "targets halen" en Glock is natuurlijk wel een fanatiek bedrijf, die doet dit niet voor de leuk er even bij. Die wil natuurlijk wel inkomsten zien.
Zou dat ook mee kunnen spelen dat er door deze ruiters dan ook op die manier gereden wordt?


Dat denk ik niet, ik heb een boel van dichtbij kunnen bekijken en wat ik gezien heb is dat ze 1 systeem hebben voor alle paarden qua rijden en de paarden moeten daar in passen. Degene die daar niet in passen gaan via de achterdeur weg.

Dat systeem hebben ze al jaren, voordat Glock sponsor was..in de tijd dat ze veel GGK hengsten reden scoorden ze daarmee. De beruchte voorbeenzwaaiers inderdaad en daarna kwam Totilas.

Maar er zijn er zo ook genoeg kapot gereden, United met een vage hals/ nek blessure bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:06 



 
Profiel   

even off topic:

https://www.horses.nl/evenementen/jumpi ... oor-alles/

O zeker zullen over deze mensen ook de nodige kritieken zijn maar een goed management, vanuit het paard denken en doen, mee willen vernaderen brengen, voor paard en ruiter tot op hoge leeftijd succes en dat maakt van deze ruiter een TOP ruiter

Die met veel paarden succesvol is en niet meelift of meegelift is op .............. maar elk paard rijd zoals het gereden wil worden,

Jammer dat bij EG en HP en NW zo vast blijven zitten in hun systeem, jammer voor de paarden want als je ze goed opleid doen ze veel en zwaar werk met veel plezier


goed opgeleid kan een top hengst ook op hoge leeftijd succesvol zijn Blue Horse Zack onder Nanna Skodborg Merrald gaan probleemloos verder en zijn nog altijd een genot om naar te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dovahkiin schreef
Maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat EG en MP van bovenaf geïnstrueerd worden om te scoren? In het bedrijfsleven noem je het "targets halen" en Glock is natuurlijk wel een fanatiek bedrijf, die doet dit niet voor de leuk er even bij. Die wil natuurlijk wel inkomsten zien.
Zou dat ook mee kunnen spelen dat er door deze ruiters dan ook op die manier gereden wordt?


Dat denk ik niet, ik heb een boel van dichtbij kunnen bekijken en wat ik gezien heb is dat ze 1 systeem hebben voor alle paarden qua rijden en de paarden moeten daar in passen. Degene die daar niet in passen gaan via de achterdeur weg.

Dat systeem hebben ze al jaren, voordat Glock sponsor was..in de tijd dat ze veel GGK hengsten reden scoorden ze daarmee. De beruchte voorbeenzwaaiers inderdaad en daarna kwam Totilas.

Maar er zijn er zo ook genoeg kapot gereden, United met een vage hals/ nek blessure bijvoorbeeld.



Ai, ja dan blijft er weinig over dan "het is mijn rijstijl dus deal with it"-houding. Dan zie ik toch echt liever een Klimke rijden bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 13:51 



 
Profiel   

Popstra schreef
Jongens wat word er weer makkelijk geoordeeld... hij rijd dat paard nog niet zo lang en had hem nu voor het eerst mee op die clinic met publiek. Hij wist nog niet hoe het dier zou reageren.

Er wordt niet geoordeeld, er wordt benoemd wat men ziet. Strak, kort in de bovenlijn, niet voorwaarts. Dat zijn constateringen, geen oordelen.

Maar dan nog.... als ik met een rete gespannen paard ergens binnenkom om "te wennen" is het eerste wat mijn instructrice benoemt; werk aan de ontspanning, lang, laag, veel grote wendingen rijden, kriebeltje op de hals, stem er bij.

Stel nou dat hij dat zo gedaan (en benoemd) had, dan was dat een hele grote les voor alle trekgeiten, penny's en ooooohhhhhh roepers geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:01 



 
Profiel   

Popstra schreef
ik rij ook graag mijn nieuwe paarden op een kleinere show eerst proef eer ik naar een groot belangrijk evenement elders in europa ga. En nee, dan gaat het ook niet gelijk heel smooth omdat het paard dingen doet die het thuis niet doet. Moet je mij dan ook gelijk bekritiseren op mijn rij kunsten als ik dan nog even zoekende ben het op te lossen met dat paard?

Een beetje wedstrijd ruiter kan dit wel begrijpen.

Probleem hier is alleen dat bij Gal al die paarden zo lopen. Altijd te kort in de hals, altijd te heet. Alleen Zonik niet, maar goed, om die kort in de hals te krijgen had je denk ik de gehele sportschool mee moeten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 15:37 



 
Profiel   

Dovahkiin schreef
Ai, ja dan blijft er weinig over dan "het is mijn rijstijl dus deal with it"-houding. Dan zie ik toch echt liever een Klimke rijden bijvoorbeeld.


Ik ook, ik zie alle Duitse ruiters liever rijden..ook al zit daar onderling ook nog wel wat verschil in. Maar de basis is toch heel anders dan die van de "moderne" dressuur en het mooie vind ik dat zij door dressuur rijden ieder paard kunnen verbeteren. Waar bij een Gal en consorten het paard vooral in "hun" systeem moet passen.

Heel ander uitgangspunt waarbij het eerste meer komt bij waar dressuur voor uitgevonden is, en dat is voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 15:41 



 
Profiel   

hns schreef
En maar excuses over de halshouding. Sorry, wie willen ze voor de gek houden, ze trainen LDR of schamen ze zich daar nou voor?

Dan wordt het tijd voor een andere rijstijl.

Er zit nog wel verschil tussen LDR trainen en altijd je paard met de kin op de borst rijden. Dat laatste doet Edward nogal veel.


Elisa2 schreef
Dovahkiin schreef
Ai, ja dan blijft er weinig over dan "het is mijn rijstijl dus deal with it"-houding. Dan zie ik toch echt liever een Klimke rijden bijvoorbeeld.


Ik ook, ik zie alle Duitse ruiters liever rijden..ook al zit daar onderling ook nog wel wat verschil in. Maar de basis is toch heel anders dan die van de "moderne" dressuur en het mooie vind ik dat zij door dressuur rijden ieder paard kunnen verbeteren. Waar bij een Gal en consorten het paard vooral in "hun" systeem moet passen.

Heel ander uitgangspunt waarbij het eerste meer komt bij waar dressuur voor uitgevonden is, en dat is voor het paard.


Dit klopt absoluut niet, LDR is door de Duitsers uitgevonden. In de tijd van Baucher deden ze het al. Nicole Uphoff deed het met Rembrandt omdat hij zo kijkerig was. Dus hoezo is die basis anders? Sterker nog, LDR komt daar vandaan.

https://thehorse.com/113453/hyperflexion-in-review/

https://www.writingofriding.com/hyperfl ... ell-werth/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:11 



 
Profiel   

Ik dacht dat LDR in Frankrijk zijn oorsprong had.

Ik heb les gehad in Duitsland, het skala is daar veel belangrijker en echt een uitgangspunt. In Nederland heb ik dat nooit zo ervaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:13 



 
Profiel   

Skala en LDR sluiten elkaar ook niet uit. Je hebt alleen wel een hoop skill nodig om die twee met elkaar te verenigen. Maar ja, komt echt uit Duitsland.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 14 [ 345 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen