28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 19:27

Persbericht Western Experience
Algemeen

Afbeelding
Een deelnemer van de barrelrace tijdens een eerdere editie van de Western Experience.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Volop muziek, dans en paarden tijdens de Western Experience.Top country & western artiesten op Europa’s gezelligste country festival De 26e editie van de Western Experience in de Brabanthallen 's-Hertogenbosch vindt plaats over het weekeinde van 28/29 januari 2023. De Western Experience is het grootste en gezelligste allround Country & Western Festival van Europa. Het staat bol van muziek, dans en paardenspektakel en is al sinds 1996 een vaste waarde op de internationale country & western kalender. Kijk op westernexperience.com voor alle info!
 
Artiesten in alle stijlen
Op het hoofdpodium o.a. The Ramblin’ Boots, Gone Country (Duitsland) en het aller-aller-allerlaatste optreden van de Dixie Aces - de in de jaren '80 zo bekende country rock ’n roll band. Ook treden Windfall en Indian Summer op, beide bands die het publiek op de Western Experience al vaak wisten te bekoren.
 
Daarnaast verwachten we een zinderend Tex-Mex feestje op het hoofdpodium - met dé sensatie van de Texaans-Mexicaanse muziekstijl én de artiest die gezien wordt als de opvolger van de legendarische Flaco Jimenéz: Dwayne ‘El Holandés’ Verheyden. Dwayne woont en werkt in Amerika, maar komt speciaal voor de Western Experience weer eventjes naar ‘huis’.

Hooggeëerd Native American bezoek
Voor het cultuurprogramma vliegen we weer een aantal Native American Dancers uit Amerika in om u een glimp te geven van een echte Native American Powwow. Een powwow is een culturele bijeenkomst waar de Noord-Amerikaanse identiteit wordt gevierd. Tijdens een powwow komen leden van verschillende stammen bij elkaar om te dansen, muziek te maken en vrienden te ontmoeten.
 
Wat we u bij de Western Experience willen laten zien zijn de powwow-dansen in verschillende onderdelen. We kunnen niet alles laten zien, maar proberen met een zo divers mogelijk programma te komen. Dit jaar voegt ook Tashina Red Hawk, de in april gekroonde Miss Indian World, zich bij onze groep Western Experience Native Dancers.

Niet zes maar zeven hallen!
Voor deze 26e editie benutten we onze ruimte in de Brabanthallen volop. Daarom hebben we deze keer niet zes maar zeven hallen vol entertainment. Dat is 7.000 m2, waarvan 1.200 m2 dansvloer!
 
Voor liefhebbers van line dansen zijn er maar liefst vijf dansvloeren. Er worden diverse workshops gegeven, voor experts en voor rookies, onder andere door tweevoudige wereldkampioene Ivonne Verhagen en Daan Geelen. In de Catalan dance hal zijn er workshops van de Belgische Laura Jones en Spaanse choreograaf Pol F. Ryan. De Catalaanse stijl zit vol energie en is in korte tijd razend populair geworden in heel Europa. Andere dansvloeren zijn gewijd aan traditional line dance met DJ’s Aad, Henk en Glenn - en modern line dans met DJ’s Jukebox Junkie en DJ Yvonne. En natuurlijk kan er altijd gedanst worden op de live muziek in MAINSTAGE.
 
Food court, Amerikaanse oldtimers, Western shops en nóg meer artiesten
In de grote en unieke en lichte GJ Swinkelshal, is het come-together punt met de entree, alsook met de Oldtimers, Food & Drink Court en het artiesten en DJ podium. Op het podium van deze hal vind je naast de vaste DJ’s Wout en Alex o.a. Audrey Smits, Ted & Helen, Mrs. McBright (uit België) én het eigenzinnige country duo The Road Chicks uit Oostenrijk.
 
De bezoekers kunnen tijdens de Western Experience ook genieten van de grootste Western Markt van Europa met meer dan 100 stands voor originele en bijzondere Country & Western kleding, kunst, muziek, meubelen en accessoires.
 
Paardenshows en wedstrijden
Zoals elk jaar zullen in de paardenhal weer sprankelende live paardenshows van Josh Clemens worden getoond en zal er worden gestreden om de WE Jackpot Trophy in verschillende vormen van Western Riding, waaronder de spectaculaire barrelraces. Met de inschrijving van topruiters uit België, Duitsland en uiteraard Nederland, is spektakel gegarandeerd.

Openingstijden en tickets
Zaterdag 28 januari 2023: 10:00 – 20:00 uur
Zondag 29 januari 2023: 10:00 – 18:00 uur
 
Voor actuele informatie over het programma, de line-up van artiesten en het bestellen van gunstig geprijsde toegangskaarten in de voorverkoop kijk op: https://www.westernexperience.com.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:59

Ik wist niet dat dit nog steeds was. Mijn eerste paardenbeurs waar ik kwam, leuke herinneringen aan.

Maarre bokt: 9 alinea's over muziek en dansen en één alinea over paarden, dat kan hier toch anders, zeker als je zo'n bericht op de voorpagina zet...

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:24

Snap ik wel, de western experience heeft op de paardenhal na bijna niets meer met paarden te maken.
Als er 1 kraam met paarden spullen staat mag je blij zijn.
Verder is het vooral een line dance evenement.
En heel veel kramen met heel veel van het zelfde.
Helaas, kom er al sinds ik me kan heugen dat het er is maar ben steeds sneller uitgekeken.
Maar voor linedancers is het walhalla

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:27

Als het bovenstaande waar is....zal ik wel balen!
Na jaaaaaren bezoek ik zondag de WE. De kaarten al een tijd terug besteld. Nu is het paarden programma pas laat bekend geworden en zie dat op zaterdag de meeste rubrieken verreden worden. Zo jammer! Ben wel benieuwd wat er dan zondag dan nog naast de coole rubrieken barrel race en pole bending te zien is.

Ik las idd al veel over line dancing (niet mijn ding) maar ook over Amerikaanse auto's en andere kramen.... Ben benieuwd dus!

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:52

XXTien1979 schreef:
Als het bovenstaande waar is....zal ik wel balen!
Na jaaaaaren bezoek ik zondag de WE. De kaarten al een tijd terug besteld. Nu is het paarden programma pas laat bekend geworden en zie dat op zaterdag de meeste rubrieken verreden worden. Zo jammer! Ben wel benieuwd wat er dan zondag dan nog naast de coole rubrieken barrel race en pole bending te zien is.

Ik las idd al veel over line dancing (niet mijn ding) maar ook over Amerikaanse auto's en andere kramen.... Ben benieuwd dus!



Wat vond je ervan? Wij hebben het er nog geen 2 uur uitgehouden. Jemig wat slecht.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 06:49

Ik ben zaterdag geweest.
Helaas heeft de WE weinig meer met paarden te maken vind ik het toch een heerlijke beurs nog steeds om over rond te struinen.

XXTien1979
Berichten: 81
Geregistreerd: 10-05-16

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:32

De WE had inderdaad weinig met paarden van doen.
Een kleine arena, professorisch afgezet, weinig zitplekken op drukke momenten, presentatie was mwa, en qua onderdelen miste ik heel erg veel!

De beurskramen waren op zich OK; veel laarzen en hoeden, vrije tijds kleding en prullaria. Hier was overigens maar 1 hal van goed gevuld met kramen.
Er waren geen paardenspullen te vinden....niks...nada...zo jammer!Ook geen verdere artikelen voor ruiters.
Ook qua eten had ik wel gegrilde hamburgers en Amerikaanse dingen verwacht!

Ondanks dat we teleurgesteld waren in de beurs, een prima dagje gehad en mensen bekeken. Dit was echter wel de laatste keer voor mij.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:34

Waren twee plekken waar je burgers kon eten en twee kraampjes met touwhalsters.
Vorige jaren was er mog 1 of twee met western tuig maar nu helaas ook niet meer, ik ga ook al jaren niet meer voor de paarden maar puur voor het mensen kijken, wat een bonte stoet van prachtig opgedofte mensen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:24

Ik moest er rijden in de horsemanship en ranch riding. Qua eerste show van het jaar kan dit wel tellen. Mijn paard, wat normaal toch echt een broke beest is, die toch heel wat internationale showervaring heeft en heel Europa al heeft doorgereisd, was bijna compleet over de zeik. De bak afgezet met flapperende linten, lichten die constant van kleur wisselen in de wedstrijdbak, kamelen naast de bak en iemand die met roofvogels rondliep, een sissende rookmachine en een constant van volume wisselende geluidsinstallatie. Het is een wonder dat we nog achtste werden. Het kwam mij allemaal erg amateuristisch over, niet zoals we het gewoon zijn op wedstrijd, maar ik vond het een goede schoolingswedstrijd en het was gelukkig ook een erg goedkope show. Onze andere hengst werd nog mooi tweede in de ranch riding, maar die is echt van niks bang, mijne is meer een mietje :D
Zelfs de paarden van het barrelracing team vonden het erg spannend in de arena, terwijl die toch vol adrenaline zitten.
Qua beurs vond ik het 3X niks. Geen paardenmateriaal te bespeuren. We moesten een nieuwe singelriem hebben, en zelfs zoiets simpels was niet te vinden. Voor de catering was het urenlang aanschuiven, het drankenkraampje in de paardenhal was op zondag zelfs gewoon toe. Voor de rest kramen vol met Chinese rommel wat niks met western te maken heeft en een hoop verklede mensen uit de tijd van Abraham Lincoln, die kwamen om te linedancen of om te pronken met hun wolfhonden. Sommigen liepen met de confederate flag in het groot op hun rug, en ik vroeg mij af of ze enig idee hadden waar de secession war over ging. Eigenlijk hoop ik van niet.
Was het niet dat ik er moest rijden, ik zou er niet heen gaan.
Maar er was ook een heel goed ding! Toen we aankwamen zagen we dat er in de aanpalende hal 'mainstage' een optreden was van Alestorm de zondagavond én we hebben nog tickets kunnen scoren. Dat maakte veel goed }> =:)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:49

Ik stond met een stand van Western Riding magazine in de paardenhal, dus er stond wel een paardgerelateerde stand. :D :+ Ik had naast de magazines ook een aantal westernsidepulls, touwteugels, touwhalsters en nog wat prullaria bij me, wat altijd goed werkt om mensen naar je stand te trekken, en ik heb bijna alles verkocht. Dat geeft wel aan dat er behoefte aan was. Ik vond het ook heel erg jammer dat er geen western(tack)winkels aanwezig waren met een stand. Dat is langzaam teruggelopen naar nul in de afgelopen jaren. De reden is voornamelijk te weinig (kopende) westernruiters tegenover de prijs van een standplek, het werk wat de opbouw met zich meebrengt plus kosten van eventueel personeel in je stand. Maar, je trekt met € 20,- entreekosten geen westernruiters met alleen wedstrijden en shows. Heel vroeger was er een complete hal gevuld met western tack stands en nog een aparte hal met westernwedstrijden en shows en trok het veel meer westernruiters. Toen was 50% paardengebeuren en 50% muziek/native en linedance. De jaren daarna is het muziek/native/linedance gedeelte gegroeid, en die heeft het paardengedeelte een beetje verdrongen. De paardenhal is ook half leeg wat erg jammer is voor de sfeer.

In de rijpiste miste ik ook de grote tribune die er de vorige keer nog wel stond. Het lint in de rijpiste was volgens mij bedoeld om te voorkomen dat men te dicht langs de dranghekken zou rijden, maar dat zag er een beetje knullig uit. Ik denk dat het ontbreken van de tribune en de keuze van dranghekken als rijpiste te maken had met het tijdsbestek dat de hele hal weer leeg moest zijn ivm met een ander evenement. Zondagavond 11 uur moest de hele hal namelijk weer helemaal leeg zijn (dus ook de stallen en het zand opgeruimd zijn).

Neemt niet weg dat ik het een heel leuk evenement blijf vinden met een bont scala aan mensen. Zoals mensen die spontaan voor je stand een line dance dansje gaan doen omdat ze een leuk nummer horen. **\O/** :)ddd Maar ik hoop ook dat men in de toekomst meer tijd gaat steken in oa het beursgedeelte van de paarden.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 07:09

Het is indd al jaren geen paarden evenement meer, dus daarvoor kun je beter ergens anders heen gaan.

AstridJ, jullie hadden een mooie kraam, indd even gesnuffeld.

Ik ga echt voor het mensen kijken, kan daar best van genieten haha.

Voor een paardenbeurs ga ik wel ergens anders heen.

Stoort me altijd wel dat de linedancers alle zitplekken toe eigenen.

Eettenten waren erg druk, maar vind vers soepje net zo lekker en bij die kraam stond niemand, dus de keus was snel gemaakt.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: 28/29 januari 2023 Western Experience Brabanthallen Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:48

Wij zijn er met al het personeel van de manege heen geweest omdat Johan (eigenaar manege) en Jamie Verkerk (wie haar stallen tegenwoordig bij ons heeft) ook gingen starten. Deel van het personeel ging op zaterdag (oa ik) en de ander deel ging op zondag.

Was er zelf nog nooit geweest en heb mezelf wel vermaakt. Maar inderdaad mensen kijken. 2x een rondje langs alle spullen. Gelukkig had ik van te voren al begrepen dat het paardenspul niet echt meer aanwezig was. Dus had ook eigenlijk geen geld meegenomen. Alleen een hoed gekocht :+

Die rijhal was inderdaad waardeloos. Je kon ook echt zien dat er veel dieren volledig over de zeik gingen erdoor. Zelfs 1 van de dieren van trick riding sprong opzij door de opblaasrand heen. En een barrelrider was gevallen, met zijn hoofd tegen een ijzeren hindernispoot (want er lag materiaal tussen het dranghek en het lint)

Ook kon de organisatie zich niet echt aan een planning houden/maken. Zaterdag liep het programma toch makkelijk 30 tot bijna 45 minuten uit. Al met al, volgend jaar weer. Maar niet voor de dieren, maar mensen kijken. En zelf voldoende eten en drinken meenemen. Te weinig eetkramen voor eigenlijk te veel geld en te lage kwaliteit.