Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:07

Ladygiroc schreef:
Maar daar heeft ie z'n handen nog voor de schoft ipv bijna in z'n eigen blaas.

Totilas was ook een propje. Tenzij hij zijn teugels losser zou laten kon hij dat paard zijn neus gewoon niet verder naar zich toe trekken. Totilas kreeg ook nul lucht.

Benzz schreef:
Totilas was al kapot toen deze verkocht was. Het sneue verhaal dat Edward van niets wist sloeg nergens op, Totilas was al uitgeprobeerd op stal, dus Gal wist alles.......maar ja zielig doen he......

Toen ik dat ten tijde van de verkoop zei werd ik aan het bokt-kruis genageld. Rath is gewoon genaaid met dat paard en de ruiters die geweigerd hebben deden dat uit zelfbehoud. Die hele komedie van Gal was en is om van te kotsen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:10

Ladygiroc schreef:
Maar daar heeft ie z'n handen nog voor de schoft ipv bijna in z'n eigen blaas.

De stang hoort niet evenwijdig te lopen aan de kinketting he, en zeker niet bijna horizontaal te staan.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:11

Wat ik nu bij de laatste filmpjes bij Gal zie is een veel te lange teugel, een ruiter die steun zoekt bij deze teugel (wat dus per definitie niet werkt) en daardoor zijn handen vastzet op zijn bovenbenen. Nu heb ik Gal altijd al veel te strak in zijn bovenlijf en met name de handen gevonden en hij rijdt zijn paarden veel te kort. Ik vind het niet vek dat ze loperig worden als ze eindelijk wat ruimte krijgen.

Ik zie hem ook niet graag rijden. Geef mij maar Ingrid Klimke bijvoorbeeld.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:14

Avalanche schreef:
Dat geloof ik idd wel. Ik vind het nog altijd een tragedie. Totilas was een wonderpaard, maar het zou zo fijn zijn als hij door iemand als Charlotte Dujardin gereden zou zijn, dan was hij nog nog heel denk ik.

Vanaf jonge jaren bij Rath was al prima..

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:23

Ik vond de eerste filmpjes met Rath echt fijn om te zien. Weinig spektakel, maar wel netjes, eerlijk en vriendelijk.

Wat ik jammer vond was dat werkelijk iedereen hier op Bokt Rath vreselijk afkraakte. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen. Maar ik was toen nog een stuk jonger en veel minder zelfzeker dan nu.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 07:28

Ik vond destijds de eerste filmpjes met Rath ook erg fijn. Inderdaad minder spectaculair en luchtiger. Het viel op dat het spectaculaire tot dan toe het een en ander verbloemd had waar in de basis dingen dingen rijtechnisch niet helemaal goed waren.

Maar ja, ik was toen 12 en reed op de manege dus dit heb ik toen uiteraard nooit durven uitspreken op bokt. Maar met terugwerkende kracht denk ik toch wel dat ik er toen wel een goed oog voor had :+

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:40

Bij Rath werden de bewegingen ongelijk en begon hij onregelmatig te lopen, ik denk omdat er minder druk op stond. Overigens is Totilas tot zijn overlijden nog gewoon dagelijks gereden door de moeder van Rath en die filmpjes zag ik ook liever. Meer lengte in het lichaam, minder spektakel maar nog steeds een extreem talentvol paard.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:42

Phonix schreef:
Vindt het wel apart dat alle filmpjes lijken weggehaald. Ook op YouTube en zo voort. Op Google staat er dat bepaalde nieuws ook zijn verwijdert.

Kon alleen deze vinden maar die is niet representatief voor hoe erg het was.

https://vm.tiktok.com/ZMYNnQq2G/



Dan laat je jezelf echt wel kennen, wat een zwaktebod!

DuoPenotti

Berichten: 29499
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:43

Bij gal liep hij de laatste wedstrijden ook onregelmatig als ik mij goed herinner.

Ik vond dat altijd een te lief paard....

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:45

Phonix schreef:
Heb het hele internet doorgezocht maar kon niks vinden behalve de onderstaande.

Ze stopte beiden paarden in de midden van de clinic ik zweer van de hals weg te halen..

https://www.instagram.com/reel/CoDI6dMI ... MyMTA2M2Y=

https://www.instagram.com/reel/CoDB2gwI ... MyMTA2M2Y=


Wat mij op valt in dat eerste filmpje als je Edward van voren ziet is dat hij zijn handen niet stil kan houden. Hij is echt aan het harken alsof hij hyperflexie wil doen maar dat niet mag/ kan. Hoofd gaat van links naar rechts..hier zouden we dat "zagen" noemen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:08

Avalanche schreef:
Dat geloof ik idd wel. Ik vind het nog altijd een tragedie. Totilas was een wonderpaard, maar het zou zo fijn zijn als hij door iemand als Charlotte Dujardin gereden zou zijn, dan was hij nog nog heel denk ik.



Die heeft in iedergeval - net als o.a. Carl , Ingrid - verstand van rijden, kennis en kunde om elk paard in zijn/haar waarde te laten.

In nederland moet alles in één systeem, anders doe je niet mee.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:11

Elisa2 schreef:
Bij Rath werden de bewegingen ongelijk en begon hij onregelmatig te lopen, ik denk omdat er minder druk op stond.

Precies. Bij Gal was het allemaal geforceerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:21

Avalanche schreef:
Ik vond de eerste filmpjes met Rath echt fijn om te zien. Weinig spektakel, maar wel netjes, eerlijk en vriendelijk.

Wat ik jammer vond was dat werkelijk iedereen hier op Bokt Rath vreselijk afkraakte. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen. Maar ik was toen nog een stuk jonger en veel minder zelfzeker dan nu.



Ja ik had toen en nu ook, hetzelfde, maar dat mocht niet van de dressuur-politie op Bokt.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:04

Denk ook eens aan die arme Undercover, zo over de zeik gereden dat hij de ring niet meer in wilde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:17

fransje23 schreef:
Denk ook eens aan die arme Undercover, zo over de zeik gereden dat hij de ring niet meer in wilde...
Ging Gribaldi niet ook op een gegeven moment in staking?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:23

Gribaldi ging enorm in staking idd. Die wilde helemaal niets meer.
Arme Totilas bleef zijn best maar doen.....

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:39

een keer succes in het verleden is geen garantie voor de toekomst, Totilas heeft hem op de kaart gezet
die kon het langer volhouden- of is hij simpelweg op tijd verkocht???

triest dat deze manier van rijden hun niets geleerd heeft

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:50

Popstra schreef:
Ik zag dit stuk over de Nederlandse dressuur

https://www.facebook.com/story.php?stor ... YeddNHhGcl



Als jullie nu dit stuk eens lezen dan krijgen jullie er wellicht ook een beetje andere kijk op dan constant te blijven door hakken op hoe slecht hij zijn paarden reed..

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:07

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Ik zag dit stuk over de Nederlandse dressuur

https://www.facebook.com/story.php?stor ... YeddNHhGcl



Als jullie nu dit stuk eens lezen dan krijgen jullie er wellicht ook een beetje andere kijk op dan constant te blijven door hakken op hoe slecht hij zijn paarden reed..


Ja maar constant door hakken en zeuren op een bepaald persoon is toch gewoon zo lekker makkelijk voor de mensjes achter hun pc/mobiel :+
Na het lezen van dit topic snap ik wel dat deze man gestopt is met de wedstrijden en dan zie ik alleen het gespui van de boktmensen nog maar. Laat staan van de hele wereld.

Als iedereen zijn rijden/omgang met paarden zo onder een vergrootglas werd gelegd als dat van onze topruiters, en er in elk stalletje in Nederland eens goed achter gesloten deuren werd gekeken, dan is er overal een hoop te verbeteren en naar jezelf te kijken denk ik dan maar :j

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:11

Cheytjuh schreef:
Ja maar constant door hakken en zeuren op een bepaald persoon is toch gewoon zo lekker makkelijk voor de mensjes achter hun pc/mobiel :+
Na het lezen van dit topic snap ik wel dat deze man gestopt is met de wedstrijden en dan zie ik alleen het gespui van de boktmensen nog maar. Laat staan van de hele wereld.

Als iedereen zijn rijden/omgang met paarden zo onder een vergrootglas werd gelegd als dat van onze topruiters, en er in elk stalletje in Nederland eens goed achter gesloten deuren werd gekeken, dan is er overal een hoop te verbeteren en naar jezelf te kijken denk ik dan maar :j

Het woord dan moet weg. Er is veel te verbeteren, op ieder niveau. Ga maar eens op een willekeurige KNHS wedstrijd kijken, of (regio)kampioenschappen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:13

Naja, als iemand rijdt zoals hem mag je er wel wat van zeggen omdat anders rijden geen enkele van ons paarden over 10 jaar.

Popstra, er staat weining over Gal in die stuk en hij is blijkbaar van de Glocks kant aangezien hij alleen slecht over Anky/Dinja schrijft. Aangezien hij alleen praat over de kleding van Gal op de clinic, zegt dat genoegd

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:15

Nou dat stuk is toch ook niet mals, citaat:

"I have met Edward a couple of times and he seems a very nice guy, but a number of his horses have quit the sport when they could no longer handle the pressure. Gribaldi said, ‘enough’, I well remember Lingh bolting down the centre line at Aachen and Undercover said, no more."

En dan op het eind volgt er nog een vergelijking met de wijze van lopen van de Nederlandse tuigpaarden :=

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:20

rien10 schreef:
Cheytjuh schreef:
Ja maar constant door hakken en zeuren op een bepaald persoon is toch gewoon zo lekker makkelijk voor de mensjes achter hun pc/mobiel :+
Na het lezen van dit topic snap ik wel dat deze man gestopt is met de wedstrijden en dan zie ik alleen het gespui van de boktmensen nog maar. Laat staan van de hele wereld.

Als iedereen zijn rijden/omgang met paarden zo onder een vergrootglas werd gelegd als dat van onze topruiters, en er in elk stalletje in Nederland eens goed achter gesloten deuren werd gekeken, dan is er overal een hoop te verbeteren en naar jezelf te kijken denk ik dan maar :j

Het woord dan moet weg. Er is veel te verbeteren, op ieder niveau. Ga maar eens op een willekeurige KNHS wedstrijd kijken, of (regio)kampioenschappen.


Dit bedoel ik er ook mee, ik zie zelf om me heen op gewone wedstrijden waar ik kijk of shows en demonstraties zoveel dingen, dan vind ik het hypocriet om 1 ruiter zo door het slijk te halen. We kunnen wel allemaal naar deze ruiter kijken, maar genoeg ruiters in het verleden waarvan werd gezegd dat ze het zo geweldig deden en waar achteraf ook bleef dat het helemaal niet zo netjes was.

Het lijkt wel of er een ware Edward vendetta heerst en dat vind ik persoonlijk gewoon niet oke. Niemand is die persoon, niemand weet echt wat er in hem omgaat en met welke druk hij te maken heeft, oordelen is makkelijk, het echte verhaal en de persoon zien is blijkbaar voor velen tegenwoordig niet meer belangrijk.
Zoals ik ook altijd in mijn werk zeg : Er is altijd reden voor een bepaald gedrag en bepaald handelen _/-\o_ (en nee nu keur ik zijn manier van rijden niet goed by the way, ik probeer er alleen mee te zeggen dat het makkelijk is om te oordelen zonder het hele plaatje te zien en kennen)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:24

prompter schreef:
Nou dat stuk is toch ook niet mals, citaat:

"I have met Edward a couple of times and he seems a very nice guy, but a number of his horses have quit the sport when they could no longer handle the pressure. Gribaldi said, ‘enough’, I well remember Lingh bolting down the centre line at Aachen and Undercover said, no more."

En dan op het eind volgt er nog een vergelijking met de wijze van lopen van de Nederlandse tuigpaarden :=


Dat las ik ook, verschilt niets met meningen in dit topic.

DuoPenotti

Berichten: 29499
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:25

Maar al die andere ruiters noemen ze ook niet de beste ruiter van Nederland.
Dus logisch dat er over een bekende ruiter gepraat word.
En helaas voor hem niet positief. Daar heeft hij toch echt een jaar voor gehad dat te veranderen.

En ergens over praten is met elke onderwerp zo.
Als ik een nu van de trap val en een been breek staat dat niet in de hoefslag.
Als Gal nu van de trap valt en een been breekt wel.

Als ik nu een auto ongeluk krijg, misschien dat er een algemeen berichtje staat in de plaatselijke krant.
Maar krijgt Amalia een auto ongeluk staat het in de wereldwijde pers.