Studio: Over belasting van jonge paarden in het verrichtingsonderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 14:01

Het zou al veel schelen als er wordt afgestapt van de magische 1 januari waarop paarden ineens een jaar ouder zijn.
Ga gewoon uit van de werkelijke leeftijd.


Onderzoek van de Waiboerhoeve was toch invloed van beweging op de ontwikkeling bij veulens?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Studio: Over belasting van jonge paarden in het verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:00

Ik weet het niet meer..kan het nergens terug vinden helaas.

Het zou schelen als mensen geen haast zouden hebben, geef de paarden de tijd..liever iets te voorzichtig dan andersom denk ik dan.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:49

Citaat:
Opbouw is belangrijk
Munsters vervolgt: “Wel is de opbouw belangrijk: een paar keer per week, maximaal tien tot vijftien minuten totdat het paard voldoende spiermassa heeft opgebouwd. Het duurt één tot anderhalf jaar voordat het paardenlichaam is gewend aan het dragen van ruitergewicht. Maar dat is niet anders als je op vier- of vijfjarige leeftijd zou beginnen. Het is beter om vroeg te beginnen en vervolgens de tijd te nemen, dan later te starten en vervolgens te denken dat het paard ‘al vijf is’.”

Superleuk argument, beter bekend als drogreden. Dit geldt alleen wanneer je een paard 24 uur per dag opsluit en nooit zelf laat bewegen.
Wanneer je jonge paarden voldoende de ruimte geeft en laat spelen en rennen op hun eigen tempo dan bouwen ze gewoon zelf bespiering op en die is bij een 5 jarige een stuk functioneler dan bij een 3 jarige die nog continu zijn groeiende lichaam (en dus veranderende lichaam) in balans moet houden met diverse spieren. Die 3-jarige heeft echt geen ruiter nodig om nog eens extra uit balans gebracht te worden en dus weer moet gaan overcompenseren.
En dan laat ik nog even buien beschouwing dat je niet op ongesloten groeischijven wilt gaan zitten...