Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:35

Een voorbeeld van schade is het verdwijnen van pigment in de mondhoeken.


Een goed passend bit zal bij een juist gebruik niet snel schade geven.
Probleem is dat beiden niet altijd vanzelfsprekend zijn.

Bitloos kan ook problemen geven maar dat risico is natuurlijk niet per definitie groter dan met bit.

Het is voor een discussie altijd fijn om dingen zwartwit te zien. Helaas, ben ik meer een midden figuur :+

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:51

Kuggur schreef:
Misschien niet maar het klinkt voor mij als dezelfde drogredenatie van ruiters die te zwaar zijn voor hun paard, "ja maar lichte ruiters die slecht rijden maken hun paard (óók?) stuk.

Enfin,terug on topic als je hier in deze discussie ziet hoe verdeeld de meningen onder "deskundigen" uit de sector zijn, kun je die zelf regulatie wel vergeten...

Nee, het is een rebuttal tegen mensen die zeggen dat bitloos de enige paardvriendelijke manier van rijden is. Dat is simpelweg niet zo. Er zijn vriendelijke optomingen en onvriendelijke. Met bitten hetzelfde.

Uiteindelijk bepaalt de acceptatie van het paard, de zachtheid van wat je gebruikt en de hand van de ruiter en ook nog de handigheid of het goed is of niet. Punt is dat het eindeloos genuanceerd is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:54

Daar zijn we het dan over eens ;)

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:17

Ja en Dier en Recht is vooral voor alles bitloos dus het is een manier van reageren op wat zij propageren.

Er zijn inderdaad zoveel nuances, en alles valt of staat met "goed" gebruik van alles wat je gebruikt..of dat nu bit of bitloos is, S&T, neckrope etc.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:50

Hoe kunnen we nou beweren dat een bit ok is bij het "juiste" gebruik? Wie bepaalt het juiste gebruik? Er zit domweg een stang van metaal of iets anders in de mond van een dier en wij maken onszelf wijs dat het dier dat prima vindt zolang we er niet aan hangen of trekken. Het verweer dat er ook telkens gemaakt wordt is dat ook bitloos schade kan aanbrengen. Ja, grote scharen, bosals misschien, maar ook die zijn bedoelt voor controle en dat is nu juist waar het om draait. De meeste ruiters die overgestapt zijn op bitloos zien enorme verbetering in het gedrag van hun paard. Als je paard er 'vandoor' gaat zonder bit dan moet je er niet op zitten. Heel simpel. Volgens mij moet de discussie gaan over dierenwelzijn en de óuderwetse'manier van optuiging van een paard voldoet niet aan de huidige inzichten dat we maar van alles kunnen doen om ons paard te beheersen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:52

En waar baseer jij dat op?

De meeste ruiters die overstappen op bitloos hebben rijtechnische problemen waardoor ze overstappen op bitloos (even gechargeerd gezegd, uitzonderingen daar gelaten).

Wie bepaalt er dat bitloos zo vriendelijk is? Denk je echt dat de druk op de neus vriendelijk is? Waarom wordt dit zo geromantiseerd?

Een goed afgericht paard gaat er niet vandoor zonder bit..ik weet niet waar deze aanname nu weer vandaan komt. Het gaat om schrikreacties en snel tijdig in kunnen grijpen om ongelukken te voorkomen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 14:24

Ninx schreef:
rien10 schreef:
Een verbod op bitten. Ja, allemaal lekker met een beer van een hackmore je paard verrot trekken, dat is pas fijn.


Dit is wat kort door de bocht….



Nee dat is niet kort door de bocht.
Het bitloze is een hype, maar dit is infeite hetzelfde als een hackemore.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:27

cajabol schreef:
Er zit domweg een stang van metaal of iets anders in de mond van een dier en wij maken onszelf wijs dat het dier dat prima vindt zolang we er niet aan hangen of trekken

Dat hoef je jezelf niet wijs te maken, daar is bewijs voor. Paarden, zeker de mannelijke paarden, lopen altjd met van alles in de mond rond. Die van mij vindt het ook super leuk om een rijzweep in de mond te nemen en ermee te spelen.
cajabol schreef:
Het verweer dat er ook telkens gemaakt wordt is dat ook bitloos schade kan aanbrengen. Ja, grote scharen, bosals misschien, maar ook die zijn bedoelt voor controle en dat is nu juist waar het om draait.

Ik heb núl interesse in controle. Die van mij komt tegen een sidepull in, drukt de rug weg, zet de kaak vast, en dat is op lange termijn ook schade aan rug en hals. En laat dáár bij de meeste rijpaarden nu ook de schade zichtbaar zijn..... niet in de mond, niet op de neus, maar de rug, de hals en mindere mate het bekken. KS is een heel groot veel voorkomend probleem en wordt veroorzaakt door slecht rijden.

cajabol schreef:
Als je paard er 'vandoor' gaat zonder bit dan moet je er niet op zitten. Heel simpel. Volgens mij moet de discussie gaan over dierenwelzijn en de óuderwetse 'manier van optuiging van een paard voldoet niet aan de huidige inzichten dat we maar van alles kunnen doen om ons paard te beheersen.

Die twee dingen staan los van elkaar. Een bit staat dierenwelzijn niet in de weg, slecht rijden wel. En dat gaat over de sport, en ook over de recreatieve ruiter die de hele week geen flikker doet met zijn paard en op zaterdag ineens een buitenrit gaat maken van 4 uur. Dat terwijl recreatief gebruik van het paard zwaarder voor ze is dan dressuurwerk in de baan, want met dressuurwerk sta ik ook heel veel naast het paard en zijn we actief bezig om te zorgen dat het paard het lichaam goed gebruikt en beter wordt van dressuur.
Ik heb recreatieruiters letterlijk horen zeggen: het maakt me niet uit hoe hij loopt, als hij maar loopt.....

Ik mis iedere nuance in je verhaal.

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:32

Ik heb een mannelijk paard. Een hengst. Touwtjes, hekken, alles wordt met zijn mond onderzocht. Maar een bit verafschuwt hij, zijn mondholte is klein en zijn tong heel dik. Je kunt niet generaliseren, het kan per individu verschillen.

We hebben het jaren geprobeerd, met allerlei bitten en optomingen, en het uiteindelijk maar opgegeven en bitloos gaan mennen ( met Fahrhalster) en rijden (met touwhalster). Maar nee, niet ieder paard vindt een bit "prima". Overigens met al mijn vorige paarden nooit bitproblemen gehad, maar nu heb ik echt een uitzondering.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:19

Dat kan toch? Bit of bitloos..het is wat bij het paard past.

Het is alleen zo jammer dat iedereen die een bit gebruikt door een grote groep bitloze gebruikers weg gezet wordt als "mishandelaar".

Daar wordt ik wel een beetje moe van...

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:07

Elisa2 schreef:
Dat kan toch? Bit of bitloos..het is wat bij het paard past.

Het is alleen zo jammer dat iedereen die een bit gebruikt door een grote groep bitloze gebruikers weg gezet wordt als "mishandelaar".

Daar wordt ik wel een beetje moe van...


Maar de keerzijde is dat mensen die bitloos rijden worden weggezet als kneuzen die met een op de voorhand lopend paard met rugproblemen rondhobbelen of juist met heel veel druk op de neus rijden.

Ook daar zit weinig nuance in!

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:32

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat kan toch? Bit of bitloos..het is wat bij het paard past.

Het is alleen zo jammer dat iedereen die een bit gebruikt door een grote groep bitloze gebruikers weg gezet wordt als "mishandelaar".

Daar wordt ik wel een beetje moe van...


Maar de keerzijde is dat mensen die bitloos rijden worden weggezet als kneuzen die met een op de voorhand lopend paard met rugproblemen rondhobbelen of juist met heel veel druk op de neus rijden.

Ook daar zit weinig nuance in!

Ik denk bij de bitloze groep die de bitrijder weg zet als mishandelaar dat het ook zo is. :o
Hebben zelf het gevoel van een poffertje. Hebben nooit een licht paard gereden en gevoeld.

Ik denk de bitloze ruiter die ook zijn/haar paard fijn voor elkaar heeft op dat bitloze, ook daar voelt dat licht kan, het meeste nog altijd gebeurd vanuit zit en been. Ook niet zo veroordelend is naar dat bit.
Want die weet dat er niet veel druk op staat.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:35

Dat er een heleboel verbetert kan worden aan paardenwelzijn is overduidelijk maar het grootste probleem om dat te bewerkstelligen is ruimte.Daar gaat het hele gevecht in Nederland over, Ruimte is geld. Daar zitten we in dit land mee en daarom wordt in dit overvolle Nederland de boer afgeschreven, de paardensport afgeschreven, de stikstofrechten naar Schiphol geloodst enz enz. Het gaat helemaal niet om dierenwelzijn Het doel is boeren te laten vertrekken, overige dierhouders laten vertrekken. Alles Vega en dan willen de Ouwehands en Koffemans enz daar nog heel veel bedrijven voor uit de grond stampen die Vega gaan verkopen en daar stinkend rijk van worden. Is ze al gelukt met de Vegetarische Slager en moet nu ook gaan gebeuren met de Vegetarische melk, Het gaat helemaal niet om koeien een beter leven te geven het gaat ze erom om de boeren fout weg te zetten. vuile praatjes over boeren en nu dus ook paardenhouders te verspreiden. Ze kijken wel uit dat ze het niet over huisdieren hebben want dan krijgen ze heel Nederland in het harnas dus daar hebben ze het niet over...... Door hun valse informatie mensen overhalen om Vega te worden en hun nepmelk te kopen en wat ze voor de rest nog uit de grond gaan stampen.. Dat is het doel. De paarden moeten vertrekken dat is het doel evenals heel veel andere dieren. De wolf is al aardig behulpzaam. Daar zijn ze natuurlijk wel weer heel erg voor, die wolf. Dat is ineens geen leed dat dieren levend uit elkaar getrokken worden en de Oostvaardersplassen daar mogen de dieren niet bijgevoerd worden van de partij voor de dieren en Dier en Recht staat blijkbaar ook achter het verhongerbeleid want ook daarover blijven ze oorverdovend stil. De plaatsen waar het dierenleed er het dikst bovenop ligt daar zie je Dier en Recht niet. Wat ze dik in de kaart speelt is dat het werkelijk zo is dat ruiters onderling elkaar nog afvallen ook. En gaan zitten zeuren over bitten en sporen net of dat het belanrijkst is. Overmatig gebruik zeker maar dat is een totaal andere zaak.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:27

Zo! dat heb je maar mooi ff gezegd. :+

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:10

Inderdaad mooi gezegd, en ik heb daar ook weleens aan gedacht maar hoop eigenlijk dat dit niet de agenda is die er achter zit.

Fransje, dat zie ik niet zo..misschien als "reactie op" maar ik heb het idee dat de bitloze ruiters over het algemeen meer in hun waarde gelaten worden. DuoPenotti vat het mooi samen in het laatste stukje.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:34

Rizette schreef:
Dat er een heleboel verbetert kan worden aan paardenwelzijn is overduidelijk maar het grootste probleem om dat te bewerkstelligen is ruimte.Daar gaat het hele gevecht in Nederland over, Ruimte is geld. Daar zitten we in dit land mee en daarom wordt in dit overvolle Nederland de boer afgeschreven, de paardensport afgeschreven, de stikstofrechten naar Schiphol geloodst enz enz. Het gaat helemaal niet om dierenwelzijn Het doel is boeren te laten vertrekken, overige dierhouders laten vertrekken. Alles Vega en dan willen de Ouwehands en Koffemans enz daar nog heel veel bedrijven voor uit de grond stampen die Vega gaan verkopen en daar stinkend rijk van worden. Is ze al gelukt met de Vegetarische Slager en moet nu ook gaan gebeuren met de Vegetarische melk, Het gaat helemaal niet om koeien een beter leven te geven het gaat ze erom om de boeren fout weg te zetten. vuile praatjes over boeren en nu dus ook paardenhouders te verspreiden. Ze kijken wel uit dat ze het niet over huisdieren hebben want dan krijgen ze heel Nederland in het harnas dus daar hebben ze het niet over...... Door hun valse informatie mensen overhalen om Vega te worden en hun nepmelk te kopen en wat ze voor de rest nog uit de grond gaan stampen.. Dat is het doel. De paarden moeten vertrekken dat is het doel evenals heel veel andere dieren. De wolf is al aardig behulpzaam. Daar zijn ze natuurlijk wel weer heel erg voor, die wolf. Dat is ineens geen leed dat dieren levend uit elkaar getrokken worden en de Oostvaardersplassen daar mogen de dieren niet bijgevoerd worden van de partij voor de dieren en Dier en Recht staat blijkbaar ook achter het verhongerbeleid want ook daarover blijven ze oorverdovend stil. De plaatsen waar het dierenleed er het dikst bovenop ligt daar zie je Dier en Recht niet. Wat ze dik in de kaart speelt is dat het werkelijk zo is dat ruiters onderling elkaar nog afvallen ook. En gaan zitten zeuren over bitten en sporen net of dat het belanrijkst is. Overmatig gebruik zeker maar dat is een totaal andere zaak.



_/-\o_

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:07

Dier &recht het ook over huisdieren hoor! :j
Vraag maar na bij de fokkers van platsnuiten.


Wat ik altijd een beetje krijg bij post zoals die van Rizette, het: zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten idee.
Het feit dat sommige mensen daadwerkelijk dingen doen omdat het in hun ogen iets toevoegd aan een betere wereld in plaats van persoonlijk gewin komt niet in sommige mensen op.
Ik ken een advocaat die haar baan heeft opgezegd om geheel belangeloos zich in te zetten voor een activistische organisatie. Ze leven nu als gezin van het inkomen van haar man, die haar uiteraard steunt. Puur omdat ze geloven dat ze in actie moeten komen om hun kinderen een toekomst te geven.
Idealisten bestaan, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:09

Rizette schreef:
Dat er een heleboel verbetert kan worden aan paardenwelzijn is overduidelijk maar het grootste probleem om dat te bewerkstelligen is ruimte.Daar gaat het hele gevecht in Nederland over, Ruimte is geld. Daar zitten we in dit land mee en daarom wordt in dit overvolle Nederland de boer afgeschreven, de paardensport afgeschreven, de stikstofrechten naar Schiphol geloodst enz enz. Het gaat helemaal niet om dierenwelzijn Het doel is boeren te laten vertrekken, overige dierhouders laten vertrekken. Alles Vega en dan willen de Ouwehands en Koffemans enz daar nog heel veel bedrijven voor uit de grond stampen die Vega gaan verkopen en daar stinkend rijk van worden. Is ze al gelukt met de Vegetarische Slager en moet nu ook gaan gebeuren met de Vegetarische melk, Het gaat helemaal niet om koeien een beter leven te geven het gaat ze erom om de boeren fout weg te zetten. vuile praatjes over boeren en nu dus ook paardenhouders te verspreiden. Ze kijken wel uit dat ze het niet over huisdieren hebben want dan krijgen ze heel Nederland in het harnas dus daar hebben ze het niet over...... Door hun valse informatie mensen overhalen om Vega te worden en hun nepmelk te kopen en wat ze voor de rest nog uit de grond gaan stampen.. Dat is het doel. De paarden moeten vertrekken dat is het doel evenals heel veel andere dieren. De wolf is al aardig behulpzaam. Daar zijn ze natuurlijk wel weer heel erg voor, die wolf. Dat is ineens geen leed dat dieren levend uit elkaar getrokken worden en de Oostvaardersplassen daar mogen de dieren niet bijgevoerd worden van de partij voor de dieren en Dier en Recht staat blijkbaar ook achter het verhongerbeleid want ook daarover blijven ze oorverdovend stil. De plaatsen waar het dierenleed er het dikst bovenop ligt daar zie je Dier en Recht niet. Wat ze dik in de kaart speelt is dat het werkelijk zo is dat ruiters onderling elkaar nog afvallen ook. En gaan zitten zeuren over bitten en sporen net of dat het belanrijkst is. Overmatig gebruik zeker maar dat is een totaal andere zaak.

:j

En dan niet te vergeten dat veel tv makers vrienden of zelfs een relatie hebben met deze mensen.
Dus hun standpunt als waarheid op tv verspreiden. Daar groot podium voor bieden.

https://www.huisdieren.nu/over-pvh/wat- ... -der-plas/

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:13

DuoPenotti schreef:
En dan niet te vergeten dat veel tv makers vrienden of zelfs een relatie hebben met deze mensen.
Dus hun standpunt als waarheid op tv verspreiden. Daar groot podium voor bieden.

https://www.huisdieren.nu/over-pvh/wat- ... -der-plas/


Zou mooier zijn als je een stuk van een onafhankelijk iemand zou kiezen :)

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:15

Dus dat maakt het minder waar dat deze personen op tv zijn en duidelijk al jaren het vegetarische promoten?
Dat veranderd niet als truus het schrijft.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:19

DuoPenotti schreef:
Dus dat maakt het minder waar dat deze personen op tv zijn en duidelijk al jaren het vegetarische promoten?
Dat veranderd niet als truus het schrijft.


Maar je mag wel het eten van vlees promoten?

Kritisch zijn is prima maar dat is het mooier als het komt van iemand die geen belang heeft bij precies de andere kant, het eten van vlees.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:23

DuoPenotti schreef:
Dus dat maakt het minder waar dat deze personen op tv zijn en duidelijk al jaren het vegetarische promoten?
Dat veranderd niet als truus het schrijft.

Mwah je vindt het promoten van vlees en melkproducten dan niet zo net zo raar? Veel vleessoorten bijvoorbeeld hebben ze al jaren in relatie tot bijvoorbeeld darmkanker. Het is allemaal niet zaligmakend maar dat vertellen ze je er ook niet bij.

Wat Fransje ook zegt dus. Ik vind het eigenlijk niet erg dat er ook steeds meet promotie komt voor vega eten.

Maar ik denk dat dit wel offtopic gaat zo.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 05-02-23 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:23

Heeft zij diverse TV programmas dan?
Dáar gaat het om. Het makkelijk je eigen visie op de Nederlandse tv kunnen spammen.

Wat iemand in een politieke partij zegt is wat anders.
Daar is de partij voor.

Overigens was dit stuk nog voordat ze die had.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:30

DuoPenotti schreef:
Heeft zij diverse TV programmas dan?
Dáar gaat het om. Het makkelijk je eigen visie op de Nederlandse tv kunnen spammen.

Wat iemand in een politieke partij zegt is wat anders.
Daar is de partij voor.

Overigens was dit stuk nog voordat ze die had.



Het gaat mij ook om de baan die ze had voor ze de politiek in ging dus dat komt goed uit.

We hebben jarenlang dingen als " kip het meest veelzijdige stukje vlees" , melk de witte motor gehoord.
Daarnaast veel aandacht hoe gezond zuivel zou zijn etc.
Dingen die bedacht zijn om meer te verkopen.
Er is zoveel sluikreclame voor zoveel producten.

Dat een boodschap je niet aanspreekt maakt de boodschap of de vorm an sich niet verkeerd.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:48

De mensen in noord Europa zijn ook zo groot door "melk de witte motor" kregen sterkere botten.
Dus slecht was het niet.
Maar dan heb je het over 1970.
In deze tijd is dat dus ondenkbaar deze propaganda op tv.

Kip het meest veelzijdige stukje vlees is een aangekocht reclame blok.
Als dat niet mag mag Valles ook geen blok meer kopen.

Je vergelijkt dus dingen die niets te maken hebben met tv programma's die op de Nederlandse tv gemaakt worden, uitnodigen die ze liever zien.
Zoals Hertsenberg is behalve presentatrice en eindredactrice van Radar.
Manon Blaas eindredacteur van Zembla.
Lorette schrijver die de hele vegetarische slager aanhang regelmatig aan tafel heeft.

Nee dat is niet zoals het hoort.
Hou dag bij de politieke partijen. Politieke zendtijd. Niet in algemene zendtijd.


Maar idd gedeeltelijk of topic.
Maar dat er een dubbele agenda is geloof ik wel. Zoals rizette mooi verwoord.