BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 16:18

Bij 12
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


BIJ12 heeft een vernieuwde richtlijn voor het taxeren van wolvenschade aan landbouwhuisdieren vastgesteld. Sinds 2019 werkt BIJ12 met een richtlijn om de uitvoering van de taxatie, waardebepaling van dieren en het verlenen van tegemoetkomingen, namens de provincies, zorgvuldig en eenduidig uit te voeren. De richtlijn is bedoeld voor de taxateurs die in opdracht van BIJ12 (vermoedelijke) wolvenschade bij vee onderzoeken. In de richtlijn staat onder meer beschreven welke diersoorten in aanmerking komen voor taxatie.

Tegemoetkoming voor meer diersoorten mogelijk
Schade aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren én aan hobbymatig gehouden hoefdieren (schaap, geit, paard/pony, rund, varken) komt in aanmerking voor taxatie en een tegemoetkoming. Dit geldt ook voor bedrijfsmatig gehouden kuddebeschermings- en hoedhonden die verwond of gedood worden. De eigenaar krijgt een tegemoetkoming in de schade wanneer bovengenoemde dieren met zekerheid of zeer waarschijnlijk zijn gedood of verwond door een wolf.

Werkwijze taxatie en DNA-afname
De werkwijze voor taxatie en DNA-afname blijft hetzelfde. Nieuw is dat dierenartsen, met toestemming van BIJ12, DNA mogen afnemen in situaties waarin alleen sprake is van gewonde dieren, die niet geëuthanaseerd hoeven te worden. Na de DNA-afname kunnen de gewonde dieren direct behandeld worden om onnodig lijden te voorkomen.

DNA voor breder onderzoek
Schade aan huisdieren zoals katten en honden komt niet voor een tegemoetkoming in aanmerking. Wel kan BIJ12 opdracht geven tot DNA-afname met als doel om (vermoedelijke) wolvenschade te onderzoeken. In overleg met de dierhouder en BIJ12 kan een provincie besluiten om autopsie en/of sectie uit te laten voeren op grote volwassen hoefdieren. Het doel hiervan is om meer kennis en inzicht te krijgen in (vermoedelijke) wolvenschade, het duidelijk maken van de gezondheidstoestand van de getroffen dieren en hiermee meer ervaring op te doen.

Schade door goudjakhals
Naast de wolf wordt ook de goudjakhals in Nederland gesignaleerd, een dier nauw verwant aan de wolf. De taxatie en tegemoetkoming in schade aan gehouden dieren door een goudjakhals is hetzelfde als bij een wolf.

Achtergrond
De situatie rondom de wolf in Nederland is in ontwikkeling. Het beleidskader over hoe om te gaan met de wolf is het Interprovinciaal Wolvenplan 2019 vastgesteld door de samenwerkende provincies. Momenteel werken de provincies, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en BIJ12 aan een nieuw Interprovinciaal Wolvenplan. Naar verwachting wordt dat in 2024 vastgesteld. Vooruitlopend daarop wordt in 2023 een addendum vastgesteld bij het wolvenplan 2019. Daarin staan enkele toevoegingen/wijzigingen die inspelen op de actualiteit en die niet kunnen wachten tot het nieuwe wolvenplan er is. De uitgangspunten in de richtlijn zijn gebaseerd op het huidige interprovinciale wolvenbeleid.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:35

Dus eigenlijk geven ze nu eindelijk toe dat de menukaart van de wolf een stuk uitgebreider is dan ze ons tot nu toe wilden doen geloven.

Dit komt niet goed...

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:46

Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:08

mysa schreef:
Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.

Die vergoeding zou me inderdaad ook een worst wezen. Mijn paarden zijn me meer waard dan een geldbedrag. Maar het is in ieder geval weer een stukje erkenning.

Zelf zou ik BIJ12 er denk ik niet eens bij halen. Maar wellicht is het wel een schrale troost voor de mensen die bedrijfsmatig dieren houden.

Bo_Y

Berichten: 4554
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:12

Jessix schreef:
mysa schreef:
Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.

Die vergoeding zou me inderdaad ook een worst wezen. Mijn paarden zijn me meer waard dan een geldbedrag. Maar het is in ieder geval weer een stukje erkenning.

Zelf zou ik BIJ12 er denk ik niet eens bij halen. Maar wellicht is het wel een schrale troost voor de mensen die bedrijfsmatig dieren houden.


Ik zou ze er bij halen voor de registratie.
Als mensen niet melden lijkt het probleem kleiner dan het is….

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:19

mysa schreef:
Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.


Ik las het verhaal van een groot paardenfokbedrijf in Limburg die ook erg zenuwachtig wordt van de toenemende wolvenpopulatie in zijn gebied. Leuk dat de 'tegemoetkoming" voor door wolven gedood vee wordt uitgebreid naar paarden... Maar daar ga je het verlies van een paar dure veulens, misschien wel 1 van je klanten natuurlijk niet mee goedmaken, los van de emotionele schade.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:00

mysa schreef:
Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.

Wel in een breder kader zouden dit soort vergoedingen kunnen leiden tot meer maatregelen wolfschade te voorkomen. Als het steeds meer geld gaat kosten is er een druk op de overheid meer te doen dan alleen financiële vergoedingen.
En daar zou jij natuurlijk wél wat aan hebben.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:04

Bo_Y schreef:
Jessix schreef:

Die vergoeding zou me inderdaad ook een worst wezen. Mijn paarden zijn me meer waard dan een geldbedrag. Maar het is in ieder geval weer een stukje erkenning.

Zelf zou ik BIJ12 er denk ik niet eens bij halen. Maar wellicht is het wel een schrale troost voor de mensen die bedrijfsmatig dieren houden.


Ik zou ze er bij halen voor de registratie.
Als mensen niet melden lijkt het probleem kleiner dan het is….


Daar heb je gelijk in maar ik denk niet dat ik behoefte heb aan die club op mijn erf als zoiets net gebeurd is.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:23

Hoeveel zou er worden vergoed als er een keer een kind wordt gegrepen? Of komen ze dan wel tot de conclusie dat dat verlies niet in geld is uit te drukke of te vergoeden….

Heel leuk dat je dan budget hebt voor een nieuwe knol maar het is geen auto waar je exact dezelfde weer voor terug kunt kopen. Echt respectloos naar de paardensector.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:53

Kuggur schreef:
mysa schreef:
Zou ik persoonlijk niets aan hebben. Emotionele schade is niet te vergoeden.

Wel in een breder kader zouden dit soort vergoedingen kunnen leiden tot meer maatregelen wolfschade te voorkomen. Als het steeds meer geld gaat kosten is er een druk op de overheid meer te doen dan alleen financiële vergoedingen.
En daar zou jij natuurlijk wél wat aan hebben.


Daar heb je wel een punt.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 18:55

DromenLies schreef:
Hoeveel zou er worden vergoed als er een keer een kind wordt gegrepen? Of komen ze dan wel tot de conclusie dat dat verlies niet in geld is uit te drukke of te vergoeden….

Heel leuk dat je dan budget hebt voor een nieuwe knol maar het is geen auto waar je exact dezelfde weer voor terug kunt kopen. Echt respectloos naar de paardensector.


Respectloos naar elke dierenhouder ! Ook een hobbyboer doet het pijn om zijn aan stukken gescheurde dieren te vinden. Huisdieren zijn sowieso uitgesloten van vergoeding, heb ik ergens gelezen.
En ook in Nederland zijn al huisdieren gepakt ( katten en honden). Maar Bij12 neemt dan geeneens de moeite voor dna onderzoek.

Dat hele idee dat het goed zou zijn dat hier talloze wolven zich te laten vermeerderen en tig andere dieren te laten verscheuren, goed voor de biodiversiteit? Uiteindelijk verdwijnt het wild, en krijg je lege bossen vol roofdieren. Wat een aanwinst !

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:56

Ik houd niet bedrijfsmatig mijn paarden maar heb wel jaarlijks kostbare veulens staan. Ik zou een vergoeding als mijn veulens de sjaak zijn wel fijn vinden en ook meer dan terecht!!
Ik heb immers per veulen veel kosten gemaakt.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:35

Ze geven hier dus wel toe dat de mogelijkheid bestaat dat kudde bewakings honden ook aangevallen kunnen worden.
Die werden als heilige graal aangeprezen door de pro wolf mensen.
Mijn uren hebben een goedgekeurde wolfwerende omheining om de schapen. Als ik het zo zie, stelt het nog niets voor. Gelukkig nog geen wolf gezien hier, maar 30 km verder wel. Dus ze komen hier ook nog wel. En ik krijg als particulier geen subsidie voor hekwerk

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 08:17

Popstra schreef:
Ik houd niet bedrijfsmatig mijn paarden maar heb wel jaarlijks kostbare veulens staan. Ik zou een vergoeding als mijn veulens de sjaak zijn wel fijn vinden en ook meer dan terecht!!
Ik heb immers per veulen veel kosten gemaakt.


Het is maar een schijntje wat je krijgt, ze kijken gewoon naar pony/schaap/geit niet naar fokwaarde of dergelijke..

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 09:17

Ze mogen dat geld steken waar de zon niet schijnt.
De emotionele waarde is onbetaalbaar, daar valt niet over te onderhandelen.
Ik zou ook geen vervanging willen. Heb ze beide vanaf veulen, één wordt 17 dit jaar de ander 6.
Ik ga niet weer opnieuw beginnen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 09:50

Anne_GTI schreef:
Dus eigenlijk geven ze nu eindelijk toe dat de menukaart van de wolf een stuk uitgebreider is dan ze ons tot nu toe wilden doen geloven.

Dit komt niet goed...

Precies. Iets wat wij al steeds zeggen.


Dus hondengevechten zijn voortaan legaal.
En ze geven daarmee toe dat de wolven daar dus niet met een boog omheen lopen....

En als ze dat soort honden pakken, is elke hond een potentieel doelwit.
Maar die krijg je dan niet vergoed? Emotionele schade hebben we het al helemaal niet over. Ook bij de paarden.


wat een naar bericht

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:06

(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:28

nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..

slachtwaarde.
Dus hoeveel hij weegt.

Ga daar maar vanuit.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:33

nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..


Ik denk dat er slachtwaarde wordt uitgekeerd en ik voorzie de gang naar de rechter voor de reële waarde.

Verder is de vergoeding inderdaad ijskoud en vooral zodat pro-wolf mensen kunnen zeggen “de schade wordt toch vergoed”

De emotionele schade is onbetaalbaar!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:28

Raar dat water- en loopvogels niet worden vergoed.

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:46

DuoPenotti schreef:
nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..

slachtwaarde.
Dus hoeveel hij weegt.

Ga daar maar vanuit.


Ik was op zoek naar de tekst hierover die ik het eerst las, want daar stond namelijk in Niet de slachtwaarde.
Maar ik kan hem niet meer vinden, ben kwijt waar ik het gelezen heb.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:27

DromenLies schreef:
Hoeveel zou er worden vergoed als er een keer een kind wordt gegrepen? Of komen ze dan wel tot de conclusie dat dat verlies niet in geld is uit te drukke of te vergoeden….

Heel leuk dat je dan budget hebt voor een nieuwe knol maar het is geen auto waar je exact dezelfde weer voor terug kunt kopen. Echt respectloos naar de paardensector.


en denk je dat je vergoeding genoeg is om een vergelijkbaar dier aan te schaffen? Je mag al blij zijn dat het de kosten van je evt. ingeroepen da. in de avond/nacht/weekend en de rendac grotendeels zal vergoeden. Meer kan je echt niet uitgeven van je vergoeding.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:51

DuoPenotti schreef:
nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..

slachtwaarde.
Dus hoeveel hij weegt.

Ga daar maar vanuit.

Weet je dat, of ga je er alleen maar van uit...

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 14:19

In een ander nieuwsbericht stond toch echt economische waarde? Niet dat ik daar wat aan heb met mijn twee mini-shetlanders qua bedrag, want die hebben alleen heel veel emotionele waarde. En als ze gepakt zouden worden, dan zou ik geen nieuwe pony's kopen/houden. Ook geen grotere, want ik heb simpelweg al mijn materiaal aangepast speciaal op de minimaat. Mijn tuig, kar, dekens etc., zouden voor een grotemaats shetlander al veel te klein zijn. Dus dan houdt bij mij de hobby wel op...

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:20

nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..
maar dat is voor de particulier ook niet interessant want die krijgen toch geen vergoeding