Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15959
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:13

Ik ben helemaal niet anti vegetarisme, of veganisme, ik heb alleen zelf niet de energie om dat voor mezelf goed te managen.

Ik ben ook absoluut voorstander van een gesprek over dierenwelzijn in het algemeen. Ik heb voor de honden nooit benches, en die lopen hier rond op stal te lanterfanten en ik wandel er soms mee. Ik denk dat ze het best goed hebben. De kat heb ik binnen en komt nooit buiten en ik denk dat hij het ook heel goed heeft.
Persoonlijk vind ik het de dwaasheid gekroond om carnivoren vegetarisch of zelfs veganistisch te gaan voeren. Dat mensen er voor kiezen, helemaal prima, hartstikke goed van je. Maar zeker een kat is een obligate carnivoor en het is imo dierenmishandeling om hem niet te geven wat hij nodig heeft.
Dat gezegd hebbende ben ik het wél weer met de PvDD eens dat een kat hier niet inheems is, en gewoon teveel jaagt om buiten te laten komen, en ook om reden van de veiligheid van de kat, ik liever geen kattenpoep in de baan heb, en de buren ook niet om mijn kat gevraagd hebben, blijft kat dus fijn binnen. De honden blijven namelijk ook achter een hek, die laat je ook niet rondlopen. Komt het welzijn van alle dieren ten goede.

Dan de discussie over paarden, die heeft veel meer nuancering nodig. Heel vroeger (heb ik niet meer meegemaakt hoor) was het zo dat je je sporen moest verdienen. En dat kun je best wel weer invoeren. De discussie over bit en bitloos ligt zoveel genuanceerder dan: een bit is dierenmishandeling, en je zou het zo kunnen maken dat mensen op een mechanisch paard een bit-diploma moeten krijgen.

Ik zou er zelfs niets op tegen hebben als mensen zouden moeten bewijzen voldoende kennis en kunde in huis te hebben om een paard te mogen houden en maneges iets minder met fluwelen handschoentjes les zouden gaan geven. Maar een middel verbieden gaat nergens over, want het gaat niet om dat middel maar om wat ermee gedaan wordt. en dan kom je idd op: een bit is zo zacht als de hand van de ruiter.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:24

DuoPenotti schreef:
De mensen in noord Europa zijn ook zo groot door "melk de witte motor" kregen sterkere botten.
Dus slecht was het niet.
Maar dan heb je het over 1970.
In deze tijd is dat dus ondenkbaar deze propaganda op tv.

Kip het meest veelzijdige stukje vlees is een aangekocht reclame blok.
Als dat niet mag mag Valles ook geen blok meer kopen.

Je vergelijkt dus dingen die niets te maken hebben met tv programma's die op de Nederlandse tv gemaakt worden, uitnodigen die ze liever zien.
Zoals Hertsenberg is behalve presentatrice en eindredactrice van Radar.
Manon Blaas eindredacteur van Zembla.
Lorette schrijver die de hele vegetarische slager aanhang regelmatig aan tafel heeft.

Nee dat is niet zoals het hoort.
Hou dag bij de politieke partijen. Politieke zendtijd. Niet in algemene zendtijd.


Maar idd gedeeltelijk of topic.
Maar dat er een dubbele agenda is geloof ik wel. Zoals rizette mooi verwoord.


Maar denk jij nu echt dat dat soort dingen alleen gebeuren aan die kant van de discussie?
Boer zoekt vrouw of een nog beter voorbeeld Bij ons op de boerderij is puur propaganda.

Dat is niet voorbehouden aan een kant, zo zit de wereld in elkaar.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:29

En terug ontopic :)

Ik ben ook wel voorstander van meer regelgeving omtrent huisvesting en bijvoorbeeld sociale contacten van paarden.
Dan weet iedereen waar die aan toe is.

Een basisdiploma paardenhouden lijkt mij ook geen slecht plan.

Maar bovenal moeten mensen gaan durven hun mond open te trekken bij misstanden. Zonder dat ze daarna in de problemen komen.

Want zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt komen de bedreigingen. Daar heb ik al ervaring mee

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:34

Avalanche schreef:
Asciugamano schreef:
Als ze het kunnen, waarom zouden ze het dan niet doen?

Voor mezelf: omdat ik met een bit met een hulp van een mm kan waar ik bitloos 5 cm voor nodig heb. Het bit werkt ook in op de mondhoeken, en daar zit een reflexpunt. Door het paard zo te rijden dat het de kaak loslaat, begint te kauwen en te spelen met het bit, zakt ook de onderkaak, legt paard de onderkaak tegen het bit en zoekt actief contact met de hand en neemt die hand mee naar voren en naar beneden, waardoor je een heel zachte, verende elastische verbinding krijgt. Bitloos heb ik simpelweg niet hetzelfde. En ik wil niet zeggen dat paarden bitloos niet nageven, maar ik heb niet die hele subtiele fijne verbinding die ik met een bit wel heb.


De mond is DE informatiebron van wat er in het paardenlijf gebeurd, als je een contactteugel hebt, dan voel je alles aan de mond. Geloof dat dat in paardrijdend Nederland totaal vergeten is.

Van 25 km per uur naar 24 km per uur voel je aan de mond, die wordt net iets lichter. Het paard wat van het achterbeen ( per fase in t skala) valt, die wordt net iets sterker. Scheefheid voel je aan je zit een aan de ongelijke aanleuning. Alles voel je aan de mond.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:48

Jorex schreef:
Ik ben er dus achter gekomen dat elk paard heet/voorwaarts kan zijn als hij maar goed op conditie is en goed gevoerd en goed in zijn vel zit. Ik dacht altijd dat Alex een slome duikelaar was, maar sinds hij regelmatig zijn tanden en zijn lichaam gedaan krijgt en goed op conditie is en het juiste voer krijgt is hij gewoon echt heet voor de wagen. Het belangrijkste bij hem is dat hij wel gewoon op 1 ho stilstaat als nodig, dus heet maar braaf. En zet ik een beginner op de sulky dan gaat hij wel weer in de slome stand, dus superlief gewoon. Terwijl ik Jorie altijd te snel vond en die mag nu juist wel iets minder chill. Maar goed die is pas 7 dus nu net volwassen aan het worden. Jorie is overigens het meest brave shetlandertje ooit totdat hij schrikt van een grasspriet die hem niet aan staat, dan is hij weg. Ik heb dit gedrag al redelijk de goede kant uit gebogen waardoor hij nu eerst in de freeze gaat en in die stand kan ik hem nog enigszins overtuigen dat dat plastic zakje/gekke grassprietje/noem maar op hem niet opeet en hij er wel langs kan. Maar hij dacht voor zijn 7de jaar echt niet na en was dan altijd meteen weg. Dus ik heb al 2 compleet tegenovergestelden qua pony's en het zijn gewoon allebei shetlanders. Zelfs nog uit dezelfde moederstam ook. Oftewel een paard is een paard en het ras is ondergeschikt. Sommige karakters komen uiteraard wel vaker voor in bepaalde rassen, maar ik durf echt niet meer te beweren dat alle shetjes slome duikelaars zijn. Sterker nog het zijn de meest werkwillende paardjes ooit, ze houden ervan om lekker dingen te ondernemen met je. Maar inderdaad wel met bit en zweep, al gaat alles voornamelijk op stemcommando's en lichte stuurhulpen.

1 zwaluw maakt nog geen zomer hoor! Ik denk dat je nog nooit op een echte hete hebt gereden, want dan zou je dit niet zeggen. Een hete maak je niet heet, die zijn dat.

Dat je een paard welke wat flegmatiek van nature is, wat sneller krijgt, maakt het dier niet heet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:00

Avalanche schreef:
Ik ben helemaal niet anti vegetarisme, of veganisme, ik heb alleen zelf niet de energie om dat voor mezelf goed te managen.

Ik ben ook absoluut voorstander van een gesprek over dierenwelzijn in het algemeen. Ik heb voor de honden nooit benches, en die lopen hier rond op stal te lanterfanten en ik wandel er soms mee. Ik denk dat ze het best goed hebben. De kat heb ik binnen en komt nooit buiten en ik denk dat hij het ook heel goed heeft.
Persoonlijk vind ik het de dwaasheid gekroond om carnivoren vegetarisch of zelfs veganistisch te gaan voeren. Dat mensen er voor kiezen, helemaal prima, hartstikke goed van je. Maar zeker een kat is een obligate carnivoor en het is imo dierenmishandeling om hem niet te geven wat hij nodig heeft.
Dat gezegd hebbende ben ik het wél weer met de PvDD eens dat een kat hier niet inheems is, en gewoon teveel jaagt om buiten te laten komen, en ook om reden van de veiligheid van de kat, ik liever geen kattenpoep in de baan heb, en de buren ook niet om mijn kat gevraagd hebben, blijft kat dus fijn binnen. De honden blijven namelijk ook achter een hek, die laat je ook niet rondlopen. Komt het welzijn van alle dieren ten goede.

Dan de discussie over paarden, die heeft veel meer nuancering nodig. Heel vroeger (heb ik niet meer meegemaakt hoor) was het zo dat je je sporen moest verdienen. En dat kun je best wel weer invoeren. De discussie over bit en bitloos ligt zoveel genuanceerder dan: een bit is dierenmishandeling, en je zou het zo kunnen maken dat mensen op een mechanisch paard een bit-diploma moeten krijgen.

Ik zou er zelfs niets op tegen hebben als mensen zouden moeten bewijzen voldoende kennis en kunde in huis te hebben om een paard te mogen houden en maneges iets minder met fluwelen handschoentjes les zouden gaan geven. Maar een middel verbieden gaat nergens over, want het gaat niet om dat middel maar om wat ermee gedaan wordt. en dan kom je idd op: een bit is zo zacht als de hand van de ruiter.

Jouw post deed me denken aan de wapendiscussie in de VS; de liefhebbers daar zeggen ook dat het slechts gereedschap is en ‘guns don’t kill people.”
Maar blijkbaar kunnen veel mensen niet goed omgaan met dat gereedschap waardoor nogal wat leed wordt veroorzaakt.
Als dat bij paarden in Nederland net zo geldt, lijkt een verbod me een prima middel.
Maar nogmaals; er is helemaal niet voor een bitverbod gepleit.
Dus waarom deze discussie daarover gaat? Of vegetariërs en veganisme?

Ik ben blij met alle clubs die aandacht voor dierenleed vragen trouwens. Wat mij betreft doen de PvdD en instanties als Dier en Recht prima dingen!

Avalanche

Berichten: 15959
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:15

Asciugamano schreef:
Jouw post deed me denken aan de wapendiscussie in de VS; de liefhebbers daar zeggen ook dat het slechts gereedschap is en ‘guns don’t kill people.”
Maar blijkbaar kunnen veel mensen niet goed omgaan met dat gereedschap waardoor nogal wat leed wordt veroorzaakt.

Klein nuanceverschil is dat een gun maar een doel heeft en dat is om te doden. Het bit is helemaal niet bedoeld om te doden.

Heel veel dingen zijn idd slechts gereedschap. Een vork is om te eten. Je kan er ook mensen mee prikken en het kan een dodelijk wapen worden met pech. Maar die vork heeft niet als expliciet doel om te doden, maar om mee te eten.

Een gun heeft als expliciet doel om te doden en je kan er niet veel andere dingen mee doen.

Een bit is heeft een heel ander doel: het is een communicatiemiddel en idd de informatiebron wat er in dat lijf gebeurt.

Maar even heel zwart wit: gebruik je een vork om ermee te eten, dan gebruik je het ding correct.

Gebruik je een bit om een fijne subtiele zachte verende verbinding met de paardenmond te creëren, gebruik je hem correct.

Gebruik je een gun om iemand te doden, dan gebruik je hem correct.

Mijn argumenten om wapens daar te verbieden, is het gebruik ervan en de bedoeling ervan. Ik weet dat je met vorken en hamers en messen en balken en wat ook ook dodelijke slachtoffers kunt maken, maar dat is niet het normale gebruik en ook niet de bedoeling.

De bedoeling van het bit is niet eraan trekken zo hard als je kan. De bedoeling is communicatie. Mijn argument gaat helemaal niet over verkeerd gebruik, het gaat over bedoeld gebruik. Het bit is dan het probleem niet.

Maar dat het gereedschap op zich het issue niet is, geldt tot op bepaalde hoogte en wordt wel degelijk ook bepaald door de bedoeling ervan

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:20

@Benzz nee een heet paard zou ik nooit opstappen hoor. Dat durf ik niet. Ik ben niet zo'n dappere rijder. Geef mij maar een brave die gewoon normaal lekker door loopt onder het zadel. Maar iedereen die waar ik eens mee rijdt als ik Alex bij me heb, zegt dat ze nog nooit zo'n hete shetlander gezien hebben. Inclusief een heleboel ruiters tijdens de 4 daagse vorig jaar als wij hen inhaalden. Hij is gewoon zo voorwaarts nu ten opzichte van jaren terug. Maar wel braaf en hij luistert goed, de ho iets minder. Dan moet ik verbaal soms even boos klinken, want hij kan het wel, maar weigert dan gewoon te luisteren. Hij is dus echt heet in de zin van alleen maar voorwaarts willen, terwijl hij vroeger niet vooruit te meppen was. Zodra ik ernaast sta is het goed overigens. Hij heeft echt zo'n werk is aan en pauze is uit stand. Maar dat was wel opvallend, die omslag na een aantal fysio beurten, goede training en beter voer.

Avalanche

Berichten: 15959
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:22

Dat zie je vaker. Mensen blij met hun brave paard, totdat paard goed doorvoed is, tandarts en DA gezien hebben en in conditie is haha en dan is ie eigenlijk toch wel veel paard :')

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:38

Jorex schreef:
@Benzz nee een heet paard zou ik nooit opstappen hoor. Dat durf ik niet. Ik ben niet zo'n dappere rijder. Geef mij maar een brave die gewoon normaal lekker door loopt onder het zadel. Maar iedereen die waar ik eens mee rijdt als ik Alex bij me heb, zegt dat ze nog nooit zo'n hete shetlander gezien hebben. Inclusief een heleboel ruiters tijdens de 4 daagse vorig jaar als wij hen inhaalden. Hij is gewoon zo voorwaarts nu ten opzichte van jaren terug. Maar wel braaf en hij luistert goed, de ho iets minder. Dan moet ik verbaal soms even boos klinken, want hij kan het wel, maar weigert dan gewoon te luisteren. Hij is dus echt heet in de zin van alleen maar voorwaarts willen, terwijl hij vroeger niet vooruit te meppen was. Zodra ik ernaast sta is het goed overigens. Hij heeft echt zo'n werk is aan en pauze is uit stand. Maar dat was wel opvallend, die omslag na een aantal fysio beurten, goede training en beter voer.

Maar een hete shetlander is echt heel anders dan een hete kwpner van 1,70....daarmee zeg ik niet dat het ene beter is als het andere.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:07

Nee maar ik zou mijn hete shetlander niet bitloos willen mennen langs de weg, dan gaan we alleen maar standje hard en dat wordt levensgevaarlijk. In dit geval gaat dan ook nog eens om een opdonder die nog geen 100kg weegt hè, iets met klein en grootheidswaanzin. Ik weet wat er kan gebeuren als ze met een kar erachter gaan. Zelfs met zo'n kleintje word je daar niet blij van. Als ik een bak had gehad misschien had ik het dan daarin wel gedaan, want hij haat bakwerk in zijn eentje en dan gaat de slome stand weer aan. In tweespan blijft hij wel lekker lopen, hij vindt het zoveel leuker met een vriendje dan. Maar in ieder geval een hete kwpn'er van 1.70 zou ik sowieso niet hebben. Ik stap niet op paarden hoger dan mijn eigen hoofd. Maar als je erop zit heb je wel meer feeling met wat het paard gaat doen, ik moet het doen met het kijken naar de oortjes, staart en zijn rug. Ja ik zou m voor de kar knopen, dat dan weer wel. _O-

In ieder geval in beide gevallen, zowel shet als kwpn, zou ik er sowieso een bit inhangen. En met mennen is de zweep mijn been, dus ook onmisbaar. En een goede rem op de kar is ook wel fijn, niet voor het op hol slaan, maar meer voor de ho=echt stilstaan. Al trekt 1 enkele shet m al door de rem heen als ze echt willen doorlopen. Alleen het is niet zo beleefd als de andere plast om dan door te lopen. Als een bit wordt afgeschaft dan levert dat in het geval van de mijne ook nog eens gezondheidsklachten op. Als ze niet lopen, dan worden ze dik met de bijbehorende problemen. Het enige wat ik met mijn heethoofd dan nog kan is longeren en wandelen. En ik ben het echt helemaal eens met dat een middel pas onvriendelijk wordt bij verkeerd gebruik ervan. Oké, alleen in geval van nood is strenger optreden nodig, maar niet gebruiken om paarden in een krul te trekken of een dubbel bit in een paardenmond hangen en dan maar trekken aan die stang dat ie constant verticaal hangt. :x

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:15

Oh een shetje vind ik niet zo spannend.........

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:36

Asciugamano schreef:
Jouw post deed me denken aan de wapendiscussie in de VS; de liefhebbers daar zeggen ook dat het slechts gereedschap is en ‘guns don’t kill people.”
Maar blijkbaar kunnen veel mensen niet goed omgaan met dat gereedschap waardoor nogal wat leed wordt veroorzaakt.
Als dat bij paarden in Nederland net zo geldt, lijkt een verbod me een prima middel.
Maar nogmaals; er is helemaal niet voor een bitverbod gepleit.
Dus waarom deze discussie daarover gaat? Of vegetariërs en veganisme?

Ik ben blij met alle clubs die aandacht voor dierenleed vragen trouwens. Wat mij betreft doen de PvdD en instanties als Dier en Recht prima dingen!


Dan heb jij denk ik gemist dat Dier en Recht een verbod wil op bitten? en degene die daar achter zit zelf bitloos rijdt?

En dat degene die daar achter zit helemaal niet door heeft wat voor een gevaarlijke situaties dit kan opleveren waarbij het welzijn van het paard JUIST in gedrang komt.

Volgens mij valt het leed wat bitten veroorzaken heel erg mee, en ja alles valt of staat hoe ermee omgegaan wordt en dat geldt ook voor bitloze hoofdstellen. Wie deze nuance niet kan maken heeft denk ik nooit goed leren rijden? Wat ik betreur want daar zullen de paarden die ze zelf zonder bit rijden ook niet beter van worden.

Benz beschrijft het heel mooi dat het bit een communicatiemiddel hoort te zijn, alles wat in het paardenlijf gebeurd voel je daar inderdaad. Een bit is niet bedoeld om aan te trekken, om houdingen af te dwingen etc. etc. Dat is echt de grootste denkfout die gemaakt wordt.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:39

Oja en van mij zouden hier best controles op mogen komen, mensen die eerst een diploma of bepaald niveau moeten behalen voordat ze een paard mogen aanschaffen. Een soort verplichte APK per jaar voor het paard waarop het gecontroleerd wordt op eventuele schade in de mond/ neus/ hals/ rug van het rijden etc. etc.

Er zijn echt wel constructieve oplossingen te bedenken om het welzijn te verbeteren.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:42

Ik heb met het toch wel vaker afgevraagd... als je een bit nodig hebt, meent te hebben of vindt dat je het kan/mag gebruiken omdat je anders je paard niet goed kan rijden (omdat ie dan bijv niet goed draagt, nuance hulpen etc) is het dan wel verandwoord om erop te gaan zitten?
het is het enige dier wat nog op die manier gebruikt wordt meen ik.

Het klinkt een beetje als 'het is een wild dier wat eigenlijk niet perse gemaakt is om ons te dragen en alleen als we dit dat zus en zo erop en eraan hangen en het op deze manier doen kunnen we er veilig mee overweg zonder dat er teveel schade ontstaat'. Ergens snap ik wel dat niet iedereen dat heel logisch vindt klinken.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:54

Het is wel zo dat als we een paard willen gebruiken om op te rijden dat het goed getraind moet worden zodat het een ruiter ook kan dragen zonder daar zelf schade van op te lopen op langere termijn.

Daarbij maakt het imo niet uit of dat bit of bitloos gebeurd, goed rijden is goed rijden. Maar is het niet zo dat een bit per definitie schade aan richt.

Ja is het logisch voor een leek? misschien wel als blijkt dat een paard er ook gewoon plezier uit kan halen/ het leuk vind. En het goed voor een paard is (beweging, mentale en fysieke uitdaging).

Ik weet het niet..denk dat een mens ook niet gemaakt is om 8u achter een computer te zitten maar daarbij vinden we het heel normaal dat die pijn in het lijf er van krijgt. Het is niet zo alsof mensen daar voor gekozen hebben oid. Niemand heeft het er over of dat verantwoord is? Dus ik denk dat het al heel goed is dat er uberhaupt zo nagedacht wordt over paardenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-23 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29416
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:55

Wat is er mis om juist nuance in hulpen te kunnen geven?

Als je meent dat een bit helpt als hij eruit wil naaien kom je bedrogen uit.
Diverse bitloze optomingen zijn daar al strenger in. Simpel touw halster met die gemene knoopjes als voorbeeld al.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:03

Elisa2 schreef:
Het is wel zo dat als we een paard willen gebruiken om op te rijden dat het goed getraind moet worden zodat het een ruiter ook kan dragen zonder daar zelf schade van op te lopen op langere termijn.

Ik denk dat het binnenkort gewoon hierop gaat hangen... met alle organisaties die zich nu met dierenwelzijn en dierenrechten bezighouden..

Het is het enige dier wat op deze manier gebruikt wordt. Als je agility (of hoe schrijf je dat) met honden ziet, die vrij door een parcour rennen op hand aanwijzingen (of weet ik hoe dat gaat. fluitjes?) en je ziet een springruiter door een parcour gaan met alle toeters en bellen eraan en een ruiter erop met sporen en wellicht ook nog een zweep, en je plaatst daar de juiste framing bij, dan ziet iedereen het verschil denk wel? (en dan kan hondenbehendigheid nog even doorgaan, en paardensport wordt misschien eerder gestopt)

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:40

Even over de uitspraak van Dier & recht over het feit dat 84% van de paarden letsel in de mond heeft van het bit. Dat komt uit de resultaten van dit onderzoek https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2019.00206/full

Ik heb overigens nog GEEN onderzoek kunnen vinden waarbij er totaal geen door het bit veroorzaakte schade in de mond is gevonden binnen de onderzoeksgroep. Het percentage is wel wisselend en er is ook verschil of het voor of na afloop is onderzocht.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:42

DuoPenotti schreef:
Wat is er mis om juist nuance in hulpen te kunnen geven?

Als je meent dat een bit helpt als hij eruit wil naaien kom je bedrogen uit.
Diverse bitloze optomingen zijn daar al strenger in. Simpel touw halster met die gemene knoopjes als voorbeeld al.


Maar bij een verbod op smalle neusriemen heb je het touwhalster er al uitgefilterd.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:49

Misschien moet de KNHS bij de regiokampioenschappen de mond van de paarden van alle deelnemers na afloop eens laten controleren.
Heb je bewijs dat het allemaal wel meevalt,of niet..

Ik ben ook voorstander van een neusriemcheck voor het starten.
Daar is gewoon een objectief meetinstrument voor,dat is goed in te zetten.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:55

Ik ben verbaast hoe men hier op bokt dierwelzijn interpreteert, alles vanuit eigen parochie??
vernader de wereld en beging bij je zelf zou ik zeggen,

leer goed paard rijden dan heb je al die hulpmiddelen niet nodig, stop met de commercie te sponsoren en loop niet allemaal achter de nieuwste snufjes aan, de handel verdient aan paardenleed (ik hou het even bij deze tak)

Goed paardrijden is niet trend gevoelig, waarom dan al die kasten vol met "hulpmiddelen" "symptoombestrijders" en overbodige luxe en denken dat je goed voor je paard bent??

Leer simpelweg goed paardrijden, dan is al dat leed niet nodig, maar het paard is voor velen verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding, nogmaals verander de wereld en begin bij je zelf.

Leer simpelweg dat rijproblemen (meestal) beginnen bij de ruiter/instructie dus als je problemen op wil lossen moet je ook daar beginnen

En dat doen we niet door er over te blijven praten en schrijven,aanschaffen van allerlei onnodige hulpmidelen, zoals andere bitten ect. ;(
Laatst bijgewerkt door mce op 06-02-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:04

fransje23 schreef:
Even over de uitspraak van Dier & recht over het feit dat 84% van de paarden letsel in de mond heeft van het bit. Dat komt uit de resultaten van dit onderzoek https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2019.00206/full

Ik heb overigens nog GEEN onderzoek kunnen vinden waarbij er totaal geen door het bit veroorzaakte schade in de mond is gevonden binnen de onderzoeksgroep. Het percentage is wel wisselend en er is ook verschil of het voor of na afloop is onderzocht.


Snap ik het goed dat ze dus in NL een algemeen verbod willen hebben op gebruik van bitten omdat er in een Fins onderzoek bij 84% van de paarden na een Finse koers letsel is vastgesteld?

Begin inderdaad eens bij alle paarden op een wedstrijd te testen:
- letsel voordat de paarden uberhaupt gezadeld worden
- hoe strak zat de neusriem
- letsel na de wedstrijd
- verschil tussen type bit / type wedstrijd / type paard / whatever je nog kan bedenken.

@MCE: wat is goed paardrijden? Ik heb wel eens filmpjes gezien van iemand die zijn paard op een nek rope tot hogere klasses reed. Is dat de richting die we uit willen / moeten?

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:23

In een krantenartikel over Jumping Amsterdam werd gesproken over 84% letsel in de mond, dat komt uit dit onderzoek.
Maar ook in andere onderzoeken is er altijd sprake van een letsel in de mond. Vaak een lager percentage maar toch verre van 0%.

In datzelfde artikel gaf een dierenarts aan dat er geen enkel paard met schade in de mond zou zijn op Jumping Amsterdam.
Dat is een erg gewaagde uitspraak, die zou ik niet durven doen.

Zeker niet als er paarden zijn uitgeschakeld vanwege de bloed regel en er zeker een paard met een blauwe tong was.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:31

Rocamor schrijft:
wat is goed paardrijden? Ik heb wel eens filmpjes gezien van iemand die zijn paard op een nek rope tot hogere klasses reed. Is dat de richting die we uit willen / moeten?

Goed paardrijden is vanuit kennis en kunde kijken wat een paard nodig heeft, fysieke problemen oplossen door tijd te nemen en te gymnastiseren, dat kan op veel manieren ook met een rope

Alleen het afdwingen bij een paard zonder te beseffen dat het mogelijk iets nog niet kan, dat er vele manieren zijn - besef dat elk paard verschillend is en daardoor ook zijn opleiding

Maar zolang we nog op de tribune zitten en klappen voor wat we veroordelen is er nog geen besef van dierkwellerij, daarmee voed je alleen maar de activisten

Goed paardrijden vanuit je ruitergevoel, dat is maar weinige gegeven, helaas en dan is het grijpen naar hulpmiddelen voor de handliggend.

Veel meer kennis van de biomechanica zou al helpen, opleiden van paarden is een vak apart, kost tijd kennis en kunde, maar daar kan goed opgeleide instructie een bijdrage aan leveren

Maar de meeste grijpen naar hulpmiddelen en denken daarmee de ontwikkeling te kunnen versnellen, zonder te beseffen dat ze hiermee stappen overslaan in de ontwikkeling die later essentieel blijken te zijn om te kunnen doen wat we vragen op b.v. Z niveau

We kennen allemaal het blijven hangen in de L2 of misschien M. oh nee dat is niet de schuld vand e ruiter/instructie, het paard is de schuld van alles

Goed paardrijden kan alleen met een -fysiek en mentaal - gezond paard en dat kan op veel manieren bereikt worden in de verschillende diciplines, o.a. met tijd en geduld