Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:27

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat is er mis om juist nuance in hulpen te kunnen geven?

Als je meent dat een bit helpt als hij eruit wil naaien kom je bedrogen uit.
Diverse bitloze optomingen zijn daar al strenger in. Simpel touw halster met die gemene knoopjes als voorbeeld al.

Nou die touwhalsters, dat zijn de slechtste dingen die er zijn, dat ze dat bij Dier en Recht nou niet opvalt. Ik noem het overal waar ik ze zie. Diep droevig en vaak in handen van pubers en kinderen ook nog. Paarden worden er mee vastgezet enz. enz. Zelfde effect als aan een bit vastzetten.


Waar pleit Dier& recht voor het gebruik van touwhalsters?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:33

Rizette schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat is er mis om juist nuance in hulpen te kunnen geven?

Als je meent dat een bit helpt als hij eruit wil naaien kom je bedrogen uit.
Diverse bitloze optomingen zijn daar al strenger in. Simpel touw halster met die gemene knoopjes als voorbeeld al.

Nou die touwhalsters, dat zijn de slechtste dingen die er zijn, dat ze dat bij Dier en Recht nou niet opvalt. Ik noem het overal waar ik ze zie. Diep droevig en vaak in handen van pubers en kinderen ook nog. Paarden worden er mee vastgezet enz. enz. Zelfde effect als aan een bit vastzetten.



maar als niemand hun dat zegt waarom je dat niet zo moet doen!!! dan weten ze ook niet dat deze hulpmiddelen dieronvriendelijk zijn

ja en aan een bit vastzetten!!! de meeste dieronvriendelijkste dingen komen voort uit onwetendheid,

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:38

En Rizette, hoezo touwhalsters de slechtste dingen die er zijn? Ruiters die een bit indoen, roepen meteen dat alle andere optomingen slecht zijn en ook zo een dooddoener, dat het bit gebruik afhangt van de handen van de ruiter. Een bit geeft druk ook al kom je er niet aan. Stel dat je zelf een dag met een touwhalster rondloopt of de hele dag met een stang in je mond. Zou erg benieuwd zijn wat je conclusie is.

Wat wel een punt is dat je niet je paard moet vastzetten met een touwhalster, maar dat geldt ook voor een bit natuurlijk en dat zie je ook gebeuren

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:42

cajabol schreef:
En Rizette, hoezo touwhalsters de slechtste dingen die er zijn? Ruiters die een bit indoen, roepen meteen dat alle andere optomingen slecht zijn en ook zo een dooddoener, dat het bit gebruik afhangt van de handen van de ruiter. Een bit geeft druk ook al kom je er niet aan. Stel dat je zelf een dag met een touwhalster rondloopt of de hele dag met een stang in je mond. Zou erg benieuwd zijn wat je conclusie is.

Wat wel een punt is dat je niet je paard moet vastzetten met een touwhalster, maar dat geldt ook voor een bit natuurlijk en dat zie je ook gebeuren

Touwhalsters zijn heel dun en scherp en hebben ook nog eens knopen op punten die heel gevoelig zijn bij paarden. Dus idd niet een vriendelijk middel.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:45

Hi Avalanche, ze zijn niet scherp hoor, en de knopen zijn gewoon de knopen hoe het halster aan elkaar vastgeknoopt is. Nmm niet te vergelijken met een bit in de mond van een paard.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:46

Stukje geschiedenis over het bit. Dat zegt wel genoeg lijkt mij.

Metalen bitten kwamen voor het eerst voor tussen 1300 en 1200 voor Christus en waren gemaakt van brons. Daarvoor kwamen al wel bitten voor van hoorn en hout, maar men weet niet wanneer men deze begon te gebruiken. Bitten werden steeds meer gezien als nodig, en er kwamen steeds meer verschillende bitten uit. Rond de 16e eeuw werden de bitten steeds scherper en op het hoogtepunt van de Spaanse en Italiaanse hoge school waren de scherpe bitten het meest in zwang; ook de trainingsmethoden waren toen zeer hard. Tot ongeveer 1850 waren 'hoge scholen' in dit verband militaire academies zoals de Cadre Noir en de Spaanse rijschool waar men het belangrijk vond dat een paard niet zou weglopen bij een aanval. De wrede aanpak van die dagen hield nog lang stand bij bijvoorbeeld de military. Het moderne natural horsemenship wil het dier liever besturen met gevoel dan door middel van pijnprikkels.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:48

Je stelt toch een vraag? Dit is je antwoord. Die dingen zijn wel echt scherp.

Er is echt genoeg te bekritiseren wat betreft gebruik van bitten en daar moet zeker verbetering komen. Maar het is IMO niet eerlijk naar het paard om dan maar met een touwhalster te komen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:49

Rizette schreef:
996981 schreef:

Er is al onderzoek gedaan naar een enkel gebroken grens va verschillende bitloze optomingen:

''Horses applied similar amounts of maximum tension to all bridles, including the snaffle bit, with the exception of the sidepull, to which they applied less pressure.
But the maximum tension applied to the sidepull and the other bridles “did not differ significantly”.
“Results indicate that with the investigated headgear except for the sidepull […] the same amount of rein tension results in similar levels of discomfort in the horse,” said the researchers.''

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Het is een dooddoener, maar een hulpmiddel is zo hard of zacht als degene die het gebruikt. Voor een paard blijkt het niet uit te maken. Dezelfde druk op verschillende bitloze optomingen zorgt voor hetzelfde discomfort als dezelfde druk op een enkel gebroken trens. Ruiters die niet in staat zijn fijn contact te maken en onderhouden zorgen bitloos dus voor net zoveel discomfort als met ongebroken trens. Sterker nog, dezelfde druk zorgt bij de side-pull (die toch als een van de vriendelijkste optomingen wordt gezien) voor méér discomfort.

Deze pagina is niet beschikbaar. Kun je misschien screenshots maken zodat we het kunnen lezen. Vind ik toch wel heel interessante materie.

Excuses. Deze link werkt als het goed is wel https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:52

cajabol schreef:
En Rizette, hoezo touwhalsters de slechtste dingen die er zijn? Ruiters die een bit indoen, roepen meteen dat alle andere optomingen slecht zijn en ook zo een dooddoener, dat het bit gebruik afhangt van de handen van de ruiter. Een bit geeft druk ook al kom je er niet aan. Stel dat je zelf een dag met een touwhalster rondloopt of de hele dag met een stang in je mond. Zou erg benieuwd zijn wat je conclusie is.

Wat wel een punt is dat je niet je paard moet vastzetten met een touwhalster, maar dat geldt ook voor een bit natuurlijk en dat zie je ook gebeuren

Mijn conclusie? Dat ik een idiote baas heb die mij een hele dag met een bit in laat staan.


cajabol schreef:
Hi Avalanche, ze zijn niet scherp hoor, en de knopen zijn gewoon de knopen hoe het halster aan elkaar vastgeknoopt is. Nmm niet te vergelijken met een bit in de mond van een paard.

Beiden kunnen onvriendelijk zijn bij verkeerd gebruik.
Waarom zou je een dun touwhalster om doen als het net zo (on)vriendelijk is als een breed halster? Kunnen touwhalsters dus ook gewoon afgeschaft worden.

Overigens aan een heel telefoonboek zul je je niet zo snel snijden, met 1 pagina lukt dat prima.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:02

Een 'gewoon' halster gaat alle kanten op en schuift makkelijk. Maar ik vind het prima om met een halster te rijden. Bitten en een touwhalster zijn domweg niet te vergelijken. Een bit zit in een mond van een paard en welk wezen wil er nou een bit in zijn of haar mond. Bovendien kan je pas later ontdekken hoeveel pijn het paard gehad heeft en hoeveel schade.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:08

begrijp nu pas waarom er op bokt zoveel aversie is tegen dier en recht
wat een getouwtrek over halsters en een bit links om of rechts om in verkeerde of onkundige handen is alles paard onvriendelijk.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:14

Hi cajabol,

Ik merk dat ik me eraan erger dat jouw vraag geen open vraag is. Jij stelt een vraag, ik geef antwoord, en dat vervolgens heb ik het fout. Ik vind het geen fijne manier van in gesprek gaan. Jij hebt je mening, dat is prima, maar als je me wilt overtuigen, zul je toch wel met heel goede argumenten moeten komen én de mijne serieus nemen. Dat is respectvol, maar deze manier van gedragen vind ik niet chique.

Eens hoor MCE. Het is al uit zoveel onderzoeken duidelijk geworden dat een optoming of bit zo zacht of vriendelijk is als de hand van de ruiter. En dan zijn er uiteraard gradaties in scherpte maar de zaak ligt genuanceerder als: een stang in de mond doet pijn maar iets over het gezicht doet geen pijn.

Ik heb hier een heel leuk paard wat je mag komen testen of het klopt? Grote zwarte warmbloed. Hij is wel wat pittig }>

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:23

ieder die wat te vrezen heeft is tegen Dier % Recht, lijkt het wel

ik snap het inmiddels wel want ze zullen maar bij je toko komen kijken!!

bizar gewoon terwijl het zo simpel is om paard vriendelijk te zijn

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:30

Ze mogen hier gerust komen kijken hoor :) ik wil ook nog wel een paard voorrijden als ze dat graag willen.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:31

Ja hier ook. Laat maar komen.
Met mondklem en weet ik wat.
Toch ben ik tegen dier en recht, want ze proberen zieltjes te winnen met onwaarheden. En dit is pas hun begin, waar willen ze naartoe?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:36

Ik heb ze ook allang uitgenodigd maar ze komen niet...hoezo open dialoog?

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:46

Dat is idd mijn probleem met ze. Het gesprek aangaan willen wij wel, maar zij niet. En toegegeven, vanuit de KNHS zijn er ook echt onhandige dingen geschreven he. Maar dat gebeurt, mensen zeggen soms stomme dingen, maar ik ben wel voor een open dialoog. Als er dingen zijn die ik kan veranderen om een en ander diervriendelijker te maken, graag en met liefde. Maar wel goed onderbouwd graag.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:50

Bij mij mogen ze ook komen. En als ze schade aan mijn paarden vinden, dan ben ik de eerste die eea aanpast, want dan ben ik minder paardvriendelijk bezig dan ik dacht. Mogen ze gellijk laten zien hoe het wel moet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:54

cajabol schreef:
Hi Avalanche, ze zijn niet scherp hoor, en de knopen zijn gewoon de knopen hoe het halster aan elkaar vastgeknoopt is. Nmm niet te vergelijken met een bit in de mond van een paard.

Als je oprecht niet beseft hoe scherp een touwhalster in werkt op een paardenhoofd dan moet je er niet mee werken. Ik zal je een voorbeeldje geven. Ik heb een merrie gehad die aanviel. Die trok door de hengstenketting heen. Hulp bij gehaald want dat kon ik als 16 jarig gupje niet alleen. Die persoon doet er een touwhalster om heen. Ik dacht, heel naïef "die is gek." Merrie doet bij hem hetzelfde, hij corrigeert 1 keer en de merrie in kwestie heeft nooit meer aan het touwtje getrokken. Kwam niet meer in haar op. Dus ga mij niet vertellen dat een touwhalster niet scherp in werkt aub.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:56

iedereen doet het dus goed,

dan begrijp ik al die verhalen over halsters en bitten nog minder

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:56

Daar zit vooral denk ik het deel wat schrijnt. Ik denk echt dat heel veel ruiters, paardeneigenaren, trainers met liefde bijleren.
Ik ben zo wijs met mijn paarden en ik wil dat dat wederzijds is. Ik wil dat ze gelukkig zijn, er goed uit zien en goed in hun vel zitten. Het idee van de happy athlete is een blij, recht en los paard. Monster is nu echt een blij ei geworden. Die bouwt elke morgen een feestje, en verdomme, ik ben er trots op.

Paarden waarbij je moet puzzelen hoe je ze weer uit hun schulp krijgt, hoe je ze uitlegt dat je goede dingen voor ze wilt, weer blij en vrolijk zien...... daar gaat het mij om. Het interesseert me geen reet of dat met bit, zonder bit, met zadel, zonder zadel is, whatever works. En als het paardvriendelijker kan, gráág!!! Dat is mijn hele doel namelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:57

mce schreef:
ieder die wat te vrezen heeft is tegen Dier % Recht, lijkt het wel

ik snap het inmiddels wel want ze zullen maar bij je toko komen kijken!!

bizar gewoon terwijl het zo simpel is om paard vriendelijk te zijn

Hier mogen ze komen kijken hoor. :) Meer dan welkom. Dat ik het een flut organisatie vindt die in het wilde weg schiet en hoopt om iets te raken betekent niet dat ik ze vrees. :(:)

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:11

mce schreef:
iedereen doet het dus goed,

dan begrijp ik al die verhalen over halsters en bitten nog minder


Dat snap ik niet helemaal. Ik probeer het goed te doen voor mijn dieren. Blijkt dat ik in mijn onkunde het niet goed doe, dan hoop ik dat mensen om me heen me daarop wijzen. Zodat ik mijn omgang met mijn dieren kan aanpassen.

Ik ben alleen wel wat allergisch voor de "Omdat mijn paard dit of dat wel/niet nodig heeft, heeft die van jou dat dus ook niet/wel nodig.". We werken met individuen en moeten ons ook aan die individuen aanpassen.
En elk item dat we voor de paarden gebruiken, moet je wel weten wat je doet. Openstaan voor andere ideeen. Want het zal je overkomen, dat je in je onschuld en wellicht nog meer je eigen eigenwijsheid je paard pijn doet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:12

Heb je eigenlijk ook daadwerkelijk iets bij te dragen aan de discussie MCE of ben je alleen hier om je sarcasme er uit te werken?

Wat ik in België zie gebeuren is dat ook in de basis iedereen gecontroleerd wordt na elke proef. Tuigage mond en spoorplekken van het paard worden grondig na gekeken. Ik heb de beslissing om een combinatie die niet rad was uit te sluiten zien vallen. In samenspraak met de officials. IMO zou daarop nog strenger mogen toegezien worden óók op hoog niveau. Niet rad? Dan heb je niks te zoeken in de proef. Klaar. De reden waarom ie onregelmatig is zoek je maar uit met je DA.

Ik ben er helemaal voor om zware bitten te schrappen. S&T en spoorverplichting op wedstrijd is idioot. Van mij mag bitloos door getrokken worden tot het hoogste niveau. Ik zou niet weten waarom niet. IMO kijken jury's nog steeds niet genoeg naar de lichtheid van de hulpen. Het is al beter dan 10 jaar geleden maar we zijn er nog niet.

Strenger toezicht op het losrijden zou ook al e.e.a kunnen voorkomen. Als ze het bij de paardenrennen kunnen, kunnen ze het bij het losrijden voor dressuur, jumping, western enz ook regels op stellen voor zweepgebruik en andere vormen van grofheid. Dat alle overkoepelende organen (zowel Belgie als Nederland) komen met dwaze campagnes ipv daadwerkelijk actie te ondernemen werkt me op mijn systeem. Een hashtag op FB om te laten zien "hoe goed we bezig zijn" hebben we niks aan. Als we goed bezig waren hadden we die niet nodig. :roll:

Ruiters regelen zichzelf blijkbaar niet voldoende of de sport zou niet onder vuur liggen dus waar het kan moet een overkoepelend orgaan dat maar doen. Sluit je daarmee alles uit? Nee. Maar het is een begin. Als ze op wedstrijd een hoop niet meer mogen zijn ze verplicht om thuis ook hun training aan te passen want westernruiters kwamen al snel tot de conclusie dat paarden "showsmart" zijn/worden. Dus als je wil dat ze het op wedstrijd doen zal je ze het thuis moeten leren zoals je ze het op wedstrijd kan vragen.

Dit is even "off the top of my head" dus als hier nog aanvullingen op zijn graag. ;)

Dan heb je al één groep die je enigszins kan controleren (de wedstrijdruiters.)

Maar hoe ga je de ruiters "regelen" die niet onder een dergelijk orgaan vallen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-02-23 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:19

mce schreef:
iedereen doet het dus goed,

dan begrijp ik al die verhalen over halsters en bitten nog minder


Nee niet iedereen doet het goed, en die misstanden moeten aangepakt worden. Liever nog vandaag dan morgen, maar dat betekent niet dat iedereen het verkeerd doet en daar zit de nuance die Dier en Recht niet maakt.

Ik leer ook iedere dag nog bij, als blijkt dat ik iets niet goed doe waardoor mijn paard schade op loopt waar dan ook dan wil ik dat graag zsm weten en veranderen. Want dat is niet mijn intentie en ik denk dat dit van heel veel mensen niet hun intentie is.

Mijn uitnodiging aan hun was om te laten zien dat paardlief zelf enthousiast uit de paddock komt aanlopen, zelf het bit in hapt, mogen ze zelf kijken of ze beschadigingen zien aan/ in de mond en de training bekijken met wat uitleg erbij waarom ik doe wat ik doe en dan mogen ze nog eens oordelen.