Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:32

Avalanche schreef:
Ze mogen hier gerust komen kijken hoor :) ik wil ook nog wel een paard voorrijden als ze dat graag willen.


Maar dat is ook een probleem.

Ze hebben al een mening en wij paarden houders, ruiters worden vaak toch vertegenwoordigd door de KNHS of bekende top ruiters.

KNHS is op het gebied van welzijn echt niet altijd vooruitstrevend. Uit de sport komen de nare beelden en die worden als voorbeeld genomen.
Dan gaan ze eens naar wat maneges waar mensen nog veel moeten leren en vinden ze de paarden en pony's werkslaven en zielig.

Dat er ook veel mis gaat in alles tm de top zien ze niet eens, want dat is vaak niet heel openbaar. Maar ook alles wat goed gaat zien mensen vaak niet.

Dier en Recht en PVDD bijv vinden dat zij de dierenliefhebbers zijn. Als je daar niet handig op reageert kunnen zij wel terrein winnen, zieltjes winnen onder het niet paardenvolk en het "ons" moeilijk maken.

Ik maak me ook niet zo heel erg zorgen dat wij als eerste aangepakt zouden worden. Onze paarden staan er heel goed bij en zelfs van niet paarden mensen die voorbij of langs gaan krijgen we vaak complimenten, die maken graag een praatje, stellen vragen etc.
Daar is ook winst te behalen, door te laten zien hoe het kan. Als die mensen weer familie en vrienden hebben die achter D&R staan en zij kunnen vertellen, maar mensen in onze buurt hebben paarden die samen buiten staan, zijn mooie paarden, aardig mens etc etc. Kan ook daar het gesprek gevoerd worden dat het niet zo eenzijdig is.

Maar als ik op de Veluwe met de honden in het bos liep en er kwamen trekkende en hangende ruiters voorbij, gaf dat geen goede indruk. En daar lopen weer mensen met honden, dierenliefhebbers etc. Dan hoor je weer dat mensen roepen dat ruiters ijzer in paarden hangen, dingen over de zweepjes, sporen etc.
Ook onwetendheid, maar wel puur wat men ziet en op oordeelt.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:38

het is geen sarcasme, het zijn vragen omdat ik het niet snap waarover het nog gaat.

en nee ik heb niets bij te dragen aan deze discussie.
want praten over over lost voor mij niets op,
ik verdwijn weer onder de steen
Laatst bijgewerkt door mce op 07-02-23 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:41

Citaat:
Ik ben er helemaal voor om zware bitten te schrappen. S&T en spoorverplichting op wedstrijd is idioot. Van mij mag bitloos door getrokken worden tot het hoogste niveau. Ik zou niet weten waarom niet. IMO kijken jury's nog steeds niet genoeg naar de lichtheid van de hulpen. Het is al beter dan 10 jaar geleden maar we zijn er nog niet.

Even dit stukje eruit geplukt.

Wat je zegt, het jureren is zijn kunst van lichtheid en goed gereden zijn in het algemeen vergeten.
Weten niet meer hoe dit eruit ziet.

Ik heb vroeger geleerd dat je dus met weinig hulpen moest kunnen rijden.
En dat je dan daarna ook kon laten zien dat je met S&T en sporen overweg kon en je paard daar dus niet narrig om werd omdat je hulpen dan te groot waren.
Dus laten zien dat je hulpen zeer verfijnd waren.

Daarom reed je ook in alles klasses met bit.
Dressuurwedstrijden was laten zien dat je daarmee om kunt gaan.

Maar nu wil men diervriendelijk zijn en staat bitloos toe.
Maar die jury is nog niet veranderd.
Waar deze met geluk eerst de open mond herkende als verzet, valt dat met bitloos weg.
Maar het is dan niet diervriendelijker, of althans niet perse als die ruiter niet heeft geleerd licht te rijden met weinig druk. Naar mijn idee bereik je dan zelfs het tegenovergestelde.

Dus enerzijds ben ik geen tegenstander van bitloos en spoorloos vanaf M.
Anderzijds zeg ik, de niet kundige ruiter bleef vroeger, voordat plukken geaccepteerd werd, in de B van blijven en anders wel in de L van levenslang. Want je zag snel het verzet tegen de hand, wat nu verdoezeld word.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:45

In NL is de verplichting om sporen te gebruiken afgeschaft en het is ook niet meer verplicht om vanaf Z dressuur met stang en trens te rijden. Vanaf M dressuur is een zweep verboden.

Het is mij best als dat bitloos toe gaan staan t/m ZT, laat maar zien hoe goed je een proefje kan rijen met een bitloze optoming.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:48

Vaak zie je dat toch wel terug in het hele lijf. Wanneer iemand bitloos niet correct rijd zie je dat vaak terug in de rug en de taktfouten. Ook bitloos komen ze dan in die "valse knik". Een open mond wordt nu dicht gesnoerd met een kinketting en aansnoerneusriem dus sowieso zal de jury anders moeten leren kijken.

Veronica: Ik zit in belgië en hier zijn sporen verplicht vanaf niveau 1 (dat is L2 bij jullie denk ik.) S&T is niet meer verplicht in de basis (intermediere enz.) maar wel terug op prix st. george niveau en hoger als ik het me goed herinner. Dan zijn er ook nog jury's die je letterlijk vragen waarom je niet met S&T rijdt en dat ze liever een S&T zien. :+ Díe mentaliteit moet er gewoon uit. Ik rijd nu met één van mijn paarden Z2 en zelfs nu komen die opmerkingen al. :x

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:50

Maar waarom gooien we niet al die extra zaken van het hoofdstel af. Neusriem weg, je ziet direct de impact, paard kan zijn mond openen om ongemak te laten blijken. Niet eens meten of je er 2 vingers tussen kunt proppen, gewoon helemaal weg.

Op een trensje of bitloos tot het allerhoogste niveau, als je dat wilt. Zonder zweep / sporen: waarom niet?

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:57

Ayasha ja als de jury kundig is ziet men dat terug, dáar gaat het nu net om.
Die mond open herkennen ze wel.
Dat is een kanttekening bij bitloos.

En als er gewoon neusriemcontrole komt is dat dichtsnoeren van die mond verleden tijd, simpeler kan niet

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:01

DuoPenotti schreef:
Ayasha ja als de jury kundig is ziet men dat terug, dáar gaat het nu net om.
Die mond open herkennen ze wel.
Dat is een kanttekening bij bitloos.

En als er gewoon neusriemcontrole komt is dat dichtsnoeren van die mond verleden tijd, simpeler kan niet

Dat is er gewoon.

Op elke dressuur en springwedstrijd staat een toezichthouder 1 van de taken van de toezichthouder is het toezien op dat de neusriem niet te strak zit.

Vanaf april wordt er ook op gehandhaafd bij de dressuur dat de toezichthouder daadwerkelijk aanwezig is.

Veel toezichthouders, ik ben er ook één van, controleren de neusriemen. Maar ik ben het met je eens dat het gewoon overal standaard vaste prik moet zijn.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:02

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik ben er helemaal voor om zware bitten te schrappen. S&T en spoorverplichting op wedstrijd is idioot. Van mij mag bitloos door getrokken worden tot het hoogste niveau. Ik zou niet weten waarom niet. IMO kijken jury's nog steeds niet genoeg naar de lichtheid van de hulpen. Het is al beter dan 10 jaar geleden maar we zijn er nog niet.

Even dit stukje eruit geplukt.

Wat je zegt, het jureren is zijn kunst van lichtheid en goed gereden zijn in het algemeen vergeten.
Weten niet meer hoe dit eruit ziet.

Ik heb vroeger geleerd dat je dus met weinig hulpen moest kunnen rijden.
En dat je dan daarna ook kon laten zien dat je met S&T en sporen overweg kon en je paard daar dus niet narrig om werd omdat je hulpen dan te groot waren.
Dus laten zien dat je hulpen zeer verfijnd waren.

Daarom reed je ook in alles klasses met bit.
Dressuurwedstrijden was laten zien dat je daarmee om kunt gaan.

Maar nu wil men diervriendelijk zijn en staat bitloos toe.
Maar die jury is nog niet veranderd.
Waar deze met geluk eerst de open mond herkende als verzet, valt dat met bitloos weg.
Maar het is dan niet diervriendelijker, of althans niet perse als die ruiter niet heeft geleerd licht te rijden met weinig druk. Naar mijn idee bereik je dan zelfs het tegenovergestelde.

Dus enerzijds ben ik geen tegenstander van bitloos en spoorloos vanaf M.
Anderzijds zeg ik, de niet kundige ruiter bleef vroeger, voordat plukken geaccepteerd werd, in de B van blijven en anders wel in de L van levenslang. Want je zag snel het verzet tegen de hand, wat nu verdoezeld word.



_/-\o_

Juist, stang en trens is uitgevonden voor nog meer verfijning..het werkt heel anders in dan een trens. Het kostte mij dik twee jaar voordat ik er goed mee kon rijden. Alles valt of staat met de basis goed voor elkaar hebben en het stuk verfijning zelf als ruiter onder de knie krijgen.

Interessant stukje:
https://www.jasmijndebruijn.nl/post/vee ... g-en-trens

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:04

spenk
Ja dat is er....

... ik pleit voor alle combinaties te controleren..... nee dat is er niet.
En geen optie losser maken, maar opzouten.

Ja is veel werk, maar doe dat eens een jaar, denk dat daarna, zoals het nu is, steekproefsgewijs, je een ander beeld krijgt.

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat mond controle, al is het maar steekproefsgewijs, een hele goede zet is.
En dan wel kijken idd waar komt het van.
Is het van het bit mag daar best een gele kaart voor gegeven worden oid.
Is het onherleidbaar waar het van is dan op dat moment geen deelnamee meer, maar geen aantekening.

Ik denk dat de meeste ruiters schrikken als het van het bit komt en dan echt wel maatregelen nemen.
Er zijn er denk ik maar weinig die zullen denken, boeiuh

Wat ik hier of in dat andere topic want zijn beide voor mij gelijk, ook al aangaf, neusriem controle bij elke ruiter. Is zo gebeurt met dat universele ding.
Bij binnen wedstrijden al bij betreden losrijring, buiten gaat dat soms wat moeilijker dus dan bij inkomst ring.
te strak, vertrekken, niet losser maken, nee wegwezen en ook geen 2e proef die dag.
Dan is het geneuzel van aansnoeren zo verdwenen.

[ Afbeelding ]

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:07

Ayasha schreef:
Vaak zie je dat toch wel terug in het hele lijf. Wanneer iemand bitloos niet correct rijd zie je dat vaak terug in de rug en de taktfouten. Ook bitloos komen ze dan in die "valse knik". Een open mond wordt nu dicht gesnoerd met een kinketting en aansnoerneusriem dus sowieso zal de jury anders moeten leren kijken.

Veronica: Ik zit in belgië en hier zijn sporen verplicht vanaf niveau 1 (dat is L2 bij jullie denk ik.) S&T is niet meer verplicht in de basis (intermediere enz.) maar wel terug op prix st. george niveau en hoger als ik het me goed herinner. Dan zijn er ook nog jury's die je letterlijk vragen waarom je niet met S&T rijdt en dat ze liever een S&T zien. :+ Díe mentaliteit moet er gewoon uit. Ik rijd nu met één van mijn paarden Z2 en zelfs nu komen die opmerkingen al. :x

Daarom had ik ook erbij gezet dat het in NL zo gaat. In NL is er ook heel veel aandacht voor de neusriem en de toezichthouder en jury kunnen die controleren. Meestal doen ze dat alleen als ze iets zien waardoor ze het nodig vinden om te kijken, als het er fijn en prima uitziet is er geen reden om te controleren.

Toch snap ik de vragen van juryleden wel, want het rijden op stang en trens vraagt toch meer vaardigheid en oefening dan hetzelfde op trens. Het is een toevoeging en hoort bij de africhting van een dressuurpaard en het hoort ook bij de scholing van de ruiter. Een jury kan dus denken dat je wegens een probleem niet met s&t rijdt en daarom vragen ze ernaar.

996981
Berichten: 9811
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:08

Wat er ook besloten wordt, het valt of staat met kennis, kunde, regels en handhaving. Laat dat nou juist de pijlers zijn die het complex maken. In die zin snap ik organisaties als dier en recht wel. Als je hoog inzet, zal je de meeste kans hebben op verandering. Verbod is immers simpeler te handhaven dan het grijze gebied en als je iets helemaal niet meer mag hoeft kennis en kunde niet gemeten/beoordeeld te worden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:12

Rocamor schreef:
Maar waarom gooien we niet al die extra zaken van het hoofdstel af. Neusriem weg, je ziet direct de impact, paard kan zijn mond openen om ongemak te laten blijken. Niet eens meten of je er 2 vingers tussen kunt proppen, gewoon helemaal weg.

Op een trensje of bitloos tot het allerhoogste niveau, als je dat wilt. Zonder zweep / sporen: waarom niet?


Omdat heel veel mensen door de mand zullen vallen.

In mijn ogen kunnen we best proefjes en parcoursen aanpassen tot wat wel haalbaar is zonder hulpmiddelen en dan krijg je vanzelf ook weer een competitie.

Maar dat mensen nu moeten laten zien dat ze zonder bepaald bit of sporen het niet kunnen, is echt ego schade.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:13

Dat denk ik ook DP.

Ik ben eigenlijk zelfs voorstander van bit terug verplicht stellen. Ik ben er ook voorstander van om mensen hun sporen te laten verdienen ipv nu zomaar omhangen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:16

Avalanche schreef:
Dat denk ik ook DP.

Ik ben eigenlijk zelfs voorstander van bit terug verplicht stellen. Ik ben er ook voorstander van om mensen hun sporen te laten verdienen ipv nu zomaar omhangen.


Maar wanneer verdien je ze?

De meningen zullen ook daarover weer verschillen.

Ik zie bijv mensen met S&T trainen waar die er echt nog lang niet aan toe zijn. Je mag het wel ooit leren en dan moet je ergens beginnen, maar mag niet dagelijkse kost worden en "makkelijker".

Sporen net zo. Bij goede les zou men vooral moeten leren HOE je ze gebruikt. Ik zie nu mensen vooral in zadels bonken, onrustig met handen en benen en toch scoren. De sporen gaan er 50% van de tijd onbedoeld in.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:19

In het B en L mogen ze sporen van mij verbieden. Ook al kan iemand er well goed mee omgaan.

Vroegah, haalde je het niet eens in je hoofd om n het B te starten met sporen.

Nu zie ik het zelfs bij de kleine pony's ??
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-02-23 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9811
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:20

superpony schreef:
Rocamor schreef:
Maar waarom gooien we niet al die extra zaken van het hoofdstel af. Neusriem weg, je ziet direct de impact, paard kan zijn mond openen om ongemak te laten blijken. Niet eens meten of je er 2 vingers tussen kunt proppen, gewoon helemaal weg.

Op een trensje of bitloos tot het allerhoogste niveau, als je dat wilt. Zonder zweep / sporen: waarom niet?


Omdat heel veel mensen door de mand zullen vallen.

In mijn ogen kunnen we best proefjes en parcoursen aanpassen tot wat wel haalbaar is zonder hulpmiddelen en dan krijg je vanzelf ook weer een competitie.

Maar dat mensen nu moeten laten zien dat ze zonder bepaald bit of sporen het niet kunnen, is echt ego schade.

Nee. Dat is het niet. Paarden hebben individuele voorkeuren. Net als mensen. Waarom zou in godsnaam ieder paard in hetzelfde keurslijf moeten passen, omdat dat vriendelijker zou zijn?

Hier geldt: zo simpel als kan, zo “ingewikkeld” als moet. Dat houdt in dat de meeste paarden bij ons lopen op een dubbel gebroken bitje met gecombineerde neusriem. Als het paard echter voorkeur heeft naar iets anders kijken we daarnaar. In de praktijk lopen sommigen bij ons zonder sperriem, op lage neusriem, op een ongebroken trens van zacht materiaal, met kneveltrens, (gecombineerde) hackamore, stang en trens etc. Net wat het paard fijn vindt.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:21

Cer schreef:
Ik heb met het toch wel vaker afgevraagd... als je een bit nodig hebt, meent te hebben of vindt dat je het kan/mag gebruiken omdat je anders je paard niet goed kan rijden (omdat ie dan bijv niet goed draagt, nuance hulpen etc) is het dan wel verandwoord om erop te gaan zitten?
het is het enige dier wat nog op die manier gebruikt wordt meen ik.

Het klinkt een beetje als 'het is een wild dier wat eigenlijk niet perse gemaakt is om ons te dragen en alleen als we dit dat zus en zo erop en eraan hangen en het op deze manier doen kunnen we er veilig mee overweg zonder dat er teveel schade ontstaat'. Ergens snap ik wel dat niet iedereen dat heel logisch vindt klinken.


Deze heb ik al eerder voorbij zien komen.
Maar wat maakt hem anders dan deze vergelijking:

Ik zet mijn paarden iedere dag aan de andere kant van een grote weg in de wei, zo'n weg waar niet iedereen zich aan de max snelheid houdt. Dat doe ik aan een halster. Er zullen bar weinig mensen zeggen: joh doe dat lekker aan een halsring. Of aan een veter om zijn oor. Er zullen weinig mensen dat een veilig idee vinden.

Is een halster dan daarom ook mishandeling? of scherp?

Of gewoon het juiste communicatiemiddel voor die specifieke situatie?

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:23

Misschien kun je je ook aanmelden DP? Er is nog een tekort aan toezichthouders namelijk.

Steeds meer controleren wel elke deelnemer bij binnen treden van de rijbaan. Er is ontzettend veel nog in te winnen! Helemaal eens maar het begin is er wel degelijk maar je bent ook mensen nodig die de taak willen uitvoeren.

Ik sta niet voor de lol sochtends om 8 uur met -8 op een wedstrijd toezicht te houden en neusriemen te controleren. Maar omdat ik graag wil dat het paardwelzijn verbetert. Dus dacht ik dat kan ik wel roepen vanaf de bank wat ik ook deed maar daarmee verandert er niks. Dus ik met de cursus gevolgd en sta nu toezicht te houden.

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:25

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:
Ayasha ja als de jury kundig is ziet men dat terug, dáar gaat het nu net om.
Die mond open herkennen ze wel.
Dat is een kanttekening bij bitloos.

En als er gewoon neusriemcontrole komt is dat dichtsnoeren van die mond verleden tijd, simpeler kan niet

Dat is er gewoon.

Op elke dressuur en springwedstrijd staat een toezichthouder 1 van de taken van de toezichthouder is het toezien op dat de neusriem niet te strak zit.

Vanaf april wordt er ook op gehandhaafd bij de dressuur dat de toezichthouder daadwerkelijk aanwezig is.

Veel toezichthouders, ik ben er ook één van, controleren de neusriemen. Maar ik ben het met je eens dat het gewoon overal standaard vaste prik moet zijn.



Ja, er is een toezichthouder.
Maar laat die standaard, bij alle locatie, eens alle combinaties nalopen op de correctheid van het harnachement.

Daarbij hebben veel toezichthouders veel verschillende petten, jurylid/eigenaar/ dat maakt ingrijpen soms lastig.

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:25

Veronica2 schreef:
In NL is de verplichting om sporen te gebruiken afgeschaft en het is ook niet meer verplicht om vanaf Z dressuur met stang en trens te rijden. Vanaf M dressuur is een zweep verboden.

Het is mij best als dat bitloos toe gaan staan t/m ZT, laat maar zien hoe goed je een proefje kan rijen met een bitloze optoming.


Geloof niet dat bitloos zo zaligmakend is. Hangen ze nu aan het bit/stang, dan hangen ze voortaan aan de neus.
Heb inmiddels wel met regelmaat prettige proeven beoordeeld in het Z waarbij alleen met bit gereden werd.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:27

Misschien kun jij je ook aanmelden fransje? Dit zijn geen verwijten he :)

Maar er is nog steeds een tekort aan mensen die dit doen willen ze staan te springen om je.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:27

@spenk
Als ik gezond was zou ik dat met plezier doen :j
1 dan reed ik zelf nog wedstrijd
2 ik ben niet vies van confrontatie dus ook daar geen probleem. En zou ik dat graag doen voor welzijn.

Maar helaas ben ik niet gezond, dus ja blijft het van mij vanuit de bank. Maar niet van harte

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:28

DuoPenotti schreef:
@spenk
Als ik gezond was zou ik dat met plezier doen :j
1 dan reed ik zelf nog wedstrijd
2 ik ben niet vies van confrontatie dus ook daar geen probleem. En zou ik dat graag doen voor welzijn.

Maar helaas ben ik niet gezond, dus ja blijft het van mij vanuit de bank. Maar niet van harte

Dan snap ik je!

Want met een gezond lijf is 4 uur in de kou staan al heel pittig... laat staan als je dat niet bent.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:34

4 uur staan in een lekker lente zonnetje gaat niet eens, helaas.

En ja ik weet dat het allemaal erg simpel klinkt vanuit het toetsenbord.
Maar dingen als een neusriem controle zijn wel de simpelste om uit te voeren.
Met die universele meter geen discussie betreft mijn vingers zijn dikker/dunner.
Gewoon in het reglement zetten dat ze uitgesloten zijn. Echt dat aansnoeren kan echt best makkelijk voorbij zijn.

Zo heel veel tijd gaat er niet in zitten. Want er hoeft geen hoofdstel uitgedaan te worden oid. Ding er onder en klaar.

Geen idee of dat nu nog is.
Maar jaren terug betaalde we bij sommige wedstrjden borg bij opgeven.
Betaalde je 15 euro startgeld en je kreeg er 5 terug bij binnenrijden ring.
Dat vond niemand te lang duren :+
Metertje onder die neusriem duurt ook niet langer.