[FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

[FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 06:51

* Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Intro en foto's door Marlies Trap Fotografie
Tekst bij de foto's door Menino

Afgelopen weekend vond in de Brabanthallen in Den Bosch voor het eerst Horse Event Superstars plaats. Het evenement was ook supersnel uitverkocht. Correspondent Menino (Renske) en ik zijn hier samen voor Bokt naartoe geweest. De file voor het parkeren begon al een paar stoplichten voor de Brabanthallen. Het kostte mij dan ook zeker een half uur voor ik het parkeerterrein op kon rijden. De rij voor de ingang was lang, maar het liep wel lekker door.

Binnen stonden er overal eettentjes waar je wat te eten en te drinken kon halen. We hadden een redelijk goede plek, precies achter de E, dus mooi in het midden. Helaas was het lastig fotograferen met andere mensen voor je. In het publiek zaten vooral heel veel kinderen, voornamelijk moeders met hun dochters. Er stond ook een soort band met drums op de korte zijde bij de A. Hun muziek was niet verkeerd, maar het openingsnummer duurde erg lang. De shownummers zelf waren ook niet lang, hoogstens 10 minuten. De tijd tussen de optredens in vond ik erg lang duren. De kinderen vonden het wel leuk, aangezien er feestmuziek werd gedraaid waar ze op konden dansen. Ik had gedacht en gehoopt dat we misschien wat nieuws te zien gingen krijgen, maar niets was minder waar. Als je op Horse Event Youth bent geweest had je dit over kunnen slaan. Eerlijk gezegd vond ik dit het geld niet waard. Voor hetzelfde geld kan je een hele dag op Horse Event lopen en veel meer zien.

Britt was wel weer ontzettend leuk en grappig en wat is George toch een imposant paard. De Fransman Vincent Liberator vond ik ook een mooie show neerzetten met zijn witte paarden. En dit was voor mij dan ook het enige optreden waar ik geïnteresseerd naar heb gekeken. Sterre Koning kwam zingen en bij haar laatste lied zijn wij vast opgestaan en naar de uitgang gelopen. Misschien niet heel netjes, maar er is anders geen doorkomen aan. Het was echt heel druk. Het parkeerterrein afkomen ging in ieder geval een heel stuk sneller dan erop komen.

Zou ik hier nog eens heengaan? Nee, zeker niet. Ik loop liever een dag op Horse Even Pro. Dan krijg je meer voor je geld.

Ik heb wel mijn best gedaan om wat mooie foto's te maken voor het verslag. Bekijk hieronder een sfeerimpressie.

De opening begon spectaculair met de lucifer slagwerk drumband. Ik had stiekeme hoop dat er achter de coulissen een paard zou staan dat het aandurfde om op het ritme van de trommels naar binnen te draven, maar voor de paarden moesten we even geduld hebben. Dat geduld werd beloond met een optreden van Jesse Drent en Macho, die een laatste afscheidsoptreden verzorgden. Natuurlijk kenden we macho al van Horse Event zelf. Maar zo'n klein paardje, in zo'n grote hal, met de felle spotlights op hem gericht en in opperste concentratie om de commando's van zijn baas uit te voeren was een uiterst vertederend gezicht.
Afbeelding

Na klein en vertederend was het tijd voor groots en spectaculair! Het was tijd voor de Friezentrein.
Acht Friezen in een zorgvuldig uitgekiende choreografie zijn op zich al een spektakel. Maar dat wordt alleen maar spectaculairder als je deze combinatie samenstelt op basis van de best presterende Friese paarden in de dressuursport van Nederland. De Friezentrein bestaat uit acht combinaties die allen op Lichte Tour of Grand Prix rijden en hun beste rijkunsten verwerkt hebben tot een prachtige carrousel op hoog niveau. En tja, dan zijn die wapperende manen, met dat weelderige behang toch wel een hele spectaculaire toevoeging!
Afbeelding

Na dressuur was het tijd voor een beetje snelheid, we gingen door met de eventing! Kristy Snepvangers, eventingruiter en influencer, werd uitgedaagd voor een heuse battle met niet de minste: namelijk Jordy Wilken. Jordy heeft op meerdere EK's en een WK gestart. Het is misschien niet sympathiek maar het leukste van shows met paarden vind ik toch wel dat het soms ook mis gaat (en om vervolgens te zien hoe liefdevol de ruiter daar dan hopelijk mee omgaat. We zijn er ten slotte niet om naar robotpaarden te kijken) en dus was de winst snel verdeeld. Het onervaren paard van Kristy gaf er bij hindernis vier de brui aan. Hoewel Kristy zei zich een beetje te schamen voor haar resultaat, was dat wat ons betreft nergens voor nodig.
Afbeelding


Afbeelding

Gelukkig was er van haat en nijd geen sprake en werd er door beide nog een enthousiaste ereronde gereden die door de hoge snelheid bijna spectaculairder was dan het parcours zelf.
Afbeelding

Het thema adrenaline zette zich voort bij de stuntshow van Josh Clemens. De show waarvan je weet dat je ten gunste van je hoog opgelopen hartslag af en toe even weg moet kijken. Salto’s, handstanden, en met je benen head-first aan je paard hangen alsof het niets is.
Afbeelding

In de grote bak van de Brabanthallen hadden ze nog meer ruimte om hun halsbrekende toeren te laten zien dan op Horse Event, en dat alles op de opzwepende beats van diverse countryknallers.
Afbeelding

Van stuntmannen en -vrouwen gingen we naar een andere vorm van acrobatiek: voltige. Het voltigeteam Vaulting & Showteam de Heerevelden was ook weer van de partij.
Afbeelding

Het publiek werd gemaand tot doodse stilte waarna ze op artistieke muziekstukken een kunstige show wisten neer te zetten. Met lifts, pirouettes (jawel, de menselijke vorm dan) en salto’s die eruit zagen alsof het ze geen enkele moeite kostten.
Afbeelding

Yvette van Featherlight was net als op Horse Event van de partij met de sympathieke boodschap dat het belangrijk is om je open te stellen voor de communicatie van je paard. Immers is communicatie alleen mogelijk als het tweerichtingsverkeer is. Je kunt pas zenden, als je ook de signalen van je paard kunt ontvangen en dus zouden we ons, volgens Yvette, vooral daarop moeten richten. In het hier en nu en zonder rancune over wat mis gaat of mis kan gaan.
Afbeelding

Ze demonstreerde dit aan de hand van een mooie sprookjesachtige show met vlaggen en wimpels en muziek van the Greatest Showman en een heel schattige pony die ze moeiteloos zonder hoofdstel door de piste bewoog.
Afbeelding

Daarna kwam Vincent Liberator met zijn Franse paarden in de piste. Dit was de eerste show die we nog niet gezien hadden. Onder begeleiding van sprookjesachtige muziek begeleide Vincent de kudde in de ring, waarna hij diverse vrijheidsdressuur elementen liet zien.
Afbeelding

Nu is dat met één paard al een flinke uitdaging denken wij, maar met zeven paarden tegelijkertijd die vooral bezig zijn met elkaar is het al helemaal een beproeving om ze te laten gehoorzamen. Een indrukwekkend schouwspel dus. Het was wel enigszins duidelijk dat ze onder de indruk waren van alle commotie.
Afbeelding

Zoals ik al zei leef ik bij dit soort shows een beetje voor de imperfectie, en zo werd het dan ook wel het hoogtepunt van de act dat de paarden er even helemaal geen zin in hadden en om de beurt besloten dat hun parelwitte vacht toe was aan wat viezigheid. Maar zelfs het (ongeplande) rollebollen op de grond gebeurde nagenoeg synchroon!
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

We sloten af met misschien wel de grootste crowdpleaser: Britt Dekker met George die samen met Imke Schellekens Bartels en Sezuanna een clinic kregen van moeder Tineke Bartels.
Afbeelding

Afbeelding

Sezuanna kenden we eveneens al van Horse Event en werd omschreven als een energieke pittige merrie, die desondanks een zeer relaxte indruk maakte in de arena. George en Britt moesten overduidelijk iets meer wennen aan de situatie, hoewel George daardoor wel helemaal tot zijn recht kwam als imposant showpaard.
Afbeelding

Hierna hadden we nog een optreden van George en Britt tegoed, die samen met Carmen Coronel (ja, dochter van) en haar eigen schimmel de ring betrad. Er volgde een Pas de Deux die werd begeleid door de muziek en live-zang van Sterre Koning die een mooi optreden neerzette.
Afbeelding

Het is (godzijdank) duidelijk dat er in de dressuursport steeds meer ruimte is voor paardvriendelijk werken. Imke en Tineke gaven dan ook aan grote inspiratie te halen uit de voorgaande acts. Er was veel aandacht voor licht contact en weinig hulpen. Een goede ontwikkeling! Toch vond ik het zelf wat jammer dat het publiek opgeroepen werd tot applaus en de paarden tot spektakel terwijl vooral Britt en George duidelijk nog even aan de situatie moesten wennen. Geen al te grote schande (we kijken allemaal graag naar een uitslovende George) maar het druiste wat in tegen de eerdere boodschap die predikte om vanuit ontspanning en zonder al te hoge verwachtingen (“in het hier en nu”) aan de slag gaan om een hoger niveau te bereiken.

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:11

Wat een leuk verslag. Mooie foto’s en fijn geschreven. Ook jullie zijn een topduo :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 19:16

Dank je wel. Dat is een mooi compliment.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:54

Leuk en eerlijk geschreven! En mooie fotos!

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Sfeerimpressie van Horse Event Superstars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:39

Leuk verslag zeg! Dank je wel!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:50

Oh ik vond het wel lollig. Niet enorm vernieuwend maar zeker wel geestig.
En het scheelt dat je niet uren heen en weer hoeft te rennen tussen allerlei paardenprullaria. De entree was ermbarmelijk te klein en veel te druk. Dat had echt anders gemoeten. Van mij had het geluid ook zachter gemogen. En wat ik opmerkelijk vond was het niet dragen van caps. Zeker in zo’n evenement voor veel kinderen.

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:47

Ik ben ook geweest met mijn dochter van 9.

de clinic van yvet? Over communicatie vond ik niet geheel in de show passen. Iedereen kakte in na die vorige shows en dj.
Rest was wel ok maar had er veel meer van verwacht zeker voor dat geld.

Ik vond het voor sterre echt erg dat er vele opstonden en weggingen. Meisje zong sterren van de hemel.

Ook erg jammer dat er geen kraampjes waren. Dat vond ik wel een gemis.

Wij gaan wel naar de originele horse event en slaan deze verder over

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:53

Ach feather Light, gaat naar een kindershow, met stijgeract zonder cap. Dat is toch het minste wat je kan doen...

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:41

hns schreef:
Ach feather Light, gaat naar een kindershow, met stijgeract zonder cap. Dat is toch het minste wat je kan doen...

Ja dat vond ik dus ook opmerkelijk. En daar had ik me echt op verheugd maar het kakte wel jn.

SaraKonijn
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:46

Vet cool!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:08

liesJ schreef:
Ik ben ook geweest met mijn dochter van 9.

de clinic van yvet? Over communicatie vond ik niet geheel in de show passen. Iedereen kakte in na die vorige shows en dj.
Rest was wel ok maar had er veel meer van verwacht zeker voor dat geld.

Ik vond het voor sterre echt erg dat er vele opstonden en weggingen. Meisje zong sterren van de hemel.

Ook erg jammer dat er geen kraampjes waren. Dat vond ik wel een gemis.

Wij gaan wel naar de originele horse event en slaan deze verder over

ooooh wat grappig! Ik dacht nog dat ik je zag lopen met een (niet al te) kleine Gup, toen ik op Marlies wachtte. Wilde je roepen, maar ik wist het niet zeker (is zo lang geleden :D ). Maar dus toch.

Ik deel je mening inderdaad.
En ben het ook eens met de opmerkingen over caps. Als je dan "influencers" inzet, laat ze dan ook influencen for the good zegmaar. Helemaal als kids de doelgroep zijn,

Dank voor alle leuke complimenten verder :D .