De vier basisbehoeften van een sportpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:34

fransje23 schreef:
Dit is in aanvulling op weidegang/paddock met soortgenoten.
Dus voor het deel van de tijd dat het paard op stal staat.


De eerste basisbehoefte had gewoon moeten zijn: minimaal 1 dagdeel vrije beweging mét soortgenoten.
Dát mis ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:35

Popstra schreef:
Weet je waar ik zo moe van word?
Dat er altijd maar word gesuggereerd IEDER sportpaard gansedag enkel maar tussen 4 muren staat!! :roll:
Niet IEDER sportpaard, maar nog wel TEVEEL. En 9/10 keer is 'vrije beweging buiten' ook maar op een postzegeltje zonder soortgenoten en dus zonder sociaal (fysiek) contact.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:37

Leuk! Dus eigenlijk mogen we concluderen dat ze een super goed artikel publiceren!
Go knhs

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:40

Ibbel schreef:
fransje23 schreef:
Dit is in aanvulling op weidegang/paddock met soortgenoten.
Dus voor het deel van de tijd dat het paard op stal staat.


De eerste basisbehoefte had gewoon moeten zijn: minimaal 1 dagdeel vrije beweging mét soortgenoten.
Dát mis ik.


Als je het uitgebreide artikel leest zegt hij dat elke dag buiten essentieel is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:05

Het gaat ook niet alleen om sportstallen imo, hier in de buurt is een luxe pensionstal waar ook zelden paarden in kuddeverband buiten staan. (minstens 200 paarden en er staan er hooguit 3 apart buiten |( )Er zijn gewoon bepaalde stallen waar de mentaliteit grondig zou moeten veranderen.

De KNHS moet zich er gewoon harder voor maken dat IEDER paard minimaal 4 uur per dag vrije beweging krijgt in een paddock/ wei die groot genoeg is en met soortgenoten. Muv hengsten dan, want dat wordt een beetje lastig. Maar die kunnen ook naar buiten en naast elkaar staan..want dat zijn en blijven ook sociale dieren.

Ik ben het helemaal met hem eens dat sociaal contact voor paarden een eerste levensbehoefte van een paard is.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:31

Nu ook het hele artikel gelezen en dan is de beknopte samenstelling van de OP te beknopt idd.

Ja sociaal contact is een eerste levensbehoefte.
En al die smoesjes met mijn paard kan niet samen staan. Natuurlijk wel, het is een paard.
Dat je hem het paard zijn afgenomen hebt is wat anders.

Gewoon het uit faseren dat soort stallen, sport recreatie, ja zelfs thuis.
Binnen nu en 15 jaar moet een stal voldoen aan voldoende droge paddocks met een minimale afmeting van 400m2. Hier mogen samen 2 paarden op staan, niet meer. Dan moet het oppervlakte met 200m2 per paard omhoog.
Een paard alleen krijgt ook dezelfde paddock.
Hier staat een paard minimaal 4 uur in, in de zomer is er schaduw geboden.
Controle bij grotere stallen kan met behulp van de chip in het paard bij betreden en verlaten paddock.
Zoiets moet technisch best voortaan mogelijk zijn.

Ja er zoiets is dus best in regels te vangen.
De meeste zijn enorm tegen de bioindustrie, maar die hebben tenminste regels. Dat vinden we misschien minimaal, maar het zijn wel regels.
Paardenhouders hebben nul regels. En die paarden die maar een uurtje vrij kunnen bewegen en de andere keer precies zoals het baasje wil, die hebben het naar mijn idee niet beter.
En dat zijn dan onze schatjes waar we zo van houden :?


Persoonlijk zou ik zo een paard nog steeds niet willen houden. Maar voor veel paarden een hele verbetering.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:37

en voeg daar maar aan toe dat ze op een paddock ook te vreten moeten hebben, en dan niet een klein plukje die binnen een half uur op is

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:42

Op 4 uur is dat dan zelfs nog ter discussie denk ik als ze wel echt goed gegeten hebben vooraf.
Want dan heb je weer dat ze alleen maar aan de hooibak/net hangen.
Ene onderzoek geeft aan 3 uur ander 6 als max zonder eten.

Water uiteraard wel, maar dat leek me te logisch om te benoemen :o

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:50

Tja ik ben nog steeds van mening dat er gewoon naar het paard zelf gekeken moet worden. Hier drie paarden die elke dag lekker in groepsverband los staan.
Echter een heeft een box waar ie in de box zelf geen uitzicht heeft op andere paarden.
De reden? Extreme voernijd. Ramt zichzelf helemaal stuk en het liefst de buurman of vrouw ook.
Sinds ie geen directe buren meer heeft. Maar wel met zijn kop naar buiten kan en paarden kan zien niets meer aan de hand......

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:54

Maar die haalt zijn sociale contact uren toch wel.
Zoals ik dat artikel lees staat er als samen buiten niet kan, dan maar die open box.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:55

Tja ik ken ook de plekken waar paarden aan huis staan, en alleen buiten staan in de bak en dan de hele dag geen eten krijgen. Dat was 20 jaar geleden maar nu kom ik dat nog tegen. En ze krijgen niet teveel hooi want dan worden ze te dik... Sta je dan met je goeie gedrag -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:56

Knoek schreef:
Tja ik ben nog steeds van mening dat er gewoon naar het paard zelf gekeken moet worden. Hier drie paarden die elke dag lekker in groepsverband los staan.
Echter een heeft een box waar ie in de box zelf geen uitzicht heeft op andere paarden.
De reden? Extreme voernijd. Ramt zichzelf helemaal stuk en het liefst de buurman of vrouw ook.
Sinds ie geen directe buren meer heeft. Maar wel met zijn kop naar buiten kan en paarden kan zien niets meer aan de hand......
Maar ik neem aan dat jouw paard daar niet 24/7 in staat? :) Er is niks mis met een box en in dit soort gevallen ook niet met een box waarin ze geen andere paarden kunnen zien, mits ze dus wel een x aantal uur per dag die vrije beweging en dat sociale contact hebben. En laten we wel wezen, dit soort extreme voernijd is ook meer uitzondering dan regel. :D

Mijn paard wordt juist heel onrustig van het niet kunnen zien van andere paarden - hoe kort ook -, maar dat is voor mij ook geen maatstaf om te zeggen dat ieder paard, altijd 24/7 buiten moet staan met andere paarden, want het overgrote merendeel van de paarden heeft er helemaal geen moeite mee om een paar uur in hun eentje in een box te staan en voor sommige paarden is het juist nodig om even die down time te hebben. Het probleem zit hem voor mij in paarden die nog niet eens aan een paar uur vrije beweging en sociaal contact komen en helaas zijn er daar nog meer dan genoeg van. Want laten we wel wezen: ook 4 uur buiten betekent nog steeds 20 uur op stal, dus dat is wel echt het minimale van het absolute minimale dat je ze zou moeten bieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:57

Earth schreef:
Tja ik ken ook de plekken waar paarden aan huis staan, en alleen buiten staan in de bak en dan de hele dag geen eten krijgen. Dat was 20 jaar geleden maar nu kom ik dat nog tegen. En ze krijgen niet teveel hooi want dan worden ze te dik... Sta je dan met je goeie gedrag -O-

Zoiets begrijp ik dus ook echt niet.
Dan zeg ik ja 1990, dan snap ik het nog.
Maar nu met 1 muisklik zoveel info te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die niet meer weet dat een paard regelmatig moet eten.
Onwil, luiheid gemakzucht, denk dat dat meer in het plaatje past.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 07:24

DuoPenotti schreef:
Earth schreef:
Tja ik ken ook de plekken waar paarden aan huis staan, en alleen buiten staan in de bak en dan de hele dag geen eten krijgen. Dat was 20 jaar geleden maar nu kom ik dat nog tegen. En ze krijgen niet teveel hooi want dan worden ze te dik... Sta je dan met je goeie gedrag -O-

Zoiets begrijp ik dus ook echt niet.
Dan zeg ik ja 1990, dan snap ik het nog.
Maar nu met 1 muisklik zoveel info te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar iemand is die niet meer weet dat een paard regelmatig moet eten.
Onwil, luiheid gemakzucht, denk dat dat meer in het plaatje past.


Die mensen denken alleen vanuit hun eigen belang en vergeten die van het paard. Dat geldt ook voor mensen die denken dat hun paard persé gereden moet worden en het fijner vindt op stal. Ja, als ie in zijn eentje in een paddock staat wil hij na een tijdje vast naar binnen, iets met veiligheid en eten. :Y)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:55

Het logische nadenken mist soms..zelf meegemaakt..paard gaat rondjes lopen langs het hek omdat het alleen staat. Mens vertaald dat naar: "hij wil naar binnen want hij vind in de wei staan niet leuk". Terwijl de juiste vertaling zou zijn: "paard heeft sociale stress omdat het alleen staat".

(In dit geval dan, ieder geval is anders natuurlijk)

Paard rent in de wei, ow hij moet gelijk naar binnen..en toen ik zei: waarom? zo geeft ie zichzelf alvast beweging..werd ik aangekeken alsof ze water zagen branden. Nog nooit zo over nagedacht.

En dit waren mensen die hun hele leven al professioneel paarden hadden..(wel al 15 jaar geleden).

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:54

De “hij vindt het niet leuk buiten” hoor ik inderdaad ook vaak.

Waarbij “buiten” dan 4 uur lang alleen op een kale zandpaddock is. Daar zou ik na een half uur ook wel weer uit willen ja.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:59

Precies, dan krijgen ze honger..het is saai, geen sociaal contact, niet lekker met het koppie naar beneden kunnen staan etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:03

Ik vind ‘individual turnout’ op een postzegeltje waarop ze ook nauwelijks hun kont kunnen keren nagenoeg hetzelfde als 24/7 opsluiten in een box. := Enige verschil is dat het buiten is en dat ze, als ze geluk hebben, over een draad wat kunnen neuzen, maar daar houdt het dan ook wel bij op.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:06

Ik noem het een veredelde buitenstal
Heeft amper meerwaarde.

Net als een stal met een uitloopje van 4 x5.
En dan zeggen ze mijn paard kan 24/7 buiten staan.
En op diverse plekken krijgen ze dan ook niet meer buiten dan dat, ze staan immers 24/7 buiten.... -O-

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:57

Ik heb mijn wedstrijd paarden swinters overdag individueel in 7 zand paddocks van 20x10 staan. (Postzegels volgens jullie) Daarbij kunnen ze elkaar aanraken over de hekken en ze hebben er onbeperkt hooi. Mijn paarden hebben sliding plates onder. Dat wil je echt niet bij elkaar hebben staan want ze kunnen elkaar lelijk verwonden daarmee.
Ze kunnen eens lekker bokken maar hoe groot die paddocks ook zijn, ze gaan meest stil staan, vreten, liggen te slapen, rollen en elkaar beetje in de pootjes bijten tussen de hekjes door is mijn ervaring. Helemaal omdat ze er elke dag 12 uur in staan. Zomers op de weides trekken ze wel eens sprintjes maar ook niet vaak.

Je kunt daar wat van vinden. Ik zie paarden die het prima naar hun zin hebben in hun eigen ,space, waar ze op hun gemak kunnen eten en heerlijk in de zon gestrekt kunnen slapen.
Ik ben blij met mijn paddocks. Altijd goed begaanbaar en mijn weides blijven mooi zo als die in de wintermaanden onbenut blijven. Dan hebben ze daar vanaf april tot half november weer een hoop plezier aan namelijk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:00

Ik weet niet waarom je je zo aangesproken voelt, Popstra, want a. heeft niemand jou bij naam genoemd, b. heb ik geen maten genoemd die ik versta onder 'postzegel' en is de 4x5 van DuoPenotti een stuk kleiner dan die 10x20 die jij noemt, en c. uit het gedrag van je paarden blijkt toch duidelijk dat ze gewoon content zijn en hun ei kwijt kunnen? Dus ik begrijp je reactie niet zo goed, maar misschien kun je me dat uitleggen?

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De vier basisbehoeften van een sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:03

omdat ik wel vaak weerstand zie tegen individueel in kleinere paddocks hier op Bokt.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:05

Ik zou ze persoonlijk zelf zo niet willen hebben staan, dat klopt. En ja dat uit ik ook.
Mijn saaie slome koudbloeden zijn nu deze ochtend al 3 keer in draf en galop voorbij gekomen.
En diverse keren in stap.
wat ze op alleen zand inderdaad niet doen.

Maar wat ik zelf wil hebben zal ik niet als maatstaf voor een ander opleggen.

Ja 10 meter vind ik smal ivm draaien, daarom pleit ik voor regels van minimaal 4 uur per dag in een 20x20. Ook omdat dan sneller 2 paarden samen gezet gaan worden.

Maar dat jou paarden het veel beter hebben dan een hele groep andere paarden mogen heel duidelijk zijn :j

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:10

Ik heb geprobeerd het hier zo fijn mogelijk te maken voor ze en eigenlijk wilde ik daarom ook mijn eigen stek hebben want toen ik als wedstrijdruiter nog op een trainings stal stond kwamen ze inderdaad maar 2 uurtjes buiten. Ik vond dat verschrikkelijk. Voelde me altijd wat onrustig daardoor. Helemaal als het stralend weer was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:17

Popstra schreef:
omdat ik wel vaak weerstand zie tegen individueel in kleinere paddocks hier op Bokt.
Maar de jouwe staan naast elkaar achter houten hekwerken met alleen een draadje langs de bovenkant zo te zien(?), dus die kunnen gewoon fysiek contact hebben. Dat kan niet als ze alleen achter schrikdraad staan waar vervolgens ook nog eens de hele dag door een klap stroom op staat, of wanneer er minstens een halve meter tussen de paddocks van Blacky en Brownie zit.

En er zullen altijd mensen zijn die het anders zouden doen als jij, maar daarvoor hoef je jezelf toch niet te verdedigen? :) Anders vind ik het als het gaat om welzijnskwesties, maar als aan de behoeften van de paarden voldaan wordt en het is slechts een verschil van visie of voorkeur van de eigenaar/houder.