Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tuigpaardhengst Nando overleden

 
Profiel   

KWPN
Algemeen



Op 18 maart werd de KWPN Tuigpaardhengst Nando 28 jaar, helaas bleek dat ook de dag dat de familie van de Brake afscheid diende te nemen van de door hen gefokte zoon van de voshengst Fortissimo.

Nando (Fortissimo uit Jola ster van Bayard, fokker Stal van de Brake uit Doornspijk) werd in juni 1998 goedgekeurd bij het KWPN. Naar aanleiding van de beoordeling van zijn driejarige nakomelingen bleef Nando in 2003 voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd. Vervolgens werd de hengst in 2007 definitief goedgekeurd na de beoordeling van zijn zevenjarige nakomelingen.

Veel fans
“Vanaf zijn eerste optreden had Nando zijn fans en de fokkers omarmden de zwarte. Datzelfde gebeurde later bij de gebruikers. Nando-nakomelingen staan bekend om hun goede karakter. In de hengst Baanbreker HBC (Vaandrager HBC uit Trinova ster van Nando, fokker K. Polinder uit Nunspeet) heeft hij een goedgekeurde kleinzoon. Heel populair was de nafok van Nando bij de Amish, een groot aantal zonen van hem werden geexporteerd en zijn daar volop ingezet. Lammert Vinke won met Nando de voorselectie van het Nederlands kampioenschap dekhengsten in 2000. In de finale eindigde het duo op de zesde plaats.”, aldus Het Tuigpaard/The Dutch Harness Horse op Facebook.

Dit jaar was het 25 jaar geleden dat de toen oudste nog levende goedgekeurde tuigpaardhengst Nando aan zijn traject tot goedkeuring begon tijdens de Hengstenkeuring in Zwolle. Bekijk de video van zijn optreden hieronder.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:59 



 
Profiel   

Als ik me goed herinner, heb ik een aantal jaren terug een geweldig mooi filmpje van Nando en zijn baas gezien. Die twee waren zo op elkaar ingespeeld. De oude man kroop nog even onder Nando door, om zijn fantastische karakter te tonen. Hij liet 'm ook nog even over de weg draven, wat een geweldenaar!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:31 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Als ik me goed herinner, heb ik een aantal jaren terug een geweldig mooi filmpje van Nando en zijn baas gezien. Die twee waren zo op elkaar ingespeeld. De oude man kroop nog even onder Nando door, om zijn fantastische karakter te tonen. Hij liet 'm ook nog even over de weg draven, wat een geweldenaar!!!

Ja! Die staat op yt als het goed is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:34 



 
Profiel   

Gezocht en gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=YCz2u9oQ5ls
Nando en Bep!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:37 



 
Profiel   

Ik zag toevallig van het weekend nog een filmpje van hem, de dag van zijn verjaardag en overlijden dus.Daar kroop de eigenaar er ook weer onderdoor. Hij heeft wel een prachtige leeftijd behaald.

Even kijken of hij het doet:
https://www.facebook.com/10001133250014 ... 5475081720

[ img ]

Nando komt aardig pittig over trouwens, op dat filmpje ook..die oude man ermee aan de wandel. Respect hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:46 



 
Profiel   

Hé, daar is mijn halster gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:38 



 
Profiel   

Ach wat verdrietig.
Een echte show bink was hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:45 



 
Profiel   

Albert schreef
Hé, daar is mijn halster gebleven.

Het paard is er niet meer, dus misschien kun je je halster terugkrijgen :roll:

ontzettend verdrietig voor de eigenaren, hij heeft wel een mooie leeftijd gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:51 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Gezocht en gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=YCz2u9oQ5ls
Nando en Bep!

Wat gaaf! Prachtig de liefde en het vertrouwen tussen paard en eigenaar <3
Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:30 



 
Profiel   

Mooie leeftijd gehaald

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 21:30 



 
Profiel   

Och , een icoon is heengegaan.
Een bijzonder paard met een prachtig grijs hoofd .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:53 



 
Profiel   

Een video van Nando toen hij nog maar 20 jaar oud was.
http://www.facebook.com/stalvandebrake/videos/955715061136604
Het is onbegrijpelijk dat dergelijke klassieke bloedlijnen in de Tuigpaardfokkerij minder zijn gewaardeerd dan Hackney-, Saddlebred- en in de toekomst Fries bloed.

De hengst Nando is door het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek (KGPS) onderscheiden met het preferentschap vanwege zijn buitengewone bijdrage aan de paardenfokkerij. Hij staat vooral bekend vanwege het brave karakter van zijn kinderen voor de gewone recreatiesport. Maar ook in de internationale topsport blinken ze uit. Bij het Wereldkampioenschap Vierspannen in 2022 waren van de 30 in Nederland gefokte paarden er drie kinderen en twee kleinkinderen van Nando, waaronder de Nando-zoon Hero in het vierspan van de wereldkampioen Boyd Excell. Hero heeft ook een klassieke afstamming.

De goede gezondheid van Nando en zijn brave karakter zijn in de topsport waardevol, voor de gewone paardenliefhebber in de recreatiesport is dit een noodzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:55 



 
Profiel   

Albert schreef
Hé, daar is mijn halster gebleven.

Niet echt natuurlijk, maar wij hadden vroeg net zo'n halster. Van varkensband, onverwoestbaar.
Ik heb Nando nog gezien tijdens de presentatie, gelijk met zijn broer Nickson.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:05 



 
Profiel   

AWvL schreef
Een video van Nando toen hij nog maar 20 jaar oud was.
http://www.facebook.com/stalvandebrake/videos/955715061136604
Het is onbegrijpelijk dat dergelijke klassieke bloedlijnen in de Tuigpaardfokkerij minder zijn gewaardeerd dan Hackney-, Saddlebred- en in de toekomst Fries bloed.

De hengst Nando is door het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek (KGPS) onderscheiden met het preferentschap vanwege zijn buitengewone bijdrage aan de paardenfokkerij. Hij staat vooral bekend vanwege het brave karakter van zijn kinderen voor de gewone recreatiesport. Maar ook in de internationale topsport blinken ze uit. Bij het Wereldkampioenschap Vierspannen in 2022 waren van de 30 in Nederland gefokte paarden er drie kinderen en twee kleinkinderen van Nando, waaronder de Nando-zoon Hero in het vierspan van de wereldkampioen Boyd Excell. Hero heeft ook een klassieke afstamming.

De goede gezondheid van Nando en zijn brave karakter zijn in de topsport waardevol, voor de gewone paardenliefhebber in de recreatiesport is dit een noodzaak.


Zo'n karakter is natuurlijk goud waard.

Qua beweging snap ik het wel, dat is toch anders dan de bewegingen van de huidige TP.

Maar juist hengsten die een goed karakter geven en allround fokken zijn een boel waard. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen