Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-23 20:07

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Vijf sterke brandweermannen hebben vanmorgen Tinky de Tinker letterlijk weer op haar benen gekregen. Het paard lag op de grond in een drassige paddock in Putten en wist niet op eigen kracht overeind te komen.

Het was even schrikken voor Wilma Ruitenga (49), toen ze vanmorgen naar buiten ging. De Puttense zag haar geliefde Tinky ingegraven liggen in een grote natte kuil. Al snel had ze door dat er iets mis was. Gelijk werd daarom de dierenarts gealarmeerd. "Ze heeft waarschijnlijk koliek gehad en is vervolgens over de grond gaan rollen om de kramp tegen te gaan. Alleen lukte het haar niet om zelf overeind te komen."

De dierenarts kwam snel en heeft de 14-jarige Tinky medicijnen toegediend. "Dat helpt normaal goed, maar ze bleef toch liggen. En het was van groot belang dat ze weer op zou staan omdat ze anders nog meer problemen zou krijgen. Maar in mijn eentje krijg ik een paard van 800 kilo niet omhoog", vertelt de eigenaresse. Dus belde Ruitenga de brandweer.

Met vijf man sterk, en met de nodige instructies van de dierenarts, wisten de mannen met brandweerslangen het dier omhoog te krijgen. Het paard maakt het nu redelijk goed en is naar een weiland aan de Tolweg gebracht. Ze wordt daar nauwlettend in de gaten gehouden en krijgt nieuwe medicijnen.

"Als ze weer omvalt, bellen we direct de dierenarts. Ik ga haar nu eerst even afspoelen. Tinky is normaal het schoonste paard op stal, maar nu het smerigste", zegt Ruitenga lachend.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 20:54

zware tinker.. :=

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:51

Ladygiroc schreef:
zware tinker.. :=


Ik ken er 1tje van over de 1.60 en die is een ruime 700 kg. Dus het is mogelijk.
Hopelijk knapt het beesie snel op en houdt niks over aan de koliek en het vastliggen in een modderige kuil.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:07


daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:32

KootMiraDrum schreef:
Deze weeg geen 800 kilo hoor...
Wat een natte paddock, hier is het oorspronkelijke artikel
https://www.destentor.nl/putten/wilma-4 ... ~af66ffef/

Ik hoop dat dit het natte gedeelte is en dat er ook een droger stuk toegankelijk is. We zien hier natuurlijk niet de hele paddock dus daar ga ik maar vanuit.
Sterkte met de tinker voor de eigenaar.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 00:41

Of net na een enorme regenbui, en 't water nog niet weg is. Kan ook... Je weet en ziet niet alles Idd.

Gelukkig is het paard weer omhoog geholpen

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:54

Als ze vastliggen in de modder en niet meer overeind komen voelt t vast wel als 800 kg. }:0 . Fijn dat ze weer veilig op haar benen kan staan en zulke goede nazorg krijgt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:07

Ah gossie, ik vraag me af of het alleen de modder is waardoor ze niet meer op kon staan. Paard lijkt echt heel erg verzwakt en valt bij het opstaan ook al weer bijna om.

Ik hoop inderdaad ook voor het dier dat ze niet dagelijks in zo'n blubberbende staat.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Brandweer rukt uit voor vastzittend paard in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:20

Dan betaalt deze mevrouw veel geld te veel voor haar wormspuiten als ze haar pony 800 kilo schat. Ik schat de pony op rond de 1,40m en op 450 kilo.

Wat apart dat de d.a. komt, medicijnen toedient en dan kennelijk weggaat en de mevrouw achterlaat met een liggend paard dat de mevrouw niet alleen kan optillen. En even later is de d.a. er dan weer kennelijk.

In ieder geval erg fijn voor de pony dat ze de koliekaanval heeft overleefd.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:32

Monique1963 schreef:
Wat apart dat de d.a. komt, medicijnen toedient en dan kennelijk weggaat en de mevrouw achterlaat met een liggend paard dat de mevrouw niet alleen kan optillen. En even later is de d.a. er dan weer kennelijk.


Interessante conclusie: waar lees jij dat de DA vertrokken was terwijl het paard nog lag? Dat de eigenaar de brandweer belde, betekent toch niet dat de DA ondertussen weg was?
DA staat trouwens op de foto (bij dat artikel in de stentor), met de rug naar ons toe.