Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Plaats een nieuw onderwerp

Brits politiepaard aangevallen door hond

 
Profiel   

Ibbel schreef
De eed van een agent is ietsje anders: 'je mag onschuldige omstanders niet in gevaar brengen'. Op het moment dat je je paard loslaat of de ruimte geeft om zich heen te schoppen, doe je dat.


Dit dus!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:08 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@Ibbel ik zou het wel lüllig vinden voor het paard in kwestie, zijn schuld niet dan zijn baasje een zeer ernstig geval betweter is ;)

Een daadwerkelijk aanvallende hond is iig heel wat anders dan ene of andere blaffende mormel die niets doet behalve een grote bek hebben, die kunnen meeste paarden sowieso prima negeren :j

Die honden pakken ook echt niet door. Die van mij heeft vorige week op die manier een tik gehad, en was gelijk genezen van zo stoer te doen. Nu moet hij nog leren dat paarden heus niet eng zijn als je beleefd bent, maar dat komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:20 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
Ik bedoel gewoon dat in mijn ogen je als agent een dier met je meeneemt en dat dier geen keuze heeft.
Je legt een eed af dat je je partner ten alle tijde zal behoeden en beschermen, zelfs ten koste van je eigen veiligheid.

Ikzelf ben nog van die stempel dat dat ook geldt voor de dieren die jij beslist onder je hoede te nemen.
Op zo'n moment bescherm je je dier, op elke mogelijke manier, ook als dat gevaar betekent voor jezelf.
Dat is voor mij een eed die in steen gehakt staat.

Als dat is door zelf in de vuurlinie te gaan staan, door die hond zelf te onderscheppen, door je paard toestemming te geven ervandoor te gaan en buiten bereik van die hond te raken, door je paard toestemming te geven de hond rake klappen te verkopen of door gelijk welke methode, dan is dat zo.

Je blijft niet hulpeloos op je paard zitten en laat het dan maar over aan omstaanders om de hond te stoppen en jouw paard te redden.
Dat kan bij mij gewoon niet.

Jou mening is zo wel duidelijk en uit de reacties op te maken is niemand het met jou eens. Dus kun je stoppen met je gelijk te willen halen lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:20 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Leeggehaald ivm tegen de Boktregels



Laatst bijgewerkt door xingridx op 03-04-23 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leeggehaald ivm tegen de boktregels


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 13:56 



 
Profiel   

Zullen we de persoonlijke aanvallen even achterwege laten? Imo is er genoeg om over te discussiëren zonder persoonlijk te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 14:13 



 
Profiel   

Raineri schreef
denisesilver schreef
Lijkt me een vrij hersendood paard, als die gewoon blijft staan wanneer het actief wordt gebeten door een agressieve hond. Dan heb je echt alle natuurlijke instincten eruit "getraind".


Vraag me af of je instincten eruit kunt trainen. Wellicht stond deze ook nog niet in de flight/freeze/fight stand. Beetje voorbarige conclusie.

Nee, instincten kun je er in principe niet uit trainen. Wel kan je een paard in state van learned helplessness brengen.

Nee, geef mij maar een paard dat zich als paard gedraagt. Ik hoop overigens niet dat de paarden waarvan hier gezegd wordt dat ze stokstijf stil blijven staan in het wolvengebied leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 14:26 



 
Profiel   

Je kan in bepaalde instincten wel wat trainen. Sommige paarden zijn nogal snel van de leg en die gaan op instinct nogal snel op de vlucht en aan de kletter := Die kun je wel wat stoerder maken, leren om de "nadenk" wat langer aan te houden voordat ze in "instinct" schieten zeg maar.

Mareentje ging er altijd gelijk vandoor als er maar een bloemetje scheef hing, ook in de wei :=
Ik was beretrots op haar toen ze een keer mee liep naar stal, er ineens iets engs op het erf midden in haar pad stond, ze schrok... en in plaats van weg te kletteren, zag je die grijze massa in beweging komen en maande ze zichzelf om te kijken - snuffen - en toen een diepe zucht want het was maar een Kliko, ofzo := Zo knap dat ze wat ik haar steeds leerde, ook echt zelf loslopend in de praktijk bracht +:)+

En politiepaarden worden natuurlijk ook goed getraind om bij de les te blijven en niet in de paniek te schieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 14:34 



 
Profiel   

De schoolsprongen van de Spaande Rijschool stammen af van in de praktijk bruikbare verdedigingsmanoeuvres tijdens cavaleriecharges. Met de capriool kon je tegelijkertijd voetvolk voor en achter je paard wegslaan.
Het spinnen van een Westernpaard is bedoeld om te voorkomen dat je midden tussen de koeien klem komt te zitten.

Dus ja, je kunt paarden allerlei trucjes leren om aanvallers te lijf te gaan.

Maar je kunt ze ook leren om níet te meppen als ze in het gedrang komen. Geen politiepaard wordt geacht te slaan als ze in een mensenmenigte aan alle kanten mensenlijven tegen zich aan hebben. Of collega-paardenlijven.

Dus een politiepaard (die geen oorlog voert maar juist de vrede moet bewaren) zit in kamp: niet slaan.
Een cavaleriepaard (als die nog zouden bestaan) zou met een andere training (en andere ruiter, met andere instructies) waarschijnlijk juist wel proberen om met twee voorbenen bovenop de hond te landen. Die zit (of liever: zat) in kamp: aanvallen.

Er is een heel duidelijk verschil tussen een dier als wapen gebruiken (in NL worden politiehonden onder de zwaardere wapens gerekend!) of een dier als rustbewaarder de-escalerend in te zetten.

Politiepaarden worden niet als wapen gezien maar als bescherming, en gebruikt om te verspreiden, overzicht te hebben, te verdedigen en niet om aan te vallen. Charges met politiepaarden zijn verdedigingscharges, geen aanvalscharges. En de paarden zijn daarom dus ook anders getraind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 14:46 



 
Profiel   

Het zit ook in het type paard, zo zijn van oorsprong bergpaarden al instinctief meer geprogrammeerd om niet als een dolle er vandoor te gaan als ze schrikken maar eerst stil te staan en te kijken. (anders vallen ze van die berg af)

Politiepaarden zullen ook geselecteerd worden op bepaalde eigenschappen inderdaad en verder getraind worden. Ik denk dat iedere ruiter zijn/ haar paard het beste kent en op zulke momenten doet wat het meest logische lijkt te zijn en bij het paard lijkt te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 15:07 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Zullen we de persoonlijke aanvallen even achterwege laten? Imo is er genoeg om over te discussiëren zonder persoonlijk te worden.


je hebt gelijk. sorry. Ik verloor ff mijn geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 16:04 



 
Profiel   

IHN schreef
Avalanche schreef
Zullen we de persoonlijke aanvallen even achterwege laten? Imo is er genoeg om over te discussiëren zonder persoonlijk te worden.


je hebt gelijk. sorry. Ik verloor ff mijn geduld.


Ik begrijp je helemaal hoor, ben na enkele reacties van deze Bokker maar op mijn handen gaan zitten want nutteloos om nog verder te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 16:30 



 
Profiel   

Ik begrijp het ook, echt :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 17:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen