Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kijktip: Vermeende misstanden maneges bij tv programma Kassa

 
Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Vanavond besteedt het tv-programma Kassa aandacht aan het dierenwelzijn op maneges. In de uitzending gaat het over het gebruik van zogenaamde 'stands'. Deze zijn verboden, omdat de aangebonden paarden zich daarin niet kunnen keren of liggen. Het BNNVARA programma ging met een verborgen camera langs bij verschillende maneges om aandacht te besteden aan vermeende misstanden bij manegebedrijven.

De FNRS laat op hun website weten contact te hebben gehad met de betreffende ondernemers. Haike Blaauw, directeur van de FNRS, en paardenarts Vivianne van Leeuwen zullen beiden in de uitzending een reactie geven op de beelden. De FNRS komt na de uitzending met een inhoudelijke reactie op de beelden.

Zaterdag 1 april 19:14 uur op NPO 2.

Gebruikte bronnen:



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 01-04-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bericht aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 11:58 



 
Profiel   

Oef.. ben erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 12:14 



 
Profiel   

Ik ben oprecht beniewd of die er nog zijn, kan het mij haast niet voorstellen.
Maar als er een uitzending van is ga je toch denken dat ze er wel zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 12:22 



 
Profiel   

Jaren geleden ooit stage gelopen bij een manege waar ze ook gebruik maakte van stands. Nu lees ik op hun website dat ze ze gebruiken als opzadel boxen. Maar volgens mij stonden ze daar in ieder geval in de winter ook gewoon in de nacht nog in de opzadel box.

Overigens stonden ze daarnaast wel veel in de weide. Dus in zo'n geval is het soms toch lastig beoordelen in hoeverre iets oke is of niet. Ben benieuwd naar de aflevering in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 12:25 



 
Profiel   

Ik ken een manege waar ze overdag in stands staan... Nu weet ik dat ze daar tot 9.00u smorgens buiten op de wei staan. Alle paarden gaan naar binnen voor brok, de paarden die nodig zijn voor buitenritten en lessen blijven staan/worden opgezadeld en worden dan meegenomen. De rest gaat dan weer naar buiten. De paarden die niet hoeven te werken staan dus voor max 3 uur in de stands. De paarden die wel werken, worden gereden (soms 4/5 uur) en gaan erna naar buiten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 12:36 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip,ik ga kijken. Overigens, vroeger ( ik ben al oud (van 1953) stonden paarden die al of niet tijdelijk binnen gestald waren vrijwel altijd in stands. Zich omdraaien ging daar inderdaad niet maar liggen wel degelijk ondanks wat in dit rapport vermeld staat.Tenzij ze heel kort aangebonden waren maar dat zou toch niemand doen want dan houd je geen gezond paard over. Men dacht toen dat dat allemaal kon- kijk maar eens naar foto's van de historische koninklijke stallen. Daar zie je prachtige gebouwen met stands!!! Wel met goudkleurige versieringen op de afscheidingen ertussen, maar het blijven stands en de paarden hebben niets aan de fraaiheid van die gebouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 13:27 



 
Profiel   

@Anjali, ja, ik ben iets jonger dan jij (van 1974) maar de manege waar ik als kind reed, en die waar ik mijn pony kocht, daar stonden de manegepaarden en pony's idd allemaal in stands. Ik wist niet beter, stond er als 10jarige ook niet bij stil. Wat imo het ergste was, was dat ik me niet herinner dat ik daar ooit een gram ruwvoer heb zien voorbijkomen, dus de hele winter hadden de paarden niets anders dan krachtvoer (en dan later wel witloofwortels, maar denk dat dat dan het enige voer was, ook ipv krachtvoer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 13:35 



 
Profiel   

Oh, wat interessant! Ik ga kijken :)

Stands zijn nog niet zo héél lang geleden, of in ieder geval, toen ik 22 jaar geleden begon met paardrijden waren stands nog héél normaal voor de manegepaarden- en pony's, gewone stallen waren voor de pensionpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 13:39 



 
Profiel   

Ik had eigenlijk gehoopt dat het ook ging over het aantal uren vrije beweging/weidegang...

Ben wel benieuwd naar de aflevering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 13:41 



 
Profiel   

Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 14:09 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Ik had eigenlijk gehoopt dat het ook ging over het aantal uren vrije beweging/weidegang...

Ben wel benieuwd naar de aflevering.


Ik had ook gehoopt op wat meer subtiele misstanden, paarden in betreurenswaardige conditie met 0 spieren op hun lijf en allerlei onopgemerkte kreupelheden die veel te veel en veel te zwaar moeten werken tov wat ze in zulke conditie kunnen hebben.

En inderdaad vrije beweging, ken veel te veel maneges waar paarden alleen voor de lessen hun stal uit komen :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 14:21 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd, ga zeker kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 15:48 



 
Profiel   

Niet ideaal maar ik heb minder moeite met dat een paard enkele uren in een stand staat waar hij ruwvoer ter beschikking heeft en kan liggen en verder met soortgenoten lekker buiten staat dan dat een paard alleen in een ruime box staat en er een keertje uit mag om bereden te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:18 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Ben benieuwd. Persoonlijk heb ik er niet zo’n probleem mee als de paarden rond de piek lestijden een paar uur hooi staan te eten in stands, als ze de rest van de tijd in groepen buiten (of groepstal binnen) staan. Als je op die manier je manege paarden wat socialer wilt houden kan ik het mij voorstellen dat de stands een stuk handiger zijn.
Los van het juiste paard uit de groep pakken is het ook een stukje veiligheid met het in en uit de groep halen van een paard.


Hier ben ik het wel mee eens. Maar ben bang dat het in de werkelijkheid niet zo is. Kan me herinneren dat de Amsterdamse manege een paar jaar geleden er nog veel gezeik mee gehad heeft.

Overigens op de manege waar ik 23 jaar geleden begon met paardrijden stonden ze ook in stands. Maar die manege bestaat inmiddels niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:30 



 
Profiel   

Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 16:40 



 
Profiel   

Op een manege in de regio staan de paarden nog in stands en komen amper buiten. Hoop dat ze daar zijn geweest en het nu eindelijk klaar is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:02 



 
Profiel   

anjali schreef
Bedankt voor de tip,ik ga kijken. Overigens, vroeger ( ik ben al oud (van 1953) stonden paarden die al of niet tijdelijk binnen gestald waren vrijwel altijd in stands. Zich omdraaien ging daar inderdaad niet maar liggen wel degelijk ondanks wat in dit rapport vermeld staat.Tenzij ze heel kort aangebonden waren maar dat zou toch niemand doen want dan houd je geen gezond paard over. Men dacht toen dat dat allemaal kon- kijk maar eens naar foto's van de historische koninklijke stallen. Daar zie je prachtige gebouwen met stands!!! Wel met goudkleurige versieringen op de afscheidingen ertussen, maar het blijven stands en de paarden hebben niets aan de fraaiheid van die gebouwen.


Welke koninklijke stallen? Bij Paleis Het Loo hebben de stands die er zijn allemaal deurtjes gekregen en zijn, indien nodig al box te gebruiken. De pensionados die er staan hebben een prima box en verder zijn de stallen leeg muv evenementen als de paarden uit Den Haag overkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:10 



 
Profiel   

hwn schreef
@Anjali, ja, ik ben iets jonger dan jij (van 1974) maar de manege waar ik als kind reed, en die waar ik mijn pony kocht, daar stonden de manegepaarden en pony's idd allemaal in stands. Ik wist niet beter, stond er als 10jarige ook niet bij stil. Wat imo het ergste was, was dat ik me niet herinner dat ik daar ooit een gram ruwvoer heb zien voorbijkomen, dus de hele winter hadden de paarden niets anders dan krachtvoer (en dan later wel witloofwortels, maar denk dat dat dan het enige voer was, ook ipv krachtvoer).

Zelfde bouwjaar en geen enkel paard in stand. Ook alles overdag in de wei.
Ik zag voor het eerst stands op wedstrijd en wist niet wat ik zag.
Paddocks kende ik uit boekjes en begreep het nut er niet van want paarden staan toch in de wei. ^)
Pas later leerde ik dat dit op veel plaatsen niet was.

Ook hooi was er en stro. Maar hoeveelheid hooi weet ik niet meer.
En kruiwagens vol met bietenpulp en zemelen. En snijmais.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:11 



 
Profiel   

Flurk schreef
Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft


Nieuwbouw mag niet, maar bestaande bouw is niet verboden.
Hier in het dorp heeft de Manege nog steeds stands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:23 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Niet ideaal maar ik heb minder moeite met dat een paard enkele uren in een stand staat waar hij ruwvoer ter beschikking heeft en kan liggen en verder met soortgenoten lekker buiten staat dan dat een paard alleen in een ruime box staat en er een keertje uit mag om bereden te worden.


Inderdaad.

Ik ken een fijn manegebedrijf waar de pony’s overdag /rond de lestijden van de kinderen in stands staan (met hooi en ze kunnen liggen) -
en de rest van de tijd staan ze in een groepsstal (of op de wei).
Ik hoop niet dat dit bedrijf aan de schandpaal gaat, want deze stands zijn niet het hele verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:26 



 
Profiel   

loulou schreef
Flurk schreef
Ik denk dat het hier over een 1 april grap gaat!
Stands zijn al langere tijd afgeschaft


Nieuwbouw mag niet, maar bestaande bouw is niet verboden.
Hier in het dorp heeft de Manege nog steeds stands.

En denk dat nieuwbouw ook mag.
Nee je mag niet bij de fnrs aansluiten, ja een van de weinige eisen die ze stellen aan het welzijn paard ipv ruiter.
Maar verder bestaan er totaal geen wettelijke regels voor het huisvesten van paarden.
Dus stands mogen gewoon. En denk nieuwbouw ook.
Dat er nog ruiters zijn die zulke manege sponsoren door daar te gaan lessen is weer niet te begrijpen.
Maar goed zo snap ik een heleboel pensionstallen met eigenaren ook niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 17:28 



 
Profiel   

Hier in de omgeving zijn er nog steeds 'maneges' met stands voor de manegepaarden. Toen er een verbod op kwam trokken ze zich er niets van aan, want het was een 'ruiterclub', geen manege... in praktijk echt wel! De stands waren zo smal en slecht gemaakt dat paarden geregeld een heup eraan openhaalden, soms met dodelijke gevolgen. Pony's die in de les in elkaar zakten waren 'lui' en werden geslagen tot ze weer opstonden (dat is wel 20 jaar geleden, ben er weggegaan). Heb het verschillende keren geprobeerd te melden, zonder gevolg :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:10 



 
Profiel   

In mijn kindertijd stonden de paarden inderdaad ook in stands waar ik reed.

6 of 7 jaar terug ging ik een strandrit rijden en daar stonden ook nog een paar stands.
Hoorde later dat de stallen daar wel omgebouwd zijn.

Het is ook niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:37 



 
Profiel   

Fnrs mag zich zeker wel even achter de oren krabben.
Geen fijne stallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:47 



 
Profiel   

Ik ben van 1980 en rond 1990 voor het eerst naar een manege. Daar stonden de pony's toentertijd ook allemaal in stands.
En een andere manege die ik ken heeft tot een paar jaar geleden ook altijd de paarden in stands gehad.

Ik ben benieuwd of het FNRS sterrensysteem ook nog opgenoemd gaat worden, want dat slaat vaak ook nergens op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 18:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen