Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

 
Profiel   

Pareltjes schreef
Nessie schreef
Er moet gewoon geoefend worden, juist op eigen grondgebied (en in de lucht). De laagvlieggebieden staan aangegeven en de extra vliegoefeningen ook. Het is sneu voor het paard en gelukkig is het dier er op een verwonding na goed vanaf gekomen.


Allemaal leuk lief en aardig maar ik ben het inmiddels knap beu. Hier geen helicopters maar F16. Ze vliegen soms zo laag dat ik in de cockpit kan kijken. Afgezien van het feit dat mijn paarden er gelukkig niet van op kijken is zo dramatisch laag vliegen levensgevaarlijk. Ieder keer houd ik mijn hart vast. Er is 0 ruimte voor enig klein foutje van de piloot. Ik heb ze liever niet op mn dak...

De vliegbewegingen zijn zo absurd opgevoerd dat de herrie inmiddels ook irritant begint te worden. Tot voor 2 jaar kwam hier nooit een F16 over. Nu 3 a 4 dagen per week. Soms vliegen ze gewoon 20 rondjes boven onze kop.

Je zou het toch ook wel prettig vinden als de oorlog uit de hand loopt en op de rest van europa komt dat onze vliegers weten wat ze doen moeten?

De dreiging tot oorlog is meer dan te voren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:36 



 
Profiel   

Gewoond in Rijen, vlakbij de vliegbasis. Paarden waren heel erg gewend. Zo gewend dat toen hier in Frankrijk ik bezorgd naar buiten rende want ambulance helicopter landde in een aangrenzende wei, de twee paarden gewoon stonden toe te kijken op de plek die het dichst bij de helicopter was.
Maar ook gehad toen 4 straaljagers in Nl rakelings over vlogen (dat zou pas een uur later gebeuren, oeps foutje) want ze waren aan het oefenen voor de show, paardje met uiterste inspanning nog bleef staan ondanks dat je het wit van haar ogen zag van angst , zodat ik eraf kon stappen en mijn armen om haar heen kon staan. Ze sidderde gewoon van angst, zo sneu.
Precies zoals hierboven is opgemerkt, vb 1 waren ze gewend en deed ze niets, vb 2 kwam letterlijk onverwacht uit de lucht gevallen, kenden ze niet en was zeer gevaarlijk voor mij ondanks dat het goed afliep.

Het leger MOET voorbereid zijn, laat dàt duidelijk zijn. Je kunt het hooguit melden, wat we bij 2 ook gedaan hebben daar overal iedereen gauw paarden beweging gaf want zou dik uur later pas beginnen.


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-04-23 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:47 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Allemaal leuk lief en aardig maar ik ben het inmiddels knap beu. Hier geen helicopters maar F16. Ze vliegen soms zo laag dat ik in de cockpit kan kijken. Afgezien van het feit dat mijn paarden er gelukkig niet van op kijken is zo dramatisch laag vliegen levensgevaarlijk. Ieder keer houd ik mijn hart vast. Er is 0 ruimte voor enig klein foutje van de piloot. Ik heb ze liever niet op mn dak...


Waarschijnlijk geen F16 maar F35. De F16's zijn met pensioen. Die F35's maken meer herrie, dus valt het vermoedelijk ook meer op.
De minimale vlieghoogte van een jachtvliegtuig is 75 meter in laagvlieggebieden (en daar zijn er maar 2 van in NL voor jachtvliegtuigen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:48 



 
Profiel   

Ik moet eerlijk bekennen dat het op het filmpje net lijkt of het paard op de verkeerde plek is gaan liggen rollen en klem kwam te liggen. Maar goed ik was er niet bij en heb het natuurlijk niet gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:50 



 
Profiel   

Mijn paard staat dicht bij de Loonse en drunense duinen. Zolang ik me kan herinneren vliegen ze hier al laag over. Gelukkig regeren de paarden er niet op. Ze kijken nog niet eens op, ze zijn er aangewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:05 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Gitana schreef
Agh wat sneu.
Weet iemand waarom ze zo laag vliegen?
Vorig jaar zomer kreeg ik hier persoonlijk zowat een hartaanval omdat er een luchtmacht vrachtvliegtuig verschrikkelijk laag over mn huis ging


Laag vliegen betekent onder de vijandelijke radar kunnen blijven. Laag vliegen betekent ook dat iedere fout je fataal kan worden. Dus het zijn oefeningen in héél nauwkeurig vliegen. En ja, dat moet je bijhouden.


Begrijp het nut/noodzaak tot oefenen zeker. Maar zoiets oefenen! doe je bij voorkeur boven gebied waar schade/ongelukken minimaal zijn als het misgaat(ze oefenen, dus er zal ook wel door beginnende piloten gevlogen worden= risico)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:09 



 
Profiel   

De laagvlieggebieden liggen allemaal boven dunbevolkt gebied.
En laat dat nou net ook de plekken zijn waar weilanden zijn en dus ook vee en paarden gehouden worden... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:11 



 
Profiel   

(Gevechts)piloot word je echt niet zomaar, dat zijn zeer zwaar opgeleide mensen. Simulators begint het mee, je komt echt niet ongetraind in een toestel te zitten. Oefenen is om in vorm te blijven. Je rijdt ook geen ZZ proef zonder training, maar dat zijn ook geen beginnende ruiters. De gebieden waarin wordt geoefend zijn minder dichtbevolkte gebieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:12 



 
Profiel   

huricane schreef
Mijn paard staat dicht bij de Loonse en drunense duinen. Zolang ik me kan herinneren vliegen ze hier al laag over. Gelukkig regeren de paarden er niet op. Ze kijken nog niet eens op, ze zijn er aangewend.


Wij wonen in dezelfde buurt (maar meer richting de Kampina, Oisterwijk en Oirschot).
Ook hier zijn ze vaak aan het oefenen. We hebben ooit eens een oefening gezien waarbij ze rakelings boven de Maas vlogen :D
Maar het valt mij op hoe rustig de meeste dieren idd blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:26 



 
Profiel   

Oke, ik schop nu vast mensen tegen het zere been...

Maar is het ook niet een keuze om in een gebied te gaan wonen waar dit soort dingen gebeuren? Tis niet dat defensie er nu pas zit ofzo.
En ik denk dat we met zn alle heel blij zijn dat die gasten geoefend hebben als de pleuris wel uitbreekt...

Dat paarden of andere dieren gewond raken door angst vind ik overigens wel super sneu.

Zelf reed ik enige tijd geleden met mijn 4 jarige friese hengst voor het eerst alleen buiten in Hierden, en juist dat moment dat ik op de zandverstuiving reed, waren ze bezig met een chinook, ik kon die gasten bijna een high five geven...
En ja ik heb ze vervloekt..... maar thank god was mijn jonkie uber braaf haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:36 



 
Profiel   

Bij ons op stal heeft een paard vorig jaar maanden in de kliniek gestaan omdat hij door heel laag overvliegen van een chinook over onze wei doorboord werd door een elektrode van het draad. Defensie heeft toen de volledige dierenartsrekening vergoed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:43 



 
Profiel   

Vaak zijn het Idd al langer laagvlieger gebieden, maar de laatste tijd is de frequentie wel omhoog geschroefd ivm de staat van alertheid dus nu geldt.

Ze vliegen al over dunbevolkte gebieden maar dat zijn Idd ook vaak genieten met vee...

Worden de oefeningen niet aangekondigd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:44 



 
Profiel   

Laagvliegen in de aangewezen gebieden kan zonder aankondiging, maar onderstaande pagina is een om in de gaten te houden voor extra vliegbewegingen:

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:48 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Oke, ik schop nu vast mensen tegen het zere been...

Maar is het ook niet een keuze om in een gebied te gaan wonen waar dit soort dingen gebeuren? Tis niet dat defensie er nu pas zit ofzo.
En ik denk dat we met zn alle heel blij zijn dat die gasten geoefend hebben als de pleuris wel uitbreekt...

Dat paarden of andere dieren gewond raken door angst vind ik overigens wel super sneu.

Zelf reed ik enige tijd geleden met mijn 4 jarige friese hengst voor het eerst alleen buiten in Hierden, en juist dat moment dat ik op de zandverstuiving reed, waren ze bezig met een chinook, ik kon die gasten bijna een high five geven...
En ja ik heb ze vervloekt..... maar thank god was mijn jonkie uber braaf haha

maar hier is geen laagvlieggebied en toch kwamen ze honderd meter verderop onder de hoogspanningsmasten door richting ons. Hier zaten ze vast al weer wat hoger, maar toch erg laag.
De ramen trilden en ik dacht echt dat de pannen van het dak zouden gaan.
Ze zullen dan vast hoger zitten dan wat lijkt maar dit had ik dus niet kunnen verwachten hier.
Gelukkig rende paarden alleen maar en niet ergens doorheen of gevallen.
Maar even zeggen je hebt keuze er te gaan wonen, nee want hier is geen laagvlieg gebied. Ze komen hier wel vaak een stuk hoger over, maakt ook al een klere herrie maar meer ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 12:40 



 
Profiel   

Toch merk ik dat ze er snel aan wennen, hier vloog na de bosbranden een chinook over met waterzak, zo’n 30-40x in een week tijd, en ja dat ging echt heel laag, we konden zwaaien naar de bemanning. 1e 2-3x waren de paarden van slag, daarna was het over. Een trauma heli die een tijdje daarna IN het weiland tussen de paarden landde (hij zag niet dat het land open was) gaf geen enkel probleem en hij moest de paarden weg jagen bij de heli. Hoe vervelend ook, je kunt nooit alles weghouden bij je paarden, gewenning kan dan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:18 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Pareltjes schreef
Allemaal leuk lief en aardig maar ik ben het inmiddels knap beu. Hier geen helicopters maar F16. Ze vliegen soms zo laag dat ik in de cockpit kan kijken. Afgezien van het feit dat mijn paarden er gelukkig niet van op kijken is zo dramatisch laag vliegen levensgevaarlijk. Ieder keer houd ik mijn hart vast. Er is 0 ruimte voor enig klein foutje van de piloot. Ik heb ze liever niet op mn dak...


Waarschijnlijk geen F16 maar F35. De F16's zijn met pensioen. Die F35's maken meer herrie, dus valt het vermoedelijk ook meer op.
De minimale vlieghoogte van een jachtvliegtuig is 75 meter in laagvlieggebieden (en daar zijn er maar 2 van in NL voor jachtvliegtuigen)


Ik zit in Belgie en de radar blijft ze als F16 aanmerken. Ofschoon ik onder de rook van F16 ben opgegroeid geven deze een veel lager en aanhoudend geluid als naderend onweer. Het is soms echt niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:27 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Oke, ik schop nu vast mensen tegen het zere been...

Maar is het ook niet een keuze om in een gebied te gaan wonen waar dit soort dingen gebeuren? Tis niet dat defensie er nu pas zit ofzo.
En ik denk dat we met zn alle heel blij zijn dat die gasten geoefend hebben als de pleuris wel uitbreekt...

Dat paarden of andere dieren gewond raken door angst vind ik overigens wel super sneu.

Zelf reed ik enige tijd geleden met mijn 4 jarige friese hengst voor het eerst alleen buiten in Hierden, en juist dat moment dat ik op de zandverstuiving reed, waren ze bezig met een chinook, ik kon die gasten bijna een high five geven...
En ja ik heb ze vervloekt..... maar thank god was mijn jonkie uber braaf haha


Beetje onmozel eerder. Kijk voor de grap eens op de radar waar ze allemaal vliegen.
Tja wordt ook wel lastig hè dat kiezen waar je gaat wonen. Het ene stuk loopt onder water , het andere stuk heeft aardbevingen, een volgend stuk staat in de straal van een kerncentrale, of hoogovens, of naast een rivier die na een bui in een kolkende massa kan veranderen.

Als jij me de unieke risicovrije lokatie kan aanwijzen ga ik er accuut wonen.

En toen ik hier kwam wonen waren er geen vliegbewegingen. Anders dan op hele grote hoogte. Nu vliegen ze zowat de pannen van het dak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:31 



 
Profiel   

Oh jeetje wat sneu, die ligt ook wel erg ongelukkig.
Zelf helaas ook een keer mee mogen maken dat ze blijkbaar een oefening hadden en bedachten te gaan landen in het weiland naast mij toen ik aan het buiten rijden was, en aan de andere kant van mij lag een 80km weg.. dacht dat we de helikopter aan konden raken, zo laag, en dan die trilling, brr. Gelukkig lieve omstanders met kennis die hielpen mijn paard in bedwang te houden, maar t was echt een gevalletje ging net goed, als ik haar niet had kunnen houden, was het voor meerdere partijen niet goed afgelopen. Sindsdien heb ik de schrik er ook wel goed in zitten. Gelukkig wonen we tegenwoordig niet echt meer in defensie oefen/laag vlieg gebied.
Snap best dat ze moeten oefenen, maar vraag me af ons ons overbevolkte landje hier wel zo geschikt voor is..
Wel netjes dat ze de schade snel vergoeden en zonder gedoe, maar desalniettemin wil je je paard niet zo zien lijden natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 13:37 



 
Profiel   

Ach wat erg voor die merrie, ik snap dat je het dan flink beu bent. Toch vind ik niet dat je omwille van je dieren kan bepalen wat er in de lucht\nabije wegen etc. gebeurt. Hier vliegen ze ook echt, echt laag, soms wel 2-3 van dit soort helikopers achter elkaar. Mijn paarden kijken er niet naar, misschien de eerste keer, dus vraag me ook af wat er dan ''fout'' gaat bij paarden die dit na 10x nog steeds niet gewend zijn. Imo echt een missend punt wbt zekerheid bij het dier zelf. Daar zou ik mee aan de slag gaan ipv zeggen dat ze maar niet meer moeten vliegen want ik denk dat ze daar toch niet mee gaan stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:01 



 
Profiel   

Sneu voor de merrie.

Hier ook regelmatig kleine vliegtuigen laag over de wei. Soms zijn dat spray vliegtuigen die de akkers spuiten tegen onkruid soms andere maar wel vaak dat ze op en neer gaan in banen. Onze paarden kijken er niet meer van op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:05 



 
Profiel   

Cayenne schreef
huricane schreef
Mijn paard staat dicht bij de Loonse en drunense duinen. Zolang ik me kan herinneren vliegen ze hier al laag over. Gelukkig regeren de paarden er niet op. Ze kijken nog niet eens op, ze zijn er aangewend.


Wij wonen in dezelfde buurt (maar meer richting de Kampina, Oisterwijk en Oirschot).
Ook hier zijn ze vaak aan het oefenen. We hebben ooit eens een oefening gezien waarbij ze rakelings boven de Maas vlogen :D
Maar het valt mij op hoe rustig de meeste dieren idd blijven.


Dat is één van de laagvlieggebieden waar ze vaak oefenen. Oirschotse heide is ook een lasgvlieggebied waar ze ook landen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:27 



 
Profiel   

Mousmous schreef
Die lui sporen af en toe echt niet


Domme reactie, de bemanning moet zelfs toestemming vragen aan de luchtverkeersleiding om laag te vliegen.
Om dan te zeggen dat ze niet sporen vind ik erg kort door de bocht, als Poetin hier voor de deur staat ben ik blij dat ze er zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:37 



 
Profiel   

Zal me zo een biet zijn of je het een domme reaktie vindt. Jouw mening, ik mijn mening. Ik zie hier dingen gebeuren dat ik denk dat echt niet nodig is. En ook wat hiervoor gezegd is, de ruiten rammelen soms in de sponningen. Ik heb helemaal niets tegen de oefeningen, die zijn ook nodig. Maar zo bezig zijn dat bijv de ganzen haast in de propellers terecht komen, en met 4 apache's stil blijven hangen boven weilanden waar dieren lopen , nee daar heb ik geen begrip voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 14:56 



 
Profiel   

00000000 schreef
Dat is één van de laagvlieggebieden waar ze vaak oefenen. Oirschotse heide is ook een laagvlieggebied waar ze ook landen


Dat geloof ik direct!
Ik liep eens door een stuk bos toen er vanuit het niets opeens een Apache zo laag over kwam dat ik bijna op de grond dook _O-
Schrok me echt te pletter! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 15:14 



 
Profiel   

Hier gebeurd dat vrij regelmatig. Vaak ook met meerdere helicopters, chinooks en apache. Zo vliegen net over de boomtoppen. Mijn paarden zijn het wel gewend, trekken hooguit nog een korte sprint door de wei. Ze horen ze denk ik al aankomen en weten wat er gaat komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen