Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:50

Ladygiroc schreef:
Als PzB eigenaar blijft zijn zij ook verantwoordelijk voor medische kosten. Vraag me af onder welke adder ze dat hebben gestopt. Bij cushing bijvoorbeeld, als paardlief klachten heeft en dit tijdens adoptie is verzwegen, wie is dan aansprakelijk voor vervolg'schade'. Pzb of adoptant?


Maar dat is toch geen probleem, dan halen ze t dier vast wel weer op om opnieuw te koop te zetten :D

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:38

Spaansepony schreef:
Ladygiroc schreef:
Als PzB eigenaar blijft zijn zij ook verantwoordelijk voor medische kosten. Vraag me af onder welke adder ze dat hebben gestopt. Bij cushing bijvoorbeeld, als paardlief klachten heeft en dit tijdens adoptie is verzwegen, wie is dan aansprakelijk voor vervolg'schade'. Pzb of adoptant?


Maar dat is toch geen probleem, dan halen ze t dier vast wel weer op om opnieuw te koop te zetten :D

Moeten ze hem wel eerst onder die adder weg halen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:15

Ladygiroc schreef:
Als PzB eigenaar blijft zijn zij ook verantwoordelijk voor medische kosten. Vraag me af onder welke adder ze dat hebben gestopt. Bij cushing bijvoorbeeld, als paardlief klachten heeft en dit tijdens adoptie is verzwegen, wie is dan aansprakelijk voor vervolg'schade'. Pzb of adoptant?


Maar contractueel is dat anders afgesproken. En dat kan he? In het contract staat dat jij als bruiklener voor alle kosten opdraait (stalling, verzorging en ja ook dierenarts), maar inslapen zonder toestemming mag niet.
Dus als jij een ander kader hebt van wat wel of niet "genoeg" is voor zo'n paard dan heb je een probleem.
Dan moet je het paard houden en voor alle (wellicht inmiddels hele grote) kosten opdraaien, of het paard terugdoen aan PZB. En voorbeeld Imhoff weer even: met een oude bekkenfractuur en hoefkatrolonsteking kan het paard nog best bereden worden volgens PZB.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:44

even een oprechte vraag aan pzb. ik lees in het verhaal over adoptie dat paarden ouder dan 26 niet zonder gegronde reden terugmogen.
Stel ik heb een paard geadopteerd, die is 27, begint gebreken te vertonen die me geld kosten. Maar er is wel kwaliteit van leven. Hoe werkt dat dan?
Want is het niet zo dat als ik houder ben, maar jullie blijven eigenaar jullie eindverantwoordelijk blijven? Dus als ik zeg:tabee. Jullie gewoon terug moeten nemen?

er lijkt nu iets willekeurigs te zitten in de constructie. Pf jullie blijven eigenaar of niet. Maar een eigenaar heeft altijd de eindverantwoording.

verder qua dat doneren en btw etc. Dat is toch heel makkelijk te omzeilen en aantrekkelijker te maken? men neme een bryikleencontract voor pakweg 500 euro. Daarnaast wordt er van adoptanten een donatie verwacht ter hoogte van een bepaald bedrag aan de stichting. Win win. adoptant /donateur kan het resterende dwel aftrekken, jullie dragen minder btw af en dus meer voor de paarden. En het is voor iedereen helder wat zw betalen voor het paard w
en hoeveel er ook voor de andere paarden is.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:52

@Babootje, maar je mag dus niet zomaar je paard terug doen, normaal bij bruikleen dus wel.
Zij hanteren de regel: is het paard oud, ineens niet meer rijdbaar, dan mag je het niet (zomaar) terugbrengen. En zul je met geld over tafel moeten komen en dat terwijl velen al best wat betaald hebben voor een rijpaard.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:52

Zonder toestemming niet inslapen? En als er nood aan de man is, bv midden in de nacht?

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:06

Ik zou iedereen dan ook adviseren: ga zo'n contract niet aan. Ik denk dat een deel van de details helemaal geen stand houden, maar voorkomen is nog beter. Als er genoeg mensen aangeven dat ze best een paard willen opvangen en onderhouden, maar wel tegen gebalanceerde voorwaarden, dan worden die contracten wellicht vanzelf anders opgesteld. Een contract bevat normaal gesproken rechten en verplichtingen voor allebei de zijden, niet alleen alle rechten voor de een en alle plichten voor de ander.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:10

Mijn mening is dat het realistisch moet blijven. Of je vraagt marktprijzen en je verkoopt ze waarbij de koper een aankoopkeuring kan doen. Of je gaat voor bruikleen, waarbij je nog wat in de pap te brokken hebt, voor een symbolisch bedrag. Met alle op en aanmerkingen eerlijk vermeld. Maar dan moet je dus ook zorgen dat ze op elke mogelijke leeftijd nog welkom zijn want het blijft jou paard.

Dergelijke, omslachtige, halve constructie waarbij je wel marktprijzen wilt zonder enige verantwoordelijkheid is in mijn ogen ongehoord.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:12

En als de bruikleen door de lener wordt opgezegd,
dan moet het dier gewoon terug naar de uitlener zónder dat die geld wil voor het terug nemen van dat dier.

(Boete voor terugbrengen is een béétje gek bij bruikleen)

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:32

Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:39

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-23 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:01

Evamarie schreef:
Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.

Als je tekst maar interpretatie gevoelig genoeg schrijft, hoeft dat dus helemaal niet zo'n zekerheid te zijn.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:52

hoho, maar is dat zo dat er geld betaald moet worden als een oud paard teruggebracht wordt? Ik lees dat nergens, hoor. Vandaar ook mijn vraag. Staan er echt sancties op, of is het gewoon iets wat pzb graag ziet (als in: jongens, denk ff na. Als je het paard niet meer wil als ie 26 plus is, laat hem dan gelijk maar staan. Maar dat er dus geen daadwerkelijke consequenties aan vast zitten als iemand dan toch het paard weer bij ze in de tuin zet).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:52

IHN schreef:
hoho, maar is dat zo dat er geld betaald moet worden als een oud paard teruggebracht wordt? Ik lees dat nergens, hoor. Vandaar ook mijn vraag. Staan er echt sancties op, of is het gewoon iets wat pzb graag ziet (als in: jongens, denk ff na. Als je het paard niet meer wil als ie 26 plus is, laat hem dan gelijk maar staan. Maar dat er dus geen daadwerkelijke consequenties aan vast zitten als iemand dan toch het paard weer bij ze in de tuin zet).

1000 euro boete staat in het artikel van Tubantia :). Maar dat gaat over terugbrengen in het algemeen.

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:19

Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:29

Die boete is als zij het paard terughalen om welke vage reden dan ook
Dat doen ze dus ook zonder controle.vooraf

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:46

Afanaisa91 schreef:
Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.


Volgens de site moet voor paarden die worden afgestaan een gezondheidsverklaring worden meegegeven.
Die gezondheidsverklaring wordt afgegeven door een dierenarts. Paard mag geen ziektes hebben, geent zijn en niet kreupel zijn. Maar in het geval van Imhoff is dat dus misgegaan en lijkt PZB het toch niet zo nauw te nemen met het aannemen van paarden. Zeker niet in het geval van weidemaatjes, zoals Imhoff natuurlijk in de eerste plaats werd aangeboden.

Het verhaal van de pony met de gespleten kies en EORHT in het artikel van Tubantia is afgestaan door een eigenaresse die zeker het hele verhaal erbij heeft verteld. Ze heeft het dier afgestaan omdat ze de hoge kosten om de kies eruit te laten stempelen niet kon betalen. Maar de pony is zo weer doorgezet ter adoptie en zo kwam de bruiklener voor die hoge kosten te staan. Maar omdat deze inmiddels de oude eigenaresse had gevonden, de reden van afstaan kende en alle nodig bewijsstukken in bezit had, is PZB na langere tijd touwtrekken - omdat ze in eerste instantie bleven beweren dat ze de kies eruit hadden laten halen - uiteindelijk overstag gegaan en de rekening voor de operatie betaald.
Ben je niet zo gelukkig dat je de eerdere eigenaar kunt achterhalen en zo achter het ware verhaal komt, dan ben je w.b. de kosten in de aap gelogeerd.
Ook gebreken als CPL en hoefkanker die echt wel in het geval van een gezondheidsverklaring zouden moeten worden gezien nemen ze gewoon op. En zeggen vervolgens gewoon dat ze er niet van wisten.

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:54

Babootje schreef:
Afanaisa91 schreef:
Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.


Volgens de site moet voor paarden die worden afgestaan een gezondheidsverklaring worden meegegeven.
Die gezondheidsverklaring wordt afgegeven door een dierenarts. Paard mag geen ziektes hebben, geent zijn en niet kreupel zijn. Maar in het geval van Imhoff is dat dus misgegaan en lijkt PZB het toch niet zo nauw te nemen met het aannemen van paarden. Zeker niet in het geval van weidemaatjes, zoals Imhoff natuurlijk in de eerste plaats werd aangeboden.

Het verhaal van de pony met de gespleten kies en EORHT in het artikel van Tubantia is afgestaan door een eigenaresse die zeker het hele verhaal erbij heeft verteld. Ze heeft het dier afgestaan omdat ze de hoge kosten om de kies eruit te laten stempelen niet kon betalen. Maar de pony is zo weer doorgezet ter adoptie en zo kwam de bruiklener voor die hoge kosten te staan. Maar omdat deze inmiddels de oude eigenaresse had gevonden, de reden van afstaan kende en alle nodig bewijsstukken in bezit had, is PZB na langere tijd touwtrekken - omdat ze in eerste instantie bleven beweren dat ze de kies eruit hadden laten halen - uiteindelijk overstag gegaan en de rekening voor de operatie betaald.
Ben je niet zo gelukkig dat je de eerdere eigenaar kunt achterhalen en zo achter het ware verhaal komt, dan ben je w.b. de kosten in de aap gelogeerd.
Ook gebreken als CPL en hoefkanker die echt wel in het geval van een gezondheidsverklaring zouden moeten worden gezien nemen ze gewoon op. En zeggen vervolgens gewoon dat ze er niet van wisten.


Bizar dat dit gebeurt!
Denk je dat het mogelijk is boven tafel te krijgen hoeveel langer die paarden dan met ongemak/pijn hebben rondgelopen door dit soort acties? Bv. die EORTH is in vergevorderd stadium extreem pijnlijk.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:01

Dit zijn dan nog de paarden die het geluk hebben bij iemand terecht te zijn gekomen die nog deskundig genoeg zijn om te zien dat het dier iets mankeert.
Ik maak me meer zorgen om de paarden die ergens op een weilandje staan en kreupel en al gereden worden omdat PZB zegt dat het kan....

Afanaisa91

Berichten: 1339
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:10

En dat terwijl PzB zichzelf profileert als kenniscentrum voor verwaarloosde en mishandelde paarden (zie beleidsplan)!

De ANBI zelf hè, niet de BV, niet hun dierenarts. Er staat zij zelf.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:16

Afanaisa91 schreef:
Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.


Sterker nog, ik ken een verhaal van iemand die wou haar paard weer ophalen, omdat ze zich ernstig zorgen maakte aangezien belangrijk punt in haar gezondheid verzwegen werd door pzb. maar dat mocht dus niet van pzb. Pzb heeft het paard gewoon herplaatst. Geen idee hoe het afgelopen is met het paard.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:56

Evamarie schreef:
Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.


Ik denk dat mensen niet altijd de impact realiseren, en zich vooral ook niet realiseren hoe onevenwichtig de situatie is die ontstaat. Soms hopen mensen dat het heus wel mee zal vallen, dat het er niet toe doet hoe het op papier staat omdat ze iets anders verwachten. (En dan zou ik zeggen: zorg dat het zo op papier staat als hoe je het zou verwachten, want de afspraken op papier zijn waar men uiteindelijk meer naar kijkt.)

Soms denken mensen juist dat er niets mogelijk is omdat het in het contract staat. Ik zou bv zo'n combinatie van een boete op het terugbrengen van een paard boven een bepaalde leeftijd, en het niet mogen beslissen over het inslapen van het paard niet zomaar accepteren, maar het is ook duidelijk dat mensen daar onzeker door kunnen worden en niet weten wat ze dan moeten doen.

Maar uiteindelijk moet je het toch ook gewoon niet willen als Stichting lijkt me. Ik vind het moeilijk te verenigen met het idee van een niet-commerciele organisatie die het beste wil voor de paarden. Het lijkt mij dat dat beter te bouwen is op evenwichtige en heldere contracten.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:42

Afanaisa91 schreef:
Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.


dat betekent ws dat ze er lering uit getrokken hebben en een extra zekerheid inbouwen. dat vind ik niet verkeerd eigenlijk

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:51

Hoe is het eigenlijk met het paard afgelopen van een bokker waarbij pzb moeilijk deed over het inslapen van het dier?

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:58

Ik denk dat de adoptanten veelal mensen zullen zijn waarbij het adoptiepaard hun eerste "eigen" paard is. Die inderdaad vanuit de goedheid van hun hart voornemens zijn het dier een forever home te bieden, en niet denken dat terug naar de stichting voor hun ook maar aan de orde zal komen. Maar als je nog nooit een paard hebt gehad heb je vaak ook geen benul van hoe verschrikkelijk hard dierenartskosten op kunnen lopen tot exorbitant hoge bedragen. Zich nog niet realiseren dat een paard rustig nog 10 jaar nadat je er niets meer mee kan, toch nog hoge maandelijkse kosten met zich mee zullen brengen. Die mensen zullen dus met een gerust hart dat contract tekenen onder het mom, geldt niet voor mij.

Totdat dan blijkt dat ze helemaal niet met het paard kunnen wat ze bedacht hadden, dat maandelijkse kosten aan medische zorg ver boven hun portemonnee uitgroeien en ze wel in die situatie vast zitten. De drempel om aan een paard te beginnen lijkt misschien lager via PZB, omdat je denkt dat je kunt terugbrengen. Maar wat als je al duizenden euro's lichter bent door medische kosten en je dan voor terugbrengen ook nog eens 1000 moet betalen, maar ook niet mag laten inslapen. Dan zit je voor je gevoel als een rat in de val lijkt mij.

Eerlijker zou zijn, degene die betaald, bepaald. Dus als jij de DA kosten moet betalen, mag jij ook bepalen tot hoe ver het kan gaan en welke behandeling voor jou het beste voelt.

Maar ik zou wel nieuwsgierig zijn in hoeverre die contracten steek houden bij een rechter. Stel jouw paard krijgt acute koliek, jij moet midden in de nacht beslissen over inslapen of opereren, je kiest voor inslapen. Kan PZB jou dan een rekening presenteren? Kan PZB je bijvoorbeeld "dwingen" onder het mom van terughalen en 1000 boete om allerlei alternatieve circuits te bewandelen waar je bv zelf helemaal niet in geloofd, maar waar je dan wel de rekening voor mag betalen? Ik kan me toch niet voorstellen dat er een rechter is die daarmee akkoord gaat. Maar de pest is, niemand zal de juridische kosten willen dragen om dit soort zaken voor de rechter te brengen.