Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Babootje schreef
Glocks Undercover is in 2018 met pensioen gegaan, Op 17 jarige leeftijd. Wat is daar zo raar aan?


Klopt, hij was al wel een tijdje niet meer uitgebracht. Maar in 2017/2018 inderdaad officieel met pensioen. Er is toen ook nog een filmpje van geweest wat later hoe het met hem ging op pensioen.

https://fb.watch/kT4GpdPcYO/


Hij was even niet uitgebracht dat klopt. Dat zie wel vaker bij hengsten die ook nog dekken.
Ik denk zeker in het geval van Undercover dat dekken en hoog in de sport niet zo goed te combineren was. En de stress was na de pauze weer terug. Hij heeft desondanks nog een respectabele leeftijd gehaald in de actieve sport.
Ik denk dat heel veel recreatiepaarden dat niet halen.
Hij staat nog steeds bij Gal voor zover ik weet van zijn pensioen te genieten.
Ik snap werkelijk niet wat dan de vraagtekens nog zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:51 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Dit herken ik gelukkig niet. Bij ons zijn de paarden echt veel thuis, meerdaagsen zijn 3-5 dagen van huis. En de ruiters liggen ook in de vrachtwagen want willen dicht bij de paarden zijn.
De wereld is niet altijd en overal slecht hoor!


Het gaat er ook niet over dat de wereld overal slecht is, maar goed is gewoon eigenlijk amper goed genoeg.
Voor een echte internationale wedstrijd, zijn de paarden snel 5 dagen van huis, als je in de buurlanden wat reist/deelneemt. Langer eens verder en zeker als er gevlogen dient te worden of echt doorgetrokken naar bvb het zuiden van Spanje (vanuit onze context dan)
Of die ruiters echt dicht bij hun paarden willen zijn, of wat anders, dat laat ik even in het midden :') 8-) (snoepers) Vaak staan de vrachtwagens zelf niet dichtbij de stallen, zeker op die echte grote concoursen.


Laatst bijgewerkt door bulck op 31-05-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:56 



 
Profiel   

Babootje schreef
Hij was even niet uitgebracht dat klopt. Dat zie wel vaker bij hengsten die ook nog dekken.
Ik denk zeker in het geval van Undercover dat dekken en hoog in de sport niet zo goed te combineren was. En de stress was na de pauze weer terug. Hij heeft desondanks nog een respectabele leeftijd gehaald in de actieve sport.
Ik denk dat heel veel recreatiepaarden dat niet halen.
Hij staat nog steeds bij Gal voor zover ik weet van zijn pensioen te genieten.
Ik snap werkelijk niet wat dan de vraagtekens nog zijn.


Undercover is een ruin :')
Maar verder wel akkoord dat dit wat buiten het topic staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:57 



 
Profiel   

Waarom elke keer die steken naar recreatiepaarden? Die doen in dit topic toch helemaal niet ter zake? Ik snap dat niet zo goed. Moet er per se iets slechters zijn om te bepalen of paarden het goed hebben of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:11 



 
Profiel   

Citaat
Dat is nu ook wel een dooddoener }:0 :')
Effectief heeft enkel die combinatie op dat niveau gepresteerd, maar met de vorige ruiter was die wel al internationaal lichte tour.
Undercover is altijd al sensibel geweest, ook bij de vorige ruiter, maar het is nu ook geen geheim dat manier van trainen er geen goed aan gedaan heeft. (wat bij nog wel wat paarden in dat systeem gebleken is, niet enkel bij Gal overigens) En dat alles is enkel maar blijven escaleren (protest om in de ring te gaan, tong bijten, protest in de ring) Dus overall gewoon over de zeik en einde verhaal. Paard heeft nog geluk dat hij idd gewoon daar op stal staat. Dat pensioen was aangekondigd in 2018 (was toen 16 of 17 wordend) en laatste wedstrijd was dacht ik 2016 (na een jaar rust, maar zonder succes mbt spanning in de ring).

Hoezo een dooddoener? Denk je niet dat ambiance invloed kan hebben op een paard?

In de FEI database vind ik resultaten van 2012 t/m 2016 onder Gal. Ik vind geen eerdere internationale resultaten. Nog los van het feit dat het gemiddelde 3* of 4* concours niet te vergelijken is met een wereldbeker wedstrijd of de Olympische spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:26 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/algemeen/mahers-p ... tuig-door/

maar ze worden goed verzorgt..... dikke pech en de papieren niet in orde op dat niveau!!

het vliegt gewoon van het enen naar het andere concours, jammer van de vertraging dat komt normaal niet voor, gelukkig.


Laatst bijgewerkt door mce op 31-05-23 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:34 



 
Profiel   

Dat is bepaald geen dagelijks gebeuren. Laten we nu niet gaan doen alsof dit soort excessen heel normaal zijn, want dan kunnen we ook roepen dat paarden van amateurs het slecht hebben omdat er paarden zijn die vol met wormen zitten en apathisch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:38 



 
Profiel   

mce schreef
https://www.horses.nl/algemeen/mahers-p ... tuig-door/

maar ze worden goed verzorgt..... dikke pech en de papieren niet in orde op dat niveau!!

Waarschijnlijk niet de goede papieren om in Dakar van het vliegtuig te mogen, gezien dat niet de eindbestemming was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:39 



 
Profiel   

mce schreef
https://www.horses.nl/algemeen/mahers-p ... tuig-door/

maar ze worden goed verzorgt..... dikke pech en de papieren niet in orde op dat niveau!!

Spijkers op laag water zoeken, dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:42 



 
Profiel   

bulck schreef
Het gaat er ook niet over dat de wereld overal slecht is, maar goed is gewoon eigenlijk amper goed genoeg.
Voor een echte internationale wedstrijd, zijn de paarden snel 5 dagen van huis, als je in de buurlanden wat reist/deelneemt. Langer eens verder en zeker als er gevlogen dient te worden of echt doorgetrokken naar bvb het zuiden van Spanje (vanuit onze context dan)
Of die ruiters echt dicht bij hun paarden willen zijn, of wat anders, dat laat ik even in het midden :') 8-) (snoepers) Vaak staan de vrachtwagens zelf niet dichtbij de stallen, zeker op die echte grote concoursen.

Ik herken dit ook weer niet.
Wij staan ook altijd met de vrachtwagens op het wedstrijdterrein en staan we wat verder dan gebruiken we de segways. Zo zijn we snel en dichtbij om ze goed te kunnen verzorgen en ze vaak de stal uit te halen om te wandelen. Geloof me, daar heb je buiten het rijden om ook een dagtaak aan van smorgens tot savonds laat.
Alle trainers slapen ook op het terrein. Is het niet in een truck dan wel in een caravan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:45 



 
Profiel   

Ik weet dat een kennis van mij bij de WEG veel moeite heeft moeten doen om haar paard ergens een paar uur los in een paddock te kunnen zetten.
Daar was niet in voorzien..

Bij de accommodatie in Vejer de la Frontera van de Sunshine Tour wordt ook van alles benoemd maar geen paddock of weiland. Zegt uiteraard niet dat ze er niet zijn maar schijnbaar is het niet belangrijk genoeg om te noemen.
Dat is dan ook nog een evenement waar paarden meerdere weken verblijven.
Ze kunnen er tijdens het concours bijna 1.500 paarden kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:57 



 
Profiel   

Veronica2 schreef
Elisa2 schreef
Ik hou trouwens ook absoluut niet van de 'op druk rijdt ' manier waarop sommige ruiters dressuur rijden. Ik weet zeker dat dit paarden fysiek en mentaal schaadt.

Kijk maar naar een Sandreo die in de staak ging, Gribaldi, United met een nekblessure, Osmium idem dito.

Dus nee, ik blijf erbij dat het voor een paard heel erg bepalend is bij welke prof of amateur het staat. Het is niet zwart/ wit..alles valt of staat met de personen die ermee omgaan.

Eens hoor, maar als we daar echt iets aan willen veranderen dan moet je terug naar de kern, naar de oorzaak. En die is deels dat wij, de kopers/ruiters/gebruikers, van de fokproducten toch graag een hengst op zijn best zien . Ergens ooit is bedacht dat met macht en spektakel het beste is en daarom worden die hengsten zo onder druk gereden. Bovendien kunnen ze best sterk zijn en op een hengstenshow of wedstrijd is het soms lastig om keurig met je handje voor je hengst te presenteren.


Ja en jury,s, die kunnen ook een enorm verschil maken.
Rondje voor de fokkers is idd geen rondje om het paard perfect voor te stellen.

Maar goed, de manier van 'basis ' trainen is en blijft wel belangrijk en bepalend :-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:02 



 
Profiel   

_San87_ schreef
mce schreef
https://www.horses.nl/algemeen/mahers-p ... tuig-door/

maar ze worden goed verzorgt..... dikke pech en de papieren niet in orde op dat niveau!!

Spijkers op laag water zoeken, dit.


nee hoor, reagerde op een berichtje eerder dat paarden niet elke wedstrijd lopen, maar misschien hebben ze andere paarden ook aanboord en lopen die op een andere wedstrijd.
en dan loopt niet elk paard iedere wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:05 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Ik weet dat een kennis van mij bij de WEG veel moeite heeft moeten doen om haar paard ergens een paar uur los in een paddock te kunnen zetten.
Daar was niet in voorzien..

Bij de accommodatie in Vejer de la Frontera van de Sunshine Tour wordt ook van alles benoemd maar geen paddock of weiland. Zegt uiteraard niet dat ze er niet zijn maar schijnbaar is het niet belangrijk genoeg om te noemen.
Dat is dan ook nog een evenement waar paarden meerdere weken verblijven.
Ze kunnen er tijdens het concours bijna 1.500 paarden kwijt.


Dat zijn toch ook de accommodaties waar Rhino uitgebroken is? Zoveel paarden op zo,n plek moet je niet willen hebben denk ik.

Volgens mij zijn er in Spanje sowieso minder paddocks en staan de paarden daar sowieso veel op stal vanwege de hitte. (niet dat ik het goedkeur dat er geen paddocks zijn)

Bij het WK mennen vorig jaar in Nederland hier in Beekbergen waren er gelukkig wel paddocks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:05 



 
Profiel   

Maar wat is nou precies de norm, wanneer heeft een paard het goed en wanneer niet?
Als een paard op concours twee weken niet op een weiland komt, heeft hij dan een slecht leven?
En als een paard de hele winter 24/7 buiten staat met een afdak, is dat een slecht leven?
Het zal toch ook van het individu afhangen lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:13 



 
Profiel   

mce schreef
_San87_ schreef

Spijkers op laag water zoeken, dit.


nee hoor, reagerde op een berichtje eerder dat paarden niet elke wedstrijd lopen, maar misschien hebben ze andere paarden ook aanboord en lopen die op een andere wedstrijd.
en dan loopt niet elk paard iedere wedstrijd.

Jij hebt t over papieren die niet in orde zijn. Dat die paarden lang stonden kwam doordat het vliegtuig kapot was. Niet iets waar je meteen vanuit gaat en staat los van de algehele verzorging.

Of dat gesleep over de hele wereld nog van deze tijd is kun je je wel afvragen, trouwens. Maar dat staat los van dit specifieke geval, imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:19 



 
Profiel   

Nikass schreef
Maar wat is nou precies de norm, wanneer heeft een paard het goed en wanneer niet?
Als een paard op concours twee weken niet op een weiland komt, heeft hij dan een slecht leven?
En als een paard de hele winter 24/7 buiten staat met een afdak, is dat een slecht leven?
Het zal toch ook van het individu afhangen lijkt me?


Voor mij is in ieder een maatstaf of ze het goed hebben. Of ze paardwaardig kunnen leven. Dat houdt in, sociaal contact, voldoende vrije beweging en goede medische zorg en training waar respect is voor het wezen paard. En waar ze niet slechter door worden.

De rest is individueel in te vullen. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:21 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat zijn toch ook de accommodaties waar Rhino uitgebroken is? Zoveel paarden op zo,n plek moet je niet willen hebben denk ik.


Ja!

Vanuit dierziekten oogpunt zijn dat soort plekken waar zoveel paarden die over de hele wereld reizen verzameld worden natuurlijk drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
fransje23 schreef
Ik weet dat een kennis van mij bij de WEG veel moeite heeft moeten doen om haar paard ergens een paar uur los in een paddock te kunnen zetten.
Daar was niet in voorzien..

Bij de accommodatie in Vejer de la Frontera van de Sunshine Tour wordt ook van alles benoemd maar geen paddock of weiland. Zegt uiteraard niet dat ze er niet zijn maar schijnbaar is het niet belangrijk genoeg om te noemen.
Dat is dan ook nog een evenement waar paarden meerdere weken verblijven.
Ze kunnen er tijdens het concours bijna 1.500 paarden kwijt.


Dat zijn toch ook de accommodaties waar Rhino uitgebroken is? Zoveel paarden op zo,n plek moet je niet willen hebben denk ik.

Volgens mij zijn er in Spanje sowieso minder paddocks en staan de paarden daar sowieso veel op stal vanwege de hitte. (niet dat ik het goedkeur dat er geen paddocks zijn)

Bij het WK mennen vorig jaar in Nederland hier in Beekbergen waren er gelukkig wel paddocks.

Maar stel er zijn een paar paddocks, hoe zien jullie dat voor je met 1500 paarden?
Om je paard ff te longeren sta je al in de rij te wachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:13 



 
Profiel   

San87, even n.a.v. je opmerking dit citaat;

Citaat:
De paarden waren onderweg naar Rio de Janeiro om mee te doen aan de wedstrijd van Athina Onassis, maar werden zo’n 23 uur ‘vastgehouden’ in het vliegtuig op het vliegveld van Dakar, terwijl het vliegtuig waar zij mee reisden wachtte op onderdelen uit Frankfurt. De paarden beschikten niet over correct papierwerk, waardoor zij in het vliegtuig moesten wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:17 



 
Profiel   

mce schreef
San87, even n.a.v. je opmerking dit citaat;

Citaat:
De paarden waren onderweg naar Rio de Janeiro om mee te doen aan de wedstrijd van Athina Onassis, maar werden zo’n 23 uur ‘vastgehouden’ in het vliegtuig op het vliegveld van Dakar, terwijl het vliegtuig waar zij mee reisden wachtte op onderdelen uit Frankfurt. De paarden beschikten niet over correct papierwerk, waardoor zij in het vliegtuig moesten wachten.

Ja, niet het correcte papierwerk voor Dakar. Maar dat was dan ook de bestemming niet :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:27 



 
Profiel   

Popstra schreef
Elisa2 schreef

Dat zijn toch ook de accommodaties waar Rhino uitgebroken is? Zoveel paarden op zo,n plek moet je niet willen hebben denk ik.

Volgens mij zijn er in Spanje sowieso minder paddocks en staan de paarden daar sowieso veel op stal vanwege de hitte. (niet dat ik het goedkeur dat er geen paddocks zijn)

Bij het WK mennen vorig jaar in Nederland hier in Beekbergen waren er gelukkig wel paddocks.

Maar stel er zijn een paar paddocks, hoe zien jullie dat voor je met 1500 paarden?
Om je paard ff te longeren sta je al in de rij te wachten!



Dat is toch niet het probleem van de paarden? Als je niet in zo'n basisbehoefte als vrije beweging kan voorzien is de locatie dus niet geschikt voor zo veel paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nikass schreef
Maar wat is nou precies de norm, wanneer heeft een paard het goed en wanneer niet?
Als een paard op concours twee weken niet op een weiland komt, heeft hij dan een slecht leven?
En als een paard de hele winter 24/7 buiten staat met een afdak, is dat een slecht leven?
Het zal toch ook van het individu afhangen lijkt me?


Voor mij is in ieder een maatstaf of ze het goed hebben. Of ze paardwaardig kunnen leven. Dat houdt in, sociaal contact, voldoende vrije beweging en goede medische zorg en training waar respect is voor het wezen paard. En waar ze niet slechter door worden.

De rest is individueel in te vullen. :-)


Ja mee eens, maar is het erg als ze een keer twee weken geen vrije beweging krijgen ivm wedstrijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:55 



 
Profiel   

Ik denk eigenlijk dat elk paard uit zijn reguliere ritme halen nooit goed is.
Daar loop je met meerdaagse wedstrijden inderdaad vaak wel tegenaan.
Op sommige kan je nog gebruik maken van paddocks (zoals voor de basissport op de almelose dressuurdagen) dat is wel fijn.
Maar bij andere komt het vaak neer op veel wandelen en aan de hand grazen. Of je paard stallen in de buurt waar wel meer mogelijkheden zijn dan op het terrein zelf. Heb ik met een vriendin ook een keer gedaan bij een meerdaagse, en dan maar wat meer heen en weer rijden met de wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:59 



 
Profiel   

Ik weet niet of dat altijd zo slecht is. Een weekje op trektocht op de Veluwe? Dan haal je het paard wel uit zijn reguliere ritme, maar niet elk paard heeft daar last van.

Ik denk eerlijk gezegd dat als je op een internationaal concours paddocks maakt, dat veel ruiters hun paard daar toch niet in zetten. En ik denk dat ik dat ook wel kan begrijpen.
Op recreatief/laag niveau vind ik dat weer anders. Ik wilde ooit naar zo'n week van de fnrs (er waren veel bokkers die daar naartoe gingen!) maar bij navraag bleek dat je twee keer per dag les had, maar dat de paarden in die week niet op een paddock of wei konden. Dat was voor mij reden om niet te gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen