De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 20:33

Avalanche schreef:
Waarom elke keer die steken naar recreatiepaarden? Die doen in dit topic toch helemaal niet ter zake? Ik snap dat niet zo goed. Moet er per se iets slechters zijn om te bepalen of paarden het goed hebben of niet?


Hoezo noem je dat steken?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 20:54

_San87_ schreef:
mce schreef:
San87, even n.a.v. je opmerking dit citaat;

Citaat:
De paarden waren onderweg naar Rio de Janeiro om mee te doen aan de wedstrijd van Athina Onassis, maar werden zo’n 23 uur ‘vastgehouden’ in het vliegtuig op het vliegveld van Dakar, terwijl het vliegtuig waar zij mee reisden wachtte op onderdelen uit Frankfurt. De paarden beschikten niet over correct papierwerk, waardoor zij in het vliegtuig moesten wachten.

Ja, niet het correcte papierwerk voor Dakar. Maar dat was dan ook de bestemming niet :).


maakt dat wat uit, maar je hebt gelijk

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:00

Ik vind alle sport met paarden waarbij de eigenaar/trainer/rijder er geen geld mee hoeft te verdienen "recreatie".

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:10

Ik verwacht dat ik nu wel wat over mij heen krijg, maar ik ben echt van mening dat mijn 2 eventing paarden het beter hebben dan menig paard die ik hier in mijn omgeving zie staan in een paddock paradise of de amateur sport paarden die ik hier op een regulier concours zie. En nee, er hoeft niet perse iets slechter te zijn om te bepalen of paarden het goed hebben of niet. Maar het is naar mijn mening wel iets wat ook gezegd mag worden. Er word vaak gezegd dat topsport paarden het slecht hebben, maar dit is te kort door de bocht. Net als het te kort door de bocht is om te zeggen dat paarden in een paddock paradise het slecht hebben, of dat paarden bij de amateur het slecht hebben. Zoals hier al vaker gezegd is hangt het echt af van de eigenaar en de ruiter.

Ik heb geen ervaring in de internationale dressuur of spring wereld, maar wel in de internationale eventing wereld.
ik ben inderdaad zo iemand die mijn 2 paarden in de vrachtwagen zet en naar de internationale concoursen gaan waar ze in tentstallen staan en niet thuis in de wei. Maakt dit mij dan slecht? Zorg ik dan volgens bokt niet goed voor mijn paarden? Ik vind dat echt te kort door de bocht. Dit is naar mijn mening denk ik ook een probleem van de paardensport, als wij het al niet eens kunnen worden over wat goed is hoe kunnen wij het dan uitdragen naar de buiten wereld?

Zoals Nikass al zegt, ik zou mijn paard op een internationale wedstrijd inderdaad niet zo snel in de paddock zetten. Dit heeft meerdere redenen, maar ik zorg er wel voor dat zij op de concoursen veel naar buiten komen en hun rust krijgen wanneer zij dat nodig hebben. Rust en herstel, ook dat is belangrijk en dat wordt vaak vergeten. Het sociale contact krijgen ze ook op de internationale wedstrijden anders zijn ze niet happy. Daarnaast lopen mijn paarden niet van wedstrijd naar wedstrijd en krijgen ze gerust een week of langer vrij na een concours. Ze lopen maximaal 6- 7 internationale concoursen per jaar. Dit kan ook gerust minder zijn als ik niet het goede gevoel heb. Ik ben zelf inspanningsfysioloog en doe fitttesten en maak hele schema's om mijn paarden te trainen. Er komt zoveel meer bij kijken dan er vaak gedacht wordt.... En ja, ik vind ook dat er nog zoveel beter kan en ik ben het ook niet met alles eens hoe het soms gaat. Maar zolang ik mijzelf recht in de spiegel kan aankijken dat ik het beste doe voor mijn paarden en ik dat ook kan uitdragen naar buiten vind ik het niet fair om over 1 kam gegooid te worden dat alle topsport paarden het slecht hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:13

mce schreef:
_San87_ schreef:

Ja, niet het correcte papierwerk voor Dakar. Maar dat was dan ook de bestemming niet :).


maakt dat wat uit, maar je hebt gelijk

Eh, ja, want het was nooit de bedoeling dat daar zo lang stilgestaan werd :?. Dat kwam omdat er wat met het vliegtuig was.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:02

Sannn van mij krijg je niets over je heen, want ik vind dat je groot gelijk hebt.

Avalanche ik weet ook niet precies wat je bedoelt met "steker", maar misschien komt het wanneer de amateur paardenhouder met groot gemak van een afstandje en zonder de details te kennen oordeelt over mensen die een leven hebben in teken van de topsport.
Natuurlijk ga je dan denken: niet paardwaardig, okee, maar vergeleken met wat? Wat is dan wel paardwaardig? Wie bepaalt die norm?
Die norm lijkt soms enkel gebaseerd op het aantal uren buiten, waarbij andere zaken niet meer meetellen.

En hoeveel topsporters ken je daadwerkelijk?
Ik heb ook zeker wel mijn idee over bepaalde topsporters en vooral ook over bepaalde fokkers, maar dat kun je dan natuurlijk nog niet generaliseren naar topsporters of fokkers in het algemeen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:11

H

Sannnn schreef:
Zoals Nikass al zegt, ik zou mijn paard op een internationale wedstrijd inderdaad niet zo snel in de paddock zetten. Dit heeft meerdere redenen, maar ik zorg er wel voor dat zij op de concoursen veel naar buiten komen en hun rust krijgen wanneer zij dat nodig hebben.


Maar jij bent dan waarschijnlijk niet een week of drie op dezelfde wedstrijdlocatie? Zou jij het dan ook niet doen?


Toen ik nog fanatiek was in de endurance en internationaal mee ging als groom zetten we als het mocht wel paddocks uit op het gras. Maar de paarden stonden ook wel op stal,ook al waren ze 24/7 buiten gewend. In dat geval is het veel wandelen, grazen aan de hand.
Maar dat waren twee a drie dagen inclusief de wedstrijd waar ze uiteraard genoeg beweging hadden.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:13

Nikass schreef:
Elisa2 schreef:

Voor mij is in ieder een maatstaf of ze het goed hebben. Of ze paardwaardig kunnen leven. Dat houdt in, sociaal contact, voldoende vrije beweging en goede medische zorg en training waar respect is voor het wezen paard. En waar ze niet slechter door worden.

De rest is individueel in te vullen. :-)


Ja mee eens, maar is het erg als ze een keer twee weken geen vrije beweging krijgen ivm wedstrijd?


Ja, het is een enorme beperking van een basisbehoefte en het gaat in sommige gevallen uiteindelijk om vele weken per jaar

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:18

Nikass schreef:
Ik wilde ooit naar zo'n week van de fnrs (er waren veel bokkers die daar naartoe gingen!) maar bij navraag bleek dat je twee keer per dag les had, maar dat de paarden in die week niet op een paddock of wei konden. Dat was voor mij reden om niet te gaan.

Prima beslissing, ik had hetzelfde gedaan. Maar naar mijn idee zit ook hier de crux: je besluit zelf wat het beste is voor je paard en je doet dat binnen de realistische mogelijkheden. Heel veel meer hoef je niet te doen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:32

fransje23 schreef:
Nikass schreef:


Ja mee eens, maar is het erg als ze een keer twee weken geen vrije beweging krijgen ivm wedstrijd?


Ja, het is een enorme beperking van een basisbehoefte en het gaat in sommige gevallen uiteindelijk om vele weken per jaar

Is dat zo? De grooms zijn doorgaans de hele dag met de paarden bezig en worden ze gestapt, er wordt gegraasd, ze worden gelongeerd (ook wel in natuurlijke houding), ze worden getraind en ze mogen ook nog een parcours springen.

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:44

Babootje schreef:
Avalanche schreef:
Waarom elke keer die steken naar recreatiepaarden? Die doen in dit topic toch helemaal niet ter zake? Ik snap dat niet zo goed. Moet er per se iets slechters zijn om te bepalen of paarden het goed hebben of niet?


Hoezo noem je dat steken?

Omdat die helemaal geen onderdeel zijn van deze discussie. Dus dat is net zo relevant als ponies op de Shetland eilanden. Daarom vind ik het steken. Imo kan een goede discussie ook gevoerd worden zonder er van alles wat niet ter zake doet bij te halen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 22:56

Veronica2 schreef:
Is dat zo? De grooms zijn doorgaans de hele dag met de paarden bezig en worden ze gestapt, er wordt gegraasd, ze worden gelongeerd (ook wel in natuurlijke houding), ze worden getraind en ze mogen ook nog een parcours springen.


Prachtig allemaal maar dat is allemaal geen vrije beweging. Gewoon beweging, of juist geen beweging net wat een paard kiest, zonder bemoeienis en controle van een mens.

De paarden worden geleefd.
Ook een topsportpaard is in de eerste instantie gewoon paard.

Avalanche

Berichten: 15974
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:01

Toch is dat een raar ding met paarden. Ik graas de mijne aan de hand. Die is simpelweg niet gewend om met een groep te grazen en heeft er stress van. Met de andere paarden achter draad vindt hij het super fijn, maar die vindt het het allerfijnst als hij ingepakt aan de hand wordt gegraasd. Ik realiseer me ook wel dat dat geen normaal paardengedrag is, maar paarden vinden ook fijn wat ze gewend zijn.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:07

fransje23 schreef:
Nikass schreef:


Ja mee eens, maar is het erg als ze een keer twee weken geen vrije beweging krijgen ivm wedstrijd?


Ja, het is een enorme beperking van een basisbehoefte en het gaat in sommige gevallen uiteindelijk om vele weken per jaar

Dat het een basisbehoefte is, betekent niet dat 24/7 365 dagen per jaar daarin voorzien hoeft te worden hè. Contact met soortgenoten is voor mensen ook een basisbehoefte. Het is echter niet zo dat je per definitie ongelukkig bent als je dat eens een weekje niet hebt. Zo is het ook met andere basisbehoeften en ook bij andere dieren

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:12

996981 schreef:
Dat het een basisbehoefte is, betekent niet dat 24/7 365 dagen per jaar daarin voorzien hoeft te worden hè. Contact met soortgenoten is voor mensen ook een basisbehoefte. Het is echter niet zo dat je per definitie ongelukkig bent als je dat eens een weekje niet hebt. Zo is het ook met andere basisbehoeften en ook bij andere dieren


Heb ik het over 24/7 365 dagen per jaar?

Nee!

Ook niet over iemand die af en toe eens meerdere dagen weggaat.

Maar er zijn sportpaarden met een erg volle agenda, veel reizen en meerdaagse concoursen waarbij deze basisbehoefte wel vaak moet worden ingeleverd.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:22

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Is dat zo? De grooms zijn doorgaans de hele dag met de paarden bezig en worden ze gestapt, er wordt gegraasd, ze worden gelongeerd (ook wel in natuurlijke houding), ze worden getraind en ze mogen ook nog een parcours springen.


Prachtig allemaal maar dat is allemaal geen vrije beweging. Gewoon beweging, of juist geen beweging net wat een paard kiest, zonder bemoeienis en controle van een mens.


Misschien ben je gewoon een beetje too hung up on vrije beweging, dan kan je je afvragen wie dit nou zo graag wil, jij of een paard?

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:29

Veronica2 schreef:
Misschien ben je gewoon een beetje too hung up on vrije beweging, dan kan je je afvragen wie dit nou zo graag wil, jij of een paard?



Vrije beweging is voor ieder dier essentieel dus ook voor een paard.

Ik ken weinig tot geen paarden die vrije beweging niet fijn vinden.
Vind het zelfs bijzonder dat je durft te stellen dat paarden daar geen behoefte aan zouden hebben.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:35

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Dat het een basisbehoefte is, betekent niet dat 24/7 365 dagen per jaar daarin voorzien hoeft te worden hè. Contact met soortgenoten is voor mensen ook een basisbehoefte. Het is echter niet zo dat je per definitie ongelukkig bent als je dat eens een weekje niet hebt. Zo is het ook met andere basisbehoeften en ook bij andere dieren


Heb ik het over 24/7 365 dagen per jaar?

Nee!

Ook niet over iemand die af en toe eens meerdere dagen weggaat.

Maar er zijn sportpaarden met een erg volle agenda, veel reizen en meerdaagse concoursen waarbij deze basisbehoefte wel vaak moet worden ingeleverd.


Zo kwam het wel over in jouw reactie op mijn vraag. Ik had het over twee weken.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:51

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Misschien ben je gewoon een beetje too hung up on vrije beweging, dan kan je je afvragen wie dit nou zo graag wil, jij of een paard?



Vrije beweging is voor ieder dier essentieel dus ook voor een paard.

Ik ken weinig tot geen paarden die vrije beweging niet fijn vinden.
Vind het zelfs bijzonder dat je durft te stellen dat paarden daar geen behoefte aan zouden hebben.

+1

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 23:56

Lekker inhoudelijk, +1 :roll:
Misschien moet je t even in de context plaatsen. Veronica zegt nergens dat vrije beweging niet belangrijk is.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 00:02

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Misschien ben je gewoon een beetje too hung up on vrije beweging, dan kan je je afvragen wie dit nou zo graag wil, jij of een paard?



Vrije beweging is voor ieder dier essentieel dus ook voor een paard.

Ik ken weinig tot geen paarden die vrije beweging niet fijn vinden.
Vind het zelfs bijzonder dat je durft te stellen dat paarden daar geen behoefte aan zouden hebben.

Dat stel ik niet, ik stel dat jij je er heel erg zwaar aan tilt.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 00:03

Nikass schreef:
Lekker inhoudelijk, +1 :roll:
Misschien moet je t even in de context plaatsen. Veronica zegt nergens dat vrije beweging niet belangrijk is.

Nou ja, als iemand stelt wie de vrije beweging zo belangrijk vind ik of het paard wekt dat wel een suggestie dat het niet erg belangrijk is.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 00:05

Veronica2 schreef:
Dat stel ik niet, ik stel dat jij je er heel erg zwaar aan tilt.


Uiteraard het is een basisbehoefte net als sociaal contact, voldoende goed eten, frisse lucht en daglicht, voldoende schoon water en een goede medische verzorging etc

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 00:07

Nikass schreef:
Zo kwam het wel over in jouw reactie op mijn vraag. Ik had het over twee weken.


Twee weken is naar mijn mening ook te lang zonder vrije beweging.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 00:20

fransje23 schreef:
Nikass schreef:
Lekker inhoudelijk, +1 :roll:
Misschien moet je t even in de context plaatsen. Veronica zegt nergens dat vrije beweging niet belangrijk is.

Nou ja, als iemand stelt wie de vrije beweging zo belangrijk vind ik of het paard wekt dat wel een suggestie dat het niet erg belangrijk is.

Over suggesties gesproken, je zou kunnen overwegen leestekens te gebruiken zodat we allemaal weten wat je precies bedoelt.