Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

 
Profiel   

-San87_ dat snap ik, maar IMO is überhaupt voldoende kunnen bewegen meer basisbehoefte voor een paard dan per se vrije beweging.

Ik zou zeggen dat voldoende beweging namelijk 100% lichamelijke noodzaak is en vrije beweging meer een mentale behoefte van een paard, beide belangrijk maar dat eerste gaat voor.

Maar goed gelukkig ken ik topsportpaarden die ook gewoon vrij mogen bewegen :) geen rondreizend springcircus ;)

Nikass schreef
Mijn paard gaat niet naar een internationaal concours, verre van dat ;), maar stel even dat ik met haar naar een concours zou gaan ergens een eindje over de grens. En daar is een paddock. Ik weet 100% zeker dat ik mijn paard daar alles behalve een plezier mee doe om haar daar dan in te zetten.
Een vreemde paddock op vreemd terrein :n


Toen ik nog een jonge meid was ging ik altijd heel principieel mijn paard in de paddock zetten tijdens meerdaagse wedstrijden, maar dat was inderdaad veel meer in het voordeel van mezelf en mijn principes dan het paard := inmiddels is het met weekendje wedstrijd gewoon veel wandelen en aan de hand laten grazen en pas thuis weer lekker eigen wei op.

@Sannnn ik vind wekelijks op concours bij kloppende basisverzorging, met voldoende langere rustperiodes per jaar en mits het geen extreme belasting is (2 B proefjes oid kunnen namelijk ook onder "wekelijks op concours" vallen) eigenlijk geen punt. Maar dat stukje basisverzorging gaat in de basissport inderdaad erg vaak mis, al die kansloze maneges met donkere hokjes en verder 2 minipaddocks en 0 weide voor 150 paarden ofzo staan namelijk bomvol met basissportruiters. Om maar te zwijgen over het trieste leven van een gemiddeld manegepaard :')

Dat wordt alleen een beetje "And you are lynching Negroes!" discussie, er zijn overal misstanden (recreatie, maneges, basissport, topsport, noem maar op) alleen vindt iedereen zijn eigen tekortkomingen wat makkelijker te rechtvaardigen dan die van een ander.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:07 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Ik vind het ook opmerkelijk dat iedereen zich zorgen lijkt te maken of paarden in de topsport nou voldoende beweging krijgen terwijl gemiddeld Nederlands recreatiepaard juist nauwelijks beweegt en daardoor veel te dik is :+

Inderdaad, dit is het grootste welzijnsprobleem voor paarden. Vaak wordt er dan gezegd dat het paard altijd of heel veel buiten staat en dus (?!) heel veel beweegt. In werkelijkheid hangen die paarden maar wat rond en is van beweging niet echt sprake. De enige reden dat de hartslag omhoog gaat, is als er nieuw eten wordt geserveerd.

Nav de vragen: ik ben er 50000% voor dat een paard voldoende beweging krijgt en vrije beweging hoort daar ook absoluut bij. Voor mij is het echter niet de hoofdmoot, maar is vrije beweging vooral ontspanning voor een paard. Het kan ook alleen ontspannend zijn als de omstandigheden optimaal zijn en er geen verstoringen zijn, stress is niet gewenst op de wei. De belangrijkste vorm van beweging is voor mij in het werk en daar regel je de ontwikkeling van een paard (spieren, botten, pezen, hart, longen), zijn fysiologische welzijn, zijn metabolisme enzovoort. Je stemt daar de voerstaat op af en je zorgt dat je het juiste voer aanbiedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:08 



 
Profiel   

@Fly_high. Inderdaad op B niveau dressuur is dat wat anders dan op M/ Z niveau. Het was misschien te kort door de bocht hoe ik het daar neer zet.
Ik denk alleen echt dat een topsport paard het gemiddeld genomen beter heeft dan menig ander paard en dat is waarom ik vind dat de discussie niet los getrokken kan worden van elkaar. Het grootste % paard is volgens mij geen topsport paard, maar een weidepaard, bospaard, manegepaard of breedtesport paard. :)
Toevoeging: dit neemt niet weg dat er nog genoeg te verbeteren valt. Maar dat valt er op alle vlakken en daar moet volgens mij meer het gesprek over aangegaan worden met de gehele paardenwereld zonder elkaar steeds aan te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:12 



 
Profiel   

Fly_high schreef
-San87_ dat snap ik, maar IMO is überhaupt voldoende kunnen bewegen meer basisbehoefte voor een paard dan per se vrije beweging.

Ik zou zeggen dat voldoende beweging namelijk 100% lichamelijke noodzaak is en vrije beweging meer een mentale behoefte van een paard, beide belangrijk maar dat eerste gaat voor.

Maar goed gelukkig ken ik topsportpaarden die ook gewoon vrij mogen bewegen :) geen rondreizend springcircus ;)

Nikass schreef
Mijn paard gaat niet naar een internationaal concours, verre van dat ;), maar stel even dat ik met haar naar een concours zou gaan ergens een eindje over de grens. En daar is een paddock. Ik weet 100% zeker dat ik mijn paard daar alles behalve een plezier mee doe om haar daar dan in te zetten.
Een vreemde paddock op vreemd terrein :n


Toen ik nog een jonge meid was ging ik altijd heel principieel mijn paard in de paddock zetten tijdens meerdaagse wedstrijden, maar dat was inderdaad veel meer in het voordeel van mezelf en mijn principes dan het paard := inmiddels is het met weekendje wedstrijd gewoon veel wandelen en aan de hand laten grazen en pas thuis weer lekker eigen wei op.

@Sannnn ik vind wekelijks op concours bij kloppende basisverzorging, met voldoende langere rustperiodes per jaar en mits het geen extreme belasting is (2 B proefjes oid kunnen namelijk ook onder "wekelijks op concours" vallen) eigenlijk geen punt. Maar dat stukje basisverzorging gaat in de basissport inderdaad erg vaak mis, al die kansloze maneges met donkere hokjes en verder 2 minipaddocks en 0 weide voor 150 paarden ofzo staan namelijk bomvol met basissportruiters. Om maar te zwijgen over het trieste leven van een gemiddeld manegepaard :')

Dat wordt alleen een beetje "And you are lynching Negroes!" discussie, er zijn overal misstanden (recreatie, maneges, basissport, topsport, noem maar op) alleen vindt iedereen zijn eigen tekortkomingen wat makkelijker te rechtvaardigen dan die van een ander.

Ja, dat haalde ik over de piramide van Maslow aan, daarin is beweging een basisbehoefte. Of dat beweging in het algemeen is of vrije beweging, dat is niet duidelijk en daar kun je vervolgens over discussiëren.

Ik denk zelf dat vrije beweging net zo belangrijk is als beweging onder de man. Lekker kunnen bokken en rollen, wanneer het paard dat wil, languit zonnebaden. Maar daarnaast hoort ook zeker beweging onder de man (lees: rijden, mennen, grondwerk e.d.) en misschien de stapmolen ook wel. En en, dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:20 



 
Profiel   

Het een sluit het andere niet uit.

Het mentale stuk is minstens net zo belangrijk enkel het fysieke.
Naar mijn idee kun je het niet los van elkaar zien.

Een topfit paard is dat mentaal en fysiek.

Vrije beweging is een onderdeel van mentaal gezond zijn. Contact met soortgenoten ook. Die vlieger gaat wat mij betreft op over de gehele linie van paarden houden.

Dat het tijdelijk niet kan is niet onoverkomelijk maar waar ligt de grens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:43 



 
Profiel   

Helemaal mee eens fransje23. Die grens ligt denk ik per paard anders..... Daardoor moet een ruiter/ eigenaar dit goed aanvoelen en die grens bewaken.
Dit is lastiger wanneer commerciële (of andere) belangen erbij komen kijken of wanneer men eigenlijk niet veel weet van het welzijn van een paard fysiek en mentaal.
Een open gesprek en kritisch naar elkaar en er voor open staan zal helpen om dit te verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:48 



 
Profiel   

Maar een open gesprek is natuurlijk erg lastig. Zelfs hier waar je toch bewust voor een discussie kiest proberen mensen hun argumenten kracht bij te zetten door een slecht voorbeeld van de zogenaamde tegenpartij erbij te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:21 



 
Profiel   

Dat is idd mijn probleem met deze discussie. Want dat een ander het slechter doet maakt wat jij doet niet per definitie goed. En met alle protesten rondom de sport lijkt het me heel belangrijk deze discussie eerlijk te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:47 



 
Profiel   

Ik probeer mijn argumenten niet kracht bij te zetten door een ander slecht voorbeeld van de zogenaamde tegenpartij erbij te halen. Ik probeer een punt te maken dat de discussie niet over 1 onderwerp, of topsport of manage paarden bv., gevoerd moet worden. Dit is een onderwerp die naar mijn mening in de gehele paardenwereld speelt, ongeacht waar het paard voor gebruikt wordt.
Elk paard heeft goede basis behoeften nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:58 



 
Profiel   

Ik snap dat, en ik denk dat veel mensen dat doen. Maar het centrale punt verdwijnt daardoor op de achtergrond, want het gaat hier over welzijn in de topsport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:03 



 
Profiel   

996981 schreef
Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is toegespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften

Maslow*

En als je die piramide en theorie écht kende dan wist je ook dat de gehele pyramide van belang is. Het ide achter de piramide is dat als je geen water en eten hebt, je niet op zoek zal gaan/kan gaan naar veiligheid en niet gezond kan zijn. En als je dat niet hebt/bent, kan je niet op zoek gaan naar sociale relaties. Wanneer je dat niet doet kom je niet tot zelfwaardering/zelfkennis en als je dát niet hebt, je nooit zal komen tot zelfontplooiing. Dan is er nog het feit dat de basis "fysiologische behoeften" zijn. Dus niet enkel eten en drinken maar ook seks, slapen, beweging... Alles wat het lijf en de geest nodig hebben om in de basis gezond te blijven. ;) De basis van wat ons lichaam nodig heeft. En vrije beweging is wel degelijk een fysiologische behoefte van paarden.

Als je een sociale theorie gaat quoten zorg dan wel dat je weet hoe hij werkt.
Om nu dus jouw bericht te corrigeren:
Zonder vrije beweging voldoe je niet aan de fysiologische behoeften van een paard. Dus komt ie niet tot stapje twee.
Zonder veiligheid komt ie niet naar laag 3, Zonder sociaal contact komt ie in de volgende laag mentaal te kort. Maar het past wel in zekere zin want men wil in de topsport geen paarden die te veel zelfontplooiing doen. Ze moeten luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:06 



 
Profiel   

Voor de mensen waar de paarden buiten alleen maar stil staan...ze misschien eens anders stallen buiten....

Zelfs die saaie slome koubloedpaarden staan niet de hele dag stil.

Kan hier 100 foto's plaatsen van spelende paarden.
[ img ]


Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:15 



 
Profiel   

Hebben paarden het goed in de topsport? Qua voeding en verzorging waarschijnlijk wel. Qua vrijheid, ontspanning, en sociaal contact meestal te weinig.
Het moeten presteren, is op zich zelf al een mal waar ze in moeten passen. Er is geen overleg, dit is het plan. En hier schuurt het dus ook.
Mijn inziens heeft het geld de boel verziekt, de financiële belangen staan soms haaks op het welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:16 



 
Profiel   

Sannnn schreef
Ik probeer mijn argumenten niet kracht bij te zetten door een ander slecht voorbeeld van de zogenaamde tegenpartij erbij te halen. Ik probeer een punt te maken dat de discussie niet over 1 onderwerp, of topsport of manage paarden bv., gevoerd moet worden. Dit is een onderwerp die naar mijn mening in de gehele paardenwereld speelt, ongeacht waar het paard voor gebruikt wordt.
Elk paard heeft goede basis behoeften nodig.


Ik doelde ook niet specifiek op jou :)

Punt is wel dat in een discussie over de sport de mensen met kritische opmerkingen worden weggezet als onwetend en vaak wordt er verwezen naar allerhande misstanden bij recreatief gehouden paarden.
Idem trouwens vanuit recreatie naar sport.

Maar daarmee krijg je geen open dialoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:19 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Voor de mensen waar de paarden buiten alleen maar stil staan...ze misschien eens anders stallen buiten....

Zelfs die saaie slome koubloedpaarden staan niet de hele dag stil.

Kan hier 100 foto's plaatsen van spelende paarden.
[ Afbeelding ]

[ Video ]

Op facebook was iemand die haar sport tracker eens aan het halster van haar paard gemaakt had omdat ze hem altijd maar zag stil staan buiten en ze wilde weten hoeveel ie nu eigenlijk bewoog door de dag. Die had echt meerdere km's afgelegd gedurende de dag. Ik ga eens kijken of ik die post nog vind maar was op facebook dus of ik dat nog ooit ga terug vinden...

ik durf te zeggen dat mijn paarden niet gelukkiger zouden zijn op een sportstal. Sterker nog, eentje staat hier omdat ze op een sportstal hem niet gelukkig kregen en hij dat op ze uitwerkte tijdens de omgang. (turnabout is fairplay maar niet als je paard bent blijkbaar. Dan ben je "gevaarlijk"). En ik ben blij dat een deel van de stallen waar ik achter de schermen mee gelopen heb hun beste tijd gehad hebben maar een deel is ook nog actief en ik begrijp oprecht niet dat ze zo kunnen blijven door gaan.


Dus nee, ik blijf er bij dat ze het in de topsport niet "gewoon goed" hebben. Geloof ik dat er topsportpaarden zijn die in al hun noden voorzien worden? Absoluut. Maar dat heilige beeld dat die paarden niet zouden presteren als ze niet blij en gezond waren moeten we IMO van af want dat is gewoon niet zo. Ik denk dat er gewoon heel veel vergevingsgezinde paarden rondlopen in alle lagen van de sport. Dus óók in de topsport.

En eigenlijk, degenen wiens paarden in mijn ogen echt paard mogen zijn in de topsport doen ook nooit moeite om zichzelf te verdedigen in de media. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:24 



 
Profiel   

Ayasha schreef
996981 schreef
Nee. Water en eten zijn primaire behoeften. Dat wil zeggen dat je dood gaat zonder. Na de primaire behoefte, komt veiligheid en gezondheid en daarna sociale relaties. Bekend met de piramide van Maslov? Deze is toegespitst op mensen, maar volgens mij is het voor dieren niet anders.

Sociaal contact en vrije beweging zijn belangrijk, maar niet zo belangrijk dat je ze op kunt sommen in het rijtje primaire behoeften

Maslow*

En als je die piramide en theorie écht kende dan wist je ook dat de gehele pyramide van belang is. Het ide achter de piramide is dat als je geen water en eten hebt, je niet op zoek zal gaan/kan gaan naar veiligheid en niet gezond kan zijn. En als je dat niet hebt/bent, kan je niet op zoek gaan naar sociale relaties. Wanneer je dat niet doet kom je niet tot zelfwaardering/zelfkennis en als je dát niet hebt, je nooit zal komen tot zelfontplooiing. Dan is er nog het feit dat de basis "fysiologische behoeften" zijn. Dus niet enkel eten en drinken maar ook seks, slapen, beweging... Alles wat het lijf en de geest nodig hebben om in de basis gezond te blijven. ;) De basis van wat ons lichaam nodig heeft. En vrije beweging is wel degelijk een fysiologische behoefte van paarden.

Als je een sociale theorie gaat quoten zorg dan wel dat je weet hoe hij werkt.
Om nu dus jouw bericht te corrigeren:
Zonder vrije beweging voldoe je niet aan de fysiologische behoeften van een paard. Dus komt ie niet tot stapje twee.
Zonder veiligheid komt ie niet naar laag 3, Zonder sociaal contact komt ie in de volgende laag mentaal te kort. Maar het past wel in zekere zin want men wil in de topsport geen paarden die te veel zelfontplooiing doen. Ze moeten luisteren.

De vraag is of je de theorie überhaupt kan toepassen op dieren, gezien hij gericht is op de mens (zoals ik eerder ook al aanhaalde).

Vrije beweging wordt dan ook niet benoemt (wat enerzijds logisch is, gezien de theorie uitgaat van mensen en niet dieren). Beweging wel en die discussie wordt de laatste potst al gevoerd.

Hoe een dier überhaupt aan zelfontplooiing zou moeten doen kun jij me wellicht uitleggen? Jij snapt de theorie immers beter dan ik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:28 



 
Profiel   

Snap dat het niet op mij persoonlijk gericht is. Ik ben denk ik 1 van de weinigen hier in het topic die internationaal op dit moment in de sport rijdt. :)
Ik verwacht alleen dat veel vanuit de topsport het nut van een discussie niet inzien als er gelijk gezegd wordt topsport is kut. En andersom natuurlijk ook. Dat is wat vaak gebeurt…. Ook hier op bokt. Dan heeft een open discussie geen nut…. Daarom bedoelde ik meer richting centraal paarden welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:33 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Punt is wel dat in een discussie over de sport de mensen met kritische opmerkingen worden weggezet als onwetend en vaak wordt er verwezen naar allerhande misstanden bij recreatief gehouden paarden.
Idem trouwens vanuit recreatie naar sport.

Maar daarmee krijg je geen open dialoog.

Ik ga hierin mee.

Het komt op mij ook een beetje juveniel over, zo van: ja maar die..... daar gaat het niet om. Dat het slechter kán betekent niet dat het goed genoeg is. En dat is mijn grootste probleem ermee, het is een manier om de standaard niet omhoog te gooien.

Maar de lat ligt niet hoog genoeg. Die ligt hoog als je kijkt naar hoe hoog er gesprongen moet worden, maar niet op het gebied van welzijn. Sociaal contact en vrije beweging is simpelweg onvoldoende. Dat dat sociale contact bij sommige paarden achter draad is, is prima. Maar een paddock of wei moet wel groot genoeg zijn om een sprintje te kunnen trekken.

Volledig dichte boxen vind ik ook niet acceptabel, paarden moeten elkaar kunnen zien op stal.

En uiteraard zijn daar uitzonderingen op, zijn er ook dressuurstallen die het wel heel goed doen, en zijn er topsporters die daar wel zorg voor dragen. Maar deze dingen zijn imo basisvoorwaarden voor een gelukkig paard.


996981 schreef
De vraag is of je de theorie überhaupt kan toepassen op dieren, gezien hij gericht is op de mens (zoals ik eerder ook al aanhaalde).

Waarom zou je die niet toe kunnen passen op dieren als je hem anders invult? Een mens is aan het eind van de dag ook een dier :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:36 



 
Profiel   

Mee eens Sannn, juist dat hokjes denken doet geen goed.

Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, het een is niet per definitie slechter dan het ander, alleen vaak anders dan iemand zelf doet.

Ik denk dat paarden van veel vrije beweging mentaal heel gezond worden en ook de pezen en banden worden sterker. Echte beweging en training gebeurd dan imo vooral in het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:40 



 
Profiel   

Avalanche schreef
996981 schreef
De vraag is of je de theorie überhaupt kan toepassen op dieren, gezien hij gericht is op de mens (zoals ik eerder ook al aanhaalde).

Waarom zou je die niet toe kunnen passen op dieren als je hem anders invult? Een mens is aan het eind van de dag ook een dier :+

Omdat hij niet op die manier wetenschappelijk getoetst is. De kans is groot dat er weinig verschillen zijn, maar dat is dus niet wetenschappelijk bevestigd zover ik weet. Tot die tijd is het verstandig voorzichtig te zijn wat mij betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:43 



 
Profiel   

996981 schreef
Avalanche schreef

Waarom zou je die niet toe kunnen passen op dieren als je hem anders invult? Een mens is aan het eind van de dag ook een dier :+

Omdat hij niet op die manier wetenschappelijk getoetst is. De kans is groot dat er weinig verschillen zijn, maar dat is dus niet wetenschappelijk bevestigd zover ik weet. Tot die tijd is het verstandig voorzichtig te zijn wat mij betreft.

Jij kwam er zelf mee toen je je punt wilde maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:46 



 
Profiel   

Sannnn schreef
Snap dat het niet op mij persoonlijk gericht is. Ik ben denk ik 1 van de weinigen hier in het topic die internationaal op dit moment in de sport rijdt. :)
Ik verwacht alleen dat veel vanuit de topsport het nut van een discussie niet inzien als er gelijk gezegd wordt topsport is poedersuiker. En andersom natuurlijk ook. Dat is wat vaak gebeurt…. Ook hier op bokt. Dan heeft een open discussie geen nut…. Daarom bedoelde ik meer richting centraal paarden welzijn.

Inderdaad, de enige reden dat hier een discussie is over vrije beweging, is omdat men beweert dat topsportpaarden die niet hebben. Dat is al het verkeerde uitgangspunt en zo ontstaan misverstanden. Bovendien weten de meeste mensen niet wat er precies gedaan wordt op topsportstallen omdat ze er nooit over de drempel komen, maar wel graag moddergooien die kant op. Met die onwetendheid wil men wel graag vingerwijzen en de moraalridder uithangen, maar vergeet dus het eigenlijke probleem rondom welzijn in de paardenwereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:48 



 
Profiel   

_San87_ schreef
996981 schreef

Omdat hij niet op die manier wetenschappelijk getoetst is. De kans is groot dat er weinig verschillen zijn, maar dat is dus niet wetenschappelijk bevestigd zover ik weet. Tot die tijd is het verstandig voorzichtig te zijn wat mij betreft.

Jij kwam er zelf mee toen je je punt wilde maken.

Met exact die note dat ik dénk dat het voor dieren niet anders is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:49 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Waarom zou je die niet toe kunnen passen op dieren als je hem anders invult? Een mens is aan het eind van de dag ook een dier :+


Dit vraagstuk maakt ook wel duidelijk hoe je tegen topsport aankijkt denk ik?

Als je vind dat mensen en dieren dezelfde rechten en plichten hebben kijk je er heel anders tegen aan dan wanneer je als mens de plicht hebt goed te zorgen voor een paard maar ze niet 100% als gelijke ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:50 



 
Profiel   

Sannnn schreef
Snap dat het niet op mij persoonlijk gericht is. Ik ben denk ik 1 van de weinigen hier in het topic die internationaal op dit moment in de sport rijdt. :)
Ik verwacht alleen dat veel vanuit de topsport het nut van een discussie niet inzien als er gelijk gezegd wordt topsport is kut. En andersom natuurlijk ook. Dat is wat vaak gebeurt…. Ook hier op bokt. Dan heeft een open discussie geen nut…. Daarom bedoelde ik meer richting centraal paarden welzijn.



Volgens mij zijn wij het hierover eens *\o/*

Alles wordt altijd zo gechargeerd.

Topsport hoeft niet kut te zijn maar de absolute tegenhanger daarvan ook niet.

Het komt altijd op hetzelfde neer. Tegenstellingen als 23/7 op stal tegenover 24/7 in de modder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 16 [ 383 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen