De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:28

_San87_ schreef:
996981 schreef:


Voel je vrij om met voorbeelden te komen waaruit blijkt dat paarden wel aan zelfreflectie en zelfontplooiing doen en voorbeelden waaruit blijkt dat paarden op zoek zijn naar zingeving? :)

Darwin publiceerde in 1872 al “Expressions of emotions in man and animal”. Er was 150 jaar geleden al iemand die op z’n minst vermoedde dat dieren emoties hebben. Zo heel recent vind ik dat niet. Of dieren inderdaad beschikken over zelfgerichte emoties (een voorwaarde voor zelfreflectie) is nog geen consensus over.

Aan een aantal voorwaardelijke criteria voldoen dieren wel, anderen zijn discutabel.

Op 6000 jaar (paard) of 34000 jaar (hond) domesticatie, is 150 jaar echt wel heel recent, imo.

Ja, in dat perspectief natuurlijk wel :)

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:32

Een kleine opmerking over domesticatie: veelal wordt gedacht dat de mens de wolf en het paard heeft gedomesticeerd. Inmiddels zijn er wetenschappers die van mening zijn dat dit waar de wolf betreft (het onderzoek ging over de wolf) niet op die manier moet worden gezien; het is de wolf die zichzelf heeft gedomesticeerd.
Misschien zou dit ook voor het paard kunnen gelden, en heeft het paard (als soort, niet individueel) meer vrije keuze dan wij wel eens denken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:34

Nikass schreef:
Een kleine opmerking over domesticatie: veelal wordt gedacht dat de mens de wolf en het paard heeft gedomesticeerd. Inmiddels zijn er wetenschappers die van mening zijn dat dit waar de wolf betreft (het onderzoek ging over de wolf) niet op die manier moet worden gezien; het is de wolf die zichzelf heeft gedomesticeerd.
Misschien zou dit ook voor het paard kunnen gelden, en heeft het paard (als soort, niet individueel) meer vrije keuze dan wij wel eens denken.

Niet helemaal. Er zijn nu drie hoofd theorieën betreffende domesticatie.
Één daarvan is idd over de wolf (en ook de rat, kat, hamster en nog wat huisdieren trouwens) die de ‘commensal pathway’ gevolgd heeft. Dat houdt simpel gezegd in dat deze de mens is gaan volgen omdat waar mensen waren ook eten was. Zo is het eerste contact gekomen. Van daaruit werden vermoedelijk de tammere varianten er uit gepikt om mee te fokken. Alle vormen van de domesticatie die wij nu kennen is door de mens gebeurt maar de ‘voorloper’ daarvan. Dus hoe we aan die dieren kwamen, daar zijn drie hoofd-theorieën over.

Het paard valt onder ‘prey pathway’ en is oorspronkelijk gedomesticeerd om zelf voor voldoende en makkelijk bereikbare voorraad (vlees) te zorgen net als koeien en de meeste grote zoogdieren eigenlijk.

Het gebruik van paarden als iets anders dan voeding is nog relatief ‘kort’ (bij kort moet je hier ruim denken.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-06-23 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 16:40

Nikass schreef:
Een kleine opmerking over domesticatie: veelal wordt gedacht dat de mens de wolf en het paard heeft gedomesticeerd. Inmiddels zijn er wetenschappers die van mening zijn dat dit waar de wolf betreft (het onderzoek ging over de wolf) niet op die manier moet worden gezien; het is de wolf die zichzelf heeft gedomesticeerd.
Misschien zou dit ook voor het paard kunnen gelden, en heeft het paard (als soort, niet individueel) meer vrije keuze dan wij wel eens denken.

Interessant :j.

Wanneer je dan bedenkt dat we pas na 8.850 jaar bedachten dat dieren ook wel eens emoties kunnen hebben, kan ik me goed voorstellen dat er meer is dan wij weten. We weten ook nog niet zo heel lang hoe intelligent dolfijnachtigen, aapachtigen en kraaiachtigen zijn.

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:11

Je kunt er serieuze vragen bij stellen of wij als soort echt wel zo slim zijn, als het zolang duurde voor ons om daar achter te komen :D

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:22

Haha inderdaad :)

Al vrees ik dat het niet zozeer met intelligentie te maken heeft, als wel met een misplaatst idee van superioriteit -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:24

Avalanche schreef:
Je kunt er serieuze vragen bij stellen of wij als soort echt wel zo slim zijn, als het zolang duurde voor ons om daar achter te komen :D

:))!


Nikass schreef:
Haha inderdaad :)

Al vrees ik dat het niet zozeer met intelligentie te maken heeft, als wel met een misplaatst idee van superioriteit -O-

Ik denk dat dit dichter bij de waarheid ligt, idd.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:28

Beetje offtopic, maar ik vond het wel een goed geschreven stukje:

Afbeelding

Zo zie ik de omgang met paarden overigens zeker niet persé.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-06-23 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:28

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Ja dat is wat anders dan jouw paardje 1 of 2x per jaar eens op de trailer proberen te laden die dan in verzet gaat en hevig zwetend er weer af komt omdat het niks gewend is!
Dat is niet te vergelijken.


Waarom moet je hier nu weer proberen je argument kracht bij te zetten door dit soort opmerkingen erbij te halen?
Doet afbreuk aan de rest van je tekst.


Omdat er velen hier steeds maar roepen dat het vele reizen deze paarden veel stress op levert. Wat dus niet zo is omdat ze het GEWEND zijn.

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:32

Dar heeft religie ook veel mee te maken. Het idiote idee dat alles voor ons gemaakt is en perfect passend, en dat wij zo bijzonder zijn. Imo is het dan moeilijker om echt een connectie te maken met de natuur, en je gewoon een onderdeeltje weten van een groot geheel.

Ik denk echt dat als we als mensen wat nederiger worden en niet alles naar onze hand willen zetten, dat we dan veel meer kunnen doen en bereiken, en vooral niet zo'n plaag zijn voor de planeet.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:36

LaPluche schreef:
Als groom in het hoogste segment mee gelopen, niet alle paarden hebben het goed. Degene die het echt goed voor elkaar hebben zijn schaars. Paarden die soms maar een uurtje per dag uit de stal komen en nog nooit een paddock of wei hebben gezien.
Ruiters met teveel paarden, waar alles vlug vlug moet.
Ik heb genoeg gezien en mede daardoor gestopt.


Na dit bericht heb je niet meer gereageerd in dit topic. Ik ben wel benieuwd wat je hier precies met "het hoogste segment" bedoeld?
En heb je het over de paarden van de stal waar je voor werkte, of ook over andere stallen? Hoe representatief denk je dat jouw ervaring is?

Geen idee of je nog meeleest, maar als er nou íemand zegt de wereld van binnenuit te kennen, dan zou ik meer info wel op prijs stellen :)

Avalanche: idd.. religie gaat imo helaas meestal over macht
Het "rentmeesterschap" zoals het zo mooi in de Bijbel genoemd wordt, is ver te zoeken.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:43

996981 schreef:
Voel je vrij om met voorbeelden te komen waaruit blijkt dat paarden wel aan zelfreflectie en zelfontplooiing doen en voorbeelden waaruit blijkt dat paarden op zoek zijn naar zingeving? :)

Darwin publiceerde in 1872 al “Expressions of emotions in man and animal”. Er was 150 jaar geleden al iemand die op z’n minst vermoedde dat dieren emoties hebben. Zo heel recent vind ik dat niet. Of dieren inderdaad beschikken over zelfgerichte emoties (een voorwaarde voor zelfreflectie) is nog geen consensus over.

Aan een aantal voorwaardelijke criteria voldoen dieren wel, anderen zijn discutabel.


Dat iemand een idee heeft maakt niet dat het breed geaccepteerd en omarmd werd.


Ik heb geen voorbeeld van zingeving bij paarden maar wil het ook niet wegzetten als onmogelijk.
Er zijn zoveel dingen die wij (nog) niet weten.

Het is interessante materie!

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:45

Ayasha schreef:
Wb je vraag. Zoals ik hierboven al zei zou ik de theorie nooit gebruikt hebben voor paarden maar als ik hem zou moeten aanpassen voor de discussie: Elk van mijn paarden heeft een geheel ander karakter. Een geheel eigen manier van "zijn". Ze vergen elk een eigen aanpak. Dat is een vorm van zelfontplooiing/zelfactualisatie imo. Zelfontplooiing/actualisatie gaat immers over het ontwikkelen van onze persoonlijkheid. Het feit dat ze een andere aanpak vereisen is een indicatie dat ze een vorm van "zelf" ontwikkeld hebben (anders zou ik ze immers allemaal hetzelfde kunnen aanpakken als ze dat niet hebben.) en dat is het begin van zelfontplooiing. Ik ken genoeg stallen waar paarden die "buiten hun type" vallen gewoon zonder pardon benoemd worden als "ongeschikt". Die komen dan vermoedelijk bij zo'n verschrikkelijke recreatie ruiter tot zelfontplooiing. :)

In de geupdate versie van de piramide van maslow komt pas na zelfontplooiing "zingeving". Die twee worden in de nieuwe versie dus uit elkaar gehaald.


Grappig want toen ik heel wat paginas terug schreef dat het een goede trainer betrof omdat hij wist om te gaan met de verschillende type karakters van zijn paarden en zo op verschillende, bij hun passende manieren het beste van hun talenten kon laten zien ik alleen maar tegengas kreeg....

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:47

Nikass schreef:
Avalanche: idd.. religie gaat imo helaas meestal over macht
Het "rentmeesterschap" zoals het zo mooi in de Bijbel genoemd wordt, is ver te zoeken.

Eens. En ik denk dat rentmeesterschap uit nederigheid geboren wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 19:08

Popstra schreef:
Ayasha schreef:
Wb je vraag. Zoals ik hierboven al zei zou ik de theorie nooit gebruikt hebben voor paarden maar als ik hem zou moeten aanpassen voor de discussie: Elk van mijn paarden heeft een geheel ander karakter. Een geheel eigen manier van "zijn". Ze vergen elk een eigen aanpak. Dat is een vorm van zelfontplooiing/zelfactualisatie imo. Zelfontplooiing/actualisatie gaat immers over het ontwikkelen van onze persoonlijkheid. Het feit dat ze een andere aanpak vereisen is een indicatie dat ze een vorm van "zelf" ontwikkeld hebben (anders zou ik ze immers allemaal hetzelfde kunnen aanpakken als ze dat niet hebben.) en dat is het begin van zelfontplooiing. Ik ken genoeg stallen waar paarden die "buiten hun type" vallen gewoon zonder pardon benoemd worden als "ongeschikt". Die komen dan vermoedelijk bij zo'n verschrikkelijke recreatie ruiter tot zelfontplooiing. :)

In de geupdate versie van de piramide van maslow komt pas na zelfontplooiing "zingeving". Die twee worden in de nieuwe versie dus uit elkaar gehaald.


Grappig want toen ik heel wat paginas terug schreef dat het een goede trainer betrof omdat hij wist om te gaan met de verschillende type karakters van zijn paarden en zo op verschillende, bij hun passende manieren het beste van hun talenten kon laten zien ik alleen maar tegengas kreeg....

Daar zal ik dan toch niet tussen gezeten hebben gok ik want ik heb zelf een trainer die elke combinatie leert kennen en als ik met een nieuw paard ga de moeite doet om het dier te leren kennen om de manier van trainen aan te passen op wat bij dat dier past zowel kwa karakter als waar ze lichamelijk sterk en minder sterk in zijn. Mijn merrie is onmogelijk te trainen op dezelfde manier als mijn ruin en toen ik ze nog beurtelings mee nam paste hij altijd zijn training aan aan wie ik mee had.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:54

fransje23 schreef:
996981 schreef:
Voel je vrij om met voorbeelden te komen waaruit blijkt dat paarden wel aan zelfreflectie en zelfontplooiing doen en voorbeelden waaruit blijkt dat paarden op zoek zijn naar zingeving? :)

Darwin publiceerde in 1872 al “Expressions of emotions in man and animal”. Er was 150 jaar geleden al iemand die op z’n minst vermoedde dat dieren emoties hebben. Zo heel recent vind ik dat niet. Of dieren inderdaad beschikken over zelfgerichte emoties (een voorwaarde voor zelfreflectie) is nog geen consensus over.

Aan een aantal voorwaardelijke criteria voldoen dieren wel, anderen zijn discutabel.


Dat iemand een idee heeft maakt niet dat het breed geaccepteerd en omarmd werd.


Ik heb geen voorbeeld van zingeving bij paarden maar wil het ook niet wegzetten als onmogelijk.
Er zijn zoveel dingen die wij (nog) niet weten.

Het is interessante materie!

Dat is het zeker. Als paarden enige vorm van zingeving cq zelfontplooiing ervaren hoeft er alleen nog een tool te worden uitgevonden waarmee we de gedachten kunnen lezen.

Dan kunnen we in de toekomst paarden selecteren voor de sport die zelf aangeven dat leuk te vinden :D

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:05

Nou ja, het is op zich wel te zien of ze iets leuk vinden of niet.
Althans ik merk dat wel aan mijn paard.

Die ook duidelijk een eigen mening heeft en als het mag zelf de route bepaald op buitenrit.
Waarbij we "ruzie" hebben omdat zij rechts het voetpad wil nemen en ik van mening ben dat ze op het ruiterpad moet blijven.
Ze gaat graag op ontdekking en wordt blij van nieuwe plekken en routes . :j

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:40

fransje23 schreef:
Nou ja, het is op zich wel te zien of ze iets leuk vinden of niet.
Althans ik merk dat wel aan mijn paard.

Die ook duidelijk een eigen mening heeft en als het mag zelf de route bepaald op buitenrit.
Waarbij we "ruzie" hebben omdat zij rechts het voetpad wil nemen en ik van mening ben dat ze op het ruiterpad moet blijven.
Ze gaat graag op ontdekking en wordt blij van nieuwe plekken en routes . :j

Tja, dat denken de sportruiters ook, dat zij zelf kunnen beoordelen of hun paarden het leuk vinden om mee te gaan op concours. En of ze al dan niet tevreden zijn in het management.

Cantodea11
Berichten: 219
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:52

Toch denk ik dat mening paard het bij een top sporter een beter leven heeft als op een handels stal waar de paarden klaar gestoomd worden omdat ze nu eenmaal geld op moeten brengen of ben ik de enige die dat denkt

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:56

Cantodea11 schreef:
Toch denk ik dat mening paard het bij een top sporter een beter leven heeft als op een handels stal waar de paarden klaar gestoomd worden omdat ze nu eenmaal geld op moeten brengen of ben ik de enige die dat denkt

Ook dat verschilt per stal. Er valt op dit gebied gewoon niet te generaliseren l

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:24

996981 schreef:
fransje23 schreef:
Nou ja, het is op zich wel te zien of ze iets leuk vinden of niet.
Althans ik merk dat wel aan mijn paard.

Die ook duidelijk een eigen mening heeft en als het mag zelf de route bepaald op buitenrit.
Waarbij we "ruzie" hebben omdat zij rechts het voetpad wil nemen en ik van mening ben dat ze op het ruiterpad moet blijven.
Ze gaat graag op ontdekking en wordt blij van nieuwe plekken en routes . :j

Tja, dat denken de sportruiters ook, dat zij zelf kunnen beoordelen of hun paarden het leuk vinden om mee te gaan op concours. En of ze al dan niet tevreden zijn in het management.


Vanzelfsprekend en ik denk dat heel veel mensen dat denken.
Want zonder dat uitgangspunt is het allemaal niet te verdedigen.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:11

Zonder dat uitgangspunt is dus voor niemand het houden van paarden te verdedigen. Waarbij we weer terug bij af zijn, dat we de discussie beter kunnen veralgemeniseren naar het welzijn van paarden in het algemeen ipv "de topsport"

Want ik heb ook helaas nog geen reactie op mijn vraag waar we nou eigenlijk over discussiëren

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:35

Als in: hoe goed zijn eigenaars en ruiters nu echt in staat om te beoordelen of hun paard een goed leven heeft? Ik denk namelijk dat ook dat nog weleens fout gaat.

Heel simpel voorbeeld: veel mensen schatten hun eigen kunnen te hoog in, en denken dat als zij iets niet kunnen, het dan wel onmogelijk zal zijn en dat is helemaal niet zo natuurlijk :)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:42

Cantodea11 schreef:
Toch denk ik dat mening paard het bij een top sporter een beter leven heeft als op een handels stal waar de paarden klaar gestoomd worden omdat ze nu eenmaal geld op moeten brengen of ben ik de enige die dat denkt


Nee hier sluit ik me 100% bij aan.

Heb dat ookal vaker mis zien gaan, paarden die in te korte tijd van alles moeten, overvraagd worden, te snel en op een niet fijne manier zadelmak gemaakt worden etc.

Bij de sportstallen is er de ruimte en tijd om een paard te laten groeien en op de handelstallen vaak niet, want iedere dag dat ie er langer staat kost geld. Hoe hoger het segment hoe beter over het algemeen maar voor de rest. :(

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:47

996981 schreef:
fransje23 schreef:
Nou ja, het is op zich wel te zien of ze iets leuk vinden of niet.
Althans ik merk dat wel aan mijn paard.

Die ook duidelijk een eigen mening heeft en als het mag zelf de route bepaald op buitenrit.
Waarbij we "ruzie" hebben omdat zij rechts het voetpad wil nemen en ik van mening ben dat ze op het ruiterpad moet blijven.
Ze gaat graag op ontdekking en wordt blij van nieuwe plekken en routes . :j


Tja, dat denken de sportruiters ook, dat zij zelf kunnen beoordelen of hun paarden het leuk vinden om mee te gaan op concours. En of ze al dan niet tevreden zijn in het management.


Nou dan ga ik heel eerlijk zijn.

Op de dressuurstal waar ik lange tijd reed en de paarden ook twee keer per week mee het bos in nam gaven de paarden heel duidelijk aan wat ze leuk vonden.

En dat was nooit de bak, of de vrachtwagen oid..dat was altijd opstappen en dan alvast richting het bos lopen. Het bos, dat vonden ze leuk..allemaal.

Nu bestaat het leven (helaas) niet alleen maar uit leuke dingen doen..(ook niet voor ons) dus ze moesten ook gewoon aan de bak in de bak.

Nu weet ik dat er ook paarden zijn die het leuk vinden om mee te gaan, die veel nieuwe prikkels nodig hebben. Dat zullen ongetwijfeld ook degene zijn die het leuk vinden om mee te gaan op de wagen/ naar concour.

Zelf denk ik dat het bos het meeste bij hun natuur past.