Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 176 van de 218 [ 5443 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 218  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

 
Profiel   

Ik vind het echt top hoe jullie het aanpakken met dit topic. In het verleden ben ik weleens kritisch geweest maar jullie communiceren nu helder en ik waardeer dat jullie extra werk verzetten om het topic open te kunnen houden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 15:27 



 
Profiel   

Eens, zat net even op hun website te kijken en PzB trekt wel lering uit dit topic.

Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:03 



 
Profiel   

MarliesV, klopt was mij ook opgevallen. Alleen gaan de complimenten hierboven niet over PzB, maar zijn bedoeld voor de moderatoren. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 16:07 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Eens, zat net even op hun website te kijken en PzB trekt wel lering uit dit topic.

Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.
Precies, ze steken een hoop op van dit topic, krijgen het op een dienblad aangereikt. Voornamelijk de zaken die in hun voordeel werken, niet die van de paarden, althans in mijn optiek.

Enorm triest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:08 



 

Ailill schreef
MarliesV schreef
Eens, zat net even op hun website te kijken en PzB trekt wel lering uit dit topic.

Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.
Precies, ze steken een hoop op van dit topic, krijgen het op een dienblad aangereikt. Voornamelijk de zaken die in hun voordeel werken, niet die van de paarden, althans in mijn optiek.

Enorm triest.


In dit geval is het wel goed dat dit topic open blijft of denk je dat het voor de paarden weinig uit zal maken?

Wat mij opvalt is dat er nog steeds veel paarden geadopteerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:25 



 
Profiel   

Nah ik weet niet of dat nou een goede reden is, denk het eigenlijk van niet, zoals ik zei komt het vooral henzelf goed uit, niet de paarden/adoptanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:44 



 
Profiel   

Ik vrees dat het voor de paarden weinig uitmaakt. Het zou voor de paarden wel verschil maken als PZB wel zn verantwoordelijkheid als eigenaar van de dieren neemt en de paarden ZELF laat keuren om te kijken of ze daadwerkelijk als rijpaarden kunnen worden aangeboden. Ja, dat kost geld, maar er worden toch forse adoptiebedragen gevraagd en dan kan een keuring er best af. Het zou echt problemen en misverstanden achteraf kunnen voorkomen. En dan valt PZB in mijn ogen niets te verwijten.
Maar nu wordt die verantwoordelijkheid verlegt naar de adoptant. En sterker nog, in de aangehaalde gevallen wist PZB best wat zo'n paard mankeerde en heeft dat verborgen. Dus willen de paarden er echt iets aan hebben zal het gedrag van PZB echt moeten veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:29 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik vrees dat het voor de paarden weinig uitmaakt. Het zou voor de paarden wel verschil maken als PZB wel zn verantwoordelijkheid als eigenaar van de dieren neemt en de paarden ZELF laat keuren om te kijken of ze daadwerkelijk als rijpaarden kunnen worden aangeboden. Ja, dat kost geld, maar er worden toch forse adoptiebedragen gevraagd en dan kan een keuring er best af. Het zou echt problemen en misverstanden achteraf kunnen voorkomen. En dan valt PZB in mijn ogen niets te verwijten.
Maar nu wordt die verantwoordelijkheid verlegt naar de adoptant. En sterker nog, in de aangehaalde gevallen wist PZB best wat zo'n paard mankeerde en heeft dat verborgen. Dus willen de paarden er echt iets aan hebben zal het gedrag van PZB echt moeten veranderen.

De spijker op zijn kop, inderdaad. Het is nu gewoon ordinaire handel :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:32 



 
Profiel   

Maar ja ga je dan op de blauwe ogen af dat het paard werkelijk geschikt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:46 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Maar ja ga je dan op de blauwe ogen af dat het paard werkelijk geschikt is?

Denk dat het meer is dat PZB eerlijk moet zijn en zelf keuringen moet gaan doen, als je als handelaar verkoopt dan VERKOOP je, en als klant dan wat zekerheid wilt oke dan mag je keuren. Maar in dit geval is er geen koop volgens PZB en blijven hun eigenaar, naast de €6000 soms willen ze ook nog dat je +/- €100 uitgeeft aan een keuring terwijl ze weten dat het dier niet geschikt is soms voor rijden.

Doe gewoon keuring voor adoptie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:53 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Maar ja ga je dan op de blauwe ogen af dat het paard werkelijk geschikt is?


Bij iemand waarvan je wéét dat het een handelaars is minder snel dan bij iemand van een ideologische stichting... (en daaraan gekoppeld de verwachting ban ethiek en moraal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:53 



 
Profiel   

Ik ken er wel 1 die soepeler keurt als het dier voor een recreatieve ruiter is. Ik zou het zelf nooit aan durven om op een andermans keuring te kopen/zoveel geld te betalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:55 



 

Splitten en dan een DA laten uit laten zoeken door de Adoptant zou het meest eerlijk zijn. In de reguliere koop is het vaak kosten koper. Maar aangezien PZB eigenaar blijft vind ik, dat dit anders ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:27 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ze adviseren tegenwoordig om in te lezen over eventuele bemerkingen, te keuren en geven aan dat de 'adoptie' door via de BV loopt ipv via de Stichting en dat ze met hun accountant en de belastingdienst aan het uitzoeken zijn of dit ook onder de Stichting kan.

Toch heel wat kritische punten die hier besproken zijn waar wat mee wordt gedaan, of iig wordt gemeld.

Tuurlijk kun je adopteren via een stichting (en ook daaraan betalen), maar dan hebben ze wel een uitdaging.
Geld van de stichting moet volledig worden verantwoord aan de buitenwereld (en belastingdienst), het geld van een BV niet (is wel op te vragen hoor, maar ze mogen zichzelf en hun eigen kosten, auto's, woning enz volledig betalen vanuit de BV).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:46 



 
Profiel   

sjonge, ze weten het weer mooi te brengen. Ze hebben geld nodig, want 4 balen hooi per dag. 36 opvangpaarden, maar in totaal 64 ofzo. Wat ze vergeten te zeggen is dat bij die 4 balen hooi ook de paarden van particulieren zijn opgeteld, waar ze gewoon maandelijks geld voor vangen en veel ook. Ik begin het echt steeds schimmiger te vinden, want inderdaad: de adoptiegelden kunnen gewoon naar de stichting, maar dan moeten ze het inderdaad verantwoorden. En in de bv kunnen ze er zelf goed van leven, en iedereen maar braaf baaltjes doneren, voor de paarden waar ze zelf veel geld voor vangen en ruimschoots mee uit de kosten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:01 



 
Profiel   

Hoezo krijgen zij geen subsidies?

In België krijgen de opvangcentrums die dieren ter adoptie stellen wel subsidies en opvangcentrums die enkel opvangen maar geen ter adoptie stellen krijgen geen subsidies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:32 



 

Het is ook officieel geen stichting. De eerste 7 jaar heeft stichting zinloos geweld tegen dieren de kosten betaald.

PZB noemen zich een Non Profit organisatie. Bij een Non Profit mag er wél winst gemaakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:38 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Bij een Non Profit mag er wél winst gemaakt worden.

Ehm. Betekent "non profit" niet letterlijk géén winst...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:26 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Evamarie schreef
Bij een Non Profit mag er wél winst gemaakt worden.

Ehm. Betekent "non profit" niet letterlijk géén winst...?


Dat betekent dat ze wel winst mogen maken, zolang de winst maar weer geïnvesteerd wordt in de organisatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:39 



 
Profiel   

Movement schreef
Kuggur schreef

Ehm. Betekent "non profit" niet letterlijk géén winst...?


Dat betekent dat ze wel winst mogen maken, zolang de winst maar weer geïnvesteerd wordt in de organisatie.

Bedankt, ik had geen idee.
Maar dat is toch óók het geval met 'gewone' stichtingen, die hebben toch ook vaak inkomsten die de stichting weer in gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:51 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Nou die paarden die zij als rijpaard ter adoptie stellen zijn voor de zogenaamde "Red een paard" mensen niet bepaald goedkoop. 4.000 euro... Daar kan je beter een leuk recreatiepaard voor kopen. Heb je achteraf geen gedoe als het mis gaat.

Want bij afstaan moet je wederom aan hen een bedrag betalen. Of aan je dierenarts wznt er moet een gezondheidsverklaring zijn, inentingen up to date, hoefsmid En tandarts geweest. Dus da's alweer dik 300 euro wat je eerst moet spenderen.

Wat ik tevens niet begrijp, stel je brengt hen een paard omdat je het financieel niet meer kan dragen... Zij vragen echter ook nog eens afstandgeld... Zo breng je die persoon juist dieper in financiële problemen, dat geld voor afstand te doen kan immers veel waard zijn om facturen of andere dingen te betalen. Of zie ik dat verkeerd?

Zo vragen ze voor een paard dat bij hen als weidemaatje aangeboden zal worden 250 euro per maand dat het paard bij hen staat... Wat als die afstandspersoon dat bedrag niet kan missen?
Je doet immers niet zomaar afstand van je geliefd dier.. (uitzonderingen daar gelaten)


Als het gratis is om je paard af te staan dan wordt de drempel wel erg laag om hem weg te doen als het even tegenzit toch?

Non-profit betekend inderdaad geen winst maken, maar betekend ook dat er wel gewoon omzet gedraait mag worden.
Dus van alle omzet die ze draaien (=alle inkomsten) moeten de kosten betaald worden (=lonen, huur/hypotheek locatie, voer, stro, verzekeringen, telefoons, laptops, website etc etc) en als er dan iets overblijft is dat winst. Maar dat houdt een non-profit organisatie netjes bij en investeert doorgaans dan in een nieuwe locatie, hogere lonen, nieuwe laptops (let wel die hebben een afschrijvingsperiode van 5 jaar) dus non profit betekend ook dat de lonen bv stijgen omdat ze anders niet genoeg kosten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:55 



 
Profiel   

@Hutcherson Zie hun website. PZB wordt gedraaid door vrijwilligers. Ook Henk en Calijn ontvangen geen loon. Althans dat zeggen ze.

Maar als je goed gaat kijken naar de kosten en opbrengsten dan blijven er toch veel vragen.
De kosten voor exploitatie (huisvesting, hooi, stro, brok, dierenarts en zelfs het onderhoud van de terreinen) per jaar bedragen ca 85.000,00 (zie aangifte 2021). 165 paarden geplaatst. Weidemaatjes brengen nog 250,00 per maand op tot ze geplaatst zijn en dan nog het adoptiegeld. Rijpaarden tussen 3000-5000 en soms 6000
Soms minder maar dan zijn het eigenlijk al geen rijpaarden meer en hebben de paarden behoorlijk zware gebreken, zoals Imhoff. Aangenomen dat PZB van de 165 paarden 65 rijpaarden heeft geplaatst van gemiddeld 3000 dan levert dat PZB 195.000 op. 110.000 meer dan nodig. Dan plaatsen ze nog 100 weidemaatjes voor gemiddeld 250,00 = 25.000 en leveren deze ook nog minimaal 3000 aan "stalgeld" per jaar op. Dit geld betreft alleen het adoptiesysteem. Los van alle donaties en andere giften al of niet in natura. Die komen nu binnen bij de ANBI en zijn volgens PZB ongeveer even hoog als de kosten van de exploitatie van de organisatie.

Als je zegt dat je non profit werkt dan moet dat ook echt non profit zijn. Nu lijkt er toch heel wat geld over te blijven en dat geld zie je nergens terug. De hele omzet uit het adoptiesysteem loopt via de BV, zegt ook Ten Napel zelf. Adoptanten betalen via de BV. Dat geld vloeit in de stichting zinloos geweld tegen dieren waarvan Ten Napel eigenaar is. En die stichting is geen ANBI. Daar mag winst in worden gemaakt en de stichting mag zijn bestuursleden ook lonen uitbetalen. Wat er in die stichting allemaal financieel gebeurt is niet zichtbaar, omdat een stichting met een omzet onder een drempelbedrag van 6 miljoen in twee opeenvolgende jaren geen jaarrekening hoeft te deponeren.
Deze constructie roept ten minste veel vragen op. Vragen waarop Ten Napel geen antwoord wil geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:02 



 
Profiel   

Wie controleert eigenlijk of stichtingen zich aan de regels houden? Wordt zoiets gecontroleerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:16 



 
Profiel   

AnnedB schreef
Wie controleert eigenlijk of stichtingen zich aan de regels houden? Wordt zoiets gecontroleerd?


Bij de ANBI is een publicatieplicht; daar wordt op gecontroleerd (een beetje, want daar moeten ze blijkbaar op worden geattendeerd). Bij kleinere stichtingen wordt nauwelijks gecontroleerd. De belastingdienst heeft het te druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:21 



 

Omdat het niet duidelijk is wat er met het geld gebeurd ben ik gestopt met Doneren. Als ik nu wil doneren zal het eerder naar bijv. Kinderfonds MAMAS gaan. Je wilt gewoon zeker weten dat het terecht komt waarvoor het voor bedoelt is en niet dat het op de rekening komt van de advertentiesetter zelf..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 176 van de 218 [ 5443 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 218  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen