Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Organisatie Ride&Run bedenkt truc om regels te omzeilen

 
Profiel   

Want regels zijn er om gebroken te worden :o?

Het is niet zo dat je 'verstoring' stopt bij de randen van het ruiterpad he? Net als dat idd de wilde bosbewoners geen idee hebben van de 'deadline' van het broedseizoen. >;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:36 



 
Profiel   

Ik voel me beetje dubbel hierover. Aan de ene kant snap ik dat het onredelijk en oneerlijk voelt. En dat de regels wellicht inderdaad niet zijn hoe ze zouden moeten. Zeker als ik hier meer lees over de redeningen, voorgeschiedenis van de aanklager, etc.

Maar aan de andere kant zie ik zelf ook heel veel mensen die idd echt niks geven om de natuur en puur om eigen belang, en dan snap ik dit soort beslissingen wel. De goede die daar wel om geven en aan denken worden dan helaas ook geraakt door de slechte. Daarbij vind ik ook dat nee nee is. Als iedereen zelf overal loophools voor gaat zoeken of het domweg toch gaan doen, dan wordt het uiteindelijk ook een rotzooi. Dan is het imho better om die moeite dan in het (aan)vechten van beslissingen en voor regelveranderingen in te zetten, hoewel dat natuurlijk wel veel lastiger is. Zeker voor de kleinere partijen. Wat het nog dubbeler maakt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:48 



 
Profiel   

janouk schreef
Als Zandvoortse weet ik iets meer van de historie. Er wordt al sinds 1930 geraced door de straten van Zandvoort; stratencircuit. Op 7 augustus 1948 vond de eerste autorace, toen nog onder de naam Grand Prix van Zandvoort, plaats op het circuit van Zandvoort. Eerste Grand Prix Formule 1 was in 1952.
Het natura 2000 gebied is later aangewezen. Mijn paard heeft jaren in het binnencircuit gestaan: uit ervaring weet ik dat de dieren gewend zijn aan de activiteiten op het circuit. De wilde dieren zoeken hun veilige plekken daar waar de mensen niet komen.


Ah das wel mooi om te horen, dat het dan niet uitmaakt, want natura2000 is later aangewezen. Dan kunnen alle boerenbedrijven die er al zaten voor het natura2000 werd, ook wel blijven .


Waarom het ene wel en het andere niet?
Men moet gewoon eens één lijn trekken qua regelgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:55 



 
Profiel   

Mirranda schreef
Citaat
Het is toch altijd wel typisch. Wanneer een multinational of in het geval van evenementen de formule 1 de regels omzeilt dan hoor je weinig weerstand.
Wanneer een kleine organisator dat doet dan is Bokt te klein.

Want laten we wel wezen. De regels worden hier omzeilt, niet overtreden. Het zijn strikt genomen niet meer dan 50 verschillende ruiters die een buitenrit gaan maken. Iets wat gewoon is toegestaan.


Amen _/-\o_


Als men nee zegt en het dan toch via een achterdeur en onder een andere noemer houden, nou dan zal het me niets verbazen dat dit soort evenementen allemaal worden afgeblazen. Maw, ze verknallen het voor anderen met hun acties. Maar laat me raden, daar denken ze niet aan, als zij hun feestje maar hebben. In de bossen hier is men al druk bezig paden dicht te gooien voor ruiters en fietsers, waarom denk je dat dat is. Door mensen die niet willen luisteren en hun zin door willen drijven met hun 'recht' op de natuur. De fauna heeft er steeds minder recht, behalve die wolf dan en goh, liep die daar nu ook net niet een ruiter achterna?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:59 



 
Profiel   

Nou ja dan lost de wolf het ruiterprobleem toch op?

Ik zie t verband tussen de wolf en de R&R niet helemaal…

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:31 



 
Profiel   

Wintu schreef
Als men nee zegt en het dan toch via een achterdeur en onder een andere noemer houden, nou dan zal het me niets verbazen dat dit soort evenementen allemaal worden afgeblazen. Maw, ze verknallen het voor anderen met hun acties. Maar laat me raden, daar denken ze niet aan, als zij hun feestje maar hebben. In de bossen hier is men al druk bezig paden dicht te gooien voor ruiters en fietsers, waarom denk je dat dat is. Door mensen die niet willen luisteren en hun zin door willen drijven met hun 'recht' op de natuur. De fauna heeft er steeds minder recht, behalve die wolf dan en goh, liep die daar nu ook net niet een ruiter achterna?


Dat er paden worden afgesloten heeft niets met dit evenement te maken. Het probleem is wanneer je dit soort natuurclubs 1 vinger geeft dan nemen ze vervolgens de hele arm.

Dit evenement is maar 1 klein voorbeeldje van het grotere probleem. Namelijk regelgeving vanuit Brussel die volledig is doorgeslagen. Zo erg zelfs dat het zelfs het oplossen van milieu problemen tegen houdt. Bijvoorbeeld nu speelt er weer de zaak van het niet kunnen isoleren van woningen vanwege de kans op vleermuizen in de spuwmuren.

Er moet eens een keer paal en perk gesteld worden aan dit soort doorgeslagen natuur en milieuclubs die de natuur en het milieu meer schaden dan goed doen. Uiteindelijk geloof ik steeds meer dat er een moment komt waarop Europa er niet meer om heen kan om de habitatrichtlijn op bepaalde punten af te zwakken.

Maar als jij er dan zo makkelijk over denkt. Bij deze dan. NEE is NEE. Jij mag jouw huis niet isoleren. En JA, je moet wel meer energiebelasting gaan betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:34 



 
Profiel   

Loretta schreef
Wintu schreef
Als men nee zegt en het dan toch via een achterdeur en onder een andere noemer houden, nou dan zal het me niets verbazen dat dit soort evenementen allemaal worden afgeblazen. Maw, ze verknallen het voor anderen met hun acties. Maar laat me raden, daar denken ze niet aan, als zij hun feestje maar hebben. In de bossen hier is men al druk bezig paden dicht te gooien voor ruiters en fietsers, waarom denk je dat dat is. Door mensen die niet willen luisteren en hun zin door willen drijven met hun 'recht' op de natuur. De fauna heeft er steeds minder recht, behalve die wolf dan en goh, liep die daar nu ook net niet een ruiter achterna?


Dat er paden worden afgesloten heeft niets met dit evenement te maken. Het probleem is wanneer je dit soort natuurclubs 1 vinger geeft dan nemen ze vervolgens de hele arm.

Dit evenement is maar 1 klein voorbeeldje van het grotere probleem. Namelijk regelgeving vanuit Brussel die volledig is doorgeslagen. Zo erg zelfs dat het zelfs het oplossen van milieu problemen tegen houdt. Bijvoorbeeld nu speelt er weer de zaak van het niet kunnen isoleren van woningen vanwege de kans op vleermuizen in de spuwmuren.

Er moet eens een keer paal en perk gesteld worden aan dit soort doorgeslagen natuur en milieuclubs die de natuur en het milieu meer schaden dan goed doen. Uiteindelijk geloof ik steeds meer dat er een moment komt waarop Europa er niet meer om heen kan om de habitatrichtlijn op bepaalde punten af te zwakken.

Maar als jij er dan zo makkelijk over denkt. Bij deze dan. NEE is NEE. Jij mag jouw huis niet isoleren. En JA, je moet wel meer energiebelasting gaan betalen.

Niet met dit evenement, maar het zijn wel maatregelen die genomen worden omdat er steeds meer overlast is van mensen in de natuur. Als je die regels omzeilt om je evenement toch door te laten gaan, dan zul je zien dat regels enkel nog maar strenger gaan worden en er steeds meer natuur op slot gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:38 



 
Profiel   

Cer schreef
Nou ja dan lost de wolf het ruiterprobleem toch op?

Ik zie t verband tussen de wolf en de R&R niet helemaal…

Zijn best veel evenementen in de buurt die worden afgelast, omdat ze de veiligheid van deelnemers niet kunnen garanderen langs de route vanwege de wolf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:38 



 
Profiel   

Loretta schreef
Wintu schreef
Als men nee zegt en het dan toch via een achterdeur en onder een andere noemer houden, nou dan zal het me niets verbazen dat dit soort evenementen allemaal worden afgeblazen. Maw, ze verknallen het voor anderen met hun acties. Maar laat me raden, daar denken ze niet aan, als zij hun feestje maar hebben. In de bossen hier is men al druk bezig paden dicht te gooien voor ruiters en fietsers, waarom denk je dat dat is. Door mensen die niet willen luisteren en hun zin door willen drijven met hun 'recht' op de natuur. De fauna heeft er steeds minder recht, behalve die wolf dan en goh, liep die daar nu ook net niet een ruiter achterna?


Dat er paden worden afgesloten heeft niets met dit evenement te maken. Het probleem is wanneer je dit soort natuurclubs 1 vinger geeft dan nemen ze vervolgens de hele arm.

Dit evenement is maar 1 klein voorbeeldje van het grotere probleem. Namelijk regelgeving vanuit Brussel die volledig is doorgeslagen. Zo erg zelfs dat het zelfs het oplossen van milieu problemen tegen houdt. Bijvoorbeeld nu speelt er weer de zaak van het niet kunnen isoleren van woningen vanwege de kans op vleermuizen in de spuwmuren.

Er moet eens een keer paal en perk gesteld worden aan dit soort doorgeslagen natuur en milieuclubs die de natuur en het milieu meer schaden dan goed doen. Uiteindelijk geloof ik steeds meer dat er een moment komt waarop Europa er niet meer om heen kan om de habitatrichtlijn op bepaalde punten af te zwakken.

Maar als jij er dan zo makkelijk over denkt. Bij deze dan. NEE is NEE. Jij mag jouw huis niet isoleren. En JA, je moet wel meer energiebelasting gaan betalen.



Pfoeh, rustâgh!

Kom nou eens met een duidelijk onderbouwd voorbeeld dat Brussel ons het leven hier zo hard dwars zit dat het onhoudbaar wordt. Dat we echt helemaal klem zitten als inwoners van Nederland en geen kant meer op kunnen, want de Europese Unie. Écht iets wat dit geschreeuw rechtvaardigt. Met bronvermelding, graag. En even voor de duidelijkheid: ik ben niet pro en ik ben niet anti. Ik ben gewoon ontzettend allergisch voor geroeptoeter en zou daar nou echt graag eens goede onderbouwing voor zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:41 



 
Profiel   

Maar dat gebeurt anders ook wel. Het doel is om de natuur alleen nog maar voor een klein clubje natuur elites open te stellen. De rest mag dan nog een keertje mee tegen betaling met een excursie waarbij de boswachter verteld hoe bijzonder dit stukje gras wel niet is.

Maar dan een ander probleem. Hoe moet je mensen nog bewegen de natuur te willen beschermen wanneer mensen er structueel uit geweerd worden. er zijn genoeg natuurbeschermers die zich daar serieus zorgen over maken. Probleem is alleen dat deze natuurbeschermers in Nederland niet aan de knoppen draaien. Maar er bestaat ook nog eens een heel andere visie op natuurbescherming dan de visie van een groep zure natuurbeschermers die de natuur enkel en alleen maar voor zichzelf willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:43 



 
Profiel   

Wintu schreef
Cer schreef
Nou ja dan lost de wolf het ruiterprobleem toch op?

Ik zie t verband tussen de wolf en de R&R niet helemaal…

Zijn best veel evenementen in de buurt die worden afgelast, omdat ze de veiligheid van deelnemers niet kunnen garanderen langs de route vanwege de wolf.

Oh ja? Noem eens een paar, want dat geloof ik niet. Hooguit een kinderspeurtochtje maar dat noem ik geen evenement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:48 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Kom nou eens met een duidelijk onderbouwd voorbeeld dat Brussel ons het leven hier zo hard dwars zit dat het onhoudbaar wordt. Dat we echt helemaal klem zitten als inwoners van Nederland en geen kant meer op kunnen, want de Europese Unie. Écht iets wat dit geschreeuw rechtvaardigt. Met bronvermelding, graag. En even voor de duidelijkheid: ik ben niet pro en ik ben niet anti. Ik ben gewoon ontzettend allergisch voor geroeptoeter en zou daar nou echt graag eens goede onderbouwing voor zien.


Als je naar het nieuws gekeken hebt had je het gezien. Het was gisteren op het journaal en ook op Nieuwsuur als ik het goed heb. maar goed 1 linkje dan.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... latie-stop

Dan heb je nog de complete stikstofcrisis ook met dank aan doorgeslagen regelgeving waardoor broodnodige bouwprojecten enorme vertraging oplopen vanwege regelgeving. Ik kan er zo honderden bronnen van neer plempen. Maar ik mag toch aannemen dat je niet onder een steen geleefd hebt.

Dit gaat trouwens over evenementen. En ja, vele evenementenbedrijven die eerst zwaar getroffen zijn door de coronacrisis krijgen nu dit voor de kiezen.

En mocht je denken dat mensen zich allemaal aan de regeltjes gingen houden wanneer de natuur volledig op slot ging die heeft het mis. Als voorbeeld en om toch in het gebied van evenementen te blijven. Misschien herinner je je nog hte grote aantal illegale rave party's tijdens de lockdowns. Sooms zelfs midden in natuurgebieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:51 



 
Profiel   

pillow schreef
Oh ja? Noem eens een paar, want dat geloof ik niet. Hooguit een kinderspeurtochtje maar dat noem ik geen evenement.


Wandeltochten vooral, spooktochten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:55 



 
Profiel   

Loretta schreef
VuurVleugels schreef
Kom nou eens met een duidelijk onderbouwd voorbeeld dat Brussel ons het leven hier zo hard dwars zit dat het onhoudbaar wordt. Dat we echt helemaal klem zitten als inwoners van Nederland en geen kant meer op kunnen, want de Europese Unie. Écht iets wat dit geschreeuw rechtvaardigt. Met bronvermelding, graag. En even voor de duidelijkheid: ik ben niet pro en ik ben niet anti. Ik ben gewoon ontzettend allergisch voor geroeptoeter en zou daar nou echt graag eens goede onderbouwing voor zien.


Als je naar het nieuws gekeken hebt had je het gezien. Het was gisteren op het journaal en ook op Nieuwsuur als ik het goed heb. maar goed 1 linkje dan.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... latie-stop

Dan heb je nog de complete stikstofcrisis ook met dank aan doorgeslagen regelgeving waardoor broodnodige bouwprojecten enorme vertraging oplopen vanwege regelgeving. Ik kan er zo honderden bronnen van neer plempen. Maar ik mag toch aannemen dat je niet onder een steen geleefd hebt.

Dit gaat trouwens over evenementen. En ja, vele evenementenbedrijven die eerst zwaar getroffen zijn door de coronacrisis krijgen nu dit voor de kiezen.

En mocht je denken dat mensen zich allemaal aan de regeltjes gingen houden wanneer de natuur volledig op slot ging die heeft het mis. Als voorbeeld en om toch in het gebied van evenementen te blijven. Misschien herinner je je nog hte grote aantal illegale rave party's tijdens de lockdowns. Sooms zelfs midden in natuurgebieden.


Kijk, daar kan ik al wat meer mee, al zou ik één blog niet direct als onderbouwd betitelen. Ik ben het nog steeds zeker niet eens met je standpunten, maar zie ze wel. Dank je wel daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 22:25 



 
Profiel   

Wintu schreef
pillow schreef
Oh ja? Noem eens een paar, want dat geloof ik niet. Hooguit een kinderspeurtochtje maar dat noem ik geen evenement.


Wandeltochten vooral, spooktochten.

Dat is niet erg, activiteiten bij nacht in de natuur moeten sowieso verboden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:39 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Kijk, daar kan ik al wat meer mee, al zou ik één blog niet direct als onderbouwd betitelen. Ik ben het nog steeds zeker niet eens met je standpunten, maar zie ze wel. Dank je wel daarvoor.


Ik denk ook niet dat wij het ooit eens zullen worden. Maar het is wel mooi aan Bokt dat mensen met totaal andere standpunten elkaar hier ontmoeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:12 



 
Profiel   

Zeker! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:12 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Want regels zijn er om gebroken te worden :o?

Het is niet zo dat je 'verstoring' stopt bij de randen van het ruiterpad he? Net als dat idd de wilde bosbewoners geen idee hebben van de 'deadline' van het broedseizoen. >;)


Iemand liet mijn man een "leuk" filmpje op de telefoon zien dat hij gemaakt had van de bevers in de buurt. Om ze goed te kunnen filmen was de man op de grens (draad) van waar bezoekers mochten komen gaan staan. Op het filmpje is te zien dat de bever met de staart op het water slaat = stress! Bever is geschrokken van de filmende persoon, omdat die te dichtbij is gaan staan.

En wat zegt zo'n filmer dan: "hij sloeg vrolijk met zijn staart op het water." O:)
Nee meneer, dat is stress, en wij observeren de bevers dagelijks vanaf >100 meter afstand met telelens, en dan zien we hem nooit op het water slaan, dat op het water slaan doet hij alleen bij mensen die te dichtbij komen staan. :roll:


Oftewel: aanwezigheid van mensen levert wel degelijk stress op bij wilde dieren. Dus ga vooral door met de grenzen opzoeken. Dan mag uiteindelijk niemand meer in een natuurgebied lopen/fietsen/paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 14:36 



 
Profiel   

Ik vind het zéér laakbaar van deze organisatie dit evenement er op zo'n laag bij de grondse manier door te drukken.
Slecht voor het imago van deze sport en de ruiterij in het algemeen.
Prima methode goodwill van de regelgeving te verliezen.
Réken er maar op dat ze dit in de toekomst kunnen vergeten, dit soort mazen zijn gemakkelijk te dichten; gewoon de ruiters de toegang tot deze gebieden helemáál te ontzeggen, met als reden dit soort misbruik voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 14:43 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Eelmo schreef
Want regels zijn er om gebroken te worden :o?

Het is niet zo dat je 'verstoring' stopt bij de randen van het ruiterpad he? Net als dat idd de wilde bosbewoners geen idee hebben van de 'deadline' van het broedseizoen. >;)


Iemand liet mijn man een "leuk" filmpje op de telefoon zien dat hij gemaakt had van de bevers in de buurt. Om ze goed te kunnen filmen was de man op de grens (draad) van waar bezoekers mochten komen gaan staan. Op het filmpje is te zien dat de bever met de staart op het water slaat = stress! Bever is geschrokken van de filmende persoon, omdat die te dichtbij is gaan staan.

En wat zegt zo'n filmer dan: "hij sloeg vrolijk met zijn staart op het water." O:)
Nee meneer, dat is stress, en wij observeren de bevers dagelijks vanaf >100 meter afstand met telelens, en dan zien we hem nooit op het water slaan, dat op het water slaan doet hij alleen bij mensen die te dichtbij komen staan. :roll:


Oftewel: aanwezigheid van mensen levert wel degelijk stress op bij wilde dieren. Dus ga vooral door met de grenzen opzoeken. Dan mag uiteindelijk niemand meer in een natuurgebied lopen/fietsen/paardrijden.


Maar ook onzichtbaar. Geur draagt ver. En dat je geen wild ziet wil niet zeggen dat het niet dichtbij zit.
Plus, als het Natura2000 gebied is (deels) dan is de mest van 50 paarden ook een verstoring van een toch al kwetsbaar en ge-eutrofieerd gebied. Het begrip 'verstoring' is ecologisch gezien echt heel erg breed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:42 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Maar ook onzichtbaar. Geur draagt ver. En dat je geen wild ziet wil niet zeggen dat het niet dichtbij zit.
Plus, als het Natura2000 gebied is (deels) dan is de mest van 50 paarden ook een verstoring van een toch al kwetsbaar en ge-eutrofieerd gebied. Het begrip 'verstoring' is ecologisch gezien echt heel erg breed.


Mest wordt vooral een probleem wanneer het vermengt met urine.
Trouwens wilde dieren hebben ook uitwerpselen.

Maar tegenwoordig wordt overal in de natuur een probleem van gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 22:02 



 
Profiel   

Eelmo schreef
Maar ook onzichtbaar. Geur draagt ver. En dat je geen wild ziet wil niet zeggen dat het niet dichtbij zit.
Plus, als het Natura2000 gebied is (deels) dan is de mest van 50 paarden ook een verstoring van een toch al kwetsbaar en ge-eutrofieerd gebied. Het begrip 'verstoring' is ecologisch gezien echt heel erg breed.

Moet jij een dag later eens bij een bult paardenmest gaan kijken. Er zijn zoveel diertjes, insecten en vogels die daar gretig op aanvallen. Dus die ecologische verstoring lijkt mij niet erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:40 



 
Profiel   

pillow schreef
Eelmo schreef
Maar ook onzichtbaar. Geur draagt ver. En dat je geen wild ziet wil niet zeggen dat het niet dichtbij zit.
Plus, als het Natura2000 gebied is (deels) dan is de mest van 50 paarden ook een verstoring van een toch al kwetsbaar en ge-eutrofieerd gebied. Het begrip 'verstoring' is ecologisch gezien echt heel erg breed.

Moet jij een dag later eens bij een bult paardenmest gaan kijken. Er zijn zoveel diertjes, insecten en vogels die daar gretig op aanvallen. Dus die ecologische verstoring lijkt mij niet erg.


De (bloeiende) planten die vervolgens door vergrassing worden verdrongen (en de bestuivers die daar weer van leven) denken daar over het algemeen anders over. Maar dat is een andere discussie dan waar dit topic over gaat :)

Wat ik probeerde te zeggen is dat 'verstoring' breder is dan enkel herrie maken of iets plat stampen. Het kan ook veel subtieler, maar met alsnog ongewenste gevolgen. Simpelweg daar aanwezig zijn in het broedseizoen zal voor sommige soorten al een verstoring zijn. Moet het gebied dan maar helemaal dicht? Als mensen dit soort grapjes uit gaan halen misschien wel ja. Het is toch arrogantie ten top dat je evenement belangrijker is dan de kuikens en reekalfjes en andere bosbewoners?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:26 



 
Profiel   

Tja wanneer is het een evenement. Ik was gisteren 2 uren hier achter Geeuwenbrug in het DFW. Ik heb 1 rustige ruiter gezien. Maar wel zeker 100 fietsers , en tientallen wandelaars. Er was niks georganiseerd dus gewoon allemaal luid kakelende zondagsfietsers en wandelaars. Om het over de kinderen maar helemaal niet te hebben. Volop broedseizoen dus de bossen maar volledig dicht gooien dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:15 



 
Profiel   

pillow schreef
de bossen maar volledig dicht gooien dan?


Dat is wel de wens van sommigen. Maar ze willen wel subsidie blijven ontvangen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen