Babootje schreef:@Hutcherson Zie hun website. PZB wordt gedraaid door vrijwilligers. Ook Henk en Calijn ontvangen geen loon. Althans dat zeggen ze.
Maar als je goed gaat kijken naar de kosten en opbrengsten dan blijven er toch veel vragen.
De kosten voor exploitatie (huisvesting, hooi, stro, brok, dierenarts en zelfs het onderhoud van de terreinen) per jaar bedragen ca 85.000,00 (zie aangifte 2021). 165 paarden geplaatst. Weidemaatjes brengen nog 250,00 per maand op tot ze geplaatst zijn en dan nog het adoptiegeld. Rijpaarden tussen 3000-5000 en soms 6000
Soms minder maar dan zijn het eigenlijk al geen rijpaarden meer en hebben de paarden behoorlijk zware gebreken, zoals Imhoff. Aangenomen dat PZB van de 165 paarden 65 rijpaarden heeft geplaatst van gemiddeld 3000 dan levert dat PZB 195.000 op. 110.000 meer dan nodig. Dan plaatsen ze nog 100 weidemaatjes voor gemiddeld 250,00 = 25.000 en leveren deze ook nog minimaal 3000 aan "stalgeld" per jaar op. Dit geld betreft alleen het adoptiesysteem. Los van alle donaties en andere giften al of niet in natura. Die komen nu binnen bij de ANBI en zijn volgens PZB ongeveer even hoog als de kosten van de exploitatie van de organisatie.
Als je zegt dat je non profit werkt dan moet dat ook echt non profit zijn. Nu lijkt er toch heel wat geld over te blijven en dat geld zie je nergens terug. De hele omzet uit het adoptiesysteem loopt via de BV, zegt ook Ten Napel zelf. Adoptanten betalen via de BV. Dat geld vloeit in de stichting zinloos geweld tegen dieren waarvan Ten Napel eigenaar is. En die stichting is geen ANBI. Daar mag winst in worden gemaakt en de stichting mag zijn bestuursleden ook lonen uitbetalen. Wat er in die stichting allemaal financieel gebeurt is niet zichtbaar, omdat een stichting met een omzet onder een drempelbedrag van 6 miljoen in twee opeenvolgende jaren geen jaarrekening hoeft te deponeren.
Deze constructie roept ten minste veel vragen op. Vragen waarop Ten Napel geen antwoord wil geven.
Ik denk dat hier een slimme truc achter zit. Bijvoorbeeld een overkoepelende coöperatie met dus de stichting en daarnaast nog een BV oid. Waar het geld naartoe kan worden gebracht. Wij hebben een tijdje (in de covid pandemie) een tweede bedrijf gehad waar soms geld van het ene (goedlopende) bedrijf heen moest (want covid)... En dat kan dan simpel worden geregeld in de boekhouding. Was voor het goedlopende bedrijf geen kosten en voor het ontvangende bedrijf geen inkomen. Dus wellicht zit de crux hem in bedrijfsvoering achter de schermen.