Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:17

Babootje schreef:
AnnedB schreef:
Wie controleert eigenlijk of stichtingen zich aan de regels houden? Wordt zoiets gecontroleerd?


Bij de ANBI is een publicatieplicht; daar wordt op gecontroleerd (een beetje, want daar moeten ze blijkbaar op worden geattendeerd). Bij kleinere stichtingen wordt nauwelijks gecontroleerd. De belastingdienst heeft het te druk.


De constructie die PZB heeft opgetuigd mag gewoon binnen wettelijke kaders. Dat wil ik nog wel even benadrukken. Maar is niet transparant.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:19

Babootje schreef:
De constructie die PZB heeft opgetuigd mag gewoon binnen wettelijke kaders. Dat wil ik nog wel even benadrukken. Maar is niet transparant.

Ja en nee... als er staat dat je een verplichte donatie moet doen aan PZB (bij het in levenslange verplichte bruikleen krijgen van een paard) en het gaat naar de BV en niet de stichting, is het dan nog wel een donatie?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:38

Maar die stichting/constructie staat dan los van de Anbi status neem ik aan.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:49

Babootje schreef:
De constructie die PZB heeft opgetuigd mag gewoon binnen wettelijke kaders. Dat wil ik nog wel even benadrukken. Maar is niet transparant.


Zou het ook mogen vanuit bv de reclamecodecommissie? Als het via de BV loopt, dan is alles waar PZB dingen aanbiedt voor die BV toch handelsreclame?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:54

Nou en stel je adopteert een rijpaard met de "vrijwillige" donatie van €6000,-. Als dat een donatie is aan de ANBI PZB is die donatie aftrekbaar van de belasting. Is die donatie aan de BV of aan die niet ANBI stichting, betaal je de volle mep.

Maar los daarvan. Wie heeft het bedacht om het een VRIJWILLIGE donatie te noemen terwijl het gewoon een VERPLICHTE betaling als jij het paard wilt adopteren/in bruikleen nemen? Al dat gegoochel met woorden op een manier zoals ze niet bedoeld zijn (er is geen sprake van adoptie, er is geen sprake van bruikleen er is geen sprake van vrijwillige donatie) maakt het geheel alleen maar nog minder transparant als dat het al is door alle constructies met stichtingen en bv.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:56

Brainless schreef:
Babootje schreef:
De constructie die PZB heeft opgetuigd mag gewoon binnen wettelijke kaders. Dat wil ik nog wel even benadrukken. Maar is niet transparant.

Ja en nee... als er staat dat je een verplichte donatie moet doen aan PZB (bij het in levenslange verplichte bruikleen krijgen van een paard) en het gaat naar de BV en niet de stichting, is het dan nog wel een donatie?


Waar staat dat?

Nu PZB ook zelf aangeeft dat de adoptiebijdragen via de BV lopen en niet via de ANBI kunnen we wel concluderen dat de nu (in 2021) opgegeven donaties in de ANBI verantwoording geen adoptiebijdragen zijn. En dat daarmee de exploitatiekosten eigenlijk al zijn gedekt.

Nu PZB via hun website aangeeft dat een deel van de adoptiebedragen in feite donaties zijn, bedoeld om de organisatie draaiende te houden zouden deze eigenlijk ook in de ANBI moeten worden verantwoord.
Tenzij hun accountant en de belastingdienst concluderen dat het toch (commerciele) winst is, omdat de organisatie blijkbaar prima kan draaien van alleen donaties. Ik ben dus benieuwd naar de jaarrekening 2022.
De uiterlijke datum voor publicatie van de jaarrekening van de BV is 31 mei en die van de ANBI 1 juli. Dus die zullen we binnenkort wel kunnen zien.

De werkzaamheden die PZB als ANBI meldt is de opvang en herplaatsing van paarden van particulieren en overheidsdiensten i.c. het adoptiesysteem. Dan is het op zich al vreemd dat de het hele adoptiesysteem v.w.b. de inkomsten over de BV loopt en niet over de ANBI. Maar dat in de ANBI wel alle kosten van exploitatie staan.

Dat zijn hele plausibele vragen.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:07

AnnedB schreef:
Maar die stichting/constructie staat dan los van de Anbi status neem ik aan.


De ANBI status is alleen maar een etiket voor het publiek en staat voor een Algemeen Nut Beogende Instelling.
Zo'n ANBI geeft dan het vertrouwen aan donateurs dat hun giften worden besteed aan het beoogde doel en dat er geen winst gemaakt wordt en er geen middelen aan de strijkstokken van bestuurders blijft hangen.

Zo'n ANBI zou prima op zichzelf kunnen staan, maar in het geval van PZB is deze sterk verweven met de BV en nog een andere stichting qua werkzaamheden en financiële geldstromen die over en weer gaan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:11

Er zit wel wat meer vast aan een ANBI. Ze moeten voldoen aan bepaalde transparantieregels, ze moeten voor een goed doel zijn, en dat geeft belastingvoordelen. Het is niet alleen maar een keurmerk, al wordt het natuurlijk wel zo gebruikt.

Dat er slecht op wordt gecontroleerd is dan ook wel weer zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:12

Het zou mooi zijn als PZB hier zelf duidelijkheid over schept!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:38

Babootje schreef:
@Hutcherson Zie hun website. PZB wordt gedraaid door vrijwilligers. Ook Henk en Calijn ontvangen geen loon. Althans dat zeggen ze.

Maar als je goed gaat kijken naar de kosten en opbrengsten dan blijven er toch veel vragen.
De kosten voor exploitatie (huisvesting, hooi, stro, brok, dierenarts en zelfs het onderhoud van de terreinen) per jaar bedragen ca 85.000,00 (zie aangifte 2021). 165 paarden geplaatst. Weidemaatjes brengen nog 250,00 per maand op tot ze geplaatst zijn en dan nog het adoptiegeld. Rijpaarden tussen 3000-5000 en soms 6000
Soms minder maar dan zijn het eigenlijk al geen rijpaarden meer en hebben de paarden behoorlijk zware gebreken, zoals Imhoff. Aangenomen dat PZB van de 165 paarden 65 rijpaarden heeft geplaatst van gemiddeld 3000 dan levert dat PZB 195.000 op. 110.000 meer dan nodig. Dan plaatsen ze nog 100 weidemaatjes voor gemiddeld 250,00 = 25.000 en leveren deze ook nog minimaal 3000 aan "stalgeld" per jaar op. Dit geld betreft alleen het adoptiesysteem. Los van alle donaties en andere giften al of niet in natura. Die komen nu binnen bij de ANBI en zijn volgens PZB ongeveer even hoog als de kosten van de exploitatie van de organisatie.

Als je zegt dat je non profit werkt dan moet dat ook echt non profit zijn. Nu lijkt er toch heel wat geld over te blijven en dat geld zie je nergens terug. De hele omzet uit het adoptiesysteem loopt via de BV, zegt ook Ten Napel zelf. Adoptanten betalen via de BV. Dat geld vloeit in de stichting zinloos geweld tegen dieren waarvan Ten Napel eigenaar is. En die stichting is geen ANBI. Daar mag winst in worden gemaakt en de stichting mag zijn bestuursleden ook lonen uitbetalen. Wat er in die stichting allemaal financieel gebeurt is niet zichtbaar, omdat een stichting met een omzet onder een drempelbedrag van 6 miljoen in twee opeenvolgende jaren geen jaarrekening hoeft te deponeren.
Deze constructie roept ten minste veel vragen op. Vragen waarop Ten Napel geen antwoord wil geven.


Ik denk dat hier een slimme truc achter zit. Bijvoorbeeld een overkoepelende coöperatie met dus de stichting en daarnaast nog een BV oid. Waar het geld naartoe kan worden gebracht. Wij hebben een tijdje (in de covid pandemie) een tweede bedrijf gehad waar soms geld van het ene (goedlopende) bedrijf heen moest (want covid)... En dat kan dan simpel worden geregeld in de boekhouding. Was voor het goedlopende bedrijf geen kosten en voor het ontvangende bedrijf geen inkomen. Dus wellicht zit de crux hem in bedrijfsvoering achter de schermen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 20:31

Op instagram komt die leuke tuiger weer voorbij. 3 jarig paard wat al zo lang daar staat. Wat mij op viel is dat dit dier rondom op ijzers staat terwijl er nog niets mee gedaan wordt. Best apart of ligt dat aan mij?

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 20:36

Nee dat valt mij ook op, plus het verhaal dat er pas met 4 jaar mee begonnen mag worden met het beleren. Dat kan ook zijn omdat ze eerst nog moet aansterken, alleen staat dat er niet bij. Ik vind de merrie niet helemaal lekker lopen op het filmpje.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 20:45

Evamarie schreef:
Nee dat valt mij ook op, plus het verhaal dat er pas met 4 jaar mee begonnen mag worden met het beleren. Dat kan ook zijn omdat ze eerst nog moet aansterken, alleen staat dat er niet bij. Ik vind de merrie niet helemaal lekker lopen op het filmpje.

Dat niet lekker lopen viel mij ook al op. Op 4 jarige leeftijd pas beleren ben ik overigens een voorstander van maar het voorbereiden zou geen probleem moeten zijn nu. Waarom doet iemand zo'n jong paard wat best heel knap en verkoopbaar is naar pzb?

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:03

Dat staat er toch....

Paard heeft geen goed huisje gehad.

Dat zegt dat het dier opgevangen en opgeknapt/verzorgd is door PZB

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:09

Evamarie schreef:
Dat staat er toch....

Paard heeft geen goed huisje gehad.

Dat zegt dat het dier opgevangen en opgeknapt/verzorgd is door PZB


Dat zeggen ze zo ongeveer bij elk paard. Wat is hun definitie van geen goed huisje?

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:11

Dat is helemaal niet waar.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:13

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-06-23 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:13

Evamarie schreef:
Dat is helemaal niet waar.

Dan lees jij blijkbaar andere verhalen dan ik.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:16

Dat kan.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:18

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-06-23 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:23

kiki1976 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws



Maar het is zo'n vaag begrip. Bijvoorbeeld slecht hoefonderhoud of achterstallig tandartsbezoek wil nog niet zeggen dat zo'n paard een slecht tehuis heeft gehad. Er heerst ook nog steeds veel onwetendheid op dat gebied. Als dit paard echt in embarmelijke toestand binnen was gekomen hadden ze dat echt wel gemeldt, net als bij die Fries Imke.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-06-23 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:47

kiki1976 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws



Voor dat soort gevallen hoop ik dat die oud eigenaren hun zegje kunnen doen ergens anders, zoals hier.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-06-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:59

maralyn schreef:
kiki1976 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws



Voor dat soort gevallen hoop ik dat die oud eigenaren hun zegje kunnen doen ergens anders, zoals hier.


Jazeker. Kom maar door met de verhalen!
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-06-23 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:05

Dreamboy schreef:
Op instagram komt die leuke tuiger weer voorbij. 3 jarig paard wat al zo lang daar staat. Wat mij op viel is dat dit dier rondom op ijzers staat terwijl er nog niets mee gedaan wordt. Best apart of ligt dat aan mij?

Als die echt uit het tuiger wereldje komt is het niet gek, ze worden vaak jong op de ijzers gezet als ze getuigd worden.
Inrijden ohz gebeurt vaak pas later, of helemaal niet.
Weet niet of deze dus wellicht wel betuigd is? En niet bereden?
Maar helemaal lekker vind in het dier inderdaad niet lopen.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:20

Maar dat paard staat toch helemaal niet op ijzers?