Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Staatsbosbeheer sluit paden af in natuurgebied Vledderveld

 
Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Staatsbosbeheer heeft hekken en slagbomen geplaatst rond natuurgebied Vledderveld tussen Vledder en Vledderveen. De paden in dit gebied zijn wandelpaden, maar ze werden ook door andere gebruikers gebruikt: fietsers, ruiters en zelfs gebruikers met motoren. Linda Meijvogel, boswachter in het Drents-Friese Wold, zegt dat Staatsbosbeheer al langer plannen had om de wandelpaden alleen toegankelijk te maken voor wandelaars. "De keuze om de ingangen aan te passen is gemaakt omdat er veel werd gefietst en zelfs met motoren werd gecrost over de paden en de plagstroken. De paden zijn alleen bestemd om te wandelen. Fietsen, paardrijden en crossen is hier niet toegestaan."


Gebruikte bronnen:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:32 



 
Profiel   

Je kan er gewoon nog in hoor met het paard, de brede zandpaden zijn gewoon nog open, je kan ook gewoon nog op de smalle zandpaden, je kan er alleen niet in en uit via die kleine zandpaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:43 



 
Profiel   

Zeg het niet te hard…
Staatsbosbeheer ziet nl het liefst niemand in het bos

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:44 



 
Profiel   

Wintu schreef
Je kan er gewoon nog in hoor met het paard, de brede zandpaden zijn gewoon nog open, je kan ook gewoon nog op de smalle zandpaden, je kan er alleen niet in en uit via die kleine zandpaden.

Maar het mag dus niet als ik het bericht goed lees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:46 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Wintu schreef
Je kan er gewoon nog in hoor met het paard, de brede zandpaden zijn gewoon nog open, je kan ook gewoon nog op de smalle zandpaden, je kan er alleen niet in en uit via die kleine zandpaden.

Maar het mag dus niet als ik het bericht goed lees?


Jawel hoor, ze willen enkel ontmoedigen. Ze hebben het gebied net aangepakt terwille van reptielen. Die liggen veel op die smalle zandpaden te zonnen (ook op de fietspaden liggen slangen trouwens) en er werd te veel met scooters, fietsenen mtb en paarden overheen gereden. Veel reptielen werden doodgereden, hazelwormen, slangen en noem maar. Door geen doorgaande routes meer te maken willen ze mensen meer op de brede zandpaden houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:57 



 
Profiel   

Wintu schreef
_San87_ schreef

Maar het mag dus niet als ik het bericht goed lees?


Jawel hoor, ze willen enkel ontmoedigen. Ze hebben het gebied net aangepakt terwille van reptielen. Die liggen veel op die smalle zandpaden te zonnen (ook op de fietspaden liggen slangen trouwens) en er werd te veel met scooters, fietsenen mtb en paarden overheen gereden. Veel reptielen werden doodgereden, hazelwormen, slangen en noem maar. Door geen doorgaande routes meer te maken willen ze mensen meer op de brede zandpaden houden.

Lijkt me een heel terechte afsluiting, dan :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:00 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Lijkt me een heel terechte afsluiting, dan :).


Ja hoor. Alleen zijn ze op sommige plaatsen wel heel strak afgesteld, beetje corpulent persoon kan wel een probleem krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:03 



 
Profiel   

Het is een prachtig, maar kwetsbaar veengebied.
Sinds corona hebben meer mensen de natuur ontdekt als alternatief voor de 'speeltuin'.
Begrijpelijk, het is er prachtig en stil, maar voor de natuur een te zware belasting.
Je rijdt, loopt, fietst door het thuis van dieren (en planten). Zij kunnen niet verkassen. Hun gevoel van veiligheid wordt verstoord.
Er zal wel meer op slot gaan in het Drents Friese Wold. Ontzettend jammer, maar helaas noodzakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 21:42 



 
Profiel   

Wintu schreef
Je kan er gewoon nog in hoor met het paard, de brede zandpaden zijn gewoon nog open, je kan ook gewoon nog op de smalle zandpaden, je kan er alleen niet in en uit via die kleine zandpaden.

Jij bent dus een van de redenen waarom je straks nergens meer in mag met je paard. Hou je gewoon aan de regels, de regel is dat paarden daar verboden zijn. Kun je dat niet respecteren dan wens ik je elke overtreding een boete toe…ik word zo moe van jouw soort domheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:23 



 
Profiel   

Billy schreef
Wintu schreef
Je kan er gewoon nog in hoor met het paard, de brede zandpaden zijn gewoon nog open, je kan ook gewoon nog op de smalle zandpaden, je kan er alleen niet in en uit via die kleine zandpaden.

Jij bent dus een van de redenen waarom je straks nergens meer in mag met je paard. Hou je gewoon aan de regels, de regel is dat paarden daar verboden zijn. Kun je dat niet respecteren dan wens ik je elke overtreding een boete toe…ik word zo moe van jouw soort domheid


Ga je lekker?

Ten eerste is het niet verboden voor paarden, je mag er ook gewoon mennen. Ten tweede rijd ik daar geen paard. Ten derde ben ik niet degene die hier domheid tentoonstelt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:40 



 
Profiel   

Oh, nou dan niet, meningen verschillen.. jammer genoeg verpesten ruiters het voor zichzelf zoals hier weer duidelijk blijkt. Smalle zandpaden zijn verboden en jij zegt je kunt er gewoon op hoor….IK vind dat dom

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 23:23 



 
Profiel   

Billy schreef
Oh, nou dan niet, meningen verschillen.. jammer genoeg verpesten ruiters het voor zichzelf zoals hier weer duidelijk blijkt. Smalle zandpaden zijn verboden en jij zegt je kunt er gewoon op hoor….IK vind dat dom



Meningen? Welke mening, jij komt hier en valt me persoonlijk aan en ik snap werkelijk niet waarom.
Ik rijd daar helemaal geen paard, dus waarom verpest ik het voor ruiters.

Ken jij de problemen van het gebied, nee, denk ik niet.

Verder zijn paarden gewoon welkom in het gebied, je kunt er alleen via de nieuw aangelegde paden niet in.

Dus als je niet geïnformeerd bent, dan kun je soms maar beter gewoon je mond houden, komt wel zo slim over.

Staatsbosbeheer had juist daarvoor nog toestemming gegeven om een mtb route aan te leggen in zelfde gebied, maar daarvoor zijn ze op de vingers getikt. Dus wat Linda daar allemaal zegt, klopt niet. Zijn ook geen borden dat je er niet met paarden mag komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 23:51 



 
Profiel   

Citaat
Verder zijn paarden gewoon welkom in het gebied, je kunt er alleen via de nieuw aangelegde paden niet in.


Citaat
De paden zijn alleen bestemd om te wandelen. Fietsen, paardrijden en crossen is hier niet toegestaan."


Als ruiter ben je bestuurder, dus je mag sowieso niet op het wandelpad.
Dat soms een veiligere oplossing wordt gekozen, of gewoon een toffe route, is tot daar aan toe. Maar het mag dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 00:35 



 
Profiel   

TurdusMerula schreef
Citaat
Verder zijn paarden gewoon welkom in het gebied, je kunt er alleen via de nieuw aangelegde paden niet in.


Citaat
De paden zijn alleen bestemd om te wandelen. Fietsen, paardrijden en crossen is hier niet toegestaan."


Als ruiter ben je bestuurder, dus je mag sowieso niet op het wandelpad.
Dat soms een veiligere oplossing wordt gekozen, of gewoon een toffe route, is tot daar aan toe. Maar het mag dus niet.


Op de nieuw aangelegde paden willen ze geen paarden, scooters, fietsers en dergelijke hebben. Alleen ligt tientallen meters naast elk nieuw aangelegd pad ook nog gewoon de oude bestaande smalle paden, die niet zijn afgezet en waar je gewoon in mag, daarnaast heb je gewoon de brede paden waar je over mag. Dus een paar paden zijn afgesloten, niet het gebied. Er zijn vier ingangen in dat stuk afgesloten en dat behelst 2 paden, de rest is gewoon open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 23:41 



 
Profiel   

Ik lees toch echt dat het gebied alleen voor wandelaars is. Dus paarden mogen er niet komen. Niet op smalle paden en niet op brede paden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 19:14 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Zeg het niet te hard…
Staatsbosbeheer ziet nl het liefst niemand in het bos


Ach kom zeg...

We hebben het over een beheerorganisatie en die moet afwegingen maken.

'En de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel', om een typische oma uitspraak te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 20:02 



 
Profiel   

Ik begrijp niet wat een motor/scooter in een natuurgebied doet. Als ik naar en bos ga, wil ik goede lucht inademen. Wat mij betreft mogen die in elk natuurgebied (en op elk pad) worden geweerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 07:31 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
SjonnieZ schreef
Zeg het niet te hard…
Staatsbosbeheer ziet nl het liefst niemand in het bos


Ach kom zeg...

We hebben het over een beheerorganisatie en die moet afwegingen maken.

'En de bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel', om een typische oma uitspraak te doen.



Nou hier in de buurt wordt ieder lapje natuur in het bezit van NM hermetisch afgesloten dus wat mij betreft is hun afweging vooral heel eenzijdig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 10:11 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Nou hier in de buurt wordt ieder lapje natuur in het bezit van NM hermetisch afgesloten dus wat mij betreft is hun afweging vooral heel eenzijdig.


Dat kan.
Ik heb geen idee welke afweging daar achter zit, dus voorlopig vind ik de stelling 'dat ze er op uit zijn om alles af te sluiten' niet waar.

.... ook al is dat in jouw buurt wel aan de orde.

En hoe eenzijdig het is: geen idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 18:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen