Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 16:41

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Het deel waar het kopstuk van het hoofdstel ligt, wordt ook wel de poll genoemd.
Foto: Marlies Trap Fotografie


In dit artikel wordt gesproken over de poll van het paard. Dit is een klein gedeelte aan de achterkant van de schedel van het paarden en bevindt zich net achter zijn oren. Bij het omdoen van het hoofdstel of halster van je paard, komt het kopstuk op de poll te liggen.

Een recent onderzoek heeft nieuw inzicht opgeleverd in welke mate van buiging in de poll bij spring- en dressuurpaarden geschikt kan zijn, gezien vanuit het oogpunt van welzijn. Een verschil van slechts 15° kan al een groot effect hebben.

Paarden zijn topatleten met een hoge zuurstofbehoefte tijdens het sporten. Maar ze halen adem door de neus en kunnen niet overschakelen op ademen door de mond om de weerstand te verlagen. Dit veroorzaakt ernstige ademhalingsproblemen, waardoor hun atletische prestaties worden beperkt, schreven Paula Tilley en haar collega-onderzoekers van de Universiteit van Lissabon in het tijdschrift Animals.

Toch heeft het ademhalingssysteem van het paard een aantal manieren om de weerstand te verminderen. Dit kan door de uitwendige neusgaten wijder te maken, het strottenhoofd volledig open te zetten en zo een bepaalde mate van luchtwegverwijding te bereiken.

"De wrijving en beweging die worden veroorzaakt door de grote toename in luchtsnelheid tijdens het trainen, brengen deze aanpassingen echter in gevaar", aldus de onderzoekers. "Tijdens het trainen genereren paarden zeer hoge luchtstromen. Deze hebben een negatieve druk in de bovenste luchtwegen als gevolg, waardoor deze luchtwegen dreigen in te klappen. Daarom willen ze hun hoofd en hals strekken, dit zorgt ervoor dat de luchtpijp verstijft en inklappen wordt voorkomen.”

"In disciplines zoals dressuur en springen vragen we paarden om het deel van de luchtwegen ter hoogte van het strottenhoofd en de bovenste luchtpijp te buigen, waardoor de bloedvaten daar vernauwen. Dit gaat samen met de toename van de luchtstroomsnelheid tijdens het sporten."

Dit leidt tot problemen, met de mogelijkheid dat alles op een flexibele manier inklapt, wat uiteindelijke weer leidt tot lagere luchtstromen.

De impact van verschillende gradaties van een te sterke buiging van de poll op het welzijn van bereden paarden is eerder geëvalueerd in studies. De International Society for Equitation Science heeft echter voorgesteld om ook kleinere graden hiervan te onderzoeken.

De onderzoekers evalueerden de effecten van twee manieren waarop de poll gebogen kan zijn, met een verschil van slechts 15°, op het ademhalingssysteem en het gedrag van paarden tijdens het rijden.

Twintig dressuur- en twintig springpaarden, die op hoog niveau lopen, werden twee keer 40 minuten gereden. Dit gebeurde zo’n drie weken na elkaar, waarbij de eerste oefening werd uitgevoerd met een grondhoek van 85° en de tweede met een grondhoek van 100°. De grondhoek is de hoek tussen de grond en de lijn van het voorhoofd naar de neus. Hier is een foto te zien waarop de grondhoek en de hoek van de poll mooi uitgelegd worden.

De onderzoekers volgden het conflictgedrag. Ook keken ze naar tekenen van inklappen van de bovenste luchtwegen, zoals waargenomen op een endoscopie. Die werd boven de grond, met behulp van een dynamisch systeem gemaakt.

De zuurstof- en lactaatgehaltes in het bloed werden ook gemeten, naast de druk op het borstvlies, de diameter van de keelholte en de frequenties van hartslag en ademhaling.

Bij paarden uit beide disciplines werd bij een hoek van 100° zowel conflictgedrag als afwijkingen aan de bovenste luchtwegen vaker gezien. De druk in de borst werd hoger en de van het strottenhoofd werd groter.

Het conflictgedrag dat vaak werd waargenomen bij een hoek van 100°, was onder andere zwiepen met de staart, schudden met het hoofd, mond openen en overmatig speekselen/kwijlen.

Bij een hoek van 85° zag men vaker tekenen van ontspanning: spelen met de oren en de oren naar voren gedraaid houden.

"De verschillen die we hebben gevonden, ondersteunen het idee dat een toename van slechts 15° in de buiging van de poll negatieve effecten kan hebben op het ademhalingssysteem en het gedrag van een paard en dus op zijn welzijn," zei het onderzoeksteam.

"Wij zijn van mening dat verder onderzoek gedaan moet worden naar de noodzaak om de tijd die gereden wordt met een grondhoek waarbij de hoek van de poll meer dan 85° is, tot een absoluut minimum te beperken. Dit ten behoeve van de prestaties van paarden en de levenskwaliteit van het paard in de sport, om zo de bezorgdheid van het publiek weg te nemen.”

Toen de onderzoekers hun bevinden besproken, merkten ze ook dat bij de evaluatie van de endoscopievideo’s meerdere dynamische veranderingen aan de bovenste luchtwegen significant vaker voorkwamen als de paarden met een grondhoek van 100° liepen. De gold voor zowel springen als dressuur.

“Het effect van deze afwijkingen aan de bovenste luchtwegen op de prestaties en het welzijn van dressuur- en springpaarden moet verder geëvalueerd worden”, zeiden ze.

"Het feit dat het mogelijk was om onderscheid te maken tussen de twee hoeken van de poll op basis van een paar conflictgedragingen en een paar ontspanningsgedragingen, zou kunnen bijdragen aan het gemakkelijker herkennen van ongemak bij het bereden paard."

Dit artikel is een samenvatting. Het complete artikel is te lezen op Horsetalk.co.nz

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:53

Interessant! Niet heel verrassend; wij mensen kunnen ook geen marathon lopen met de kin op de borst; toch menen sommige ruiters hun paard op te moeten krullen. Dit soort onderzoek geeft awareness en draagt hopelijk bij aan verbeteringen in de manier waarop die paarden worden getraind.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:33

Interessant artikel...!
(Al zijn de conclusies niet verbazingwekkend.)

Mbt anglicismen:
in het Nederlands maken we onderscheid tussen
de nek (de poll, het stukje paardenlichaam onder het kopstuk) en
de hals (alles tussen hoofd/nek en schouder).

In het Engels heet de hals 'neck' en
de nek heet poll.
:')
(Het is soms wat met talen...)

Wat mij betreft mag poll dus gewoon worden vertaald, hetzij met nek, hetzij met nekgewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 00:11

paars schreef:
Interessant! Niet heel verrassend; wij mensen kunnen ook geen marathon lopen met de kin op de borst; toch menen sommige ruiters hun paard op te moeten krullen. Dit soort onderzoek geeft awareness en draagt hopelijk bij aan verbeteringen in de manier waarop die paarden worden getraind.
Wij mensen lopen ook niet op vier benen, dus dat is appels met peren vergelijken. :=

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 07:16

Ik vind de conclusies wel vreemd, maar misschien lees ik het verkeerd.

In het artikel staat “De zuurstof- en lactaatgehaltes in het bloed werden ook gemeten, naast de druk op het borstvlies, de diameter van de keelholte en de frequenties van hartslag en ademhaling”, maar in de conclusie wordt dit niet meer genoemd en wordt er alleen gesproken over “conflictgedrag” en “meerdere dynamische veranderingen aan de bovenste luchtwegen”. Waren er in hartslag, ademhaling, saturatie, etc dan geen afwijkingen te meten?

Merkwaardig dat er een onderzoek met geavanceerde meetapparatuur wordt gedaan en de conclusie vervolgens over gedrag gaat.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 07:44

manic schreef:
Ik vind de conclusies wel vreemd, maar misschien lees ik het verkeerd.

In het artikel staat “De zuurstof- en lactaatgehaltes in het bloed werden ook gemeten, naast de druk op het borstvlies, de diameter van de keelholte en de frequenties van hartslag en ademhaling”, maar in de conclusie wordt dit niet meer genoemd en wordt er alleen gesproken over “conflictgedrag” en “meerdere dynamische veranderingen aan de bovenste luchtwegen”. Waren er in hartslag, ademhaling, saturatie, etc dan geen afwijkingen te meten?

Merkwaardig dat er een onderzoek met geavanceerde meetapparatuur wordt gedaan en de conclusie vervolgens over gedrag gaat.


Idd, lijkt of de samenvatting van het artikel afwijkt van de kern. Ik mis ook wat aspecten. Kan aan het inkorten en vertalen liggen misschien.

Overigens vraag ik me wel af met dergelijke onderzoeken wat ze nu precies kunnen meten op het moment dat een paard aan het werk staat. Ze hangen er geen meetapparatuur aan en kijken met het blote oog en meten de waardes na afloop. De mate van vernauwing is dan nooit exact. Maar dat terzijde. In principe bevestigd dit wat we natuurlijk allang weten en mag je alleen maar hopen dat trainers het goede voorbeeld geven aan hun leerlingen etc.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 07:57

manic schreef:
Ik vind de conclusies wel vreemd, maar misschien lees ik het verkeerd.

In het artikel staat “De zuurstof- en lactaatgehaltes in het bloed werden ook gemeten, naast de druk op het borstvlies, de diameter van de keelholte en de frequenties van hartslag en ademhaling”, maar in de conclusie wordt dit niet meer genoemd en wordt er alleen gesproken over “conflictgedrag” en “meerdere dynamische veranderingen aan de bovenste luchtwegen”. Waren er in hartslag, ademhaling, saturatie, etc dan geen afwijkingen te meten?

Merkwaardig dat er een onderzoek met geavanceerde meetapparatuur wordt gedaan en de conclusie vervolgens over gedrag gaat.


Is niet meevertaald in het artikel. Maar staat wel in het originele artikel.


Blood lactate levels were significantly higher after the dressage horses were ridden with the 100°-ground-angle poll flexion position (second test), but this was not true for the showjumping horses.

“Still, when considering the blood samples from all horses together, the lactate levels were again significantly higher after they were ridden with the 100°-ground-angle poll flexion position.”

Pleural pressure was significantly higher with the 100°-ground-angle position in both equestrian disciplines. The significant reduction in the pharyngeal diameter found in the present study with the use of greater poll flexion in both equestrian disciplines likely contributed to this result

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:07

Die foto van die 100 graden ziet er toch sowieso niet uit.
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om te zien dat dat onaangenaam is.

Maar goed dat ze dit ook onderzoeken. Er zullen altijd mensen zijn die daar waarde aan hechten.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:28

Een beetje nuchter verstand kan zelf wel bedenken dat het zeer oncomfortabel is om zo te moeten lopen!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:31

Ja, je kan het ook letterlijk zien als het neusje er niet uit is. Daarom is en blijft dat zo belangrijk in het rijden.

Maar goed, alleen maar goed dat er onderzoek naar gedaan wordt op die manier kan er steeds meer onderbouwd worden wat wel of niet goed is voor een paard wbt rijderij.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:47

Melzazu schreef:
Die foto van die 100 graden ziet er toch sowieso niet uit.
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om te zien dat dat onaangenaam is.

Maar goed dat ze dit ook onderzoeken. Er zullen altijd mensen zijn die daar waarde aan hechten.

Er zijn toch voldoende topics op bokt te vinden waarin mensen menen dat het vooral voor een jong paard nuttig kan zijn om een grondhoek van 100 graden te hebben. De motivatie is dat het jonge paard nog niet voldoende kracht heeft en in deze houding geholpen worden de ruiter te dragen. Ik hoop dat dit onderzoek erbij helpt dat ook een aantal van die mensen zich eens goed achter hun oren gaan krabben en gaan nadenken over wat ze werkelijk doen.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:39

irmaz schreef:
Melzazu schreef:
Die foto van die 100 graden ziet er toch sowieso niet uit.
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om te zien dat dat onaangenaam is.

Maar goed dat ze dit ook onderzoeken. Er zullen altijd mensen zijn die daar waarde aan hechten.

Er zijn toch voldoende topics op bokt te vinden waarin mensen menen dat het vooral voor een jong paard nuttig kan zijn om een grondhoek van 100 graden te hebben. De motivatie is dat het jonge paard nog niet voldoende kracht heeft en in deze houding geholpen worden de ruiter te dragen. Ik hoop dat dit onderzoek erbij helpt dat ook een aantal van die mensen zich eens goed achter hun oren gaan krabben en gaan nadenken over wat ze werkelijk doen.


Vandaar dat ik het ook goed vind dat ze het op dit soort manieren onderzoeken. Misschien dat mensen die nog denken dat het zo hoort dan ook inzien dat het niet gezond is in alle facetten.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:16

irmaz schreef:
Melzazu schreef:
Die foto van die 100 graden ziet er toch sowieso niet uit.
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om te zien dat dat onaangenaam is.

Maar goed dat ze dit ook onderzoeken. Er zullen altijd mensen zijn die daar waarde aan hechten.

Er zijn toch voldoende topics op bokt te vinden waarin mensen menen dat het vooral voor een jong paard nuttig kan zijn om een grondhoek van 100 graden te hebben. De motivatie is dat het jonge paard nog niet voldoende kracht heeft en in deze houding geholpen worden de ruiter te dragen. Ik hoop dat dit onderzoek erbij helpt dat ook een aantal van die mensen zich eens goed achter hun oren gaan krabben en gaan nadenken over wat ze werkelijk doen.

Welke topics heb je het over?

Ik weet dat wij een keer een discussie gehad hebben over hoofd-halshouding bij (onder andere) jonge paarden. In dat topic werd gezegd dat niet alle jonge paarden vanaf het begin de kracht hebben om altijd in de houding te lopen waarnaar je uiteindelijk streeft.

Wat opzich logisch is. Aan oprichting gaat verzameling vooraf. Van een jong paard kan je die verzameling niet verwachten

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:16

irmaz schreef:
Er zijn toch voldoende topics op bokt te vinden waarin mensen menen dat het vooral voor een jong paard nuttig kan zijn om een grondhoek van 100 graden te hebben. De motivatie is dat het jonge paard nog niet voldoende kracht heeft en in deze houding geholpen worden de ruiter te dragen. Ik hoop dat dit onderzoek erbij helpt dat ook een aantal van die mensen zich eens goed achter hun oren gaan krabben en gaan nadenken over wat ze werkelijk doen.

+:)+
Ik zie deze denkfout dagelijks om mij heen.

In principe is het waar, dat er kracht voor nodig is om de neus voor de loodlijn te houden.

... nou, ik ken dus een boel paarden die daar niet in getraind worden en het met acht jaar nog steeds niet kunnen.
Als mijn Knollie zich begint op te rollen weet ik dat ik teveel heb gedaan en is het tijd voor een pauze of om af te stijgen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:21

996981 schreef:
Wat opzich logisch is. Aan oprichting gaat verzameling vooraf. Van een jong paard kan je die verzameling niet verwachten


Oneens.

Van een groentje kun je geen Z proef verwachten.

Een groen paard kan uitstekend op de achterhand halthouden.
Accoord, onder de mens alleen uit stap en als de ruiter haar eigen zwaartepunt terug kan brengen -
in de wei doen veulens het al uit rengalop.

En zo zijn er wel meer verzamelende oefeningen die een jong paard goed kan doen. (Niet op Z niveau, maar "slechts" goed en correct.)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:26

Je hebt idd jonge paarden die daar zelf gaan lopen.
Wil je dat? Als het goed is niet. Maar het vergt dan training ze daar uit te krijgen.
Maar als het goed is staan deze dieren ook wat minder zwaar aan het werk.

Ik vind zo'n onderzoek ook goed. Al zie je duidelijk dat het niet prettig is voor het paard.
Zoveel ruiters die bewust zo trainen. Dus niet een jonkie wat er achter kruipt maar Z of hoger.
Die hebben zulke informatie nodig om te snappen dat het echt niet goed is

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:29

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Wat opzich logisch is. Aan oprichting gaat verzameling vooraf. Van een jong paard kan je die verzameling niet verwachten


Oneens.

Van een groentje kun je geen Z proef verwachten.

Een groen paard kan uitstekend op de achterhand halthouden.
Accoord, onder de mens alleen uit stap en als de ruiter haar eigen zwaartepunt terug kan brengen -
in de wei doen veulens het al uit rengalop.

En zo zijn er wel meer verzamelende oefeningen die een jong paard goed kan doen. (Niet op Z niveau, maar "slechts" goed en correct.)

Met alleen halthouden kom je er niet hè :+

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:57

996981 schreef:
Met alleen halthouden kom je er niet hè :+


Nee...? ;)

Maar ik kan ook wel inhoud leveren, hoor.
Van vierkantjes en honingraten
(lengtebuiging, echte correcte lengtebuiging is moeilijk, dus die plm 65 meter van 1 grote volte vroeg ik in het begin niet eens aan mijn jonkie)
... naar echte grote voltes,
en die dan één of twee meter middellijn verkleinen.
Is een verzamelende oefening.

Over wijken zijn twintig verschillende meningen, maar ik doe het relatief snel als twee passen naar buiten op de grote volte.

En het dier in verticale balans brengen zodat het bekken 'vanzelf' de goede kant op kantelt.

Kan allemaal aan een langere teugel met licht contact.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:20

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Met alleen halthouden kom je er niet hè :+


Nee...? ;)

Maar ik kan ook wel inhoud leveren, hoor.
Van vierkantjes en honingraten
(lengtebuiging, echte correcte lengtebuiging is moeilijk, dus die plm 65 meter van 1 grote volte vroeg ik in het begin niet eens aan mijn jonkie)
... naar echte grote voltes,
en die dan één of twee meter middellijn verkleinen.
Is een verzamelende oefening.

Over wijken zijn twintig verschillende meningen, maar ik doe het relatief snel als twee passen naar buiten op de grote volte.

En het dier in verticale balans brengen zodat het bekken 'vanzelf' de goede kant op kantelt.

Kan allemaal aan een langere teugel met licht contact.

Waarbij sommige jonge paarden dus nog steeds achter de teugel gaan. Ondanks verzamelende oefeningen, langeren teugel en weinig contact

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:01

Volgens mij worden er wat zaken door elkaar gehaald..loodlijn en neusje er wel of niet uit.

Iets achter de loodlijn met neusje er uit geeft die hoek niet en ook geen ademhalingsproblemen. Op de loodlijn, voor de loodlijn of achter de loodlijn zonder het neusje er uit geeft die hoek wel en ook dito problemen.

Een paard moet sowieso niet geforceerd worden in een houding, mensen staren zich blind op de loodlijn.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:01

996981 schreef:
Waarbij sommige jonge paarden dus nog steeds achter de teugel gaan. Ondanks verzamelende oefeningen, langeren teugel en weinig contact

Uit bovenstaand onderzoek blijkt dus dat dit geen prettige houding voor een paard is. Dat het jonkie er ondanks dat wel voor kiest betekent waarschijnlijk dat er iets anders, wat blijkbaar nog onaangenamer voor het paard is, niet goed gaat. Taak aan de ruiter, lijkt mij, om dat eerst uit te zoeken.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:04

Ik vind dit weer zo'n onderzoek wat niks zegt eerlijk gezegd.
Om dit onderzoek te doen wordt het paard bewust en dus met druk op die 100 graden gereden . Iedereen weet toch inmiddels wel dat dat niet wenselijk is.
Als je met druk de kin meer op de borst haalt, dan verstrakt idd alles in dat ademhalingsgebied, daar heb je geen onderzoek voor nodig, dat is logisch als maar kan.

Dat bij een jong paard het niet altijd bewust gecorrigeerd wordt als hij wat dieper loopt, is een totaal andere situatie. Die jonge paarden kiezen zelf voor die wat diepere houding, worden vrijwel altijd uitgenodigd om meer lengte te maken en het neusje eruit te brengen, maar kunnen dat nog niet altijd bolwerken. Dat accepteren for the time being kan dan wenselijker zijn in mijn ogen als koste wat het kost (het wat het kost is dan meestal een gespannen bovenlijn) die neus eruit willen hebben. Maar als het dier daar niet met druk wordt gehouden in die opgerolde houding , maar als het dier daar in ontspanning voor kiest, zal er ook veel minder spanning/druk op de ademhalingsdoorgangen komen te staan.

Oftewel..ze hebben aangetoond (nou ja ik zou die significantie cijfers wel eens willen zien met een steekproef van 20) dat een paard gedwongen achter de loodlijn en opgericht rijden negatieve effecten heeft...Bravo...dat wist de wereld nog niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:16

irmaz schreef:
996981 schreef:
Waarbij sommige jonge paarden dus nog steeds achter de teugel gaan. Ondanks verzamelende oefeningen, langeren teugel en weinig contact


Uit bovenstaand onderzoek blijkt dus dat dit geen prettige houding voor een paard is. Dat het jonkie er ondanks dat wel voor kiest betekent waarschijnlijk dat er iets anders, wat blijkbaar nog onaangenamer voor het paard is, niet goed gaat. Taak aan de ruiter, lijkt mij, om dat eerst uit te zoeken.


Zo zwart-wit is het niet, een paard die zelf achter de teugel kruipt doet dat altijd om de aanspanning van achteruit te verbreken. En ja, dat is toch echt vaak een gebrek aan draagkracht.

Ieder paard heeft zo zijn eigen voorkeur, de een kruipt er iets achter als iets moeilijk wordt. De ander wordt sterk, weer een ander drukt zich op. Natuurlijk is en blijft het de taak van de ruiter om dit weer te corrigeren en op te lossen en paard rustig aan steeds sterker te maken zonder over de grenzen van het paard te gaan.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:33

oji schreef:
Ik vind dit weer zo'n onderzoek wat niks zegt eerlijk gezegd.
Om dit onderzoek te doen wordt het paard bewust en dus met druk op die 100 graden gereden . Iedereen weet toch inmiddels wel dat dat niet wenselijk is.
Als je met druk de kin meer op de borst haalt, dan verstrakt idd alles in dat ademhalingsgebied, daar heb je geen onderzoek voor nodig, dat is logisch als maar kan.

Dat bij een jong paard het niet altijd bewust gecorrigeerd wordt als hij wat dieper loopt, is een totaal andere situatie. Die jonge paarden kiezen zelf voor die wat diepere houding, worden vrijwel altijd uitgenodigd om meer lengte te maken en het neusje eruit te brengen, maar kunnen dat nog niet altijd bolwerken. Dat accepteren for the time being kan dan wenselijker zijn in mijn ogen als koste wat het kost (het wat het kost is dan meestal een gespannen bovenlijn) die neus eruit willen hebben. Maar als het dier daar niet met druk wordt gehouden in die opgerolde houding , maar als het dier daar in ontspanning voor kiest, zal er ook veel minder spanning/druk op de ademhalingsdoorgangen komen te staan.

Oftewel..ze hebben aangetoond (nou ja ik zou die significantie cijfers wel eens willen zien met een steekproef van 20) dat een paard gedwongen achter de loodlijn en opgericht rijden negatieve effecten heeft...Bravo...dat wist de wereld nog niet.

Inderdaad :j

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:34

irmaz schreef:
996981 schreef:
Waarbij sommige jonge paarden dus nog steeds achter de teugel gaan. Ondanks verzamelende oefeningen, langeren teugel en weinig contact

Uit bovenstaand onderzoek blijkt dus dat dit geen prettige houding voor een paard is. Dat het jonkie er ondanks dat wel voor kiest betekent waarschijnlijk dat er iets anders, wat blijkbaar nog onaangenamer voor het paard is, niet goed gaat. Taak aan de ruiter, lijkt mij, om dat eerst uit te zoeken.

Inderdaad. Erin getrokken worden om die 100 graden te halen is niet prettig. Erin getrokken worden om 90, 80, 70 of 40 graden te halen is ook niet prettig.