Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Muronia aan het woord: de prestaties van Löwenprinz op de keuring

Profiel   

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

[ img ]
Muronia en Löwenprinz. Foto: Privébezit Muronia

Het Groningerveulen Löwenprinz werd veulenkampioen op de keuring van de Noordelijke provincies. Op de nationale keuring werd hij tweede. Dit is een hele knappe prestatie van deze knappe man, en voor de Nieuwsredactie was dit reden om zijn fokker, Muronia, een aantal vragen te stellen over de keuringen en de hengstenkeuze. Hieronder geeft Muronia ook nog tips voor als je zelf met je veulen naar de keuring wilt.

* Kan je jezelf en Löwenprinz voorstellen?
Mijn naam is Claudia. Ik woon in het Groningse Musselkanaal, waar ik mijn kleinschalige hobby-fokkerij van Groninger paarden, Stal Muronia, run. Löwenprinz is geboren op 21 maart van dit jaar en hij is het derde Groninger veulen dat uit mijn fokkerij stamt. Hij komt uit de in 2022 goedgekeurde hengst Löwenkönig en mijn eerste zelfgefokte Groninger merrie, Veronia (v. Macho Polo).

* Hoe ben je bij de vader van Löwenprinz uitgekomen? Waarop selecteer je de toekomstige partner van de merrie?
Löwenkönig, de vader van Löwenprinz, volgde ik toevallig al voor zijn goedkeuring bij het Groninger Paard. Hij is namelijk in 2020 reeds goedgekeurd in Moritzburg. Deze keuring vind ik altijd wel interessante aanverwante hengsten opleveren, en het geluk wou dat hij het jaar erop naar Nederland kwam en hier beschikbaar was. Ik heb hem voor Veronia gekozen omdat ik het een hengst vind, die mooi in het model staat, met veel kracht en schoudervrijheid beweegt en die een fijn, meewerkend karakter heeft. Met zijn stokmaat van 1,63 meter is hij geen reus, maar mijn merrie heeft maat genoeg en lijkt dit ook te vererven. Van de combinatie met mijn merrie verwachtte ik iets minder ruglengte, een sterke achterhand, wat meer bewegingsruimte uit de schouder, in het front vind ik ze beide goed en in karakter ook.

Wat ik belangrijk vind in mijn zoektocht naar de geschikte hengst voor mijn merries, is dat ze goed aansluiten bij de merrie en bij mijn fokdoel. Het fokken van een krachtig, zwaar warmbloed paard met een goed, meewerkend karakter, dat zeker niet misstaat in de ring en breed inzetbaar is. Soms is dat met een stamboekhengst, maar soms ook met een aanverwante als ik denk dat dit beter past. Voor Veronia heb ik bijvoorbeeld niet zo zeer een hengst nodig die vergrotend fokt, maar die wel verbetert in de schoudervrijheid en die zeker niet meer ruglengte toevoegt. Karakter is voor mij ook een belangrijk criterium, ik wil handzame paarden fokken, waar je geen uitgebreide gebruiksaanwijzing bij nodig hebt.

[ img ]
Löwenprinz. Foto: Privébezit Muronia

* Hoe ben je op zijn naam gekomen? Die wijkt nl. wat af van de andere namen, die bijna allemaal op -onia eindigen
Dat komt omdat het een hengstveulen is. Hengstjes moeten beginnen met de beginletter van vaders naam, in zijn geval dus met de “L”. Voor merries is de naamkeuze in principe vrij, maar in mijn merrielijn worden ze al generaties lang vernoemd naar hun moeders, grootmoeders enzovoort en ik vind het mooi om die traditie in stand te houden. Zo heb ik zelf 4 generaties uit deze merrielijn (gehad na het overlijden van de oudste). Fonia, Wainonia, Veronia en Elonia. Maar gelukkig is mijn lijstje met namen eindigend op -onia nog lang genoeg, dus ik kan nog heel wat merrietjes fokken in de toekomst .

* Wanneer heb je het idee opgevat om naar de keuring te gaan?
Ik wou sowieso met dit veulen naar de keuring omdat ik er vertrouwen in had dat hij wel een eerste premie zou moeten kunnen halen, wat niet alleen voor hem leuk is, maar ook voor mijn merrie en dus mijn fokkerij. Om Elite te kunnen worden, heeft de merrie namelijk 2 eerste premie veulens “nodig” en een volwassen nakomeling met een eerste premie. Dit is het eerste veulen dat ik heb meegenomen. Zijn zus Elonia gaat straks als volwassen paard voor het eerst naar de keuring en daar heb ik ook goede hoop op.

Dat Löwenprinz het zo goed zou doen als nu is gebleken, was natuurlijk gewoon geweldig en een cadeautje. Op de keuring van de Noordelijke provincies liep hij vooraan bij de hengstveulens en werd daarna ook nog veulenkampioen. Op de nationale keuring liet hij zich ook goed zien, maar was daar al iets ouder en een stukje dapperder, waardoor hij ook liet zien dat hij al heel ver bij zijn moeder vandaan durfde en ook erg hard kon galopperen. Dat kostte hem net op een halve punt de eerste plaats daar en hij werd een hele goede tweede, wat ons niks minder trots maakte.

[ img ]
Löwenprinz, Muronia en Veronia. Foto: Privébezit Muronia

* Hoe ziet de voorbereiding op een keuring eruit? Bereid je een veulen anders voor dan een volwassen paard? (de moeder)
Wat voor een veulen belangrijk is, is dat ze goed aan halster en touw mee kunnen lopen naast moeder en ook is het goed om alvast geoefend te hebben met het trailerladen. Het opstellen voor de jury is lastig te oefenen. Het is op zo’n moment toch een spannende setting, heel anders dan thuis en na een reis in de trailer is de concentratie van een jong veulen ook snel ten einde. Qua bewegen lopen de veulens los naast moeder, en dat is eigenlijk ook meer een momentopname. Laat hij zich op dat moment goed zien of is hij te overdonderd of te dapper? Een goede jury kan daar aardig doorheen kijken en heeft maar een paar passen nodig om de kwaliteit te kunnen herkennen.

* Hoe heb jij de keuringen ervaren, als fokker?
Het is natuurlijk erg leuk als je veulen of paard goed presteert op een keuring. Er gaat behoorlijk wat voorbereiding aan vooraf en als dit wordt beloond, dan is dat een prachtig cadeau. Het bevestigt ook dat je de goede keuze hebt gemaakt bij het vormen van de combinatie hengst en merrie, en dat is toch wel waar je het voor doet. Daarnaast is het ook een mooi moment om met medefokkers te praten, want je komt elkaar ook niet elke dag tegen en om te zien hoe de andere veulens en paarden ervoor staan.

* Heb je tips voor Bokkers die ook met hun veulen naar de keuring willen?
Ik zou de voorbereidingen die ik hier boven noemde wel echt nemen, dat scheelt een hoop stress op de dag zelf. Verder zou ik het gewoon doen, ook al twijfel je misschien. Het is voor zowel de merrie als het veulen een leerzame ervaring waar ze alleen maar makkelijker van worden. Löwenprinz is voor de keuring zo goed getraind op het trailerladen, dat hij nu nog steeds gewoon zelfstandig en alleen de trailer in wandelt. Dat neemt hij mooi mee voor de toekomst en daar heeft zijn huidige eigenaresse alleen maar voordeel van.

* Wat zijn je toekomstplannen met je fokkerij?
Ik hoop nog heel wat jaren vooruit te kunnen en met iedere generatie een stapje dichterbij mijn fokdoel te komen, en zo mijn steentje te mogen bijdragen aan de in stand houding van dit mooie ras. We verwachten in april ons volgende veulen uit Veronia en komend jaar zal Veronia’s eerste nakomeling, Elonia, voor het eerst ook worden ingezet in de fokkerij. Ik ben erg benieuwd hoe zij het gaat doen daarin. Het zal hoe dan ook wel kleinschalig blijve,n met maximaal 1 of 2 veulens per jaar, maar ook daarmee kan ik in de toekomst hopelijk nog een heel aantal mensen blij maken met zo’n geweldige Groninger.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-23 19:32 

Profiel   

Wat leuk Muronia!
Ik hoop dat je veel geluk mag hebben met je plannen en je mooie paarden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-23 20:14 

Profiel   

Super leuk geschreven.
Zelf vond ik de sfeer op de keuring erg leuk! Gewoon lekker gezellig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-23 21:48 

Profiel   

Chanicha dank je wel!

Maralyn dat deel ik met je. Het is geen groot stamboek en daardoor ook een gezellig treffen van elkaar bij de stamboekkeuringen maar ook bij de hengstenkeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 05:51 

Profiel   

Leuk stuk!

Het is ook een goed gelukt veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 06:38 

Profiel   

Gefeliciteerd! Wat een mooi resultaat met die knapperds!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 06:45 

Profiel   

Je mag met recht trots zijn, hij is zo leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 06:52 

Profiel   

Wat een leuk stukje muronia van jou en jouw geweldige paarden. Vind het altijd mooi om te lezen hoe jij met hen bezig bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 09:15 

Profiel   

Gefeliciteerd! En idd ik geniet ook volop op de keuringen voor de Groningers en Zwaar Warmbloeden, heel relaxed en gezellig en ik heb iedereen een paar jaar geleden toen ik nog op onderzoek was echt de oren van het hoofd mogen vragen op de keuringen. Ik ben ook echt kats verliefd geworden op het ras en heb het gruwelijke geluk dat ik nu ruim 1,5 jaar van mijn Zwaar Warmbloed merrie van 20 kan en mag genieten. Wij zijn 2 oude taarten die vanochtend nog op een heerlijk stapritje zijn geweest. Fokmerrie geweest en dus jaren niet bereden en ik een angsthaas want gevallen en nooit meer op mijn vorige paard kunnen stappen, maar we doen het gewoon samen. Zij heeft mij het vertrouwen teruggegeven. Geweldig ras!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 10:23 

Profiel   

Leuk stuk! Hopelijk heb je volgend jaar weer een knapperd rond drentelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 15:12 

Profiel   

Bedankt voor de leuke reacties!

Dat hoop ik ook karijn, ik kan er nu alweer naar vooruit kijken.

Neetoch wat mooi om te lezen dat je het vertrouwen zo weer terug hebt gekregen! Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-23 18:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen