Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 155 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Profiel   

ikkedus schreef
De paarden zouden ook gewoon los kunnen in de bak. Niet de beste oplossing voor de bodem of als je lesgeeft, maar het kan wel. Als de paddock niet mag, dan moeten ze dus gaan kijken wat er nog wel mogelijk is.
@babootje; het drukke kruispunt is nu een rotonde. Nog steeds druk, maar minder gevaarlijk. De snelheid is echt wel drastisch verlaagd.
De mooie duinen zitten nu vol hekjes en Schotse hooglanders die de drukte ontwijken door de ruiterpaden op te zoeken.
Het Natura2000 verhaal is wel echt kolder. Het heet een bos, maar het zijn feitelijk vooral wat bomen langs paden en sportvelden met kunstgras. Niks natuurlijks aan en nauwelijks een park te noemen, laat staan een bos.
Het stukje waar de paddock ligt was wel een stukje waar vroeger bomen stonden.

Maar die bak is nu heel zwaar belast. De binnenbak en kantine mogen ze nu niet meer gebruiken door ruzie met de Madurodam manege. Alles moet dus in die buitenbak die ze hebben laten overkappen, wat eigenlijk ook niet mocht, maar het is een soort van tent. De manegelessen en het vrij rijden van pensionklanten moet dus allemaal in die ene bak. Losgooien gaat m daar dan niet worden. En verder dus maar 1 paddock voor die 60 paarden. Dat kan in realiteit echt niet. Ik zou zeggen maak er helemaal een pensionstal van en een manege voor kinderen/ponies. Halveer het aantal paarden. Zet de manegeponies met 2en in de box, die zijn daar groot genoeg voor. Breek wat stallen af en maak er paddocks voor in de plaats. Dan heb je alleen manegelessen smiddags en 1e uurtje in de avond. Meer vrij rijden voor de pensionklanten en meer buiten voor de paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-23 17:47 

Profiel   

Volgens mij hebben ze het nou net andersom bedacht. Bijna geen pensionklanten meer en vooral veel paarden en pony’s voor de verschillende lessen. Ze hebben nu ook een zorgboerderij functie en doen therapeutisch werk.
Ik dacht dat de pensionklanten de bak niet mogen gebruiken, maar dat kan ook zomaar niet kloppen. Dat heb ik gehoord. Ik ben er zelf al heel lang niet meer geweest.
Zo groot zijn die boxen niet hoor. Gewoon 3 x 3. Theo had vroeger wel eens 2 pony’s in 1 box met een tussenschot en toen waren het gewoon twee stands eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-23 18:06 

Profiel   

ikkedus schreef
Volgens mij hebben ze het nou net andersom bedacht. Bijna geen pensionklanten meer en vooral veel paarden en pony’s voor de verschillende lessen. Ze hebben nu ook een zorgboerderij functie en doen therapeutisch werk.
Ik dacht dat de pensionklanten de bak niet mogen gebruiken, maar dat kan ook zomaar niet kloppen. Dat heb ik gehoord. Ik ben er zelf al heel lang niet meer geweest.
Zo groot zijn die boxen niet hoor. Gewoon 3 x 3. Theo had vroeger wel eens 2 pony’s in 1 box met een tussenschot en toen waren het gewoon twee stands eigenlijk.

Kleine ponietjes kun je er wel in kwijt en geen tussenschot natuurlijk. Ze hebben ook 3,5 bij 3 (voor 614 en 3,75 x 3 voor 645) Ik val echt van mn stoel hier.
Ik zie het op hun site. 15 boxen voor pensionklanten, waarvan de goedkoopste 525,00 is voor een 3 x 3 stal.
Met 0 faciliteiten. Zou niet weten waarom je er nog wil staan.
Maar ik lees zo'n beetje de activiteiten en nu snap ik de ruzie met de Madurodam manege wel. Ze bieden zo ongeveer hetzelfde aan. Rijden voor mensen met een beperking. En paardencoaching etc.

Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-12-23 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-23 18:13 

Profiel   

Veronica2 schreef
Maneges zijn superbelangrijk en in een stad eigenlijk nog veel dan daar buiten. De functie die het heeft voor kinderen die daar met dieren bezig kunnen zijn en kunnen leren rijden onder goede begeleiding, wat wil je nog meer. Het gaat mij persoonlijk heel erg aan het hart als maneges zo door het slijk gehaald worden door een stel toetsenbordcowboys. Aan alle dingen zitten meerdere kanten en bekijk het eens van een andere kant. Hulde aan elke manegehouder die zijn hoofd boven water kan houden.

Wat wil je nog meer? Nou, voorzien in de natuurlijke behoeftes van een paard? :D

Ik weet niet wat voor andere kant er moet zitten aan zoveel paarden houden met maar twee paddocks? Zelfs als ze die tweede paddock zouden mogen houden vind ik het te triest voor woorden qua paardenwelzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-23 18:17 

Profiel   

Babootje schreef
ikkedus schreef

Kleine ponietjes kun je er wel in kwijt en geen tussenschot natuurlijk. Ze hebben ook 3,5 bij 3 (voor 614 en 3,75 x 3 voor 645) Ik val echt van mn stoel hier.
Ik zie het op hun site. 15 boxen voor pensionklanten, waarvan de goedkoopste 525,00 is voor een 3 x 3 stal.
Met 0 faciliteiten. Zou niet weten waarom je er nog wil staan.
Maar ik lees zo'n beetje de activiteiten en nu snap ik de ruzie met de Madurodam manege wel. Ze bieden zo ongeveer hetzelfde aan. Rijden voor mensen met een beperking. En paardencoaching etc.

Wauw, dat vind ik wel belachelijk duur… dat zou ik er echt niet aan kunnen geven …. (Ik ken de manege overigens niet, maar zou op geen enkele plek zoveel betalen voor een stal van 3x3 (met ook nauwelijks of geen faciliteiten)).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-23 20:22 

Profiel   

DuoPenotti schreef
Knikmops57 schreef
Mvdbijl: mocht deze wetgeving er komen kunnen sowieso veel pensionstallen ook hun deuren sluiten...

Mooi toch +:)+

Uitfaseren die stallen...

Dit soort opmerkingen vind ik altijd wel interessant, sluiten stallen.. Jij denkt dat er in NL ruimte is voor elk paard op een paddock paradise houden? Wat gebeurd er dan met alle manege paarden en menig recreatie paardje van die mensen die geen 3/4 honderd euro in de maand neer kunnen leggen? Want dat kost een goed georganiseerde paddock paradise in midden NL, laat staan de randstad.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind zeker dat ieder paard elke dag buiten moet komen maar, ze allemaal op een postzegel zand in weer en wind buiten houden, vind je dat dan wel een optie of hoe zie je dat voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 13:33 

Profiel   

Bedenk ook dat je met het weghalen van maneges uit de directe omgeving van de stad je veel (mensen/kinderen) de kennismaking met en toegang tot paarden en paardrijden ontneemt.

Daarmee maak je onze liefhebberij kleiner, en verdwijnt het meer en meer uit de maatschappij. Een paard tegenkomen wordt steeds meer een zeldzaamheid.

Al is dit misschien een andere en bredere discussie om te kunnen voeren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 13:58 

Profiel   

mvdbijl schreef
Dit soort opmerkingen vind ik altijd wel interessant, sluiten stallen.. Jij denkt dat er in NL ruimte is voor elk paard op een paddock paradise houden? Wat gebeurd er dan met alle manege paarden en menig recreatie paardje van die mensen die geen 3/4 honderd euro in de maand neer kunnen leggen? Want dat kost een goed georganiseerde paddock paradise in midden NL, laat staan de randstad.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind zeker dat ieder paard elke dag buiten moet komen maar, ze allemaal op een postzegel zand in weer en wind buiten houden, vind je dat dan wel een optie of hoe zie je dat voor je?

Nee dat denk ik absoluut niet.

En antwoord al gegeven
Citaat
Misschien zou er eens een wet moeten komen dat er ruimte is om elk paard minimaal een dagdeel buiten te laten op een stuk van minimaal 20x20 gedraineerde paddock, zodat er ook een rondje gegaloppeerd kan worden.

En nee dat kan niet binnen een jaar gerealiseerd worden. Dus laat dat gerealiseerd worden in een jaar of 15.
Oudjes die dood gaan niet vervangen totdat er wat geregeld is...of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:00 

Profiel   

Dus omdat een houder van een paard het niet kan bieden, moet het maar gedoogd worden? We hebben onze mond vol hoe onze productiedieren gehouden moeten worden, maar een gebruiksdier moet maar accepteren dat het op deze manier moet want anders kan het niet. Is toch beetje de omgekeerde wereld? Er is nog een verschil tussen met 60 paarden op 1 paddock of een paddock paradise hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:01 

Profiel   

Kelly_ann schreef
Bedenk ook dat je met het weghalen van maneges uit de directe omgeving van de stad je veel (mensen/kinderen) de kennismaking met en toegang tot paarden en paardrijden ontneemt.

Daarmee maak je onze liefhebberij kleiner, en verdwijnt het meer en meer uit de maatschappij. Een paard tegenkomen wordt steeds meer een zeldzaamheid.

Als maneges midden in de stad betekent dat de paarden niet/minimaal vrije beweging krijgen, dan is die plek niet geschikt. Als dat betekent dat mensen minder makkelijk met paarden in aanraking komen, dan is dat maar zo, denk ik dan.

Paardrijden is geen recht. Goed voor je dieren zorgen en hun behoeften bovenaan zetten, is wel een plicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:05 

Profiel   

_San87_ schreef
Kelly_ann schreef

Als maneges midden in de stad betekent dat de paarden niet/minimaal vrije beweging krijgen, dan is die plek niet geschikt. Als dat betekent dat mensen minder makkelijk met paarden in aanraking komen, dan is dat maar zo, denk ik dan.

Paardrijden is geen recht. Goed voor je dieren zorgen en hun behoeften bovenaan zetten, is wel een plicht.

Precies dat.
Er zijn wel meer dingen die kinderen niet kunnen doen.
En als ik de lesprijzen al zie zijn er veel kinderen die er toch al niet meer mee in aanraking komen.
In de stad is het al een elitesport, nou die elite kan ook wel tot aan buiten de stad reizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:16 

Profiel   

Sorry maar dat terrein is nog kleiner dan het voetbalveld er naast, en daar houden we 60 paarden en wordt ook nog les gegeven? Hoe je het wend of keert, nog geen hectare, dat is toch geen ruimte om paarden te houden?

Twee maneges op een postzegel, 1 van beide sluiten zou ik zeggen en de ruimte die vrij komt ten bate van de paarden inrichten met meer uitloopruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:24 

Profiel   

Heel veel dure sporten kun je niet zomaar aan beginnen op heel veel plekken, denk aan surfen, bergsport etc. Het is uiteraard jammer voor kinderen die vanwege financiele situatie van hun ouders geen kans maken maar dat belang kan toch niet zwaarder wegen dan basis dierenwelzijn?

Als onze liefhebberij hierdoor kleiner wordt, dan so be it :j Vind het wel erg overdreven gezien misschien paar grootste steden in NL zulke kansloze stadsmaneges zonder buitenruimte kennen, op landniveau gekeken zal het maar een heel klein % ruiters zijn die op deze manier met hun sport in aanraking komen.

MarliesV schreef
Sorry maar dat terrein is nog kleiner dan het voetbalveld er naast, en daar houden we 60 paarden en wordt ook nog les gegeven? Hoe je het wend of keert, nog geen hectare, dat is toch geen ruimte om paarden te houden?

Volgens afmetingen op google maps (die over het algemeen prima kloppen) is het +/- 4000 vierkante meter oftewel 0,4 hectare waarop ruim 60 paarden worden gehuisvest :')

Belachelijk dat het mag.

Maar hey we hebben altijd deze nog, 20 ofzo paarden die in een volledig afgesloten pand in de binnenstad van Den Haag wonen http://stadsrijschool.com/ dus het kan altijd slechter, niet zo miepen joh :')

Laatst bijgewerkt door Fly_high op 04-12-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:32 

Profiel   

Denk dat er meer stallen zo zijn dan in de grote steden.
Op veel kleigrond komen paarden in de winter ook niet buiten. Of dat half uurtje paddock met mazzel.
En op veel sportstallen, ook hier in de buurt waar het prima zou kunnen doen ze het ook niet want de paarden zijn van porselein. Vooral de dressuurpaarden, de springpaarden lijken wat minder breekbaar :P
En Sport is ook B en L, dus echt niet meteen een paard van een paar ton of meer. Niet dat dat uit moet maken.

Maar goed, mensen worden boos als ik zeg, in 1996 kocht ik mijn eerste eigen paard en wist al beter. Want dan vinden ze me uit de hoogte doen of wat ik al allemaal meer heb gehoord door de jaren heen.
En die stond veel gemakkelijker op een sportstal met binnenbak en springweide gezien ik toen nog fanatiek wedstrijd reed. Maar dat wilde ik niet. Voor dat uur dat ik reed en mijn paard er 24 stond.

Ben in die jaren daarvoor ook bij stallen weg gegaan die de paarden naar mijn idee te weinig buiten zette.
Sterker nog, ik heb in 1990 de introductieweek op het Centrum gedaan, werd aangenomen maar heb geweigerd.
Reden: als de bakrand vegen met een handveger belangrijker is dan een paard goed verzorgen valt voor mij hier weinig te leren _O-
Was ik 16 :D

Toen bestond internet en makkelijk info vergaren nog niet.
gezond boeren verstand wel.

Dus ja als mensen nu zeiken ik weet niet beter...nee ik wil niet beter wil er geen moeite voor doen, wil mijn eigen luxe niet opgeven enz enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:42 

Profiel   

Hoi! Ik ben normaal een stille meelezer, maar nu wil ik toch wel wat plaatsen. Ik heb vorig jaar stage gelopen op de Madurodam manege, toen hadden ze 13 paarden. De binnenbak (met kantine) is van Madurodam en werd vroeger verhuurd aan de Wildhoef, na een ruzie doen ze dit dus niet meer. De binnenbak is 20x40 en de paarden worden hier inderdaad 's ochtends in groepjes van +/- 4 in losgegooid. Ongeveer een uur. Wat ik toen heb begrepen is dat de paddock waarover gesproken wordt vroeger ook door Madurodam gebruikt werd maar na de ruzie ging dit niet meer. Deze is naar mijn idee ook geen 20 x 20, eerder 15 x 15. In de zomer gaan de paarden 5 weken de wei op, waar ze verder ook met rust gelaten worden.
Madurodam zou zelf ook willen dat de paarden elke dag buiten komen en ze zijn ook al een aantal keer met de gemeente in overleg gegaan om dit te realiseren, helaas nog geen resultaat. Hoe de situatie op Wildhoef is weet ik verder niet goed, hier heb ik ook geen stage gelopen.
Dit is wat ik ervan heb begrepen vorig jaar, hoop dat dit het een beetje opheldert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:46 

Profiel   

Ja jeetje, ik ken de ins en outs natuurlijk niet. En ik kan me voorstellen dat ze daar graag willen dat de paarden vaker buiten kunnen. Maar die ruimte is er simpelweg niet op die locatie lijkt mij. Tenzij ze op het voetbalveld zouden mogen maar voetbalverenigingen stoppen niet zo snel :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 14:58 

Profiel   

pmarena schreef
Ja jeetje, ik ken de ins en outs natuurlijk niet. En ik kan me voorstellen dat ze daar graag willen dat de paarden vaker buiten kunnen. Maar die ruimte is er simpelweg niet op die locatie lijkt mij. Tenzij ze op het voetbalveld zouden mogen maar voetbalverenigingen stoppen niet zo snel :=

Met kunstgras :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:09 

Profiel   

:D

Dan kun je er wel tig op kwijt zonder modder.

Ik zie mogelijkheden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:12 

Profiel   

office schreef
Als iedereen zich toch eens zo druk zou maken over het slacht vee.Wat een mooie wereld zou dat zijn.
Juist voor mensen in de stad is het heel belangrijk dat ze contact met paarden hebben.

Oh ja, helemaal vergeten. Eerst moeten we 100% stoppen met het fysiek vermoorden van dieren (dan wel het afvoeren van dieren zodat ze elders vermoord kunnen worden) en ervoor zorgen dat iedereen zijn kop houdt over 'HoE LeKkEr VlEeS ToCh WeL nIeT iS' en pas daarna mogen we ons druk maken over hoe we dieren mentaal ten gronde richten :j :j /sarcasm

Mensen als jij maken dat ik steeds minder respect ga krijgen voor bepaalde stromingen aan paardenmensen. Ik kan niet langer aan de niet-paardenmensen verkopen dat we toch echt van deze dieren houden.

Laatst bijgewerkt door Gaby op 04-12-23 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:15 

Profiel   

ik ken de situatie daar niet, maar voetbalveld? en dan moet er grond ingeleverd worden voor zo'n zogenaamd natura2000 gebied?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:16 

Profiel   

Ja meerdere voetbalvelden en ook tennisbanen, zou het zelf geen bos noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:21 

Profiel   

Nouja het is een bosje als je op Google kijkt. Alleen het ligt vol met allerlei vermaak. Ik kan me goed voorstellen dat ze vinden dat er al dermate veel happen uit het groen zijn, dat ze niet willen dat er nog meer groen weggesnoept wordt door de verenigingen die te weinig ruimte hebben.

Laten we wel wezen....met die ene extra paddock wordt het niet ineens een geschikte ruimte om paarden te houden. Het blijft een treurnis waar ik nooit een paard neer zou willen zetten, hoe goed ze verder wellicht ook met die dieren om gaan. Paarden moeten gewoon het grootste deel van de dag vrije beweging hebben, anders hoeft het van mij niet :(:)

Als de meeste stallen dan ook nog 3 bij 3 zijn.... en daar staan ze dan 23 uur per dag in, pffft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 15:46 

Profiel   

Nou houd je vast.... Dit is het Natura 2000 gebied Bosjes van Pex.
Den Haag heeft in het verleden alle groengebieden die ze niet willen onderhouden overgedaan aan Natura 2000 of het nu natuur is of niet. Reden dat er niks meer kan of mag. Honden aan de lijn en hele groengebieden uberhaupt afgesloten voor honden.
Maar enfin: In het "natuurgebied" Bosjes van Pex bevinden zich voetbalvereniging Quick, voetbal, hockey en cricketvereniging HBS, tennisparken Berg en Dal en Hanenburg, een speeltuin voor kinderen, een piepklein speelplaatsje voor honden. en een scoutingclub. De kleine losgooipaddock/longeerpaddock lag in het kleine vierkantje boven de binnenrijbaan, met aan de rechterkant de buitenrijbaan die nu is overdekt. Volgens mij worden er in het groenstukje helemaal rechtsboven hondentrainingen gegeven.
De tweede paddock ligt op het binnenterrein tussen de stallen in. Die is ook niet de hele dag beschikbaar maar wordt ook gebruikt voor lessen coaching met paarden.

[ img ]

Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-12-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 16:02 

Profiel   

Meeste stallen waren 3 bij 3, miss net iets groter. Daar stonden de pony's in, de paarden (en grote pony's) stonden in stallen van van denk ik 4 bij 4? Hadden wel allemaal een luik om naar buiten te kijken en konden contact zoeken met buurman. Ook werden ze vaak meegenomen om te gaan wandelen. Maar het is inderdaad gewoon te krap. Mijn paard zou ik ook niet zo willen huisvesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 16:06 

Profiel   

Maar eerlijk? Dit natuur noemen is gewoon een lachtertje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-23 16:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 155 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen