Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Stad Peer stopt samenwerking met in opspraak geraakte manege

Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie, dit is geen pony van de manege uit het artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie

De burgemeester en wethouders van de stad Peer stoppen per direct met de samenwerking met manege Breugelhoeve M&M. Dit is afgelopen dinsdag besloten, nadat de manege eerder in opspraak raakte wegens dierenmishandeling. Een instructeur schopte een pony en ging hevig tekeer tegen het dier. De beelden verschenen twee weken geleden op internet en zorgden voor een schokgolf van verontwaardiging.

In het stadhuis van Peer is toen een procedure gestart om de overeenkomst met de eigenaren te stoppen. Deze is nu afgerond en de samenwerking is gestopt. Op korte termijn zal er een noodoplossing in werking treden om zo te zorgen dat de paarden in de manege verzorgd blijven en de manege open kan blijven. Intussen hebben er zich meerdere geïnteresseerden gemeld om de manege over te nemen. Vanuit de stad zullen er gesprekken met deze mensen worden gevoerd over de definitieve toekomst van de Breugelhoeve.

Gebruikte bronnen:

Gerelateerde berichten:
[VN] Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media
[VN] Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 21:40 

Profiel   

Op basis van dat ene filmpje? Of is er veel meer aan de hand?
Dat gedrag is niet goed te praten, maar dit gaat voorbij aan alle afspraken van goed bestuur en de rechtstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 21:43 

Profiel   

Die pony werd op dat filmpje toch in elkaar gemept. Ik zag ook een volwassen man rijden op een veel te kleine pony en flink vooruit trappen en meppen tijdens het rijden.

Wat mij betreft volkomen terecht dat de samenwerking wordt stop gezet. Hopelijk zet dit andere mishandelaars aan het denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 21:53 

Profiel   

Hier staat wat meer informatie:
https://www.peer.be/stad-peer-zet-verbr ... eve-mnm-in

https://www.peer.be/stad-peer-verbreekt ... jnplan-uit

Er is een concessieovereenkomst tussen gemeente en manege:
Citaat
Een concessie is een overeenkomst met een leverancier voor de uitvoering van een werk of dienst. Denk bijvoorbeeld aan de exploitatie van een gemeentelijke parkeergarage door een onderneming, of het uitvoeren van de catering bij een overheidsdienst.

Ik neem aan dat ze dat mogen verbreken als de uitvoerder in opspraak komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 21:56 

Profiel   

Daphara schreef
Die pony werd op dat filmpje toch in elkaar gemept. Ik zag ook een volwassen man rijden op een veel te kleine pony en flink vooruit trappen en meppen tijdens het rijden.

Wat mij betreft volkomen terecht dat de samenwerking wordt stop gezet. Hopelijk zet dit andere mishandelaars aan het denken.

Dus als iemand iets doet wat verkeerd is in de ogen van iemand anders, mag diegene zomaar worden figuurlijk of letterlijk gelyncht?
Dat is de hype van de media en het populisme.
Blijf heel goed nadenken wat je wenst.
Wil je wonen in een rechtstaat of een Bananenrepublik?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 23:14 

Profiel   

senna21 schreef
Daphara schreef

Dus als iemand iets doet wat verkeerd is in de ogen van iemand anders, mag diegene zomaar worden figuurlijk of letterlijk gelyncht?

"In de ogen van iemand anders"
Het was toch echt niet een normale manier van omgaan... en daarbij... dit was niet de enige keer. Er waren meer meldingen. Ook eerder al

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 23:24 

Profiel   

Ja, en? Daarvoor is een rechter...
En als je denkt dat hiermee de wereld liever, rechtvaardiger, prettiger en veiliger wordt..
Nope :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 23:36 

Profiel   

senna21 schreef
Dat gedrag is niet goed te praten, maar dit gaat voorbij aan alle afspraken van goed bestuur en de rechtstaat.

Misschien moet je even meer informeren.
Voordat dit filmpje openbaar werd waren er al genoeg meldingen over deze manege o.a.te magerere paarden.
Er was dus al veel meer aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-23 23:41 

Profiel   

senna21 schreef
En als je denkt dat hiermee de wereld liever, rechtvaardiger, prettiger en veiliger wordt..

Ik denk dat de wereld een stuk prettiger wordt voor deze paarden als die man er niet meer werkzaam is. Of doet dat er niet toe

Tevens kan de gemeente dus gewoon het verband beëindigen, daar is geen rechter voor nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 00:09 

Profiel   

senna21 schreef
Daphara schreef

Dit is blijkbaar niet de 1e en enige fout die begaan is !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 00:58 

Profiel   

senna21 schreef
Daphara schreef

Rechtsstaat of bananenrepubliek zijn echt niet de enige opties.

Ik wil wonen in een wereld waar moedwillige dierenmishandeling afgestraft wordt en consequenties heeft.
Dit is een rechtstreekse consequentie van niets doen met de eerder gedane meldingen, dit is de consequentie van denken dat je een vent bent als je met je volwassen achterwerk op een C pony’tje gaat zitten, een consequentie van denken dat je alles kunt maken, dat het zo normaal is om zo ongelooflijk hard een pony ervoor langs te meppen, dat je er niet eens meer bij na denkt dat er toeschouwers zijn.

Ik wens die kerel heel wat meer toe dan een opzegging van de gemeente, ik hoop ook echt dat er gerechtelijke consequenties zullen volgen, maar we weten allemaal dat de straffen super mild zijn in deze gevallen. Dus ja, ik hoop dat hij het mede hierdoor in zijn portemonnee gaat voelen. Hij en alle andere verantwoordelijke, die de andere kant op gekeken hebben.

Dus ik denk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ als ik deze OP lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 01:26 

Profiel   

senna21 schreef
Daphara schreef

Als ik de artikelen van beert lees, is dit volkomen rechtmatig uitgevoerd.

Ik snap dus de woordkeuze van lynchen niet helemaal. Er zijn meerdere meldingen geweest, en op zeker moment is het genoeg. Er is een gerechtelijke procedure gestart om de samenwerking stop te zetten, en die is goedgekeurd. Dit gaat dus helemaal niet buiten de rechtsstaat om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 06:01 

Profiel   

senna21 schreef

Ja, het parket is toch een strafzaak begonnen? Ondertussen heeft de gemeente geheel rechtmatig de overeenkomst opgezegd.

Als je zo met dieren omgaat, verdien je ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 06:51 

Profiel   

Nou idd. Het was niet zomaar een filmpje van een beetje uit de bocht vliegen, het was echt gruwelijk en een verschrikkelijk slecht voorbeeld naar een groep kinderen over hoe je met dieren omgaat.
Het gaat niet om hearsay, maar om bewezen dierenmishandeling en bewezen ongeschikt om kinderen te onderwijzen. Wat wil je nog meer voor argumenten om een overeenkomst stop te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 07:15 

Profiel   

Terecht, er was al langere tijd meer mis hier begreep ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 07:45 

Profiel   

senna21 schreef

Het zal niet de eerste x geweest zijn dat dit gebeurde anders gaat men niet zitten filmen.

Ik vind het mooi er stappen ondernomen worden. Men mag er gewoon niet meer mee weg komen dieren te mishandelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 11:32 

Profiel   

Ik vind het goed dat er maatregelen genomen worden.
Zo'n mensen wil je niet bij dieren laten.

Maar zijn de paarden dan van stad Peer en niet van diegene die de manege uitbaatte omdat er staat dat die paarden nu wel verzorgd moeten blijven worden. Maar heb ergens gehoord van een vriendin dat de uitbaatster uit het huis en manege moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 11:41 

Profiel   

Voor Senna zal ik het bericht van Peer.be wel even citeren. Dan kan ze haar energie over bananen ergens anders voor bewaren.

Citaat
De aanleiding om de procedure tot beëindiging in te zetten, was de kennisname van het strafonderzoek dat door het Parket opgestart werd twee weken geleden rond een aantal dossiers rond dierenwelzijn en de verschillende daarbij horende elementen, waaronder het in de media vertoonde filmpje.

De Stad Peer heeft afgelopen week de concessiehouder gehoord, zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Alle elementen samenleggend besliste de Stad Peer om de concessieovereenkomst te verbreken. Deze verbreking gaat in op vrijdag 8 december 2023.

Het strafonderzoek is de aanleiding geweest. Er is ook een gesprek gevoerd met de manege zelf. Alles bij elkaar opgeteld heeft ze doen besluiten de overeenkomst op te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 11:43 

Profiel   

Okay, duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 11:44 

Profiel   

Ik denk dat de gemeente een heel goed voorbeeld zet. Chapeau, want zoiets doet veel stof opwaaien en je moet maar durven doorzetten als gemeente. Ik ben in ieder geval blij dat ze dit doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 15:41 

Profiel   

senna21 schreef

Als ik jouw paard mag verzorgen, en na een tijdje krijg jij een filmpje onder ogen waarop te zien is dat ik jouw paard helemaal in elkaar trap, dan doe jij toch hopelijk aangifte?
Mag ik dan in de tussentijd wel jouw paard blijven "verzorgen" of zeg jij doe overeenkomst per direct op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-23 15:47 

Profiel   

Naar mijn mening heeft deze beslissing niets met lynchen of een bananen republiek te maken maar met een zeer fijne beslissing van een gemeente, chapeau voor de gemeente van Peer! Het zou al te erg zijn als dierenmishandeling door de vingers wordt gezien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-23 11:24 

Profiel   

Bij het vorige artikel was al bekend dat deze stal al vaker controle had gehad omdat het welzijn niet in orde was.
Dus nee ze sluiten niet alleen voor dit filmpje maar is wel de druppel.
En zeer terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-23 12:56 

Profiel   

Zeer terecht en fijn dat de gemeente ingrijpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-23 13:00 

Profiel   

DuoPenotti schreef
Bij het vorige artikel was al bekend dat deze stal al vaker controle had gehad omdat het welzijn niet in orde was.
Dus nee ze sluiten niet alleen voor dit filmpje maar is wel de druppel.
En zeer terecht.

Precies dit !
Vaker in opspraak geweest
Ook op andere manege die uitgebaat werd.
Hopelijk vinden ze nu de juiste persoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-23 23:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen