FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:27

Zeker dat het twee bitten zijn maar ik kan je uit ervaring vertellen dat 2 van die smalle bitten echt niet veel dikker zijn dan een standaard geen poespas bit. Zeker als je dan nog een de titanium versie hebt, die weegt als combinatie echt niks. De markt is ook gewoon meegegaan in de ontwikkeling :j
Dan nog natuurlijk de keuze aan de ruiter en het paard wat voor hun het beste werkt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:00

Kirrietje schreef:
Zeker dat het twee bitten zijn maar ik kan je uit ervaring vertellen dat 2 van die smalle bitten echt niet veel dikker zijn dan een standaard geen poespas bit. Zeker als je dan nog een de titanium versie hebt, die weegt als combinatie echt niks. De markt is ook gewoon meegegaan in de ontwikkeling :j
Dan nog natuurlijk de keuze aan de ruiter en het paard wat voor hun het beste werkt.


Het weegt weinig, ja, maar het blijft wel dikker 2 bitten ipv 1. Ook bij dat merk. Want de meeste bitten zijn niet meer die dikke dingen van vroeger. 14 en 16mm zijn hele normale diktes. Die 14mm en 12mm in het midden is toch gewoon 2 keer zoveel of bijna 2 keer zoveel bit qua oppervlakte.

Het gewicht heeft niet zoveel te maken met de dikte en dus ruimte. Dat is juist voorkeur ook.

De verplichting moet er gewoon vanaf en ik ben in NL heel blij met het afschaffen van de stang en trens in het Z1. Want ik vind dat elk paard op een trens zou moeten kunnen lopen. Dat je dan alsnog afwisselt, helemaal goed. Maar je ziet toch vaak mensen alleen nog maar op stang en trens rijden en vooral omdat paard op de trens niet fijn/goed is en ze daar liever niet aan werken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-03-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:07

En links of rechtsom zie je ook in de basis dat verreweg het grootste gros de stang als rembegrenzer gebruikt. Niet voor niks die in de Z1 al afgeschaft is.

Blauwe tong zie je best regelmatig ook in de basis en vrijwel altijd in combinatie bij stang en trens.

Het is toch dikker. Kijk ik naar mijn eigen paard klein mondje. Die heeft ruimte voor een max 14mm bitje. Dus met 2 bitten kom je er niet. Past niet loopt niet fijn.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:31

Leuk, wedstrijden rijden. Een boel stres voor de paarden, al dat gesjouw. En dan ook nog eens niet paardvriendelijk rijden, zouden ze toch eens beter aan moeten pakken. Paard blauwe tong: meteen dierenarts er bij en schorsen voor wedstrijden. Onbegrijpelijk.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:49

Het gaat om een combinatie van factoren. Met hoeveel gewicht in de hand wordt er gereden. De werking van de gebruikte bitten en de mate van naar voren gereden worden waarbij het bit niet anders werkt als een soort muur waar tegen aan wordt gereden. Als de foto,s maar duidelijk genoeg zijn, dan kan de FEI er niet meer om heen. Dit levert teveel negatieve publiciteit op.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:27

Het heeft zeker geen zin, om als FEI, het eigendomsrecht te claimen van foto,s gemaakt op een wedstrijd. Dat wakkert het vuurtje alleen nog maar verder aan. Stewards zullen a beter opgeleid moeten worden b meer bevoegdheden moeten krijgen. Je kan volgens mij heel goed zien of a het paard vanuit een dragende achterhand de gevraagde oefeningen uitvoert of op een gekunstelde manier. ( rek en trek oefeningen, door de hand en de sporen van de ruiter)

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:31

Ik heb echt nog nooit een blauwe tong irl gezien en toch heel wat paarden op en met S&T zien lopen.

Ik vraag me echt werkelijk af hoe mensen dit voor elkaar krijgen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:44

Als je de stang als hefboom ( de hoek kleiner dan 90 graden) laat werken in combinatie met een te strakke neusriem lukt dat absoluut. Het ligt er duidelijk ook aan welk type stang je gebruikt.

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:49

Heb jij het dan weleens in real life gezien?

Ik ben echt benieuwd naar wie dit allemaal in real life gezien en meegemaakt hebben.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:39

Ik heb het zeker wel irl gezien en niet alleen met stang en trens, maar ook bij dichtgesnoerde monden met alleen een trens.

Verder vind ik het artikel een beetje moeilijk, dit is allemaal gebaseerd op stills uit opnames?
Kleur is soms echt moeilijk te beoordelen, ik vind het nogal wat om ruiters achteraf van zoiets te beschuldigen.
Ik ben een dag in Amsterdam geweest en het is mij die dag echt niet opgevallen en ik vind dat je op later beeld echt wel een hoop kan zien, maar zou me aan het beoordelen van kleur niet wagen.
En dan.. eigenlijk beschuldigen ze vooral de stewards dat deze hun werk niet goed doen?
Het komt imo een beetje over dat ze makkelijk willen scoren over een populair item, over de rug van wat grote namen.
Natuurlijk moeten er dingen beter, natuurlijk is het goed om misstanden aan te kaarten, maar media aandacht mag niet het doel zijn, hooguit een middel als andere wegen niet niet lukken.

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:56

Oke, dan lijkt het dus meer aan de rijderij dan aan de bitten te liggen?

Ik ga nu natuurlijk nog beter kijken maar het lijkt mij ook vrij lastig te zien inderdaad. Zeker op wedstrijd vanaf een afstand.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:27

Miss_Mii21 schreef:
Leuk, wedstrijden rijden. Een boel stres voor de paarden, al dat gesjouw. En dan ook nog eens niet paardvriendelijk rijden, zouden ze toch eens beter aan moeten pakken. Paard blauwe tong: meteen dierenarts er bij en schorsen voor wedstrijden. Onbegrijpelijk.

En wat moet een dierenarts aan die blauwe tong doen dan?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:13

Combinatie rijderij en dichtsnoeren denk ik?
En het is echt absoluut niet overal zo, maar op hengstenshows heb ik het echt wel vaker gezien.
Sensibele testosteronbommen in het voorjaar in een spannende entourage met veel publiek waar iedereen zijn hengst van zijn beste kant wil laten zien, en liever niet met open mond of tong er uit, is blijkbaar een recept voor af en toe een afgeknelde tong.
En eigenlijk is dat natuurlijk ook een voorbeeld van een spelletje wat niet klopt. Een jonge hengst moet een voorbeeldige presentatie laten zien, op de top van zijn kunnen (of net er over) en nog braaf zijn ook, anders lopen fokkers hem voorbij, maar eigenlijk weten we als publiek ook dat het helemaal niet kan op die manier.
Een gedegen opleiding kost járen!

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:15

Ik heb veel blauwe tongen irl gezien, +/- alle starters in de wc kür bij JA en elk jaar. Even zoeken naar foto's...

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:14

Hierbij

Afbeelding

Afbeelding

Er was ooit een topic over westrijdfoto's waar wat gepraat was over "niet altijd het goede moment". Waarbij een van de argumenten was dat het überhaupt erg moeilijk is om geode foto's te krijgen, als "de benen" goed staan is de mond open of zwiept de staart etc. Ik kan dat alleen maar beamen. (En overweeg om te stoppen met (gaan) kijken naar hoog niveau, weinig happy athelete enz.)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:18

De regel voor S&T is niet voor niks bedacht, die is er om een reden. Net als dat er met slipjas gereden wordt vanaf lichte tour en met laarzen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:36

Veronica2 schreef:
De regel voor S&T is niet voor niks bedacht, die is er om een reden. Net als dat er met slipjas gereden wordt vanaf lichte tour en met laarzen.

Denk dat het een paard worst kan wezen of je een slipjas aan hebt. Wat is volgens jou het belang van S&T? Of een slipjas. Behalve imago/aanzien.

Ik denk persoonlijk dat het compleet nutteloos is om S&T te verplichten. Helemaal goed om er een grens op te zetten wanneer je hem wel MAG gebruiken, maar hem verplicht stellen vind ik ouderwets.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:47

c_alsemgeest schreef:
Rocamor schreef:
Laten ze inderdaad eens wat kwalificatiewedstrijden uitschrijven waarbij gereden moet worden op enkel trens en zonder neusriem. Eens zien wat het verschil gaat zijn in de punten en de klasseringen.
.

Denk eigenlijk dat best veel ruiters daar blij mee zouden zijn, S&T is nog steeds verplicht door de FEI op internationaal GP/
CDI3* niveau. Er zijn echt veel paarden die beter lopen op trens dan S&T, maar worden er wel op gereden omdat het in die klasses nog steeds verplicht blijft. Omdat je dan internationaal niet opeens wil omwisselen. In Nederland mag je gewoon alle klasses met trens.

Een nog diervriendelijker keuze van die ruiters zou dan zijn om die paarden gewoon niet internationaal te starten, maar FEI zou die regel ook gewoon een keer los moeten gaan laten.


Het loslaten van die regel zou inderdaad het beste zijn. Want als de prestatie net zo goed met een trens gereden kan worden is het een veel betere prestatie dan met dwang van S&T. Het zijn een stel ouderwetse mafklappers bij de Fei die hoognodig eens objectiever naar hun eigen prestaties moeten gaan kijken zonder daarvoor negatieve mediaberichten nodig te hebben als dit onderwerp.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:55

mooney schreef:
Veronica2 schreef:
De regel voor S&T is niet voor niks bedacht, die is er om een reden. Net als dat er met slipjas gereden wordt vanaf lichte tour en met laarzen.

Denk dat het een paard worst kan wezen of je een slipjas aan hebt. Wat is volgens jou het belang van S&T? Of een slipjas. Behalve imago/aanzien.

Ik denk persoonlijk dat het compleet nutteloos is om S&T te verplichten. Helemaal goed om er een grens op te zetten wanneer je hem wel MAG gebruiken, maar hem verplicht stellen vind ik ouderwets.

Het gaat juist niet om imago of aanzien, integendeel. Het doel van deze regels is dat iedereen met hetzelfde materiaal moet leren werken en dat iedereen er hetzelfde uitziet. Ja, je mag tegenwoordig een blitse cap en je jas in de kleur van je eigen voorkeur, maar dat is pas sinds kort. De regel dat je alleen in zwart, blauw, of voorgeschreven uniformkleuren mocht rijden was om gelijkheid te creëren. Net zoals rechters en advocaten allemaal een toga dragen is het bedoeld om een uitgangspunt van gelijkheid te laten zien en om uiterlijk geen factor te laten zijn die kan afleiden. Dus kortom: op voorhand geen onderscheid. Volgens mij is dat een prima uitgangspunt en past bij de fair play gedachte in de sport.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:27

Daarom schreef ik ook, sporen regel hebben ze ook los gelaten, dus dan is het vast houden aan S&T vreemd.
En iedereen heeft al ander materieel, andere zadels, hoofdstellen/kopstukken/neusriemen etc en onder de CD* hoef je ook geen slipjas. Vind het meer vast houden aan oude gewoonten dan een logische keuze. Als je de verplichting er af haalt is het ook voor iedereen een gelijke vrije keuze en ook paard vriendelijker omdat je dan kan kiezen wat het beste bij je paard past.
Maar ik ga ook zeker beweren dat we dan geen blauwe tongen meer gaan zien... maar hopelijk wel minder.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:58

@pony tante. Bij wie zie jij precies een blauwe tong op deze foto's?

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:46

Ponytante schreef:
Hierbij

[ [url=m/Q6lPwV.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GVtCea.png]Afbeelding[/url] ]

Er was ooit een topic over westrijdfoto's waar wat gepraat was over "niet altijd het goede moment". Waarbij een van de argumenten was dat het überhaupt erg moeilijk is om geode foto's te krijgen, als "de benen" goed staan is de mond open of zwiept de staart etc. Ik kan dat alleen maar beamen. (En overweeg om te stoppen met (gaan) kijken naar hoog niveau, weinig happy athelete enz.)


Ik kan deze foto's niet echt goed beoordelen, voor mij lijkt alleen het paard rechtsboven een iets blauwere tong te hebben. Mond open met stang en trens is niet zo erg trouwens, paard moet juist de mond open kunnen doen met S&T. Dus ja, die momentopnames snap ik wel, al ziet het er natuurlijk niet fraai uit zo.

S&T is van origine bedoeld voor meer verfijning en ruiters die moeten laten zien dat ze er mee kunnen rijden. Werkt heel anders in dan alleen een trens, dat is denk ik wat Veronica bedoeld.

Van mij mogen ze wel wat strenger zijn op hoe de S&T gebruikt wordt dus in dat opzicht juich ik dit onderzoek toe. Ook mag de verplichting er van mij af, omdat ik denk dat de focus beter op paardenwelzijn kan liggen. Maar goed, ben ook niet zo naief om te denken dat blauwe tongen met dezelfde rijstijl en trens niet meer voor zouden komen.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:11

pol013 en Elisa, ik kon de reactie verwachten, ja. Nee, ze zijn niet blauw als de achtergrond van dit forum maar zeker ook niet fris licht roze. Er zijn genoeg foto's van gapende paarden op dit forum en de tong is normaal licht, niet donker of met een zweem van blauw.

Paar vergelijkjes nog, waarbij de linker plaatjes ook niet fraai zijn. maar wel met een gezondere kleur tong (bokt upload maakt het allemaal wel wat grijzig).
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37175
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:16

Hier zie ik het verschil wel duidelijk! deze foto is veel duidelijker.

Denk dat deze beter is om te posten. :-)

Niet fraai inderdaad.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: FEI onderzoekt blauwe tong van paarden tijdens dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:25

Kunnen wij ook verwachten dat de gezichten helemaal ontspannen uitzien? Ik weet hoe ik eruit ziet als ik sport, haha.

Dat terzijde, die ene foto van everdale is al 4 jaar oud. Niet dat het nu misschien beter is, maar kan zijn dat de gross van deze foto’s oud zijn en dat er intussen veranderingen in zijn gekomen.