Verklaring FEI over dood Chromatic BF bij Wereldbekerfinale **Update**

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14094
Geregistreerd: 20-04-16

Verklaring FEI over dood Chromatic BF bij Wereldbekerfinale **Update**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 21:36

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Chromatic BF en Jill Humphrey, hier tijdens de FEI Jumping World Cup™ 2023/24 in
Fort Worth (Verenigde Staten). Foto: ©FEI/Shannon Brinkman


Met groot verdriet maken we bekend dat het Amerikaanse paard Chromatic BF, gereden door Jill Humphrey, is overleden tijdens de FEI Wereldbekerfinale.

Chromatic BF keerde op 18 april 's avonds terug naar de stallen na de wedstrijd en stortte later onverwacht in. Hij werd onmiddellijk verzorgd door de veterinaire staf van US Equestrian en FEI dierenartsen, maar hij kon niet meer gereanimeerd worden.

In overeenstemming met de FEI veterinaire reglementen zijn er al monsters van het paard genomen en zal er een volledige autopsie worden uitgevoerd, in overeenstemming met de FEI-protocollen.

De FEI, het organisatiecomité en de SAEF betuigen hun diepste medeleven aan de ruiter, eigenaren, groom en bekenden.

**Update**
Kc Branscomb, de eigenaar van Chromatic, heeft donderdag later op de avond nog een verklaring op zijn Facebookpagina geplaatst om opheldering te geven over wat er is gebeurd. Hierin vertelt hij “dat het paard zich normaal gedroeg tijdens zijn rubriek. Het dier was blij en rustig toen zijn groom Pepe Rodriguez en amazone Jill Humphrey hem na het uitstappen naar zijn stal brachten. Nadat hij wat had gerust en was gewassen, kreeg hij een routine-injectie met elektrolyten, toegediend door de dierenarts van het United State Equestrian Team (USET). Toen hij hierna teruggebracht werd naar zijn stal om te worden voorzien van een deken en klaargemaakt te worden voor de nacht, in het bijzijn van mij, kreeg het paard een toeval en is hij in zijn stal in elkaar gezakt. Hij is onmiddellijk behandeld door dierenartsen van de USET en de FEI, maar werd kort daarna doodverklaard.

Als eigenaar en fokker wil ik graag laten weten dat er door niemand fouten zijn gemaakt. Het paard heeft niet geleden en er is geen bewijs was dat zijn overlijden verband houdt met de spectaculaire prestatie met Jill een uur daarvoor, of met de routine-injectie van de dierenarts. Na de autopsie zal ik een volledig rapport krijgen. Ik hoop dat mensen beseffen dat deze tragedie en dit verschrikkelijke incident zorgden voor een nacht vol tranen -tranen van geluk en tranen van verdriet. Ik zou iedereen die hem kende of die voor hem juichten, willen vragen om hem te herdenken om wie hij was, niet om hoe hij stierf.”


Het originele statement is te lezen op de Facebook-pagina van de eigenaar. Deze is in het Engels geschreven.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-04-24 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd.

Lukasje
Berichten: 11291
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:56

Oeh wat naar!

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 23:16

De eigenaar heeft een veel duidelijker en uitgebreider stuk hierover geschreven. Wellicht had die beter gebruikt kunnen worden?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 23:28

Wat verschrikkelijk… je paard zo ineen zien stuiken terwijl ie topfit is en dan machteloos staan… sterkte aan alle betrokkenen. :(:)

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 00:07

Ik wist niet dat je een paard kan reanimeren, weet iemand hoe dat gaat? Lijkt me geen klusje voor een man/vrouw alleen

Texas02

Berichten: 4636
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 04:52

Oh nee.. Wat ongelooflijk sneu.. Het ging zo goed ook, geweldig paard.. Wat een verdriet..

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:41

Independence schreef:
Ik wist niet dat je een paard kan reanimeren, weet iemand hoe dat gaat? Lijkt me geen klusje voor een man/vrouw alleen


Ik heb mensen een keer een olifant zien reanimeren op yt. Ik meen onthouden te hebben dat die vrouw telkens met een sprong met haar kont op het dier drukte. Misschien kan dat bij paarden ook zo?

gomir

Berichten: 25541
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verklaring FEI over overlijden Chromatic BF bij FEI Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 19:52

Meestal is dat gewoon een slechte vertaling van resuscitated en niet het reanimeren zoals het nu bedoeld lijkt.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26382
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 23:21

prugelpiet schreef:
De eigenaar heeft een veel duidelijker en uitgebreider stuk hierover geschreven. Wellicht had die beter gebruikt kunnen worden?


We hebben dat bericht intussen gevonden, vertaald en deze als update eronder geplakt.