Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Profiel   

Omroep Brabant
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

[ img ]
Raveleijn show. Foto: Nick Geerlings

De Efteling stopt met de paardenshow Raveleijn in het openluchttheater. Dat meldt pretparknieuwssite Looopings dinsdag. De Efteling zelf wil het nieuws nog niet bevestigen. Volgens Looopings wordt er achter de schermen gewerkt aan een nieuwe show zonder dieren. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde pretparksite verdwijnen de arena en de tribune. In plaats daarvan komt er een dorpsplein met horeca, een winkel en entertainment.

Raveleijn werd in 2011 na twee jaar bouwen geopend. De nieuwe attractie kostte destijds dertig miljoen euro. Voor de officiële opening werden 230 burgemeesters opgetrommeld, die samen een rood lint doorknipten. De show wordt sindsdien meerdere keren per dag opgevoerd voor maximaal 1200 bezoekers.

In het verhaal, geschreven door Paul van Loon, spelen paarden en raven de hoofdrol en daarover was de afgelopen jaren het nodige te doen. De Partij voor de Dieren keerde zich in 2019 tegen de show, omdat paarden met een brandende deken op de rug galoppeerden.

Verstoord door activisten
Nog in dezelfde week werd de show verstoord door dierenactivisten van de Vegan Strike Groep. De activisten vonden dat de Efteling ‘als grootste pretpark van Nederland een voorbeeldfunctie heeft en hiermee moet stoppen’. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) deed vervolgens onderzoek en concludeerde dat er van dierenmishandeling geen sprake was.

In 2023 verstoorden de dierenactivisten de attractie opnieuw. Tijdens de protestactie sprongen drie mannen uit het publiek in de arena. Eén van hen bleek Peter Janssen, ook wel bekend als de Vegan Streaker uit Vught. Met handboeien ketende hij zich vast aan een paal, terwijl alle bezoekers naar buiten werden begeleid.

Brand
Raveleijn werd in mei en juni vorig jaar twee kort achter elkaar getroffen door brand. Bij de brand in mei vatte een huisje in het decor vlam. In juni stond een huisje op het middenterrein van het theater in brand. "Sinds de opening van Raveleijn in 2011 gebruiken we vuureffecten. Dat het nu twee keer in korte tijd misgaat, lijkt vooralsnog op toeval”, liet een woordvoerder het park na de tweede brand weten.

Naast de twee branden ging er meer mis. Afgelopen september viel een acteur van zijn paard, hij raakte gewond. De acteurs in Raveleijn worden opgeleid door het Franse themapark Puy du Fou. “Het zijn professionele stuntmannen en vrouwen, die goed getraind worden. Maar het is het risico van het vak”, liet de Efteling na de val weten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 19:17 

Profiel   

Het begin van het einde…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 19:51 

Profiel   

Dat begin hadden de wokies al gemaakt bij monsieur cannibale.

Maar de grotere borsten van Doornroosje na renovatie, kan dat wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:00 

Triest, was een reden voor mij om naar de Efteling te gaan. De hele entourage er omheen.
Nu wordt het weer een dure vreettent erbij bah :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:07 

Profiel   

Hahaha verslikt zich in dr koffie…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:08 

Profiel   

Ik snap opzich best dat de Efteling hiermee stopt. Met de jaren zullen we ons denk ik allemaal moeten gaan beseffen dat het gebruik van dieren in dit soort shows, net als voor andere vormen van entertainment die geen enkele waarde toevoegen aan het leven van het dier, eigenlijk niet normaal is. Dat we het met z'n allen als normaal zijn gaan zien is logisch, maar het is denk ik niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:18 

Profiel   

Tja, met de ontstane ophef en relatief veel ongelukken in korte tijd snap ik ook dat de Efteling zich achter zn oren krabt. Heeft niets met 'wokies' te maken, maar meer met een bedrijf dat beslist dat iets niet langer rendabel is, of dat op termijn niet meer zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:24 

Profiel   

Foaly schreef
Tja, met de ontstane ophef en relatief veel ongelukken in korte tijd snap ik ook dat de Efteling zich achter zn oren krabt. Heeft niets met 'wokies' te maken, maar meer met een bedrijf dat beslist dat iets niet langer rendabel is, of dat op termijn niet meer zal zijn.

Ik vroeg me idd ook af of het niet te maken had met dat paarden natuurlijk duur zijn in onderhoud, misschien is Raveleijn gewoon niet rendabel (meer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:29 

Profiel   

Vjestagirl schreef
Ik snap opzich best dat de Efteling hiermee stopt. Met de jaren zullen we ons denk ik allemaal moeten gaan beseffen dat het gebruik van dieren in dit soort shows, net als voor andere vormen van entertainment die geen enkele waarde toevoegen aan het leven van het dier, eigenlijk niet normaal is. Dat we het met z'n allen als normaal zijn gaan zien is logisch, maar het is denk ik niet meer van deze tijd.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:42 

Profiel   

Tja gaan ze dan ook binnenkort kijken naar de dressuur en springen. Daar worden toch vaak wel dingen gevraagd die ik een paard uit vrije wil nog nooit heb zien doen. Ja misschien 1 keer maar niet meer dan 1 keer achter elkaar en dat wordt wel gevraagd in zowel de dressuur als in het springen. Zal misschien heel bokt over me heen krijgen maar echt geheel diervriendelijk vindt ik de hogere dressuur en springsport niet. Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen. Ik pak nu de dressuur en springen er uit maar het gaat eigenlijk om alles wat je met een paard kan doen. Vraag niet wat wat ze niet natuurlijk ook doen. En ja er wordt door paarden wel eens gesprongen maar dat is een enkele hindernis maar moet je willen om er meer dan 20 achter elkaar te springen en heb het idee dat we maar steeds hoger en hoger moeten springen. Wedstrijden op 1 m20 zijn toch ook hoog zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 20:58 

Profiel   

_San87_ schreef
Ik vroeg me idd ook af of het niet te maken had met dat paarden natuurlijk duur zijn in onderhoud, misschien is Raveleijn gewoon niet rendabel (meer).

Dat denk ik ook. De paarden zijn duur, maar de speciaal opgeleide stuntmensen ook. En dan nog de zitplaatsen en het reserveringssysteem. Een Raveleijn dorp is makkelijker te onderhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 21:12 

Profiel   

Vjestagirl schreef

Dat en daarbij zal de Efteling ook te maken hebben met uit de hand gelopen voerprijzen en personeelskosten voor deze show. Niet meer te betalen en ook niet meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 21:24 

Profiel   

Het kan inderdaad goed zijn dat de kosten ook meespelen naar de loep welke er op de sport ligt.

Zelf heb ik niet zo’n problemen met de show. De paarden zijn het gewend en rijden een paar keer per dag een paar rondjes. Ik weet niet hoe ze er de rest van de dag bij staan, maar ze zien er gezond uit.

fenja schreef
Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen.

Heb dat van mijn minipaard op video, is een paar jaar geleden viral gegaan (en niet aangeleerd, misschien wel afgekeken want er reed een ruiter in de bak welke ook met dit soort oefeningen bezig was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-24 21:27 

Profiel   

Nessie schreef
Het kan inderdaad goed zijn dat de kosten ook meespelen naar de loep welke er op de sport ligt.

Zelf heb ik niet zo’n problemen met de show. De paarden zijn het gewend en rijden een paar keer per dag een paar rondjes. Ik weet niet hoe ze er de rest van de dag bij staan, maar ze zien er gezond uit.

fenja schreef
Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen.

Heb dat van mijn minipaard op video, is een paar jaar geleden viral gegaan (en niet aangeleerd, misschien wel afgekeken want er reed een ruiter in de bak welke ook met dit soort oefeningen bezig was).

Ben nou wel benieuwd naar dit filmpje O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 08:36 

Profiel   

Paarden in combinatie met vuur vind ik geen goed idee. Sporten met paarden waarbij ze geen gevaar lopen ben ik wel voor. Toen deze attractie pas begon is er ooit een vogel verongelukt, daar was toen even wat commotie over maar later niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 09:36 

Profiel   

fenja schreef
Tja gaan ze dan ook binnenkort kijken naar de dressuur en springen. Daar worden toch vaak wel dingen gevraagd die ik een paard uit vrije wil nog nooit heb zien doen. Ja misschien 1 keer maar niet meer dan 1 keer achter elkaar en dat wordt wel gevraagd in zowel de dressuur als in het springen. Zal misschien heel bokt over me heen krijgen maar echt geheel diervriendelijk vindt ik de hogere dressuur en springsport niet. Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen. Ik pak nu de dressuur en springen er uit maar het gaat eigenlijk om alles wat je met een paard kan doen. Vraag niet wat wat ze niet natuurlijk ook doen. En ja er wordt door paarden wel eens gesprongen maar dat is een enkele hindernis maar moet je willen om er meer dan 20 achter elkaar te springen en heb het idee dat we maar steeds hoger en hoger moeten springen. Wedstrijden op 1 m20 zijn toch ook hoog zat.

Zoiets als een passage doen hengsten in een kudde wel uit zichzelf als imponeergedrag.Veel van de in de dressuur gevraagde bewegingen zijn daarvan afgeleid. Hoe meer het paard die bewegingen uit zichzelf aanbiedt en hoe minder dwang, des te mooier .Ook de houding die ze hebben bij het " aan de teugel lopen" zie je toch geregeld bij interactie van paarden in de wei. Met dressuur heb ik niet veel problemen als er natuurlijke bewegingen worden gebruikt, en er is geen gevaar bij, noch voor paard noch voor ruiter. Wedstrijden waarbij geregeld paarden verongelukken, dat kan natuurlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 09:46 

Profiel   

anjali schreef
Paarden in combinatie met vuur vind ik geen goed idee. Sporten met paarden waarbij ze geen gevaar lopen ben ik wel voor. Toen deze attractie pas begon is er ooit een vogel verongelukt, daar was toen even wat commotie over maar later niet meer.

Even advocaat van de duivel, maar er raken behoorlijk veel paarden gewond of geblesseerd bij het uitoefenen van sport... Waarschijnlijk een stuk meer dan paarden die gewond raken bij vuurshows. :Y)

Ik heb in het verleden zelf vuurshows gereden incl brandende ruiter stunt (al was het bij ons de jas van de ruiter die brandde ipv een deken op het paard) en rij nu nog incidenteel met vuurgarrocha. Een correct getraind paard heeft geen angst voor het vuur en komt in geen enkele stunt in contact met vuur. De veiligheidseisen bij dit soort shows zijn heel hoog en er gaat echt zelden iets mis. En als het wel mis gaat zijn het doorgaans de castleden die brandwonden oplopen. En zelfs dan meestal de vuurspuwers/dansers op de gronden niet de ruiters. De meer gevaarlijke vuurtechnieken doe je niet vanaf paard want dat geeft teveel risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 09:47 

Profiel   

Tja ach, zonder al de poespas er omheen, is het op zich ook niet bepaald uniek dat een pretpark of iets van die strekking, na een X aantal jaren even de bezem er doorheen haalt en stopt met iets dat er al jaren is om het te vervangen door iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 09:49 

Profiel   

pmarena schreef
Tja ach, zonder al de poespas er omheen, is het op zich ook niet bepaald uniek dat een pretpark of iets van die strekking, na een X aantal jaren even de bezem er doorheen haalt en stopt met iets dat er al jaren is om het te vervangen door iets anders.

Het spookslot is (naar ik hoorde) ook weg. Dat vind ik wel jammer en onnodig want leverde geen dierenleed of gevaar op (of was het zo gammel dat het dreigde in te storten op de bezoekers? :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 09:56 

Profiel   

anjali schreef
pmarena schreef
Het spookslot is (naar ik hoorde) ook weg. Dat vind ik wel jammer en onnodig want leverde geen dierenleed of gevaar op (of was het zo gammel dat het dreigde in te storten op de bezoekers? :+ )
Het was niet populair genoeg en verouderd. Kosten/baten technisch niet waard om te (onder)houden en eventueel te renoveren tegenover slopen en die grond gebruiken om iets nieuws neer te zetten. Pas toen het weg ging was het opeens iedereens favo attractie die echt niet weg mocht, maar voordat dat nieuws kwam waren bezoekersaantallen daarop dus niet zo goed. Beetje hetzelfde effect als dat wanneer zangers van grote bands overlijden het opeens iedereens favo band was, zelfs als ze er vrijwel nooit naar luisterde.

Ik vraag me ook af of dat hier idd ook niet speelt. De kosten voor acteurs, getrainde paarden en paardenonderhoud vs bezoekersaantallen en mogelijke inkomsten van de grond voor iets anders gebruiken. Het leest in het bericht alsof de activisten er wat mee te maken hebben gezien die opeens genoemd worden, maar nergens staat dat vanuit de Efteling. Het had in die zin net zo goed niet in het nieuwsartikel hier kunnen staan, want nu lijkt het wel te impliceren dat er een relatie is terwijl het mogelijk compleet ongerelateerd is. Zelfde met de branden.

Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-05-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:01 

Profiel   

Ik sluit me aan bij (gelukkig) de paar weloverwogen reacties hierboven.

Het is ook een keuze hè, om overal heel gefrustreerd de invloed van 'woke' in te zien. Bedrijven in de recreatiebranche moeten zichzelf nou eenmaal voortdurend relevant houden in deze tijd van 'beter, sneller, harder' en het is dus ook vanuit financieel oogpunt alleen maar logisch dat er, zoals hierboven ook al werd gezegd, soms gewoon een bezem doorheen gaat. Ik vind zo'n show als Raveleijn, waar toch al bedenkingen bij zijn vanwege een veranderende blik op werken met dieren, dan een hele logische keuze. En daar maak je nooit iedereen tevreden mee.

Daarnaast valt het me op dat die keuze om het grote woke monster overal in te zien ook érg selectief is en volledig afhankelijk lijkt te zijn van wie er achter een beslissing zit. Valt er een paard dood neer door koetsritjes? Half bokt op de achterste benen, afschaffen die hap, niet meer van deze tijd! Vind de Partij voor de Dieren dat de koetsritjes niet meer van deze tijd zijn? Begin van het einde, walgelijk, zometeen mogen we alleen nog naar plaatjes van paarden kijken, pas maar op! Die bangmakerij veroorzaakt zó veel onnodige stress en gedoe. Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.

Niet alles is een poging van het doodenge woke/links/veganisme/activisme om jouw leven naar z'n grootje te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:08 

Profiel   

VuurVleugels schreef

Het is ook een keuze hè, om overal heel gefrustreerd de invloed van 'woke' in te zien. Bedrijven in de recreatiebranche moeten zichzelf nou eenmaal voortdurend relevant houden in deze tijd van 'beter, sneller, harder' en het is dus ook vanuit financieel oogpunt alleen maar logisch dat er, zoals hierboven ook al werd gezegd, soms gewoon een bezem doorheen gaat. Ik vind zo'n show als Raveleijn, waar toch al bedenkingen bij zijn vanwege een veranderende blik op werken met dieren, dan een hele logische keuze. En daar maak je nooit iedereen tevreden mee.

Daarnaast valt het me op dat die keuze om het grote woke monster overal in te zien ook érg selectief is en volledig afhankelijk lijkt te zijn van wie er achter een beslissing zit. Valt er een paard dood neer door koetsritjes? Half bokt op de achterste benen, afschaffen die hap, niet meer van deze tijd! Vind de Partij voor de Dieren dat de koetsritjes niet meer van deze tijd zijn? Begin van het einde, walgelijk, zometeen mogen we alleen nog naar plaatjes van paarden kijken, pas maar op! Die bangmakerij veroorzaakt zó veel onnodige stress en gedoe. Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.

Niet alles is een poging van het doodenge woke/links/veganisme/activisme om jouw leven naar z'n grootje te helpen.

_/-\o_

Ik vind het jammer, was een leuk stukje kozakken voltige en qua welzijn is het ook allemaal prima. Maar ik snap heel erg goed dat de Efteling af wilt van ‘shows met dieren’ om met de tijd mee te gaan en gedoe voor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:13 

Profiel   

VuurVleugels schreef
Je mist hier wel wat nuanceverschillen hoor, denk niet het beste voorbeeld voor je punt. De koetsritjes waar men tegen is, gaan vaak over nieuwsberichten van warme landen waar paarden in de hitte werken tot ze neervallen. De koetsrit waar de PvdD over klaagde was een eenmalige rit van een koetsier die gewoon alles netjes voor elkaar had en goed verzorge paarden had die in goede omstandigheden werden getrained.

Dat is niet selectief zijn, dat zijn gewoon echt 2 heel verschillende scenario's. Als je daar even rustig naar kijkt, zie je volgens mij juist dat dat niet puur om "selectief op wie er achter de beslissing zit" gaat maar om de omstandigheden van de paarden in de scenario's.

Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-05-24 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:16 

Profiel   

VuurVleugels schreef

Dit is zo waar. Ik ben ergens per ongeluk op twitter in een rechtse algoritme/bubbel terecht gekomen en toen zag ik ook overal dit soort problemen. Toen heb ik twitter verwijderd en kwam ik er na een tijdje achter hoe klein deze "problemen" eigenlijk zijn :') Grappig hoe 'nieuws' je zo kan beïnvloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:18 

Profiel   

Cambionn schreef
VuurVleugels schreef
Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.
Je mist hier wel wat nuanceverschillen hoor, denk niet het beste voorbeeld voor je punt. De koetsritjes waar men tegen is, gaan vaak over nieuwsberichten van warme landen waar paarden in de hitte werken tot ze neervallen. De koetsrit waar de PvdD over klaagde was een eenmalige rit van een koetsier die gewoon alles netjes voor elkaar had en goed verzorge paarden had die in goede omstandigheden werden getrained.

Dat is niet selectief zijn, dat zijn gewoon echt 2 heel verschillende scenario's. Als je daar even rustig naar kijkt, zie je volgens mij juist dat dat niet puur om "selectief op wie er achter de beslissing zit" gaat.

Goed, dat ben ik met je eens. Dat was even snel bedacht in de minuut die ik tijd had om dit bericht te typen. Maar ik hoop wel dat je mijn initiële punt, nu dikgedrukt in mijn quote, wel nog steeds ziet: de reacties op bokt als er ergens Partij voor de Dieren wordt genoemd zijn écht fel altijd. Het is net alsof mensen gewoon weigeren verder te lezen als ze die naam zien staan, en dat vind ik niet eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-24 10:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen