Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Olympiër Max Kühner beschuldigd van mishandeling paard |
---|
JPitty | |
Bokt Nieuwsredactie
Sport Ingezonden door meerdere Bokkers Max Kühner en Elektric Blue P tijdens IB/TDM 2023. Foto: Marlies Trap Fotografie Opnieuw is er opschudding in de paardensportwereld. De Oostenrijkse springruiter Max Kühner, die op dit moment in Parijs is om deel te nemen aan de Olympische Spelen, is in Duitsland aangeklaagd omdat hij zijn paard zou hebben mishandeld. Dierenwelzijnsorganisatie PETA zou de initiatiefnemer hiervoor zijn. De rechtbank in Starnberg en het Openbaar Ministerie München II bevestigen dit. Volgens PETA heeft de ruiter in mei 2023 schuldig gemaakt aan het zogeheten ‘barreren’. Hierbij wordt het paard geslagen om zo te bereiken dat het hoger zou gaan springen. In de Duitse dierenwelzijnswet staat dat dit verboden is. De nu 50-jarige, in Duitsland geboren, Kühner zou dit hebben toegepast bij een van zijn paarden. Hij zou het dier hebben geslagen met een metalen staaf. Dit zou ook gefilmd zijn. Max Kühner zelf wijst deze beschuldigingen bij de Oostenrijkse tv-zender ORF resoluut van de hand: “dit zijn beschuldigingen die geen enkele basis hebben. Integendeel, we kunnen met officiële veterinaire certificaten, experts en vele getuigen bewijzen dat onze paarden gezond zijn en altijd zijn geweest. Dierenwelzijn is onze topprioriteit en onze hele operatie is daar dag en nacht op gericht”, zo laat hij weten. De Oostenrijkse paardensportbond (OEPS), staat ook achter de springruiter. In hetzelfde artikel laten zijn weten: “de OEPS kan bevestigen dat het houden, trainen en presteren van zijn paarden van de hoogste kwaliteit is, gebaseerd op alle observaties die zijn gedaan in de loop van de jarenlange samenwerking met Max Kühner. Door zijn onberispelijke houding ten opzichte van het paard als sportpartner is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij trainingsmethoden gebruikt of in het verleden heeft gebruikt die in strijd zijn met het dierenwelzijn.” Volgens hen zijn de beschuldigingen van PETA dan ook ongegrond. “Geen van de paarden van onze cliënt is ooit iets aangedaan. We herkennen geen overtredingen van de dierenwelzijnswet, wat ook bevestigd is door een onafhankelijke expert. Het feit dat de procedure is gestart en nog niet is stopgezet, is naar onze mening voornamelijk te wijten aan de missionaire ijver van een officiële dierenarts uit het district Starnberg, die duidelijk dicht bij PETA staat en onervaren is in de internationale paardensport.” Het is niet de eerste keer dat Kühner wordt geconfronteerd met beschuldigen van mishandeling. Ook in 2008 is er een procedure gestart, maar de tuchtrechter seponeerde die zaak wegens gebrek aan bewijs. Op dit moment lopen de termijnen nog voor het indienen van zienswijzen in deze zaak. Ook de FEI neemt de zaak hoog op. Tijdens een persconferentie heeft voorzitter Ingmar De Vos laten weten dat de federatie zowel de Oostenrijkse paardensportbond als de Duitse rechtbank in Starnberg heeft gecontacteerd voor meer informatie. ”We onderzoeken deze kwestie actief en zullen dan bepalen of er een officieel onderzoek wordt opgestart”, zo laat hij weten. De paardensport tijdens de Olympische Spelen ligt al langer onder een vergrootglas. Vorige week nog trok de Britse dressuuramazone Charlotte Dujardin zich terug voor de Olympische Spelen, nadat er een video van vier jaar geleden opdook, waarin zij een paard met een zweep mishandelde. In tegenstelling tot haar, blijft Max Kühner wel in Parijs voor zijn deelname aan de Olympische Spelen. De huidige nummer drie van de wereldranglijst zal hier deelnemen aan zowel de landenwedstrijd als het individueel springen. Gebruikte bronnen: |
Laatste bericht |
Geplaatst: 31-07-24 20:29 |
Earth | |
Waar rook is is vuur en hij zal niet de eerste zijn die dit toepast.
|
Geplaatst: 31-07-24 20:33 |
Petpa | |
"Dit zou ook gefilmd zijn".
Het is dus een kwestie van tijd tot de beelden openbaar zijn. |
Geplaatst: 31-07-24 20:35 |
Pipapaardje | |
Hopelijk lukt het ons als paardenwereld om open te staan voor dit soort aantijgingen, ook als ze van PETA komen, want er is al meermaals gebleken dat het er niet acceptabel aan toe gaat in de paardentopsport. Schijnbaar is er videobewijs, hopelijk klopt dat als het waar is.
In ieder geval vind ik het verweer van het team en de bond alvast niet zo sterk. "Dierenwelzijn is onze topprioriteit en onze hele operatie is daar dag en nacht op gericht” - dit is al wat onzinnig, want nee, presteren is hun topprioriteit. "voornamelijk te wijten aan de missionaire ijver van een officiële dierenarts uit het district Starnberg, die duidelijk dicht bij PETA staat en onervaren is in de internationale paardensport.” - en dit vind ik behoorlijk kinderachtig. |
Geplaatst: 31-07-24 20:47 |
windsor14 | |
DE hoeveelste is dit ? Daarom trainen vele top ruiters achter gesloten deuren. Dr hangen niets voor niets grote hekwerken op, zodat niet iedereen op het terrein kan komen.
Ik noem zomaar een naam , gewoon als vb Anky dacht jij dat ze fair trainde met sjef als er mensen waren ? het antwoord is NEE. Ik ken beide persoonlijk en weet dat er pas later"gewerkt"wordt als iedereen ook de stagiares niet aanwezig zijn. |
Geplaatst: 31-07-24 21:17 |
Earth | |
windsor14 schreef DE hoeveelste is dit ? Daarom trainen vele top ruiters achter gesloten deuren. Dr hangen niets voor niets grote hekwerken op, zodat niet iedereen op het terrein kan komen. Ik noem zomaar een naam , gewoon als vb Anky dacht jij dat ze fair trainde met sjef als er mensen waren ? het antwoord is NEE. Ik ken beide persoonlijk en weet dat er pas later"gewerkt"wordt als iedereen ook de stagiares niet aanwezig zijn. Oh ik kan ook wel een paar namen noemen hoor, waar ik bij was of uit eerste hand. Dit verrast me niet, want oa barreren lijkt de normaalste zaak vd wereld in paardenland. |
Geplaatst: 31-07-24 21:19 |
office | |
Het is wel DE manier om je concurrentie uit te schakelen dit.
En misschien is het goed ..komt er straks een andere, leukere vorm van paarden sport voor in de plaats. Want eindeloos rondjes rijden voor een rechtdoor dier of hindernissen springen is eigenlijk best een beetje saai vind ik.Na een tijdje dan .Maar ik vind de hele sport een beetje kinderachtig.Als je paard heeft laten zien wat ie kan dan is dat toch goed.Moet je dan helemaal de wereld over vliegen om te laten zien dat je paard rondere rondjes kan lopen als die van een ander … “ Kijk mij eens groot zijn mamma .Kijk eens wat ik kan “. |
Geplaatst: 31-07-24 21:29 |
Captain | |
Misschien kunnen ze gaan stokpaardrijden. Kunnen ze die stok gebruiken om zichzelf te barreren.
|
Geplaatst: 31-07-24 21:36 |
cobiie | |
Als het werkelijk goed op film te zien is is het niet handig dat hij zich nu niet uit zichzelf terugtrekt. Dit gaat dan de paardensport meer schaden dan doen wat CD deed door zich gelijk terug te trekken.
|
Geplaatst: 31-07-24 21:53 |
tamary | |
Eerlijk zou ik bij beelden eerst zeker willen weten dat ze echt zijn, AI begint eng ver te komen qua maken en aanpassen films.
|
Geplaatst: 31-07-24 23:15 |
BigOne | |
windsor14 schreef DE hoeveelste is dit ? Daarom trainen vele top ruiters achter gesloten deuren. Dr hangen niets voor niets grote hekwerken op, zodat niet iedereen op het terrein kan komen. Ik noem zomaar een naam , gewoon als vb Anky dacht jij dat ze fair trainde met sjef als er mensen waren ? het antwoord is NEE. Ik ken beide persoonlijk en weet dat er pas later"gewerkt"wordt als iedereen ook de stagiares niet aanwezig zijn. Dan ben jij er ook niet bij geweest ! Of zat je te kijken . Ik zal Anky niet verdedigen maar ook dit zijn insinuaties ! |
Geplaatst: 31-07-24 23:21 |
hesterve | |
Nog even en er zijn zoveel schandalen dat het er serieus op aan gaat komen of we überhaupt nog aan paardensport kunnen/mogen doen…
Er zal ongetwijfeld meer naar buiten komen, waar gewerkt wordt( en geld verdiend moet worden)worden fouten gemaakt. De wereld krijgt het al niet eens voor elkaar dat er goed met mensen omgegaan wordt, ook op dat vlak is er uitbuiting enz. ( waar mijn inziens ook veel te weinig aandacht naar gaat). Laten we met z’n allen de mooie verhalen/momenten met de paarden naar buiten brengen want die zijn er meer dan genoeg maar wordt in de media niet/nauwelijks belicht en mensen die niet in de paarden zitten krijgen hopelijk dan een eerlijker beeld met wat mensen nou zo leuk vinden aan paarden en dat er ook talloze paarden zijn die het leuk vinden om met de mens te werken |
Geplaatst: 02-08-24 07:48 |
KimD | |
Citaat Integendeel, we kunnen met officiële veterinaire certificaten, experts en vele getuigen bewijzen dat onze paarden gezond zijn en altijd zijn geweest. Hierbij wordt dus niet ontkend dat het niet gebeurt, alleen dat de paarden dáárnaast ook gezond zijn verklaard. Dit is imo een hele slimme woordkeuze want daarmee ontken je niet dat het gebeurt maar omzeilt het onderwerp. Maargoed, er staat ook dat er beelden zijn, zodra die openbaar zijn is het snel klaar met 'm. |
Geplaatst: 02-08-24 08:47 |
Narya | |
Is anyone still surprised?
Zo langzaam aan lijkt het lijstje mensen dat wel fatsoenlijk met z'n paard om kan gaan behoorlijk beperkt geworden. |
Geplaatst: 02-08-24 09:24 |
JudithGigi | |
Gaan we weer. Kan dan niemand fatsoenlijk met die dieren omgaan?
|
Geplaatst: 02-08-24 09:32 |
nevica | |
Even een tegengeluid omdat ik gewoon nieuwsgierig ben. Dit nieuws kwam 26 juli naar buiten, ondertussen rijd hij gewoon op de OS. Als er beelden zouden zijn, zouden die niet allang gelekt zijn dan? Bij Charlotte duurde het een paar uur. Max maakt ook echt wel individueel kans op medailles dus als iemand hem zou willen raken dan hadden die beelden al wel naar buiten gekund, als het echt waar zou zijn. Of krijgen we nu allerlei 'haters' die maar gewoon dingen zeggen omdat ze iemand niet mogen? Note; ik zeg hiermee niet dat het niet waar is, maar ik vind het wel interessant dat er beelden zouden zijn maar die er nog niet zijn. Als dit wel waar is dan moet hij hetzelfde gestraft worden als Charlotte natuurlijk.
|
Geplaatst: 02-08-24 09:37 |
Sunnda | |
Als er beelden zijn zouden ze alleen getoont zijn. Als je zegt ze te hebben en niet toont ben ik benieuwd waar die dan zijn.
|
Geplaatst: 02-08-24 10:44 |
CrazyCat | |
Waar rook is is vuur, maar er is geen bewijs op dit moment.
De timing is wel heel erg PETA ook. |
Geplaatst: 02-08-24 13:12 |
Elisa2 | |
Tja PETA...
Ik denk als er genoeg bewijs zou zijn dat de zaak wel gegrond zal zijn verklaard en hij ook daadwerkelijk aangeklaagd gaat worden. PETA wil helemaal geen sport meer met paarden he? |
Geplaatst: 03-08-24 08:50 |
Zoolgangster | |
hesterve schreef Nog even en er zijn zoveel schandalen dat het er serieus op aan gaat komen of we überhaupt nog aan paardensport kunnen/mogen doen… Er zal ongetwijfeld meer naar buiten komen, waar gewerkt wordt( en geld verdiend moet worden)worden fouten gemaakt. De wereld krijgt het al niet eens voor elkaar dat er goed met mensen omgegaan wordt, ook op dat vlak is er uitbuiting enz. ( waar mijn inziens ook veel te weinig aandacht naar gaat). Laten we met z’n allen de mooie verhalen/momenten met de paarden naar buiten brengen want die zijn er meer dan genoeg maar wordt in de media niet/nauwelijks belicht en mensen die niet in de paarden zitten krijgen hopelijk dan een eerlijker beeld met wat mensen nou zo leuk vinden aan paarden en dat er ook talloze paarden zijn die het leuk vinden om met de mens te werken Ik nam mijn man wel eens mee naar een paarden 'gedoe' en hem viel het als eerste op als er iets niet in de haak was. Geschaafde neuzen door neusriem, afbekken, schreeuwen... Dus hoe de ruitersport en omgang met paarden en mensen op een leek overkomt, weet ik al jaren... |
Geplaatst: 04-08-24 12:31 |
Ninx | |
Ik had dit in het topic over Dujardin ook al gedeeld...
Of je het er nu mee eens bent of niet, het toont wel aan dat het onderwerp absoluut speelt bij de 'niet paardrijdende massa'. De sport moet als de donder verantwoordelijkheid gaan nemen en zichzelf gaan reguleren, anders gaat het ophouden denk ik. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... OIomvQA86A |
Geplaatst: 04-08-24 12:56 |
Rubs | |
Mijn man heeft niks met paarden, maar hij wordt als leek niet blij van kijken naar de dressuurkampioenen, en toen ik hem vertelde dat deze paarden 2 stukken ijzer in hun mond hebben helemaal niet meer..... "het zijn net dansende beren in Rusland".
Paarden worden getraind (of gedwongen/eindeloos gedrild, net hoe je het bekijkt) om bewegingen te reproduceren die slechts een deel van de paarden in vrijheid maakt, en dan alleen onder bepaalde omstandigheden zoals spelen, vechten, angst of stress. Vanwege de perverse prikkels die gemoeid gaan met paarden in de topsport, geld en roem, mag de wedstrijdsport van mij afgeschaft worden. Ik ben overigens niet tegen paardrijden. |
Geplaatst: 04-08-24 13:33 |
Xandyandme | |
Zolang er wedstrijden zijn waarin zoveel geld te verdienen valt, zullen topruiters alles doen om te voorkomen dat hun paarden het hout raken.
En dit zijn nu topruiters waarvan we het te weten komen maar maak jullie geen illusies, in de subtop gebeurt dit ook en dikwijls op een nog minder mooie manier dan bij die topruiters. |
Geplaatst: 04-08-24 17:36 |
Jessix | |
KimD schreef Citaat Integendeel, we kunnen met officiële veterinaire certificaten, experts en vele getuigen bewijzen dat onze paarden gezond zijn en altijd zijn geweest. Hierbij wordt dus niet ontkend dat het niet gebeurt, alleen dat de paarden dáárnaast ook gezond zijn verklaard. Dit is imo een hele slimme woordkeuze want daarmee ontken je niet dat het gebeurt maar omzeilt het onderwerp. Maargoed, er staat ook dat er beelden zijn, zodra die openbaar zijn is het snel klaar met 'm. Dit dacht ik ook meteen! En daarbij, een paard kan natuurlijk geslagen zijn en nog steeds gezond zijn. Hij zal er vast geen littekens aan over hebben gehouden. We gaan het zien. |
Geplaatst: 05-08-24 06:50 |
Texas02 | |
nevica schreef Even een tegengeluid omdat ik gewoon nieuwsgierig ben. Dit nieuws kwam 26 juli naar buiten, ondertussen rijd hij gewoon op de OS. Als er beelden zouden zijn, zouden die niet allang gelekt zijn dan? Bij Charlotte duurde het een paar uur. Max maakt ook echt wel individueel kans op medailles dus als iemand hem zou willen raken dan hadden die beelden al wel naar buiten gekund, als het echt waar zou zijn. Of krijgen we nu allerlei 'haters' die maar gewoon dingen zeggen omdat ze iemand niet mogen? Note; ik zeg hiermee niet dat het niet waar is, maar ik vind het wel interessant dat er beelden zouden zijn maar die er nog niet zijn. Als dit wel waar is dan moet hij hetzelfde gestraft worden als Charlotte natuurlijk. Dit is helemaal niet op 26 juli naar buiten gebracht, dit is "nieuws" van een paar maanden geleden wat door de media of wie dan ook nu ineens maar even weer opnieuw onder de aandacht gebracht moet worden blijkbaar. Edit: ik heb even gezocht en dit stond op 21 februari al op bokt: [VN] Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren Ik vraag me wel af wat er met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" gebeurd is trouwens. Ik ken Max Kühner natuurlijk niet persoonlijk en ben nooit bij hem op stal geweest. Maar als ik hem op de internationale wedstrijden zie rijden, is hij altijd eerlijk tegenover zijn paarden en lijkt het een fijne ruiter te zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is dat er achter gesloten deuren andere dingen gebeuren, maar waarom trekken mensen altijd direct conclusies terwijl ze zelf nog niks gezien hebben? |
Omhoog |
Geplaatst: 05-08-24 06:58 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Inloggen |