Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 83 van de 84 [ 2086 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 80, 81, 82, 83, 84 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter |
---|
GabberGill | |
Een paard wat al maanden verkeerd zijn balans verdeelt om te ontlasten(want dat is het gewoon) gaat rare dingen in zijn lijf krijgen.
Dit paard ontlast al tijden en zelfs als die op 4 benen staat zal het aangedane been minimaal belast worden. Ik heb het toevallig 2 maanden terug over hem gehad op de kliniek. Ze dachten dat mijne een hoefbeenbreuk had en we hadden het over herstel en revalideren. Hij kwam natuurlijk ter spraken en er was weinig goeds wat ze daar konden zeggen. Ze vonden het een project en hadden er hele grote vraagtekens bij. Ik kan me daar wel in vinden en vind nog steeds dat dit paard dit allemaal niet had hoeven en moeten meemaken. Het revalideren had volgens hun zoveel mogelijk ontlastend moeten gebeuren, in de swing dus zodat hij wat gedragen werd en niet zo radicaal gewoon in stal. Een paard wat uit een narcose komt en opstaat moet 4 benen goed gebruiken en een gezond paard heeft er vaak al moeite mee laat staan een paard met zo'n been. Er zijn er zat die kapot zijn gegaan bij het opstaan. Hoe snel dit paard al door een berm stapte vonden ze wonderbaarlijk. Ongelijke ondergrond en zonder schaamte. Het dier had volgens hun zeker nog in de box moeten staan. Dat is de visie vanuit een kliniek en ik kan me daar heel goed in vindeb |
Laatste bericht |
Geplaatst: 08-08-24 10:08 |
Marigold | |
Ik vind het ook een akelig en zorgwekkend beeld geven van Furion in die weide. Hij heeft veel voorwaartse drang natuurlijk, het is een bewegingsdier. Maar hij wordt telkens tegengehouden door zijn beperking.
Ik vind het er sneu uitzien en zou verwachten dat zo’n paard tegen overbelasting beschermd hoort te worden door zijn eigenaar of verzorger. Dat hij zelfs zijn hele rug wegdrukt om te kunnen ‘draven’ … dat is toch wel een teken van pijn en ongemak. Arme Furion, ik ben het helemaal eens met dat hij dit niet had hoeven mee te maken als na het ongeluk het besluit tot afmaken was genomen. Wie is hier nou gebaat bij? Staat ie straks zn leven te slijten in een weitje in Hongarije.. dekdienst is zo optisch gezien ook nog helemaal geen optie. Een verkeerde beweging van zo’n verder energiek en krachtig dier en het leed is niet te overzien. Hoewel ik het fijn vind dat we hem nog kunnen volgen vind ik het ook heel akelig om dit aan te zien hoor.. |
Geplaatst: 08-08-24 12:32 |
fransje23 | |
GabberGill schreef Een paard wat al maanden verkeerd zijn balans verdeelt om te ontlasten(want dat is het gewoon) gaat rare dingen in zijn lijf krijgen. Dit paard ontlast al tijden en zelfs als die op 4 benen staat zal het aangedane been minimaal belast worden. Ik heb het toevallig 2 maanden terug over hem gehad op de kliniek. Ze dachten dat mijne een hoefbeenbreuk had en we hadden het over herstel en revalideren. Hij kwam natuurlijk ter spraken en er was weinig goeds wat ze daar konden zeggen. Ze vonden het een project en hadden er hele grote vraagtekens bij. Ik kan me daar wel in vinden en vind nog steeds dat dit paard dit allemaal niet had hoeven en moeten meemaken. Het revalideren had volgens hun zoveel mogelijk ontlastend moeten gebeuren, in de swing dus zodat hij wat gedragen werd en niet zo radicaal gewoon in stal. Een paard wat uit een narcose komt en opstaat moet 4 benen goed gebruiken en een gezond paard heeft er vaak al moeite mee laat staan een paard met zo'n been. Er zijn er zat die kapot zijn gegaan bij het opstaan. Hoe snel dit paard al door een berm stapte vonden ze wonderbaarlijk. Ongelijke ondergrond en zonder schaamte. Het dier had volgens hun zeker nog in de box moeten staan. Dat is de visie vanuit een kliniek en ik kan me daar heel goed in vindeb Pardon, natuurlijk? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om over iemand anders te praten als ik met mijn paard op de kliniek kom. Zou het nog minder kunnen waarderen als ze daar een mening en oordeel gaan geven zonder alles te weten en hun collega's werk gaan veroordelen. |
Geplaatst: 08-08-24 12:36 |
BigOne | |
Waarom mag je een bepaalde behandeling van een dier waarvan de eigenaar àlles deelt niet bespreken ?
|
Geplaatst: 08-08-24 12:40 |
Ibbel | |
fransje23 schreef Pardon, natuurlijk? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om over iemand anders te praten als ik met mijn paard op de kliniek kom. Zou het nog minder kunnen waarderen als ze daar een mening en oordeel gaan geven zonder alles te weten en hun collega's werk gaan veroordelen. En je denkt niet dat in DA-wereld dit verhaal allang inclusief details al dan niet via wetenschappelijke tijdschriften rondgaat? En dat een DA er dus zélf over begint? |
Geplaatst: 08-08-24 12:53 |
fransje23 | |
BigOne schreef Waarom mag je een bepaalde behandeling van een dier waarvan de eigenaar àlles deelt niet bespreken ? Omdat ik kom voor een consult met mijn paard. Dat is toch niet relevant zeker aangezien het niet eens dezelfde aandoening is |
Geplaatst: 08-08-24 13:11 |
fransje23 | |
Ibbel schreef En je denkt niet dat in DA-wereld dit verhaal allang inclusief details al dan niet via wetenschappelijke tijdschriften rondgaat? En dat een DA er dus zélf over begint? Nou nee, waarom zou een dierenarts daarover beginnen als je met een kreupel paard op de kliniek komt? Daarnaast vind ik het netjes is om het werk van je collega-dierenartsen af te kraken bij een patiënt. Ik ga toch ook de jaarcijfers van een willekeurig bedrijf ,die openbaar gepubliceerd zijn, niet bespreken met mijn klant? |
Geplaatst: 08-08-24 13:15 |
GabberGill | |
Fransje
Het staat open en bloot op internet Wat had je verwacht? Het ging niet over het werk afkraken. Ze vonden het namelijk heel vakkundig en snapte het herstel/revalidatieprogramma alleen niet. Alles is zo te bekijken en te bekritiseren. Het kwam ter spraken omdat we verschillende soorten breuken en kneuzingen enz bespraken en daar is werkelijkwaar niks verkeerds aan. Hier leer je als mens ook van waar er mogelijkheden zitten en waar niet. Jaarcijfers vergelijken met een revalidatieprogramma vind ikzelf nogal een groot verschil. Er zijn zelfs artsen onderling bezig geweest om te kijken of ze deze operatie in de toekomst zouden willen/kunnen toepassen. Je kan het als iets moois zien dat meerdere het nu overwegen met een ander revalidatieprogramma of als iets negatiefs omdat iedereen zijn mond moet houden |
Geplaatst: 08-08-24 13:18 |
fransje23 | |
GabberGill schreef Fransje Het staat open en bloot op internet Wat had je verwacht? Ik ga echt op een kliniek geen dingen bespreken over andere mensen. Het zou zelfs niet in mijn opkomen. Wat heb je er überhaupt aan? Geeft het je een beter gevoel? Ja, je kunt hier posten dat ze het bij de kliniek ook hebben gezegd en verder? Het gaat totaal niets veranderen aan de situatie van Furion. |
Geplaatst: 08-08-24 13:22 |
BigOne | |
Dat doet dit hele topic ook niet dus ook onzin?
|
Geplaatst: 08-08-24 13:25 |
Ann | |
Heel Bokt zou dan een soort van onzin zijn?
|
Geplaatst: 08-08-24 13:26 |
GabberGill | |
fransje23 schreef GabberGill schreef Fransje Het staat open en bloot op internet Wat had je verwacht? Ik ga echt op een kliniek geen dingen bespreken over andere mensen. Het zou zelfs niet in mijn opkomen. Wat heb je er überhaupt aan? Geeft het je een beter gevoel? Ja, je kunt hier posten dat ze het bij de kliniek ook hebben gezegd en verder? Het gaat totaal niets veranderen aan de situatie van Furion. Ik heb hem geedit Het is zeker van belang voor mij. Mocht ik ooit met zo'n probleem staan wil ik weten hoe en wat. Net als dat ik nu weet wat een minimale hoefbeenbreuk aan revalidatietijd kwijt is. Hoe iets herstelt en ga zo maar door. Dat het jou niet boeit is jouw ding maar ik weet graag veel en verschillende dingen zodat ik later misschien iets aan die info heb. Zo heb ik ook de nare eigenschap om dingen te vragen wanneer iemand doodgaat of er ineens een bepaalde ziekte gevonden wordt over hoe dit ondekt is, wat er gezien is en wat een persoon leek te merken. Dat ben ik nou eenmaal. Als ik namelijk ooit zo sta wil ik kunnen aanpakken en zoveel mogelijk weten. Het gaat mij dus niet om het verhaal furion. Het gaat me om wat daar is gezien en wat daar is gedaan en of er een kans is dat een dier nog een fijn leven heeft. Sommige opties kan ik dan per direct afstrepen als ik voor de keuze sta. Als je geen info meer kan opvragen rondom "problemen" dan zou dat heel heftig zijn. Als ik namelijk naar de kliniek was gegaan en had gevraagd Ja het paard bij mij op de dijk heeft bijv een breuk bla bla bla maar herstelt dat nou nog een beetje, dan was het anders geweest omdat furion er niet aanhing? Ben jij nog nooit ergens met een probleem gekomen dat je zei: Jaaaa want ik ken iemand die had dit of dat? Of Ik heb een keer gehoord dat die dit en dat probeerde, Ik snap je Pardon niet zo, weet je hoeveel verschillende breuken en scheuren er zijn? Door verschillende situaties, revalidaties en opties te bekijken met bestaande situaties kan je altijd verder komen. Daarbij kwam hij NATUURLIJK ter spraken omdat er verschillende soorten breuken en voorbeelden werden benoemd. Een scheurtje dus of een breuk die helemaal door was, maar ook een waar heel veel stukjes bij elkaar moeten komen. Doordat Unas alles deelde kunnen ze inderdaad grijpen naar hem "ken je dat paard wat meegenomen werd over de wereld wat zijn been brak? Die had zo'n breuk". Dan verwijzen ze dus een bepaald soort breuk aan een bestaand verhaal. Ze hebben nergens doktersdossiers gepakt of iets in die richting van patiënten om gegevens open en bloot te strooien. Ze hebben een bekend verhaal Plus dat er een heleboel veeartsen en klinieken mee hebben gekeken met dit verhaal. Alles was namelijk te zien. Veeartsen zagen de röntgenfoto's, behandeling, revalidatie en ga zo maar door. |
Geplaatst: 08-08-24 13:27 |
Bielsje | |
Zulke zaken kunnen gewoon, of iemand het er wel of niet mee eens is, super leerzaam zijn. En dan is er niets slechts aan om zulke dingen te kunnen bespreken met mensen, of hier op bokt imo, zolang een veearts maar geen specifieke klantinformatie deelt.
Volgens mij vinden we een Equitom weleens te ver gaan, maar dan moet je dus wel kunnen inschatten als eigenaar wat dan te ver is en dat kun je juist weer leren door zulke casussen. En voor hetzelfde geld was er nu een vrij goed paard getoont in de wei, dan zou ik waarschijnlijk van inslapen na een beenbreuk zijn overgestapt op opereren. Ik ben heel benieuwd wat beweging met Furion gaat doen, ik heb 1x een paard een beetje vergelijkbaar zien lopen na een lange boxrust die waarschijnlijk ook 1 been ontlast heeft, en dat is helaas niet goed gekomen. |
Geplaatst: 08-08-24 14:03 |
fransje23 | |
GabberGill schreef Ik snap je Pardon niet zo, weet je hoeveel verschillende breuken en scheuren er zijn? Ja, oneindig veel waarbij eigenlijk iedere situatie een geval apart is. Jij hoeft mijn pardon ook niet te snappen. Dat hoeft niemand eigenlijk. Ik ben gewoon iemand die het vooral over haar eigen paard heeft/en denkt in een kliniek. Over dingen die specifiek met onze situatie te maken hebben. De casus van Furion volg ik zeker met interesse omdat het een bijzondere operatie is, erg gedurfd. Maar daardoor ook leerzaam. |
Geplaatst: 08-08-24 15:00 |
Popstra | |
Mijn DA heeft geeneens tijd om over anderen te ouwenelen!
Zal hem eens vragen welke hij allemaal heeft moeten oplappen op de OS als hij weer terug is |
Geplaatst: 08-08-24 15:26 |
Jester_ | |
fransje23 schreef GabberGill schreef Ik snap je Pardon niet zo, weet je hoeveel verschillende breuken en scheuren er zijn? Ja, oneindig veel waarbij eigenlijk iedere situatie een geval apart is. Jij hoeft mijn pardon ook niet te snappen. Dat hoeft niemand eigenlijk. Ik ben gewoon iemand die het vooral over haar eigen paard heeft/en denkt in een kliniek. Over dingen die specifiek met onze situatie te maken hebben. De casus van Furion volg ik zeker met interesse omdat het een bijzondere operatie is, erg gedurfd. Maar daardoor ook leerzaam. Maar de casus is voor dierenartsen ook heel leerzaam. Hoe geneest zon breuk nou, geneest het uberhaupt, wat is daar voor nodig, heeft een paard veel pijn etc. Dat hun het erover hebben is toch juist goed dan? |
Geplaatst: 08-08-24 16:34 |
fransje23 | |
Jester_ schreef Maar de casus is voor dierenartsen ook heel leerzaam. Hoe geneest zon breuk nou, geneest het uberhaupt, wat is daar voor nodig, heeft een paard veel pijn etc. Dat hun het erover hebben is toch juist goed dan? Zeker, maar lijkt mij niet gepast tijdens een consult met een paard met mogelijk een hoefbeenbreuk. Dan heb je het toch over de patiënt en de opties? Niet over een paard die bekend is via social media en die een totaal andere breuk heeft. |
Geplaatst: 08-08-24 17:04 |
Jester_ | |
Nouja ik weet niet. Stel je paard heeft blessure A, en ze zeggen joh bonfire had dat ook en die won er nog goud mee na behandeling. Of blessure B, had totilas ook maar is er nooit goed van hersteld. Of blessure C, zoals furion. Wel hersteld maar blijft altijd kreupel lopen(even als voorbeeld).
Als je paard blessure B ook heeft vind je het toch prettig om te weten hoe andere paarden eruit zijn gekomen. Bokt staat niet voor niks vol met: heeft iemand ervaring met ... topics |
Geplaatst: 08-08-24 17:11 |
fransje23 | |
Jester_ schreef Nouja ik weet niet. Stel je paard heeft blessure A, en ze zeggen joh bonfire had dat ook en die won er nog goud mee na behandeling. Of blessure B, had totilas ook maar is er nooit goed van hersteld. Of blessure C, zoals furion. Wel hersteld maar blijft altijd kreupel lopen(even als voorbeeld). Als je paard blessure B ook heeft vind je het toch prettig om te weten hoe andere paarden eruit zijn gekomen. Bokt staat niet voor niks vol met: heeft iemand ervaring met ... topics Zeker is een prognose fijn en een voorbeeld van een goed hersteld paard helemaal. Al is er nooit garantie dat jouw paard ook zo goed gaat herstellen. Maar dit gaat om een totaal andere blessure. Dus om bij jouw voorbeeld te blijven jouw paard heeft blessure A en de dierenarts bespreekt een voorbeeld van blessure D. |
Geplaatst: 08-08-24 17:41 |
Melzazu | |
Maakt het nou echt heel erg veel uit? De 1 bespreekt dit blijkbaar wel bij/met zijn/haar dierenarts en een ander vindt dit heel vreemd en zou het nooit doen. Zo is iedereen anders.
Ik vraag me af of er een echt revalidatieprogramma gevolgd wordt door Unas voor Furion of dat de revalidatie bestaat uit hem in de paddock en op de wei zetten. |
Geplaatst: 08-08-24 17:47 |
manzano | |
Volgens mij is dat ook niet zo zeer de discussie, maar sloeg Fransje aan op de formulering "natuurlijk kwam hij ter sprake" en dan het woord natuurlijk. Alsof het super logisch/vanzelfsprekend is om deze casus te bespreken als je er bent voor de situatie met je eigen paard.
Ik vind dat ook niet echt "natuurlijk"/vanzelfsprekend. Maar echt boeiend is het nou ook weer niet. |
Geplaatst: 08-08-24 17:52 |
tamary | |
In het kader van : zijn er been of voetbreuken die volledig herstellen bij paarden en hoe lang is de revalidatie, etc. is het niet zo heel vreemd dat deze voorbij komt. Ook omdat er kennelijk een paardenarts is die het aandurft om te opereren en de mogelijkheden qua behandelen van breuken bij paarden kennelijk nog steeds groeiende is. Neemt niet weg dat ook ik hoe interessant dit ook is, zelf de keuze voor euthanasie had gemaakt.
|
Geplaatst: 08-08-24 17:59 |
Ibbel | |
Furion had een kootbeenbreuk. Ander paard had mogelijk een hoefbeenbreuk. Is het dan héél gek als je eea zou gaan vergelijken? Mi niet. Zit vlak bij elkaar, en de ervaring met een breuk (en de prognose) in het ene botje zou best relevant kunnen zijn voor de behandeling en prognose van het andere botje.
Als je schouder met pijpbeen achter vergelijkt is het onzin. Maar hoefbeen en kootbeen? Mwoah, ik snap 'm wel. |
Geplaatst: 08-08-24 18:00 |
manzano | |
Hmm ik vind dan een hoefbeen(breuk) echt wel totaal wat anders (ook meegemaakt bij een stalgenoot), maar dat is dan subjectief zullen we maar zeggen.
|
Geplaatst: 08-08-24 18:04 |
GabberGill | |
Het ging erom wat voor soort breuk het kon zijn en welke soorten er veel in een hoefbeen voorkomen en wat we tegen kunnen komen.
Heb je het over een scheurtje, breuk of een heleboel fracturen. In hoeverre valt iets te revalideren en in hoeverre is het eerlijk om die kant op te gaan. In mijn "natuurlijk" bedoel ik te zeggen dat we verschillende breuken bespraken en dat dat dan natuurlijk is voor mij omdat dat een hele bekende gedeelde breuk is waar ze mee revalideren en ook nog eens alles heel erg openbaar delen waardoor dit dus ter spraken komt als je gaat nadenken over breuken. Daarbij was herstel belangrijk omdat ze 20 jaar is en het allemaal minder makkelijk en snel gaat. Wat kan er op de röntgen gevonden gaan worden, waar denken jullie aan, waarom gaan we foto's maken en ga zo maar door. Ik wissel heel veel stof uit voordat ik beeld ontvang waar ik me misschien wel de tandjes van schrik. Daarbij is niet iedere hoefbeenbreuk hetzelfde net als dat niet iedereen zijn pols hetzelfde breekt indien hij breekt. Het ging dus puur om de soorten breuken en als we een paar voorbeelden kunnen noemen van bekende breuken en hoe dit type breuk eruitziet hoeft deze niet op dezelfde plek te zijn. Mijn paard had een lage, dunne en weke zool en was daarmee op een steen gaan staan en erna heeft ze en misstap gemaakt op de laadklep en plaat op de grond geklapt. Hier werd dus over een breukje gepraat in de zin van scheurtje of miss een stukje in het puntje eraf en niet allemaal losse fragmentjes. Ik ben overigens blij dat ik altijd alle kanten opkijk en niet iedereen zal dat zo doen maar ik wel. Ik heb overigens ook een paar opgelapte renpaarden met breuken besproken en bijv een verhaal wat mij fascineerde omtrent ruffian, ook een racepaardje. |
Omhoog |
Geplaatst: 08-08-24 22:31 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 83 van de 84 [ 2086 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 80, 81, 82, 83, 84 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Inloggen |