Thamar Zweistra heeft er weer eentje bij! De amazone uit Schore liet afgelopen weekeinde voor de 32e keer een paard debuteren in de Grand Prix. Dat is het hoogste niveau. "Zo'n opleiding kost minstens vijf jaar", zegt ze. "Ik ben niet iemand die zomaar opgeeft."
De nu 41-jarige Zweistra, die uitkomt voor Stal Hexagon uit Schore, is al 23 jaar actief op Grand Prix-niveau. Destijds was ze de jongste Grand Prix-amazone ooit in Nederland, maar inmiddels is ze ingehaald.
Snelle leerling Met Hexagon's Leon won Zweistra in Houten een wedstrijd. Bij het debuut op het hoogste niveau was de score 72,7 procent. "Paarden worden op hun derde of vierde zadelmak gemaakt", vertelt ze. ,,Pas op hun achtste mogen ze op z'n vroegst hun debuut maken in de Grand Prix. En als dat lukt, zijn ze ook echt vlot. Leon is pas acht en is dus echt een snelle leerling. Bij hem begint alles nu al op z'n plek te vallen. Wat hij in Houten bij zijn debuut liet zien, was ook echt al heel goed." Voor Nederlandse begrippen is het zeer bijzonder wat Zweistra doet. Ze denkt zelf dat er wereldwijd wel meer professionals zijn die net zo veel paarden naar de Grand Prix hebben gebracht. "Ik weet de cijfers van anderen niet, maar ik weet wel dat 32 een hoog aantal is. Dit is echt wel bijzonder te noemen."
Wereldbekerseizoen Over twee weken begint voor Zweistra het wereldbekerseizoen. Ze zal daarin vooral uitkomen met de paarden Ich Weiss en Luxuriouzz. Voor Leon komen deze grote winterse concoursen waarschijnlijk nog net iets te vroeg. "Misschien neem ik 'm een keer mee, zodat hij een beetje aan de omstandigheden kan wennen. Ik heb nog geen duidelijke planning met hem."