Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dit jaar geen Friese paarden voor de Glazen Koets op Prinsjesdag

Profiel   

Omrop Fryslan
Algemeen

De Glazen Koets. Foto: Wikimedia Commons

De Glazen Koets werd vandaag op Prinsjesdag niet getrokken door Friese paarden. Dit jaar ging de eer echter naar acht Gelderse paarden. De paarden die elk jaar de koetsen op Prinsjesdag trekken, komen uit de koninklijke stallen. De koning heeft 24 van deze zogenaamde 'koetspaarden'.

Friese en Gelderse paarden
Twaalf daarvan zijn hengsten uit het Koninklijk Friesch Paarden Stamboek. De andere twaalf zijn Gelderse paarden, uit het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

Zestien van de koninklijke paarden worden elk jaar ingezet op de derde dinsdag van september. Acht van hen trekken de Glazen Koets met koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Amalia.

Om en om
Het ene jaar zijn dit acht Friezen, het andere jaar acht Gelderlanders. Ze wisselen elkaar dus af.
Vorig jaar waren het Valke, Welmer, Ziert, Tiebe, Ysir, Yvan, Arnoud en Xerox die de koning en de koningin door Den Haag moesten rijden.

Hoewel de Gelderse paarden dit jaar de Glazen Koets trekken, komen er wel Friese paarden in actie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 18:22 

Profiel   

Even een foutje corrigeren: er staan geen 12 friese hengsten maar 2, de rest is ruin. Er wordt op de koninklijke stallen gesproken over KWPN, de term gelders is uit de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 07:36 

Profiel   

Bedankt voor je oplettendheid maar we mogen de tekst van deze bron niet zomaar aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 19:32 

Profiel   

Bellatrix schreef
Bedankt voor je oplettendheid maar we mogen de tekst van deze bron niet zomaar aanpassen.

Geen verwijt aan jullie hoor, als insider hebben ik gisteren bij de nos en andere media ook weer bijzondere dingen gehoord :D :D en gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 19:36 

Profiel   

CharleyT schreef
Even een foutje corrigeren: er staan geen 12 friese hengsten maar 2, de rest is ruin. Er wordt op de koninklijke stallen gesproken over KWPN, de term gelders is uit de tijd.

Mag ik vragen waarom de term Gelders uit de tijd is? Omdat het niet om gelderse paarden gaat of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 01:59 

Profiel   

CharleyT schreef

Misschien op de koninklijke stallen, maar op het nieuws (NOS) hebben ze het gewoon echt over Gelderse paarden :') en ik zou ook niet weten waarom dit uit de tijd is.
Volgens mij zijn de eigenaren van Gelderse paarden nog altijd trots op het feit dat hun paard Gelders is ipv 'KWPN'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 07:32 

Profiel   

Gelders is nog steeds een aparte tak binnen het KWPN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:57 

Profiel   

Fem schreef
CharleyT schreef

Misschien op de koninklijke stallen, maar op het nieuws (NOS) hebben ze het gewoon echt over Gelderse paarden :') en ik zou ook niet weten waarom dit uit de tijd is.
Volgens mij zijn de eigenaren van Gelderse paarden nog altijd trots op het feit dat hun paard Gelders is ipv 'KWPN'.

KWPN wordt gebruikt omdat er al enige jaren niet alleen zuiver gelderse paarden op stal staan. Bij het KWPN zijn de gelderse paarden een specifieke fokrichting. Zo doen we niemand te kort van de andere fokrichtingen.
Natuurlijk en terecht zijn de fokkers/eigenaren van het gelderse paard trots op hun paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 13:16 

Profiel   

Elisa2 schreef
Gelders is nog steeds een aparte tak binnen het KWPN.

Helemaal correct, maar er zijn ook paarden met andere dan gelderse afstamming op de Stallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 13:18 

Profiel   

Ah vandaar de term KWPNers, ik begrijp het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 13:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen