Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Eventingruiter Andrew McConnon beschuldigd van paardenmishandeling

Profiel   

Nouja, in principe ben ik er zo eentje van als het veilig zonder bit kan, waarom dan metaal in de mond stoppen... dus mijn reacties in dit topic mag je met een korrel zout nemen. :+
Inderdaad om de reden die je aangeeft; als je erover na gaat denken, is dat ook wel heel erg vreemd.
Al ben ik niet persé anti-bit in bepaalde gevallen, wel anti-gemiddeld-gebruik van dat bit.

Daarnaast bind je de mond, mag ik hopen, niet dicht met een neusriem? Er horen minimaal 2 vingers tussen te kunnen, dus de mond kan gewoon geopend worden en is daarin niet anders dan een halsband of tuigje voor een hond.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 20:40 

Profiel   

Ik rij mijn huidige paard bitloos en de vorige zonder neusriem, met een zweep rij ik al jaren niet meer, maar ik verbaas me wel eens dat mensen het ene veroordelen maar het andere, dat net zo vreemd is voor het paard, geheel gewoon vinden. En nee ik ben geen die-hard alles moet natuurlijk persoon, maar ik vind wel dat de hele paardensector wat meer mag nadenken over waar een ieder mee bezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 20:44 

Profiel   

Daar ben ik het absoluut mee eens, en soms heeft dat tijd nodig.
Mijn eigen visie is ook nog heel erg veranderd in de afgelopen jaren.
En ik weet dat er ruiters/amazones zijn die altijd 'traditioneel' gereden hebben en later ook veel meer naar het welzijn van het paard zijn gaan kijken.
Ik heb daar echt respect voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 20:51 

Profiel   

Ach ik verafschuw mezelf van 2 jaar geleden ook hoor, en toen dacht ik al dat ik oh zo vriendelijk bezig was. Je perceptie van dingen veranderd toch met de jaren en is vaak ook afhankelijk van de ervaringen die je daarin opdoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 20:59 

Profiel   

Beseffen jullie je dat een paard die in rengalop onbestuurbaar wordt levensgevaarlijk is? En dat de tong ook wordt vastgebonden om de luchtwegen vrij te houden?

Ik heb zelf nog nooit een tong vastgebonden maar denk niet dat het pijnlijk is voor het paard.

Ik zie dan ook werkelijk nog steeds niet wat daar zo erg aan moet zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 21:03 

Profiel   

Ik heb inderdaad bij 1 paard een tongband gebruikt, op advies van mijn DA, bij een paard dat last had van dorsal displacement of the soft palate. Dit voorkwam dat de tong de strottenklep dichtduwde. Zou ik het tegenwoordig nog doen? Ik denk het niet. Maar voor het paard was het niet erger/vreemder dan dat bit in zijn mond. Alles hangt ook af van je referentiekader.

Een paard op het hoofd slaan, zoals waar dit topic mee begon, heb ik dan weer nooit gedaan en zal ik nooit doen, dat is een grens die ik zeker niet over ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 21:07 

Profiel   

prompter schreef
Hoe anders is het dan een stuk metaal in die mond te doen, en de mond dicht te binden met een riempje dat we neusriem noemen? Als je er zo naar gaat kijken is dat ook niet normaal, maar omdat we dat gewend zijn denken we daar niet eens meer over na. Maar zo heel veel anders als een tongriem is het niet hoor, je kent het alleen en daarom vind je het normaal.

Klopt.
Maar ik ben blij dat er een stuk bewustwording komt.
Dat is een goed iets.

Denk aan vroeger op de manege.
Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik een zweepje had maar nooit gebruikten.
Iets bewust slaan wat je lief en leuk vind.
Is heel tegenstrijdig.
En waarom?
Paardje liep toch?

Veel later eens wezen kijken naar de ponyles van een nichtje.
Hoe vaak daar het commando “ schoppen “ niet gegeven werd vanuit het centrale middelpunt als een ruitertje aan het inkakken was op de pony.
Sta je een half uur te kijken naar hobbelende en “ schoppende “ kindjes te paard.
En trots dat ze na afloop zijn.
Want ze hebben paard gereden.
En wij als toeschouwers maar roepen hoe goed het ging en hoe trots we waren.
Daar ga je al met je goede fatsoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 21:11 

Profiel   

Elisa2 schreef
Beseffen jullie je dat een paard die in rengalop onbestuurbaar wordt levensgevaarlijk is? En dat de tong ook wordt vastgebonden om de luchtwegen vrij te houden?

Ik heb zelf nog nooit een tong vastgebonden maar denk niet dat het pijnlijk is voor het paard.

Ik zie dan ook werkelijk nog steeds niet wat daar zo erg aan moet zijn?
Ik denk dat een paard, met uitzondering van bepaalde aandoeningen, prima in staat is om z'n eigen luchtwegen vrij te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 21:20 

Profiel   

Volgens mij gaat het ook niet standaard om ieder paard.

7ofhearts, er is gelukkig veel verschil in maneges en kwaliteit. Maar laten we eerlijk zijn, iedereen die heeft leren rijden heeft daarbij paard onvriendelijkere dingen gedaan. Dat is gewoon haast niet te voorkomen bij mensen die nog geen onafhankelijke zit hebben en paarden die afgestompt raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-24 21:53 

Profiel   

prompter schreef
Ik heb inderdaad bij 1 paard een tongband gebruikt, op advies van mijn DA, bij een paard dat last had van dorsal displacement of the soft palate. Dit voorkwam dat de tong de strottenklep dichtduwde. Zou ik het tegenwoordig nog doen? Ik denk het niet. Maar voor het paard was het niet erger/vreemder dan dat bit in zijn mond. Alles hangt ook af van je referentiekader.

Een paard op het hoofd slaan, zoals waar dit topic mee begon, heb ik dan weer nooit gedaan en zal ik nooit doen, dat is een grens die ik zeker niet over ga.

The Cornell Collar is a device developed for use on racehorses to prevent dorsal displacement of the soft palate during racing.

Ben blij dat ik nu weet dat dit er is om een paard met DDSP goed te kunnen helpen, denk dat het voor paarden prettiger is, maar of het bij alle tong problemen werkt??
De ruiter in het filmpje heeft denk ik meer problemen dan alleen de tong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 08:40 

Profiel   

Die Cornell collar bestond destijds nog niet, en de ruiter uit dit topic heeft geen tongproblemen bij zijn paard, daar kwam iemand anders mee. Hij heeft zelf meer een agressie beheersprobleem volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 08:55 

Profiel   

Als je paard erg sterk is op rechts dan heb je in dressuur gewoon een aantal stappen overgeslagen. Maar veel van die springruiters hebben daar last van. Binden er een slof omheen en gaan met die banaan. Er zijn uitzonderingen maar ik heb het door de jaren heen zoveel gezien op concours. Inrijden met een strak gespannen slof. Ik ken zelfs een springruiter die rijdt zijn paarden thuis standaard met slof. Ja dat ze dan het parcours niet lekker door komen is wel logisch natuurlijk, want een fatsoenlijke basis ontbreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 10:00 

Profiel   

De fatsoenlijke basis ja.
Zo jammer dat er eerder gegrepen wordt naar “ hulpmiddelen “ dan een paar stappen terug te doen naar de basis met het paard of de pony.

De geen kennis- geen tijd en geen zin generatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 10:40 

Profiel   

Dat is helaas ook mijn ervaring, niet alle springruiters gelukkig. Maar heb een jaartje gewerkt bij een en die reedt met martingaal en slof (tegelijk). De fysio moest om de paar weken komen..en die had les van een bekendere naam in de dressuur sport oa en keek neer op 'dressuurprikkers' omdat een van haar paarden met die twee hulpteugels wissels om de pas kon. :+

Tja...duizend basis stappen werden daar overgeslagen. Oja dit was trouwens iemand van de oudere generatie. Ik denk niet dat het generatie gebonden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 12:16 

Profiel   

Met zijn hand tegen het hoofd slaan?! Wat een eng mannetje. Dit is niet corrigeren maar afreageren. Paard helemaal in de war...
Waarom duurt zo'n onderzoek zo lang eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-24 19:39 

Profiel   

Ik ga ze niet kijken, afschuwelijk.
In dit geval zeg ik lang leve social media.
Hoe eerder de rotte appels er uit gehaald worden hoe beter.
Arme paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-24 13:46 

Profiel   

Polar, ik ben het met je opmerking niet eens. Bij een dorsal displacement of the soft palate, kan je of gaan opereren, of het paard als grasmaaimachine gaan gebruiken of een tongband. Meer keuzes zijn er niet. Sommige paarden gooien de tong over het bit. Dan zijn ze bij snelheden die in een koers gehaald worden, onbestuurbaar. Een pantykous, hoeft geen leren uitvoering te zijn, kan je ook gebruiken trouwens. Het is maar net waarvoor je kiest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-24 16:25 

Profiel   

Daarom schreef ik ook "met uitzondering van bepaalde aandoeningen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-24 17:27 

Profiel   

Bijzonder deze tegenstrijdigheden mbt de The Cornell Collar
de een zegt dat het ontwikkeld is voor de drafsport, waar het werkt
dan is er een die zegt dat het werkt, paard heeft nog nooit zo fijn gelopen
en hier lees ik weer dat het niets doet en dat opereren bij een DDPS één optie of als grasmaaier,

gewoon uitproberen dus, kan bij het ene paard wel werken en bij het andere weer niet, duur probeerseltje overiges (450 dollar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-24 17:38 

Profiel   

De keuze ligt aan welke tak van paardensport er wordt beoefend. Zelfs een operatie is maar voor 80% een oplossing. Waarbij je ook nog het risico hebt van infecties.
Overigens een Nieuw Zeelandse dollar is 57 eurocent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-24 18:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen