Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
![]() |
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Beide Secret-zonen met mooi commentaar ingeschreven |
---|
Nieuwsredactie | |
![]() |
KWPN
Fokkerij ![]() De hengstenkeuringscommissie dressuur kon beide deelnemende hengsten met een mooi rapportage inschrijven. Zowel Sarai L als Pavo Cup-kampioen Nashville SW hebben goed gepresteerd in het verrichtingsonderzoek. Het voorjaarsonderzoek is vanaf dit jaar uitsluitend opengesteld voor hengsten vanaf de leeftijd van vier jaar. Daardoor was het geen onderzoek met een groot aantal deelnemers, maar het heeft zo aan het begin van het dekseizoen wel twee interessante nieuwe opties opgeleverd voor de fokkers. Goed rijd- en bewerkbaar De vierjarige Sarai L (Secret uit For Real L van For Romance, f/g L Horses uit Skanderborg) van mede-geregistreerde Stal Van de Sande uit Liempde maakte een goede indruk de afgelopen 21 dagen. “Dit is een sterk gemodelleerde hengst met een vlijtige, actieve stap die ruimer wordt naarmate hij meer ontspant. Hij heeft een goede houding en balans in draf en galop, en het beeld is mooi bergopwaarts. Van nature heeft hij goede schoudervrijheid en een goed onderbrengend achterbeen”, sprak commissievoorzitter Bart Bax. De zevenjarige Nashville SW (Secret uit Esina elite IBOP-dres sport-dres pref PROK van Jazz, fokker Stal Willig) van Marco te Brake uit Eemnes overtuigde eveneens rondom. “Deze hengst is al wat verder in de opleiding en daar konden we mooi op voortborduren in dit onderzoek. Hij is goed ontwikkeld, en kan heel mooi afwisselen tussen aanspanning en ontspanning in beweging. Zijn stap is zuiver, actief en gelaten. Zijn draf heeft veel cadans, daarin kan hij goed schakelen en hij pakt het gewicht al mooi op vanuit het achterbeen. Nashville SW is heel bewerkbaar en galoppeert met veel balans, laat zien zich daarin al wat te kunnen laten sluiten en valt op met zijn constante inzet.” Kenmerken In de KWPN database zijn zo spoedig mogelijk de volledige rapportages van de hengsten te bekijken. Hier wordt met ook met balken aangegeven wat op kenmerkenniveau de sterke punten van de hengsten zijn. Dit is toegevoegd op advies van de Fokkerijraad, naar aanleiding van de pilot waarin gedurende twee jaar geen punten worden gegeven aan de hengsten in het verrichtingsonderzoek. Zo wordt aan de fokkers nog specifieker aangegeven wat de sterke en minder punten van de hengsten zijn. Onderbalken beweging verschijnen zo spoedig mogelijk in de KWPN database. Rapporten dressuurhengsten Overzichtspagina verrichtingsonderzoek |
Laatste bericht |
![]() |
amen | |
![]() |
Sarai L .. ik weet niet waar kwpn de kwaliteit ziet!!
Kwa exterieur. Paard hoger dan lang. Hoofd halsverbinding die verre van ideaal is. Geen nek. Kort hellend kruis. Dat zijn stuwers geen dragers! Dus ze zijn bij t kwpn nog steeds blind betreffende het correct exterieur beoordelen voor paard wat de natuurlijke aanleg voor verzamelen en de oefeningen gp drs. Dat zon paard voorjaarsonderzoek mag lopen!! Het kwpn is kwa kwaliteit/knowhow/ beoordelen gezakt tot onder het vriespunt!!! |
![]() |
manubres | |
![]() |
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar niet met alles.
Waar heb jij de beoordeling van het exterieur op gedaan? Ik vond Nashville erg tegen vallen. Wat een traag en houterig bewegend paard. Het beste van Sarai L is zijn galop, die is uitmuntend. |
![]() |
amen | |
![]() |
Foto bodem niet horizontaal. Lijkt ie veel meer opwaarts gebouwd dan de werkelijkheid. Horizontale foto. Kwpn database staat deze foto ook en ook het onderstaande. Verschil tussen moeder en zoon. Schouder zoon schuin, moeder fractie steil. Achterbeen zoon fractie gebogen moeder fractie steil. Dus de "kwaliteit" komt niet bij moeder vandaan. Een uniform fokkende moederlijn. Ligt het type ed al generaties lang vast. Bij deze dus niet. En ik fok alleen met hengsten uit uniform fokkende moedetlijn. Daar komt de kwaliteit vandaan. En wat ik al zei. De tekst van beoordeling kwpn. Klopt niet met foto hengst. En vanaf foto zie je de natuurlijke bouw. En ik heb em ook nog horizontale lijn gezet. Want de voor en achterhoeven stonden niet op 1 lijn. Dus kan je t verschil zien. Hoofd halsverbinding is net als moeder zwaar.. en ook niet een fractie zwaar. Exterieur: Sarai L is een sterk gemodelleerde hoogbenige hengst die zeer goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is zeer goed van lengte en is goed opwaarts gewelfd en bespierd. De hoofd-halsverbinding is licht. De schouder is lang en schuin van ligging. De schoft is normaal van hoogte en loopt lang door in de rug, de rug is goed bespierd. De lendenen zijn breed ontwikkeld en goed bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld en van voren gezien licht frans. Het achterbeen is een fractie gebogen. De koten zijn correct gesteld. De hoeven en verzenen zijn goed van vorm en kwaliteit en passend ontwikkeld. Het fundament is goed ontwikkeld en hard van kwaliteit. Afstamming: Sarai L is een zoon van Secret, die zelf als vijfjarige op het WK Jonge Dressuurpaarden de zilveren medaille wist te behalen. De Sezuan-zoon Secret valt op met zijn nafok die zich veelvuldig goed weten te klasseren op jongepaardenwedstrijden. Sarai L zijn moeder For Real L stamt af van For Romance, de tweevoudig Oldenburger-kampioenshengst die tevens zeer succesvol is uitgebracht in de internationale Grand Prix. Deze Deense moederlijn vervolgt met grootmoeder Beyoncé L, zij stamt af van de Grand Prix-hengst Bellisimo M. Onderzoeksrapport: Sarai L is een hengst met veel uitstraling en voorkomen. Hij is bij veranderende omstandigheden nog wat onder de indruk en zou dan constanter gehoorzaam mogen zijn. Als hij de omgeving eenmaal vertrouwt, is hij alert en goed aan de hulpen. Stap is vlijtig, bij aanvang soms nog wat overhaast, waardoor de hengst meer tot schrijden kan komen en met name op de linkerhand het rechterachterbeen verder mag doortreden. Na wat arbeid is de hengst gelatener en wordt de kwaliteit van de stap qua takt en lichaamsgebruik beter, de hengst toont dan een goede ruimte. Draf heeft een opwaartse tendens met veel houding, het voorbeen heeft veel schoudervrijheid en knieheffing. Het achterbeen heeft buiging, maakt hierin afdruk en wordt goed onder het lichaam gebracht. De galop heeft een bergopwaarts silhouet, zeer veel ruimte, het voorbeen heeft veel schoudervrijheid en mechaniek, het achterbeen heeft afdruk en springt goed onder het lichaam. Sarai L is in de draf en galop losgelaten en toont dan souplesse, in de stap is dit nog wisselend en afhankelijk van de ontspanning. De aanleuning zou nog iets constanter mogen zijn. Sarai L heeft zich tijdens de verrichting positief ontwikkeld. Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal. Veterinair rapport: Geen bijzonderheden vastgesteld. Spermaonderzoek: Verwacht bevruchtend vermogen klasse: goed. Fok-/aanparingsadvies: Sarai L kan het model verbeteren en de bewegingstechniek in de draf en galop toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij. Moederrapportage: For Real L is een aansprekende merrie die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staat. De nek is ruim voldoende van lengte met een fractie zware hoofd-halsverbinding. De hals is ruim voldoende van lengte, vorm en van bespiering. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld en loopt voldoende door in de rug. De schouder is ruim voldoende van lengte en iets steil van ligging. De rug is goed van bespiering en de lendenen zijn sterk aangesloten. De croupe is correct van ligging en ruim voldoende van lengte. Het voorbeen is van voren en van terzijde gezien correct gesteld. Het achterbeen is een fractie steil. De koten voor zijn correct gesteld, de koten achter zijn een fractie steil. De hoeven zijn ruim voldoende ontwikkeld met voldoende correcte verzenen. Het fundament iets zwaar en ruim voldoende van kwaliteit. De stap is zeer actief en voldoende van ruimte. De draf is goed van balans, het achterbeen wordt goed onder het lichaam gebracht en het voorbeen is elegant. Stokmaat: 1.65m / Kleur: zwartbruin |
![]() |
manubres | |
![]() |
De foto van het KWPN vind ik een hele slechte foto. Als je deze foto ziet dan geeft het toch een heel ander beeld:
|
![]() |
amen | |
![]() |
Bij mij niet!
Paard staat van nature achter de massa. Loopt ook achter de massa. Hak sprong staartbeen rechte lijn. Zie je hellend kruis, gebogen achterbeen. Paard kan sprong buigen als hij stuwt. Net als bij friezen. Vol gas draven. Maar dragen/verzamelen kunnen ze niet. Stuwer dus geen drager. En hoofd in aparte hoek aan hals. Dus zou ie langere nek en veel lichtere hoofd hals verbinding moeten hebben om atlas hoogste punt en hoofd goed op loodlijn te krijgen/nagevelijkheid. En weinig nafok in dd moederlijn die hoog in sport loopt oid. De M een DH merrie . De M en MM weinig nafok bewezen. En MM ook geen predikaat of DH oid De MMMM is RDH |
![]() |
manubres | |
![]() |
Jee, wat ga jij los zeg.
Dan fok je er toch niet mee? |
![]() |
amen | |
![]() |
manubres schreef Jee, wat ga jij los zeg. Dan fok je er toch niet mee? Gewoon hoe t kwpn mensen bedriegt. Met hun teksten. Maar dat maakt jou geen hol uit @manubres. Mij wel... dus laat mij los gaan.. misschien dat er na t lezen van mijn tekst. Er ook bij anderen een kwartje valt. Zodat de dressuurpaarden fokkerij kwa niveau/aangeboren aanleg/talent weer omhoog gaat. |
![]() |
carola | |
![]() |
Wauw zeg. Waarom brand je die hengst zo gigantisch af? En het Kwpn ook meteen? Lekker makkelijk zo anoniem op internet.
Heb jij die hengst wel eens in het echt gezien? Ik al meerdere keren en ik heb er gisteren nog naast gestaan. Ik vind het een bloedmooie hengst die veel kan verbeteren aan de merrie, onder andere bloed toevoegen en de hals/front en houding verbeteren. Er waren namelijk ook 5 veulens van hem (zo vroeg in het jaar al!) en die waren allemaal uniform en hadden de moeder goed verbeterd. De verrichtingsrapportages van het Kwpn worden naar mijn mening de laatste tijd juist veel eerlijker opgesteld dan eerder. En uiteraard moet een hengst bij je merrie passen, maar dat geld toch voor iedere hengst? Dat is juist de keuze die je maakt als fokker en dat moet je altijd heel bewust doen. Als jij Sarai niet inzet moet je dat lekker zelf weten, maar respecteer wel de hengst en anderen die dat wel doen. Andere mensen hebben misschien wel een andere kijk op dressuurpaarden dan jij, maar wie zegt dat jou kijk er op de juiste is? |
![]() |
Elisa2 | |
![]() |
Ik snap het wel een beetje, alle Secrets hebben een lang achterbeen die achter de massa staat en de meeste zijn inderdaad meer van het stuwen dan het dragen en ze hebben ook allemaal een wat neerwaartse romp richting.
Ik ben dus heel benieuwd of Secret nakomelingen geschikt zijn voor het hogere/ verzamelde werk later. Maar tot die tijd zie ik ook wel positieve punten. De meeste hebben een super galop, veel souplesse en een aangenaam karakter. Daarnaast geeft hij een mooi front en een goede bovenlijn. |
Omhoog |
![]() |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
|
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Inloggen |