Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Profiel   

Elisa2 schreef
Of dat jij het denkt te zien betekent niet dat het zo is BeFunny? Of denk je echt dat iemand met veel en grof spoor gebruik bij de jury,s zou winnen met zo,n hoge score?

Ik heb alle proeven gezien, en ben zoals ik al zei geen Lottie fan en zie genoeg verbeteringen maar vind wat hier wordt beweerd echt heel erg overdreven.

Horses had hier een mooi artikel over idd MCE.

Tazzey, dit is al de tweede keer dat je me probeert te commanderen. Zet mij zelf maar op je Foei lijst als je een probleem hebt met wat ik schrijf.

Die Jury heeft ze veel te hoog beoordeeld. Dus ik weet niet zo goed wat ik van de jury moet vinden.
Dat jij het overdreven vind dat mag jij vinden, net als dat ik of iemand anders ook iets mag vinden ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-25 22:59 

Profiel   

Natuurlijk mag dat, en persoonlijk vond ik het ook iets te hoog en had ik liever Becky op 1 gezien. Maar ik weet ook wel dat de kwaliteiten van Glamourdale zoveel punten opleveren.

Het commentaar wat hier veel wordt gegeven vond ik meer van toepassing op Thamar Zweistra met Ich Weiss. Ik weet dat Negro,s stug kunnen zijn maar dat hoorde imo niet thuis op dit niveau, het werd gelukkig ook afgestraft maar dat zou nog wel wat meer mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-25 23:06 

Profiel   

Die heb ik dus niet gezien maar ik geloof je gelijk dat die ook zo zitten te schoppen. Ik kan alleen maar oordelen op wat ik wel heb gezien en daar werd ik niet vrolijk van. En nogmaals dat anderen het erger doen maakt niet dat het ok is dat Charlotte het ook doet in meer of mindere mate, wel jammer dat zij dan hier alleen beoordeeld wordt maar zij is ook de gene waar het over gaat en die lovende kritieken krijgt dusja.

Laatst bijgewerkt door BeFunny op 20-03-25 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 00:55 

Profiel   

BeFunny schreef
Met als verschil dat een mens zelf bepaald hoe ver die gaat in de sport en zelf aan kan geven wanneer het niet meer gaat.

In de paardensport worden paarden dus geprikt. Aan hun mond getrokken soms zelf met zwepen geslagen etc. Men zit erbij en geeft lovende kritiek en noemt het get beste van het beste. Nou ik denk wees er maar trots op in de topsport dat dit is wat je kennelijk wil bereiken terwijl de wetenschap dat het anders kan er allang is ;)

Bij mensen is dat gelijk verkeerd als ze er achter komen dat jonge sporters verkeerd behandeld worden en gelukkig maar. En ook zonder zo behandeld te worden komen ze er ;)

Geen enkel paard kiest ervoor om bereden te worden of voor de kar te staan, ook niet bij de hobbyruiter. En geen enkel paard kiest ervoor om manegepaard te worden om dag in dag uit opgescheept te zitten met ruiters die hun evenwicht niet kunnen houden, te pas en te onpas met hun benen klapperen, aan teugels trekken, tegengestelde hulpen geven en een groot gedeelte van de tijd alleen maar angst en frustratie uitstralen omdat leren paardrijden zo moeilijk is. Maar is dat een reden om paardrijlessen dan maar af te schaffen?

Een paard kiest er zelf niet voor om bereden te worden, maar elk dier heeft wel de keuze om mee te werken. En godzijdank maken de meeste paarden ook die keuze, zodat ook een beginnende ruiter de kans krijgt om ervaring op te doen. En als een paard het zat is, dan maken ze ook vaak de keuze om niet meer mee te werken. Dan gaan ze stil staan, er in volle galop vandoor of ze zorgen er met een paar wel uitgevoerde bokken voor dat de ruiter van hun rug verdwijnt. Feit is dat je een paard niet kan dwingen met jou samen te werken en een ruiter te accepteren als hij dat echt niet wil.

Een kind in Nederland heeft wat dat betreft minder geluk. Die moeten naar school of ze willen of niet. Zelfs als kinderen fysiek docenten aanvallen en wegrennen van het schoolplein. Ze worden gewoon teruggesleept en de deur gaat op slot, want ze moeten naar school. Dus nee, een kind heeft het in Nederland zeker niet beter dan een paard, want een kind heeft helemaal geen keuze.

Dat ook in de topsport nog veel te verbeteren valt ontkent niemand. Maar wat er nu gebeurt is dat er gewoon wordt gesuggereerd dat die paarden tijdens een proef zwaar mishandeld worden, en dat is natuurlijk onzin. Men wordt steeds kritischer en wil dat er dingen veranderen maar dat gaat dan niet snel genoeg. Het feit dan bitloos rijden in de hogere klassen nog niet is toegestaan, heeft puur te maken met het wedstrijdregelement wereldwijd. Daar moeten dus wat meer mensen mee instemmen voordat het kan worden doorgevoerd. Maar ik twijfel en niet aan dat dit uiteindelijk gaat gebeuren.

Dat je iets geen mooi beeld vind of ergens kritiek op hebt is ook geen probleem. Je kunt er alleen wel over nadenken hoe je die kritiek geeft. De manier waarop ruiters nu soms worden weggezet is gewoon ontfatsoenlijk en respectloos, dat is gewoon niet nodig en zegt vooral iets over degene die het nodig vind op die manier kritiek te leveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 00:56 

Profiel   

Helaas hebben we gezien dat het gebeurd onlangs nog met Helgstrand. Dus ja in de topsport komt het voor dat paarden mishandeld worden. Je leest nergens dat ik zeg dat Charlotte dat doet. Wel dat ze haar paard met wat meer respect mag berijden. Dat vind ik namelijk onfatsoenlijk.

Kinderen hebben idd leerplicht maar je hebt het nu over school. Ik heb het over sport. Omdat de paardensport vergeleken werd met mensen sport dat mensen ook niet altijd lachend op beeld staan. Maar daar kiezen ze zelf voor en dat is het verschil.

En als kinderen lararen fysiek aanvallen dan horen daar wel consequenties aan te zitten voor dat kind, of vind jij dat normaal? Een kind wegslepen is ook niet normaal en dat mag niet nooit.

Maar stop met goedpraten wat er in de paardensport misgaat. Want dat elders ook dingen misgaan praat niet goed dat er nog altijd zo met paarden wordt omgegaan.

Maar heey erg veel nuance geef je niet hè je blijft in de verdedigingsmodus maar wat je verdedigd is iets wat vandaag de dag niet meer hoeft te zijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 01:11 

Profiel   

Tja een mens moet ook gewoon werken... Ook als hij een dagje geen zin heeft. Ik vind de vergelijking van Journee wel passend eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 08:49 

Profiel   

Ik denk als je dit iets vindt wat mis gaat in de paardensport.. dat 99% van de amateurs dan ook beter kunnen stoppen.. want die rijden zeker niet beter of vriendelijker. :o
En daar vallen de recreatie ruiters ook onder.. die vaak enkel voor hun eigen plezier rijden.

Dus als je het dan over goedpraten hebt..

En Helgstrand is natuurlijk weer iets totaal anders. Die man heeft al drie officiële waarschuwingen en schorsingen gehad.

En nee, ik zeg ook niet dat Thamar erger was maar dat de kritiek die hier wordt ge-uit meer op toepassing bij haar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 08:56 

Profiel   

Elisa2 schreef
Of dat jij het denkt te zien betekent niet dat het zo is BeFunny? Of denk je echt dat iemand met veel en grof spoor gebruik bij de jury,s zou winnen met zo,n hoge score?

Ik heb alle proeven gezien, en ben zoals ik al zei geen Lottie fan en zie genoeg verbeteringen maar vind wat hier wordt beweerd echt heel erg overdreven.

Horses had hier een mooi artikel over idd MCE.

Tazzey, dit is al de tweede keer dat je me probeert te commanderen. Zet mij zelf maar op je Foei lijst als je een probleem hebt met wat ik schrijf.

Verbaast me dan wel weer dat deze dame (IW) nu toegeeft en ineens de aanleunig belangrijk is, ze zijn het nog niet allemaal over eens of het 1, 1,5 of 2 -punten moeten zijn maar er is weer een stapje gezet.

Vriendelijk in de hand en kleine hulpjes moeten dan boven komen.

Gaan kijken wat de Wereldbeker finale in Basel oplevert, of ze het eens zijn geworden over de aftrek. *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 09:10 

Profiel   

Elisa2 schreef
Ik denk als je dit iets vindt wat mis gaat in de paardensport.. dat 99% van de amateurs dan ook beter kunnen stoppen.. want die rijden zeker niet beter of vriendelijker. :o
En daar vallen de recreatie ruiters ook onder.. die vaak enkel voor hun eigen plezier rijden.

Dus als je het dan over goedpraten hebt..

En Helgstrand is natuurlijk weer iets totaal anders. Die man heeft al drie officiële waarschuwingen en schorsingen gehad.

En nee, ik zeg ook niet dat Thamar erger was maar dat de kritiek die hier wordt ge-uit meer op toepassing bij haar was.

Stop nou eens met dit verdedigen
Er is niemand die zegt dat Amateurs beter of vriendelijker rijden. Al zijn er zeker Amateurs die vriendelijker rijden en hopelijk ook sportruiters.

Ga geen dingen eromheen verzinnen die niemand beweerd ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 09:24 

Profiel   

Eh nee..ik mag gewoon reageren zoals ik wil en ik verzin helemaal niks maar geef gewoon mijn mening. ;)
Jammer dan als het niet leuk is om te horen of dat je het er niet mee eens bent maar IK mag ook gewoon mijn eigen mening hebben.

MCE:
Ja, ieder stapje vooruit is er een en vriendelijk in de hand en kleine hulpen moeten inderdaad beloond worden en gelukkig was dat al weer meer te zien. Al mag van mij een strakke stangteugel of teveel een open mond (uit verzet) ook wel wat meer afgestraft worden. Juist dat paard van IW had de mond veel open vond ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 09:53 

Profiel   

Ik denk dat het belangrijkste is dat er een eenduidige visie komt op wat is een goede aanleuning, wat is een goede aanspanning en wat is een juiste verzameling. Ik zie vooral paarden in de GP die niet juist verzameld zijn. Er is vrijwel niet een paard die op eigen benen kan lopen. Bij vrijwel alle paarden is sprake van compression ipv collection. En sorry, bij Becky en Jagerbomb ook.

Elk paard dat met de hand op het achterbeen gehouden moet worden is niet juist verzameld. De aanspanning en verzameling zitten niet in de hals maar in het lichaam en het achterbeen. Jagerbomb moet continu met de hand op het achterbeen gehouden worden, heeft het kruis vaak hoog en gaat regelmatig achter de loodlijn. Hij oogt gewillig en ontspannen en dat zal het 'plaatje' zijn dat we zoeken, maar het is mijns inziens niet 'de dressuur' die we zoeken: een paard op het achterbeen waarbij je de hand naar voor kan houden en de hals niet op spanning hoeft te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 10:22 

Profiel   

Elisa2 schreef
Eh nee..ik mag gewoon reageren zoals ik wil en ik verzin helemaal niks maar geef gewoon mijn mening. ;)
Jammer dan als het niet leuk is om te horen of dat je het er niet mee eens bent maar IK mag ook gewoon mijn eigen mening hebben.

MCE:
Ja, ieder stapje vooruit is er een en vriendelijk in de hand en kleine hulpen moeten inderdaad beloond worden en gelukkig was dat al weer meer te zien. Al mag van mij een strakke stangteugel of teveel een open mond (uit verzet) ook wel wat meer afgestraft worden. Juist dat paard van IW had de mond veel open vond ik.

Zie de verbeteringen eerst, ja en er moet nog veel veranderen maar het is nog niet zover dat we via de APP/A1 alles in de "hand" hebben

Daar kan de nieuwe generatie die vanaf de OS in London begonnen zijn met de het "opleiden" van paarden zoals we toen Valegro zagen, daarna nam Dalera het over (al dan niet met vraagtekens in Parijs),
maar de andere plaatsen waar WB werd gereden was al wel duidelijk dat "vriendelijk" rijden beloond werd, en het resultaat staat op de startlijst voor de finale in Basel.

Hoe de jury daar duidelijkheid geeft weten we pas na afloop,

Kijk in de landen om ons heen er is een veel breder kader die "vriendelijk" rijd, en daar zal de KNHS/TEAMNL hard aan moeten werken wil men met de dressuur "aansluiting" behouden.

Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 10:40 

Profiel   

Even een hele andere er in gooien, misschien een beetje off topic maar toch ook weer niet; ik heb pas weer een interessante dissectie bijgewoond waarbij de gewrichten in de achterhand extra aandacht kregen. Als je ziet hoe dat allemaal in elkaar zit en tot waar acties doorwerken, lijkt het er op dat een paard helemaal niet gemaakt is om zo zwaar te gaan "zitten" op de achterhand en daar meer gewicht te moeten dragen. Met name de Psoas-spieren krijgen het daarbij enorm zwaar (buiten de gewrichten zelf). Geldt trouwens ook voor de sliding stops in de western sport. Wellicht willen we toch iets zien wat eigenlijk niet de bedoeling is van het paardenlichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 10:43 

Profiel   

met een goed training kun je veel bereiken maar het problem zit 'm - imo- dat men te veel te snel wil, de lat al snel te hoog legt en de basis overgeslagen wordt, - zeker niet bij allemaal -.

maar als je weet dat een paard eerst fysiek en mentaal rijp moet zijn, goed in balans met een goede bouw voor wat we vragen, is wel de kennis en kunde van de ruiter/trainer in de opleiding cruciaal.

dan maakt echt voor de sport of bussiness wel een/het verschil denk ik

gaat ook steeds lastiger worden als je al GP paarden gaat fokken, we moeten wel begrijpen dat ook een GP paard nooit als GP paard geboren, moedernatuur houd altijd een vingertje in de pap.

dissecties zijn heel leerzaam, zie je hoe de verbindingen lopen, geen spier is solitair,

Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 10:53 

Profiel   

Toch heeft alle druk van buitenaf ook een goede zijde: de belangrijkste stakeholders (ruiters en juryleden) lijken zo langzamerhand aan boord te komen om met de dressuursport een voorloper te zijn en daarmee straks de gehele paardensport toekomstproof te maken. Dat werd in Den Bosch op The Dutch Masters duidelijk.
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... il-worden/

Je kunt niet ineens de oude garde anders laten gaan rijden, paarden zijn daar ook niet op "gegymnastiseert" maar de nieuwe generaties zijn al wel van start gegaan.

en als er een schaap (IW) over den dam is.....

Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 11:05 

Profiel   

BeFunny schreef
Helaas hebben we gezien dat het gebeurd onlangs nog met Helgstrand. Dus ja in de topsport komt het voor dat paarden mishandeld worden. Je leest nergens dat ik zeg dat Charlotte dat doet. Wel dat ze haar paard met wat meer respect mag berijden. Dat vind ik namelijk onfatsoenlijk.

Kinderen hebben idd leerplicht maar je hebt het nu over school. Ik heb het over sport. Omdat de paardensport vergeleken werd met mensen sport dat mensen ook niet altijd lachend op beeld staan. Maar daar kiezen ze zelf voor en dat is het verschil.

En als kinderen lararen fysiek aanvallen dan horen daar wel consequenties aan te zitten voor dat kind, of vind jij dat normaal? Een kind wegslepen is ook niet normaal en dat mag niet nooit.

Maar stop met goedpraten wat er in de paardensport misgaat. Want dat elders ook dingen misgaan praat niet goed dat er nog altijd zo met paarden wordt omgegaan.

Maar heey erg veel nuance geef je niet hè je blijft in de verdedigingsmodus maar wat je verdedigd is iets wat vandaag de dag niet meer hoeft te zijn ;)

Mishandeling komt overal voor, ook bij kinderen helaas. Maar met veel beenhulpen rijden of met een onrustige hand rijden is niet hetzelfde als mishandeling. En persoonlijk vind ik het kwalijk dat verschillende mensen dit wel als mishandeling bestempelen.

Als je dit namelijk wel onder mishandeling schaart, dan moet je ook eerlijk zijn en per direct alle maneges sluiten en paardrijden verbieden. Want dan wordt vrijwel elk paard regelmatig mishandeld.

Mensen vallen over een manier van rijden onder topsporters. Het 'beste van het beste' is volgens sommige bedroevend slecht. Kun je nagaan hoe slecht het dan gesteld is in de lage klasse en bij recreatieve ruiters, waarbij vaak niemand mee kijkt of kritiek leverd?!

Verbeterpunten melden is prima, maar het gaat ook om de manier waarop. Je kunt ook gewoon zeggen dat iemand naar jouw mening te veel beenhulpen geeft inplaats van te zeggen dat iemand zijn paard constant loopt te prikken of te schoppen. Je kun ook stellen dat iemand met een onrustige hand rijdt in plaats van te roepen dat iemand aan de teugels rukt. Dat is de nuance die nu vaak niet wordt gebruikt.

Het klopt dat jij het over jonge sporters had, maar voor het geval dit jouw niet bekend is: op school wordt ook gesport en is dit voor kinderen ook verplicht. In het voortgezet onderwijs kun je zelfs geen diploma krijgen als de verplichte sportlessen niet gevolgd worden.

En normaal zou een kind wat een docent mishandeld waarschijnlijk worden geschorst. Maar dat werkt natuurlijk averechts als dat juist is wat het kind wil, niet meer naar school gaan. Er zijn zelfs ouders die de politie hebben moeten inschakelen om hun kind op school te krijgen, omdat het kind niet meer wilde. Een vijf jarige kun je nog onder de arm nemen, maar bij grotere kinderen gaat dat niet lukken.

Helaas zijn ouders en oudere tieners in overtreding en zelfs strafbaar als zij niet op school verschijnen. In het ergste geval kan hiervoor zelfs een gevangenisstraf worden opgelegd. Als een paard protesteert wordt hier normaliter in elk geval nog aandacht aan geschonken. Wil een paard echt niet bereden worden, dan gaat het dier vaak met pensioen, naar de fokkerij of wordt misschien voor de kar gezet. Voor een paard zijn er in ieder geval nog keuzes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 11:07 

Profiel   

mce schreef
Toch heeft alle druk van buitenaf ook een goede zijde: de belangrijkste stakeholders (ruiters en juryleden) lijken zo langzamerhand aan boord te komen om met de dressuursport een voorloper te zijn en daarmee straks de gehele paardensport toekomstproof te maken. Dat werd in Den Bosch op The Dutch Masters duidelijk.
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... il-worden/

Je kunt niet ineens de oude garde anders laten gaan rijden, paarden zijn daar ook niet op "gegymnastiseert" maar de nieuwe generaties zijn al wel van start gegaan.

en als er een schaap (IW) over den dam is.....

Kritisch zijn en blijven verbeteren is ook nodig. Maar dat kan in mijn optiek ook op een respectvolle manier. Die verandering komt er wel, alleen gaat daar inderdaad wel wat tijd overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 11:13 

Profiel   

Elisa2 schreef

BeFunny schreef
Jawel je krijgt je punt niet rond en dan zeg je in de amateur wereld is het ook niet in orde. Dat klopt er is niemand die dat betwist. Maar neemt niet weg dat dat geprik, getrek etc in de topsport ook niet ok is. Natuurlijk mag jij zeggen wat je wil. Maar weet wat je verdedigd en kom er niet over een tijdje op terug als Charlotte of anderen die zo rijden weer eens negatief in het nieuws verschijnen omdat er bloedplekken te zien zijn op de spoorplekken. Je kijkt namelijk weg en verdedigt dit spoor gebruik, wat het hoort erbij toch in de sport en ze raakt hem niet echt?

Elisa2 schreef
MCE:

Kijk dat is een begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 11:20 

Profiel   

prompter schreef
Even een hele andere er in gooien, misschien een beetje off topic maar toch ook weer niet; ik heb pas weer een interessante dissectie bijgewoond waarbij de gewrichten in de achterhand extra aandacht kregen. Als je ziet hoe dat allemaal in elkaar zit en tot waar acties doorwerken, lijkt het er op dat een paard helemaal niet gemaakt is om zo zwaar te gaan "zitten" op de achterhand en daar meer gewicht te moeten dragen. Met name de Psoas-spieren krijgen het daarbij enorm zwaar (buiten de gewrichten zelf). Geldt trouwens ook voor de sliding stops in de western sport. Wellicht willen we toch iets zien wat eigenlijk niet de bedoeling is van het paardenlichaam.

Ik doe recreatief aan ballet. Het uitdraaien van de benen dat daar gevraagd wordt is erg onnatuurlijk voor een mens. En toch, met de juiste techniek kan het veilig gedaan worden. Ik word fitter en sterker van ballet en heb er dus gezondheidsvoordelen van. Zou dit ook niet bij paarden het geval kunnen zijn? Het ding is natuurlijk wel dat bij topsport de grenzen van het paard extreem worden opgezocht, net zoals bij menselijke topsporters. De lijn tussen gezond en ongezond wordt dan dunner. Maar zelf denk ik dat dressuur echt een positieve bijdrage kan hebben aan de gezondheid een paard, zowel fysiek als mentaal (dankzij de mentale prikkeling) en dus écht niet afschaft zou hoeven worden (wat sommigen in dit topic vrezen/zien gebeuren op termijn). Desalniettemin is het goed dat er tegenwoordig veel aandacht is voor paarden welzijn en er pilots lopen voor enkel een trens in de hogere klassen oid. Ik hoop gewoon oprecht dat het niet doorslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:13 

Profiel   

_Mar3 schreef
prompter schreef

Ik doe recreatief aan ballet. Het uitdraaien van de benen dat daar gevraagd wordt is erg onnatuurlijk voor een mens. En toch, met de juiste techniek kan het veilig gedaan worden. Ik word fitter en sterker van ballet en heb er dus gezondheidsvoordelen van. Zou dit ook niet bij paarden het geval kunnen zijn? Het ding is natuurlijk wel dat bij topsport de grenzen van het paard extreem worden opgezocht, net zoals bij menselijke topsporters. De lijn tussen gezond en ongezond wordt dan dunner. Maar zelf denk ik dat dressuur echt een positieve bijdrage kan hebben aan de gezondheid een paard, zowel fysiek als mentaal (dankzij de mentale prikkeling) en dus écht niet afschaft zou hoeven worden (wat sommigen in dit topic vrezen/zien gebeuren op termijn). Desalniettemin is het goed dat er tegenwoordig veel aandacht is voor paarden welzijn en er pilots lopen voor enkel een trens in de hogere klassen oid. Ik hoop gewoon oprecht dat het niet doorslaat.

Mooi gezegd. Persoonlijk denk ik dat in verhouding gezien de paarden die juist alleen recreatief gereden worden sneller blessures op lopen dan in de sport. Een paarden is niet specifiek gemaakt voor werk of de sport, maar het lichaam van de mens is dat ook niet.

Maar door dingen langzaam op te bouwen wordt je hele lichaam sterker en soepeler en zul je dingen kunnen doen die voor een ongetraind lichaam niet mogelijk zijn. En juist dat ongetrainde lichaam zal daardoor sneller overbelast zijn, spieren en pezen verrekken of gewrichten beschadigen, als er eens een beweging wordt gemaakt die normaal niet in de routine zit.

Zolang er tijd wordt genomen om dingen op te bouwen, wordt het lichaam juist alleen maar sterker, vergroot je uithoudingsvermogen en verbeterd dus je algehele gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:24 

Profiel   

_Mar3 schreef
prompter schreef

Ik weet wel zeker dat net als bij mensen beweging heel goed is.
Maar je hebt bewegen en bewegen.

In de paardensport of het nou recreatief of top sport is het toch vaak zo dat je dingen ziet die je liever niet wil zien. Ook bij amateurs. Ik denk wel dat sport ruiters die wel erg met hun paard begaan zijn of dat nou amateur of topsport is dat maakt niet uit wel eerder een fysio laten komen bijvoorbeeld. Ik ben geen tegenstander van bewegen met je paard maar behandel dat paard gewoon zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Dan mensen die amateuristisch maar wat rond hobbelen en eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn.

Ik vind alleen wel dat in de topsport ze kunnen laten zien hoe het ook kan. En daar kan de Jury een grote rol in spelen maar ook de bezoekers van die grote evenementen en kijkers die gaan zitten komen achter de tv. Door dit te steunen blijft dit aan de gang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:35 

Profiel   

Farce Majeur zong het al: Ja daar zit 'm nou net nou de kneep

En juist dat ongetrainde lichaam zal daardoor sneller overbelast zijn, spieren en pezen verrekken of gewrichten beschadigen, (quotejournee)

Dat is voor mens en dier hetzelfde. Goede opbouw, van lichaam en geest maakt topsport mogelijk.

Natuurlijk zal de een meer talent hebben dan de ander, laat onverlet dat een lijf moet rijpen om tot een gezonde atleet te komen.

Laatst bijgewerkt door mce op 20-03-25 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:45 

Profiel   

_Mar3 schreef
prompter schreef

Helemaal mee eens. Maar dan moet je een paard wel op de juiste manier trainen en dáár gaat het denk ik juist vaak mis. De meeste paarden worden vanaf de eerste stap onder het zadel van voor in elkaar getrokken, leren niet om eigen benen lopen, over de rug van achter naar voor. Voordat er iemand op gaat worden ze al van voor in elkaar getrokken door een bijzet eraan te knopen. Een paard dat van voor in elkaar getrokken wordt zal niet in balans kunnen en leren lopen en dat zie je terug in de topsport. Topsporters hebben vaak wel de paarden die het fysiek beter aan kunnen dan recreatie paarden, daarnaast hebben ze vaak een hele goede onafhankelijke zit. Verder hebben ze beter management, zoals vaker een fysio langs laten komen.

Maar vervolgens komt de volgende vraag: een ethische vraag. Mag je dieren dingen laten doen omdat wij zo graag prijzen willen winnen? Is dressuur echt anders dan een grote circustent waar paarden kunstjes moeten doen? In vaak een luidruchtige stressvolle omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:49 

Profiel   

Manubres dat is de vraag die niet gesteld mag worden ;)

Mijn eigen kijk daarop is alleen als het paard maar dat geldt ook bij hondensport/hondenshows of andere dieren. Als de dieren er ook plezier aan hebben.

Maar dan is er heel veel wat niet meer kan en dan heb je heel veel mensen boos :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:55 

Profiel   

je maakt de cirkel weer rond Manubres,

daar zijn al bladzijden vol over geschreven hier op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-25 12:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 8 [ 199 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen