Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:33

Sa24
Welzijn
Ingezonden door meerdere bokkers


Mirjam Scholte zag het maandagochtend direct. Er was iets goed mis bij de paddock van haar IJslandse paarden aan de Beetsterweg bij Beetsterzwaag. Toen wist ze nog niet dat ze een paar uur later afscheid moest nemen van de merrie Aska, die was verkracht en mishandeld.

Zondagavond tegen zessen ging Mirjam naar huis. Toen was er nog niets aan de hand bij de IJslandse paarden van stal Thrastar. Bij terugkomst maandagochtend vond ze bierflesjes en aan banden vastgebonden hondenriemen. “Ik liet de paarden naar buiten, maar Aska viel bijna direct om.” De dierenarts en de politie waren vrij snel ter plekke. Met behulp van boeren en een loonwerker werd Aska in een trailer geholpen. “Toevallig is onze eigen trailer drie weken geleden gestolen.” In de paardenkliniek in Wolvega volgde onderzoek, maar er bleek inwendig zoveel kapot dat het verstandig was om Aska te laten inslapen.

In shock
“Ik ben nog steeds in shock. Volgens de dierenarts is Aska met een stok of een tak gepenetreerd. Vreselijk. Maar er is intern ook menselijk bloed aangetroffen. Ik wil mij geen voorstelling maken van wat er gebeurd is. Welke malloot doet zoiets?”

De paddock ligt een eindje van de openbare weg, de eigenaren wonen elders. Een half jaar geleden was het ook al eens mis. Ook toen was Aska het slachtoffer en vond Mirjam haar met een strop om de nek. “Dan let je een tijdje extra goed op, maar dat vervlakt ook weer.” Mirjam is blij met de betrokkenheid van de politie, die ook meeging naar Wolvega. “Er zijn vrij veel sporen en dus ook dna van de vermoedelijke daders.”

IJslandse paarden
Mirjam heeft onder de naam Thrastar een stal met IJslandse paarden. Ze organiseren activiteiten voor kinderen en volwassenen. Aska was zes jaar oud en kwam twee jaar geleden vanuit IJsland naar Nederland. Ze had een vaste ruiter die het paard leasde. Er waren plannen om Aska aan wedstrijden te laten deelnemen en plannen om met haar te fokken.

welmoed__

Berichten: 6558
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:36

Bah bah bah, wat een mafkezen op de wereld. :s

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:37

Y;( Heel veel sterkte gewenst voor de eigenaren en leaser. Wat een schok en wat een vreselijke daad.. ;(

Ik hoop dat ze door middel van dat bloed misschien kunnen achterhalen wie het heeft gedaan, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is..

Eén van de paardjes die bij ons op stalling staan komt toevallig daar vandaan en stond geloof ik ook in deze paddock. Het voelt daardoor wel dichterbij.. Bah.. Arme, arme pony..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:38

Pff ik hoop dat ze het dna ook goed bewaren zodat als er eens iemand opgepakt wordt het meteen vergeleken kan worden.

Jammer dat dit paard zelfs 2 keer slachtoffer geworden is.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:39

Wat een horror maar wat ben ik blij dat er menselijk dna is gevonden, misschien eindelijk een paardenbeul achter de tralies en als het even kan TBS want je deugt toch echt niet in je bovenkamer wanneer je zoiets doet.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:43

Ik hoop gewoon dat de merrie zichzelf nog verweerd heeft en dat de daders behoorlijk gewond zijn.

Ziekenhuizen en huisartsen er op attenderen dat bij vreemde of onverklaarde verwondingen bij patiënten de politie gebeld wordt.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:50

jeetje.... -O-

ik wil de betrokkenen echt heel veel sterkte toewensen om in het reine te komen met zoveel geweld. Ik zou niet weten of ik dat zou kunnen.... :brr: heb het er koud van dat iemand zo ziek kan zijn

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:07

Ik moest haast overgeven bij het lezen van dit bericht. Wat een walgelijke daad!!
Je zal je paard maar zo aantreffen. En dan moeten laten inslapen ... Gruwelijk.

Je mag je medemens niets naars toewensen maar soms ...

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:07

Gewoon geen woorden voor |(

Heel veel sterkte met het verlies van Aska Y;(

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:22

Had het inderdaad ookal gelezen....verschrikkelijk :(

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:24

De merrie kon blijkbaar niet eens lopend de trailer op, ik vind het verschrikkelijk.

Heel veel sterkte Mirjam en iedereen die van Aska houdt Y;(

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:33

Wat ontzettend gruwelijk zeg, ondenkbaar gewoon dat iemand zoiets kan doen...

Heel veel sterkte voor de betrokkenen...

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:36

Wil niet denken aan wat die vreselijke mensen met dat arme paard gedaan hebben.. hoop dat ze nu pijnloos is.

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:43

Om onpasselijk van te worden. Wat afschuwelijk om mee te maken voor paard en eigenaar. Zo verdrietig en om heel boos van te worden, je te realiseren dat er mensen zijn die een onschuldig wezen zo kunnen mishandelen. Veel sterkte voor de eigenaar. ;(

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:44

Wat afschuwelijk. ;( onbegrijpelijk, wat een beesten zijn er toch op de wereld... arm, arm paard.

julia13mei
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:46

hoe kan je een dier zoiets aan doen?! verschrikkelijk. :( :(

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:49

Gadsie wat afschuwelijk! Dat er zulke mensen bestaan... dit is toch niet iets wat je doet voor de grap..
Wat moet paardje bang geweest zijn... Veel sterkte voor de eigenaren.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:55

Wat een walgelijke daad, hoop dat ze bij de dader ook eens een stok erin rammen :r
Door zulke malloten durf ik mijn paarden dus niet meer buiten te laten ‘s nachts. Maak het maar eens mee om je paard zo aan te treffen ‘s ochtends :n

Veel sterkte aan de eigenaar Y;(

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:59

Snollygoster schreef:
Wat een walgelijke daad, hoop dat ze bij de dader ook eens een stok erin rammen :r
Door zulke malloten durf ik mijn paarden dus niet meer buiten te laten ‘s nachts. Maak het maar eens mee om je paard zo aan te treffen ‘s ochtends :n

Veel sterkte aan de eigenaar Y;(

"Ik liet de paarden naar buiten maar Aska viel bijna direct om".

Als ze érgens geen kant op kunnen is het in een stal. De andere paarden kunnen dan ook niks ondernemen om een medepaard te helpen.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:01

@Koper een mak paard is zelfs buiten een gevaar.
Het is best wel vlakbij voor mij, vlakbij waar ik woon.. Sterkte met het verlies..

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:07

Ik zeg toch niet van niet? Het is alleen idioot om om deze reden je paard niet buiten te laten.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:03

Koper schreef:
Snollygoster schreef:
Wat een walgelijke daad, hoop dat ze bij de dader ook eens een stok erin rammen :r
Door zulke malloten durf ik mijn paarden dus niet meer buiten te laten ‘s nachts. Maak het maar eens mee om je paard zo aan te treffen ‘s ochtends :n

Veel sterkte aan de eigenaar Y;(

"Ik liet de paarden naar buiten maar Aska viel bijna direct om".

Als ze érgens geen kant op kunnen is het in een stal. De andere paarden kunnen dan ook niks ondernemen om een medepaard te helpen.


“De paddock ligt een einde van de openbare weg” dus ik veronderstel dat de paarden hierbij in een paddock/uitloopstal stonden. De meeste gevallen van mishandeling gebeuren ‘s nachts in al dan niet afgelegen weides, dus zo idioot is het nog niet om je paard tegenwoordig ‘s nachts binnen te laten. Hier lopen twee waakhonden bij de stallen, als ze erin willen geraken zal dat niet zonder lawaai zijn, in de weides daarentegen zijn ze buiten het bereik van de honden.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 02:56

Afschuwelijk en geen woorden voor. Laf dat dit soort randebielen bestaan. Dan heb je een zeer zieke geest.

Heel veel sterkte voor de betrokkene.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:47

Wat eng.... dit is wen kwartiertje gebeurd vanaf mijn paard :n

Heel veel sterkte aan de eigenaren! Walgelijk

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Merrie ingeslapen na mishandeling in Beetsterzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:46

Dat er menselijk bloed gevonden is........
Misschien moeten we toch eens een databank aanleggen.......wereldwijd.
Hop, tussen de hielprikjes en entingen door even een druppeltje bloed registreren........