Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:25

Deze dieren kan je sowieso niet wild noemen. Een wild dier dat ziek of gewond is mag je 24 uur (max) bij je houden zodat je de tijd hebt het dier naar de opvang te brengen. Dat is met deze dieren niet zo dus wild kan je ze gewoon niet noemen. SBB kan het stukje dat ze geen zorgplicht hebben omdat het wild is dan wel leuk aanhalen en het klopt dat gemeentes wettelijk gezien geen zorgplicht voor wild hebben maar een persoon mag dat dier wel meenemen (voor reëen moet je een ontheffing hebben om ze in de auto te vervoeren) en vervolgens dus 24 uur lang 'bewaren'. Als zij dan zo stellig willen zijn en totaal geen verantwoordelijkheid willen nemen om de wettelijke zorgplicht dan moeten ze dat stukje niet vergeten..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:10

Voor de "wetenschappelijk ingestelde" bokkers die menen dat je geen "menselijke eigenschappen of gevoelens" op dieren moet projecteren zou het je sieren als je het volgende college van de Universiteit van Nederland eens helemaal uit zou kijken. Het gaat over de vermeende "hogere intelligentie/eigenschappen " van de mens t.o.v. de dieren en de verschillen en overeenkomsten.
15 interessante minuten van je tijd...

"Is het raar dat mensen tegen dieren praten?"
https://youtu.be/qC8atZX_AUw

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:39

Wanneer ik tijd heb ga ik het kijken.
Maar ik geloof niet dat iemand hier zegt dat er geen menselijke eigenschappen of gevoelens op dieren geprojecteerd moeten worden. Er wordt enkel afgevraagd of dit mbt de OVP misschien overdreven worden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:16

Als men betwijfelt of de dieren wel "honger" ervaren of "rouwen" er zijn wetenschappelijke onderzoeken die aangeven dat dieren wel degelijk kunnen "rouwen" dat ze communiceren en samenwerken, dat ze langdurige relaties vormen, zorgzaam zijn voor hun jong, elkaar opvoeden en groepsnormen bijbrengen. dat bepaalde dieren voorwerpen gebruiken als gereedschap, etc.

Wij meten te veel vanuit onszelf en onze zintuigen en kwaliteiten terwijl dieren andere kwaliteiten en andere vormen van intelligentie kunnen bezitten die boven die van ons uitstijgen.

Rouwen bij apen soort
https://youtu.be/_8ZVl2x-euA

Zwemles en "opvoeding"
https://youtu.be/Ct-fS3cZQCc

Samenwerken om een jong te redden
https://youtu.be/KTHsyIQI2L0

https://youtu.be/7nJ7NsE8HmU

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:17

Ik geloof zeker dat dieren emoties en gevoelens hebben. Juist daarom vind ik dat het voortbestaan en de manier van leven van dieren niet moet worden afgemeten aan het nut dat ze wel of niet hebben voor de mens.

Vijf + generaties die zonder (of desondanks, wat je wil) al te veel menselijke bemoeienis overleven en in aantal vermeerderen (dat wil toch zeggen dat het gebied op zijn minst enigszins geschikt moet zijn, anders waren ze al uitgestorven) en nog roepen dat er ingegrepen moet worden omdat ze het zonder ons niet redden...

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:55

heel eerlijk snap ik deze hele discussie niet zo, goedpraten wat er al zo,n 15 jaar gebeurt in jurassicpark in de polder. wie van jullie heeft er ooit een rondje gelopen ???? ik eet graag een biefstukkie en mijn voorkeur is evt slacht ( maar dan moet er vlees opzitten, dat is al jaren beetje moeilijk ) hoe kan je dit goed praten als natuur. ik snap dat niet |( .
\


wie legt mij dat uit ????

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:05

sassefras schreef:
heel eerlijk snap ik deze hele discussie niet zo, goedpraten wat er al zo,n 15 jaar gebeurt in jurassicpark in de polder. wie van jullie heeft er ooit een rondje gelopen ???? ik eet graag een biefstukkie en mijn voorkeur is evt slacht ( maar dan moet er vlees opzitten, dat is al jaren beetje moeilijk ) hoe kan je dit goed praten als natuur. ik snap dat niet |( .
\


wie legt mij dat uit ????


het kan niet goed gepraat worden, en uitleggen kun je niet...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:28

Nikass schreef:
Ik geloof zeker dat dieren emoties en gevoelens hebben. Juist daarom vind ik dat het voortbestaan en de manier van leven van dieren niet moet worden afgemeten aan het nut dat ze wel of niet hebben voor de mens.

Vijf + generaties die zonder (of desondanks, wat je wil) al te veel menselijke bemoeienis overleven en in aantal vermeerderen (dat wil toch zeggen dat het gebied op zijn minst enigszins geschikt moet zijn, anders waren ze al uitgestorven) en nog roepen dat er ingegrepen moet worden omdat ze het zonder ons niet redden...


Wauw, paarden en koeien die overleven in een soort van groot weiland..wat een godswonder..
Ze redden het prima zonder ons, maar niet als wij eerst de spelregels bepalen. Jullie gaan natuurtje spelen, maar wij bepalen hoe.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:40

Ik ben benieuwd naar de reactie van de rechter trouwens als ik mijn dieren geen eten meer geef en de rechter vertel dat hij niet zo moet zeuren, dat hij tever van de natuur afstaat en dat reeėn en vossen ook oud of gewond een eenzame dood sterven in het bos..
Of hij wel weet of de hongerdood echt vervelend of pijnlijk is als ik vanaf morgen de hond geen eten meer geef en deze sterft.

Het gaat er niet om of er elders (grotere) mistanden zijn in de dierenwereld.
Of de paardjes zieliger zijn dan de koeien (wat een non-argument trouwens)

Het gaat erom dat dit natuur wordt genoemd terwijl het geen natuur is.
Of iemand moet de eerste defenitie van natuur vinden die beweert dat ee menselijke inbreng bij hoort.
En dat als jij als mens 'natuur gaat realiseren op een relatief klein stuk waar je hekken omheen moet zetten je niet kunt zeggen dat jij dus wel degene bent die de spelregels bepaalt, maar niet degene bent die ook een vorm van verantwoording heeft...je hebt die dieren er notabene zelf neergezet tussen de hekken.

Iedereen halve zool die kan tellen had kunnen zien aankomen dat dit ging gebeuren als je dieren die elk jaar jongen krijgen in een gebied zonder natuurlijke vijanden stopt.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:44

nou heel eerlijk de rechtspraak in nederland is zo krom als een hoepel, die hebben we al eerder gehad @ jurassicparkindepolder

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:59

Als die hekken er niet hadden gestaan hadden ze deze winter ook gered Nikass. Dan waren ze de hort op gegaan om hun voedsel bij elkaar tescharrelen. Prima, geen bemoeienis van de mens. Maar niet als die dieren door ons opgesloten worden gehoude in een gebied waar ze qua aantal uitgegroeid zijn en waar het voedsel al in december op is en ze dan nog 3 maanden te gaan hebben zonder voedsel... Als je dat ziet gebeuren en er niets aan doet en je accepteert dat als manier om het aantal dieren te laten decimeren... Dan vind ik dat schandalig en niet goed te praten. En dat mensen die beweren dat ze die een liefhebber zijn dit beleid ook nog verdedigen vind ik onbegrijpelijk.

De reeën bij ons zien er prima uit hoor. Eten zat bij ons in de natuur. Diegenen die uitvallen zijn ziek, erg oud of hebben een ongeluk gehad. Ze komen niet om van de honger.

De OVP is kwestie van te veel dieren opgesloten op te klein stuk met onvoldoende voedsel. En dat wordt Willens en wetens al jarenlang bewust voortgezet. Ondanks die duizenden dieren! Die sterven door voedselgebrek in de winter.

Elke boer en paardenmens weet dat het gras niet meer of amper nog groeit in de winter en dat waar je in de zomer met 1ha toe kan met 4/5 dieren, je in de winter niet eens toe kan met 4ha als het gras niet erg lang de winter in gaat en je ze niet bij voert met hooi.

Mijn 3 ha is met 5 paarden echt op in januari, ondanks dat ze er dan maar alleen overdag opstaan. Als ze erdagen nacht op moesten staan zonder bij voer was het eerder op en totaal vertrapt tot modderpoel. Wat dan tot ergens richting zomer nodig heeft om enigszins te herstellen. Wat dan ook weer minder gras als gevolg heeft.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:00

joyce B schreef:
Als men betwijfelt of de dieren wel "honger" ervaren of "rouwen" er zijn wetenschappelijke onderzoeken die aangeven dat dieren wel degelijk kunnen "rouwen" dat ze communiceren en samenwerken, dat ze langdurige relaties vormen, zorgzaam zijn voor hun jong, elkaar opvoeden en groepsnormen bijbrengen. dat bepaalde dieren voorwerpen gebruiken als gereedschap, etc.

Wij meten te veel vanuit onszelf en onze zintuigen en kwaliteiten terwijl dieren andere kwaliteiten en andere vormen van intelligentie kunnen bezitten die boven die van ons uitstijgen.

Rouwen bij apen soort
https://youtu.be/_8ZVl2x-euA

Zwemles en "opvoeding"
https://youtu.be/Ct-fS3cZQCc

Samenwerken om een jong te redden
https://youtu.be/KTHsyIQI2L0

https://youtu.be/7nJ7NsE8HmU


Leuk dat je dat hebt opgezocht, ga zeker kijken :j

Weet alleen niet wie er betwijfelt of dieren emoties hebben.

Ik heb een stukje over vrouwen geschreven. Dat paarden inderdaad afscheid nemen van hun kuddegenoot maar ook dat de kudde daarna het leven weer oppakt. Dieren leven ook meer in het hiervan nu.

Wel vind ik dat veel mensen teveel vanuit emotie reageren en daardoor niet meer zelf nadenken maar napraten. Ik snap de emoties wel maar kan mij er ook aan irriteren vooral als het richting hysterie gaat. Daar wordt niets en niemand beter van.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:17


Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:37

De eerste stap moet toch zijn toegeven dat het experiment natuurtje spelen in de OVP is mislukt en het beheer van bovenaf aanpassen.

Het aantal herten op diverse andere beheer gebieden loopt ook de spuigaten uit en wordt volgens de diverse kranten artikelen die boven vernoemd zijn aktief bejaagd.

Herten vervoeren voor de slacht brengt veel stress en is niet eenvoudig, maar vaak bejaagt worden moet ook effect hebben.

Hoeveel herten hebben de stropers in het verleden gedood en verkocht ?

Die Heckrunderen hebben hoorns en een schouder partij maar weinig achterhand, waar de biefstuk vandaan komt. Zo zijn ze gefokt en heeft weinig of niets te maken met wat ze eten. Van de slacht krijg je dus veel sudderlappen maar weinig sappige biefstuk.
Paardenvlees kan gegeten worden, het is immers in het verleden als rund verkocht.

Die hekken weghalen is de oplossing ook niet, dan verstoren deze beesten ergens anders het cultuurlandschap.

Wat houdt de boswachter opleiding in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:06

Kahawa schreef:
Marie_Anne schreef:

Maar dit is dan blijkbaar geen dierenleed, of niet voldoende? Bericht van afgelopen dinsdag.

Of dit, van een paar weken geleden:

Als het zichtbaar en aaibaar is, kan men het niet verdragen.

Bovenstaande berichten roepen nauwelijks emoties op bij de gemiddelde Nederlander, nogal een contrast met de hysterie mbt de OVP.


Die dieren leven in die omstandigheden omdat er voldoende menselijke vraag naar is en niet omdat er zo nodig geëxperimenteerd moest worden door een select clubje.

Mijn punt is dat ik denk dat men accepteert dat (die vorm van) veehouderij bestaat, omdat het gros van de mensen daar blijkbaar geen moeite mee heeft de directe producten ten gevolge daarvan aan te schaffen. Dat wordt denk ik meer ervaren als een soort democratisch besluit. En als je er zelf niks mee hebt, neem je afstand door je consumptiepatroon aan te passen.

Mijn punt is dat mensen hier steeds maar blijven beweren dat als boeren of een particulier zo met zijn dieren om zou gaan, dan zou men dat ook niet accepteren, het land zou zelfs te klein zijn werd gezegd, de tent moeten sluiten enz.
Dat is gewoon bullshit en niet waar. Een tik op de vingers en een boete krijgen ze.

Mijn punt is dus zeker niet, zoals sommigen lijken te denken, dat er nog meer leed is, en daarom mag er niets over de ovp gezegd worden.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:25

Citaat:
Mijn punt is dat mensen hier steeds maar blijven beweren dat als boeren of een particulier zo met zijn dieren om zou gaan, dan zou men dat ook niet accepteren, het land zou zelfs te klein zijn werd gezegd, de tent moeten sluiten enz.
Dat is gewoon bullshit en niet waar. Een tik op de vingers en een boete krijgen ze.

Mijn punt is dus zeker niet, zoals sommigen lijken te denken, dat er nog meer leed is, en daarom mag er niets over de ovp gezegd worden.


Je veestapel wordt in beslag genomen en dan moet je als boer de tent wel sluiten. Een nieuwe veestapel is niet te financieren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:39

Er worden wel dieren voor minder in beslag genomen dan 30-50% sterfte per jaar...

Te mager, slecht verzorgde hoeven, modderweiland zonder beschutting, onbehandelde wonden of ziektes...

Dan ben je die dieren kwijt: schadepost waarde dieren

En met pech een flinke boete en een houdt-verbod als het vaker voor is gekomen.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:54

Marie_Anne schreef:
Kahawa schreef:


Die dieren leven in die omstandigheden omdat er voldoende menselijke vraag naar is en niet omdat er zo nodig geëxperimenteerd moest worden door een select clubje.

Mijn punt is dat ik denk dat men accepteert dat (die vorm van) veehouderij bestaat, omdat het gros van de mensen daar blijkbaar geen moeite mee heeft de directe producten ten gevolge daarvan aan te schaffen. Dat wordt denk ik meer ervaren als een soort democratisch besluit. En als je er zelf niks mee hebt, neem je afstand door je consumptiepatroon aan te passen.

Mijn punt is dat mensen hier steeds maar blijven beweren dat als boeren of een particulier zo met zijn dieren om zou gaan, dan zou men dat ook niet accepteren, het land zou zelfs te klein zijn werd gezegd, de tent moeten sluiten enz.
Dat is gewoon bullshit en niet waar. Een tik op de vingers en een boete krijgen ze.

Mijn punt is dus zeker niet, zoals sommigen lijken te denken, dat er nog meer leed is, en daarom mag er niets over de ovp gezegd worden.

Over deze zaak is best wel wat ophef geweest https://www.tubantia.nl/achterhoek/werk ... ~a54270ef/

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:16

Zag nu dat Norma M een petitie heeft gemaakt waarbij de provincie gevraagd word alle paarden te verhuizen naar stichting Paard in Nood in Spanje. Alles zo gewaarborgd zijn, eten zorg enz. Sorry hoor, maar is dat niet de stichting die regelmatig om financiele hulp vraagt?? Niets op tegen want ze doen goed werk maar om dan honderden Koniks er bij te nemen?? Lijkt me geen goed plan. Dat word verplaatsen van problemen.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:29

Heb paarden gezien die daar gestald werden voor bv pensioen... Nou, dat is ook soort verhongeren zeg.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:58

Vind Norma een tof mens met een groot hart maar ze slaat regelmatig wel erg door in het opvangen van zielige dieren en dat is nog zacht uitgedrukt.

Ik ben voor afschot. Hoe lullig dat ook is. Er is een overschot

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:08

Inmiddels denk ik dat het overschot wel zo'n beetje aan het oplossen is... De cijfers van April komen er ook nog bij. Er staat nog steeds amper eten en er wordt nog steeds geschoten heb ik begrepen...

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:28

Popstra schreef:
Vind Norma een tof mens met een groot hart maar ze slaat regelmatig wel erg door in het opvangen van zielige dieren en dat is nog zacht uitgedrukt.

Ik ben voor afschot. Hoe lullig dat ook is. Er is een overschot

Goed mens, groot hart voor dieren maar zo levend in een fantasiewereld. Je kunt niet alle dieren op de hele wereld redden. En zeker niet op kosten van de gemeenschap.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:44

bigone schreef:
Zag nu dat Norma M een petitie heeft gemaakt waarbij de provincie gevraagd word alle paarden te verhuizen naar stichting Paard in Nood in Spanje. Alles zo gewaarborgd zijn, eten zorg enz. Sorry hoor, maar is dat niet de stichting die regelmatig om financiele hulp vraagt?? Niets op tegen want ze doen goed werk maar om dan honderden Koniks er bij te nemen?? Lijkt me geen goed plan. Dat word verplaatsen van problemen.

Jups, staat ook op de Facebook pagina van Paard in Nood. Ze hebben een heel plan om een terrein van 1500 hectare te huren, alles te vervoeren, castreren en hooi is beschikbaar (meen ik). Ben dan persoonlijk gelijk klaar met zo een stichting die bij elk paard om financiële steun vraagt, maar tegelijk wel geld heeft om 400 (!!) Paarden op te vangen, vervoeren en onderhouden.

Allemaal goed bedoeld en die paarden in Spanje hebben echt wel hulp nodig. Die zien er soms echt vreselijk uit. Maar als je tegelijk de middelen hebt voor 400 paarden, dan red je het financieel wel.

Bovendien lost dit structureel niks op. Los daarvan vraag ik me ook af in hoeverre een Konik past in het Spaanse klimaat? Het zijn paarden uit de wat nattere, koude gebieden. Maar daarvoor weet ik te weinig van Koniks :-)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:19

Koniks werden gefokt in Polen. Polen heeft, als ik het me goed herinner, een landklimaat. Droge hete zomers en koude winters.